Până de curând, BMW a fost un jucător clasic de ruletă. Știai că întotdeauna va paria pe impar. Uneori mai avea câte o scăpare și punea jetoanele pe șase, dar acum joacă la alt cazino.
Înainte să iau mașina la test, am stat și am privit puțin contemplativ tastele gândindu-mă la Seria 4. De dragul discursului aș fi vrut să fac puțină gălăgie, și mă întreb gratuit: Ce facem cu valorile, tradiția? Cum păstrăm cutumele deja consacrate? Ce o fi fost în capul meu? La fel a urlat corul de virgine și la re-debutul Seriei 6, iar azi fiecare suflet neprihănit are un 6 pe perete.
Uite și un pătrar în gama BMW. Acceptarea de către subconștientul colectiv a venit odată cu M4, orice versiune M reprezintă un certificat pentru a fi acceptat de posteritate.
BMW 435i xDrive M Sport, iarăși un nume relativ alambicat pentru un coupe elegant și extrem de viril. Pe undeva parcă îmi este dor de poezia unor enumerări de litere precum, CSL, CSi. Sunt șanse bune ca interlocutorul să se fi plictisit deja până termin de pronunțat numele mașinii. Hilar este că încerc să mă agăț de orice detaliu pentru a critica mașina asta, în condițiile în care tot ce înseamnă această mașină m-a cucerit.
BMW știe să deseneze coupe-uri, și mă refer la acele coupe-uri zvelte, pentru că un seria 6 este ceva mai rubensian, după standardele mele. Totuși Seria 4, în versiunea de bază, este ușor fadă. De aceea, cred că este prima dată când fac o astfel de recomandare, un Seria 4 merită pachetul M Power. Aduce acel plus de agresivitate pe care-l cauți în privirea oricărui BMW.
La 3.263 euro nu pot spune că este o opțională ieftină, dar are puterea de a te face să întorci capul după propria mașină, chiar și când ajungi acasă, să-i mai arunci o privire… este un obiect frumos. Să obții o Seria 4 Coupe frumoasă nu este o sarcină dificilă, chiar dacă lista de opțiuni pregătită de BMW este destul de generoasă.
Mi-am impus să nu critic sau să analizez critic designul unei mașini, probabil am să fac acest lucru atunci când mă voi apuca de pictură și aș vinde tablouri cu 10.000 euro. Îmi permit însă, luxul de a spune dacă o linie îmi place sau nu. Acest 4 cu pachet M Sport este o apariție, în mod cert și culoarea are aportul ei – Albastru Estoril. Și cum am uitat ce am spus două rânduri mai sus, o singura observație vis-a-vis de design… Mi-aș fi dorit o linie a portbagajului ceva mai dreaptă, ca la Seria 4 Cabrio.
Punând în balanță expectanțele la nivelul spațiului oferit de o berlină și un coupe, Seria 4 Coupe este o surpriză frumoasă, în comparație cu Seria 3. Am descoperit confort și spațiu pe bancheta spate… Spaţiu surprinzător și generos la nivelul picioarelor, la nivelul capului, în spate, doar cei peste 1,85 metri vor acuza faptul că nu se pot manifesta ca la un concert rock. Accesul este bun… și cam atât despre ospitalitatea locurilor spate.
Cei de la BMW au inventat niște scaune față frumoase din punctul de vedere al desenului și extrem de eficiente când vine vorba atât de confort cât și de posibilitățile de reglaj și susținere laterală oferite.
În cazul nostru vorbim despre scaunele sport care fac parte din pachetul M Sport. Unele mașini le poți recunoaște cu ochii închiși după poziția la volan, BMW este una dintre acele mărci. Ai impresia că inginerii germani pun scaunul șoferului în mijlocul unei hale și apoi încep să aducă elemente în jurul lui… o planșă de bord, volan, pedale, motor, punte spate…, ș.a.m.d.
O mică observație tot am și aici. Deschiderea spre în față este limitată, chiar dacă parbrizul are o suprafață mare. Linia agresivă, parbrizul înclinat contribuie la o perspectivă limitată spre înainte, perspectivă care este ușor obstrucționată și de oglinda retrovizoare de la interior. Cam atât la minusuri. Poziție sportivă la volan, joasă, scaune sport care te îmbracă eficient, volan cu o priză bună, padele pentru ”zapping” prin cutia de viteze.
Vă pot spune că universul ConnectedDrive este ingredientul care transformă această mașină într-un gran turismo matur, echilibrat, rafinat. Nu voi detalia nimic din ce înseamnă acest sistem pentru că în mod clar mă voi pierde în detalii și ne vom trezi peste alte 10.000 de semne că trebuie să vorbim și despre motor și cum merge mașina asta.
Să revenim la menirea acestui 435i xDrive… plăcerea de a conduce
Doar dacă luăm ca reper Seria 3, și deja vorbim despre un șasiu cu o predispoziție nativă de a aduce zâmbet pe chipul celui de la volan.
Evident elementul central este propulsorul de 3 litri cu 6 cilindri în linie TwinPower Turbo. Un detaliu interesant, este acela că vorbim despre un propulsor supraalimentat cu o turbină twin scroll. TwinPower Turbo a devenit o ”marcă comercială” BMW, dar acest propulsor al cărui cod este N55, este catalizat de o singură turbină. Așadar vorbim despre 306 CP livrați între 5.800 și 6.000 rpm.
