Test Drive BMW X3 M40i – Rythm and blue

BMW X3 M40im face parte din categoria SUV-urilor care au chiulit de la orele de fizică. Aproape două tone de adrenalină ambulate destul de discret.

Paralela dintre genul de muzică care a luat naştere în interiorul comunităţilor afro-americane şi a devenit populară oficial începând cu anii 1940 şi produsul constructorului de automobile din Munchen a fost inspirată, iniţial, de culoarea maşinii. Dar am descoperit că ambele au foarte multe în comun, în special transmit sentimentul de libertate. Un test cu BMW X3 M40i.

Faptul că BMW construiește automobile care se adresează simțurilor mai mult decât alte mărci de același nivel/calibru nu mai este un secret. De altfel, constructorul bavarez conștientizând acest lucru, a plusat la toată gama de modele, de la Seria 1 la Seria 8, aici incluzând și SUV-urile/Seriile X, cele mai noi modele din această categorie având acum mai mult ajutor electronic și mecanic pentru o dinamică și un feeling cât mai sportiv.

Rețeta este aplicată la modul general, majoritatea constructorii prezenţi în zona premium a SUV-urilor compacte mizând pe o persoanlitate duală a automobilului, respectiv o parte docilă, economică din toate punctele de vedere, și o parte mai puțin docilă, ambele disponibile la o  apăsare de buton, în funcție de dispoziția celui de la volan.

În cazul lui BMW X3 M40i, lucrurile sunt puțin mai clare de la început, în sensul în care te prinzi despre ce este vorba, doar privindu-l parcat. Pare mereu încordat, are bările desenate agresiv, este proporționat atletic, are discuri de frână mari. Cam toate semnalmentele unui automobil rapid.

Motorul pornește cu un mârâit gutural, metalic, sport, exact cum trebuie ca să te facă să zâmbești. Accesul în habitaclu este facil, înălțimea la care sunt poziționate scaunele și pragurile fiind ideală. Buna dispoziție crește în momentul în care te așezi la volan.

Scaunele sunt impecabile, cu reglaje pe toate direcțiile și suport lateral foarte bun, volanul este exact cât trebuie de gros și bine profilat în zonele în care ai contact cu el cel mai des. Modelul BMW X3 M40i beneficiază de infuzia de tehnologie și sisteme de asistare active de pe fratele său mai mare, X5.

Feeling-ul general al habitaclului este unul solid și rafinat, foarte bine antifonat și corect gândit din punct de vedere ergonomic. Pentru că are pretenții sportive, BMW s-a asigurat că sunetul propulsporului se aude tot timpul în interior, atunci când ești hotărât cu pedala de accelerație, indiferent de modul în care rulezi (Eco, Normal, Adaptive sau Sport).

La partea dinamică, în setarea Sport, totul se accentuează, de la reacția mai promptă a propulsorului, la schimbările mai rapide de trepte, la direcția mai rapidă sau la pocnetele eșapamentului (peste 4.000 rpm) atunci când ridici piciorul de pe accelerație sau când schimbi într-o treaptă superioară.

Accelerația lui BMW X3 M40i este aprigă, indiferent de regimul de viteză la rulare, cei șase cilindri făcându-și simțită puterea tot timpul. Durează puțin pentru acest gen de SUV să atingă primii 100 km/h cu plecare de pe loc (vezi caseta tehnică) şi accelerează furibund şi peste această viteză.

Suspensia şi sistemul de tracţiune integrală sunt calibrate excelent pentru acest gen de performanţe, în sensul în care, la schimbarea de traiectorie sau într-o succesiune rapidă de viraje, ruliul caroseriei este foarte mic, spatele urmează fără dramă şi rapid traiectoria impusă de puntea faţă. Chiar dacă decuplezi sistemul de control al tracțiunii și reușești să rupi aderența, comportamentul lui BMW X3 este unul supravirator, predictibil și ușor de manageriat/controlat din accelerație.

De fapt, devine o plăcere acest exercițiu, și o căutare a limitelor mașinii. Altfel, cu sistemele cuplate (sau nu), aderența este fenomenală, direcția precisă, frânele neobosite și foarte puternice. Comportamentul său este fluid dar sigur, fără efort resimțit la volan; cunoşti exact unde se află roțile față, care este amprenta mașinii și cum urmează să reacționeze la comenzile tale.

Toate aceste caracteristici te fac să uiți că ești la volanul unui automobil care cântărește aproape 2 tone, menit să aibă și o latură practică pronunțată, pentru că face toate aceste lucruri într-o manieră oarecum clinică, fără dramă, extrem de precisă. Nu spun că implicarea emoţională sau senzorială nu există, ci doar că, dinamic vorbind, spiritul german rece, calculat, performant este predominant.

Privit pe ansamblu, BMW X3 M40i este o platformă compactă, performantă şi cu o latură utilitară la nivelul clasei sale. Este impecabil pentru un drum în regim de grand turismo, are un interior premium ca detalii şi dotări, ştie să gâdile ego-ul şi este o porţie de plăcere la volan. Poate fi echipat cu foarte multe sisteme de asistare a condusului, a rulării semiautonome, cu senzaţionalele faruri cu LED şi laser, are toate argumentele vizuale şi tehnice pentru a face legătura între restul motorizărilor şi vârful de gamă, atotputernicul X3 M.  

Imortalizat de Mihai Dăscălescu

BMW X3 M40i

Motor – benzină, turbo, L6, 2.993 cmc, 354 CP@5.500-6.500 rpm, 495 Nm@1.520-4.800 rpm. / Transmisie – cutie automată 8 trepte, tracţiune integrală xDrive / Performanţe – 250 km/h v. max, 0-100 km/h în 4,8 secunde / Portbagaj – 550-1.600 litri / Rezervor – 67 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm)  4.708/ 1.897/ 1.676, ampatament – 2.865 / Greutate (kg)– 1.885 / Consum mediu declarat – 9,1 litri / 100 km / Consum mediu  în test conform computer bord– 15,1 litri / 100 km / Preț de bază – 67.592 euro

Grafician de profesie este implcat de 30 de ani în realizarea de publicații, site-uri și fotografii. E pasionat de frumos și lucrează în presa auto de peste 15 ani.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.