Cuplul motor de 400 Nm este disponibil de la 1.200 rpm până la 5.000 rpm. Adică ești un fel de young Skywalker, ai puterea la dispoziție, depinde de tine cum o folosești. Propulsorul face echipă cu o cutie automată cu 8 trepte produsă de ZF. O cutie suficient de rapidă pentru a nu cenzura nimic din plăcerea condusului, iar la rece chiar consider că este o unitate mult mai bine adaptată specificului mașinii decât una cu dublu ambreiaj.
Ești obligat la un mic exercițiu de anticipație la volan, chiar și în cazul unui condus sportiv, ceea ce aduce cu sine o eleganță și o fluiditate în evoluție. Mașina îți oferă timp, dar și cere mici fracțiuni de secundă, ceea ce îți permite să inspiri, să nu bruschezi inutil. Probabil cel mai mult m-a impresionat sistemul xDrive. Este modelul pe care acest sistem strălucește. Ai, în 95% din cazuri, acea plăcută și vinovată stare oferită de o propulsie. Că xDrive ajustează în permanență valoarea cuplului transmisă către punți și între roțile aceleiași punți…. Mda, așa scrie în manualul BMW. În realitate vei simți cum mașina împinge viguros.
Diferența o vei simți pe viraje, acolo unde mașina, în comparație cu o propulsie, va menține trasa cu acuratețe la viteze mai mari. În condițiile în care nu pui în aceeași ecuație teribilismul și legile fizicii, pot spune că este una dintre puținele mașini care nu mi-au arătat subvirare. Eficiența și răspunsul sistemul xDrive este impresionantă.
Are cu adevărat puterea de a te surprinde, sunt momente în care te pregătești să combați o subvirare sau să compensezi din direcție o supravirare… dar nimic, mașina rămâne neutră și păstrează trasa cu o încăpățânare de invidiat. Recunosc că în câteva ocazii am fost luat prin surprindere de eficiența sistemului, nu mă așteptam la schimbări de direcție atât de rapide și eficiente, simultan cu o punere a puterii la sol atât de eficace.
Cu toate acestea, sistemul îi permite celui de la volan și clipe ludice, poți glisa la niște unghiuri care pentru o propulsie ar fi sinonime cu tête-à-queue… dar în acest caz nu sunt motive de panică, puntea față intervine și redresarea este fluidă, naturală. La limită, pe viraje atacate în forță apare o tendință supraviratoare care se transformă ușor în acea glisare specifică integralelor.
Direcției nu cred că am ce să-i reproșez, este precisă, directă. Suspensia este un alt punct forte al acestui model, suficient de confortabilă la drum lung pentru a nu fi nevoit să faci pauze după fiecare 200 km parcurși, suficient de rigidă pentru a completa optim performanțele mașinii. Oferă și acel minor tangaj și ruliu care să îți permită citirea limitelor de aderență pe viraje sau dacă ai viteza neadaptată pe o secțiune de drum cu denivelări. Frânele nu m-au dezamăgit, au oferit aceeași consistență, chiar și în cazul unei sesiuni ceva mai intense de condus.
Performanțele nu cred că vor dezamăgi. Un sprint de la 0-100 km/h în 5,2 secunde, o repriză de la 80-120 km/h realizată în 5,3 secunde, și o viteză maximă limitată electronic la 250 km/h.
Un deliciu atât din punct de vedere dinamic cât și al ambianței oferite la bord acest 435i xDrive M Sport. Din punct de vedere al conviețuirii cotidiene, trecând peste foamea jurnalistului de a ”devora” cei 306 CP atât urban cât și extraurban, tragem concluzia că un 12,5 litri în oraș este un consum care poate fi atins, și asta pentru că după o săptămână la volanul unui astfel de model vei descoperi că setarea Eco Pro devine cea mai prietenoasă.
Te vei sătura de iritabilitatea pedalei de accelerație în modul Sport sau Sport+. Vei dori să plutești prin oraș, nu să faci jaloane. Extraurban, un regim normal de condus te duce la un 9 litri în viața reală. Când vrei să depășești capacitatea sistemului de navigație de a te urmări pe drum… atunci nu mai vorbim despre consum. Orice plăcere costă.
BMW 435i xDrive M Sport este un produs extrem de matur. În el se pot regăsi și o familie tânără cu un copil, dar și o persoană care iubește condusul sportiv, dar nu dorește stridența atașată unui M4. O mașină care poate fi asociată cu plăcerea vinovată și relaxantă a bârfei cu trei amici la drum lung, dar și cu adrenalina țâșnind prin porii pielii de unul singur pe serpentine.
BMW 435i xDrive M Sport
Preț de bază: 52.948 €; 0-100 km/h 5,2 sec; Viteză maximă 250 km/h limitată electronic; Consum mediu în test 11.8 litri/ 100 km; CO2 193/km; Masă 1.655kg ; Motor L6, turbo twin scroll, 2.979 cmc; Putere 306 CP între 5.800 și 6.000 rpm; Cuplu motor 400 Nm între 1.200-5.000rpm; Cutie de viteze automată cu 8 trepte