Red Bull votează răul cel mai mic – Liam Lawson

După doar 11 starturi de Grand Prix, grupate în două secvențe de înlocuire a lui Daniel Ricciardo, neozeelandezul Liam Lawson primește marea șansă de a fi coechipierul lui Max Verstappen în 2025. Un măr otrăvit, ar spune predecesorii Pierre Gasly și Alex Albon, însă chiar și aceștia aveau mai multe curse bifate înaintea debutului la echipa mare. Cum s-a ajuns în această situație?

Primul element important a fost declinul inexplicabil al lui Sergio Perez. Reconfirmat în primăvară, el a suferit teribil imediat după ce s-a văzut cu contractul semnat la Miami. Toate clasările sale în Top 5 au venit în primul sfert de sezon, după care a început dezastrul. În ultimele 18 curse, doar la Baku a arătat decent și nota de plată a fost usturătoare: Red Bull Racing nu a contat în lupta pentru titlul constructorilor. După doi ani în care au putut să câștige la pas, de această dată McLaren și Ferrari au fost mult mai aproape și au putut profita de faptul că post-Miami Checo nu a strâns nici a șasea parte din punctele coechipierului!

Ce variante erau pe masă?

Odată ce s-a luat decizia ca Perez să fie înlăturat, Christian Horner revenea la problema de acum patru ani, când mexicanul fusese adus din exterior, ignorând ceea ce exista în programul de juniori. Odinioară prodigios și chiar în postura de a canibaliza mari talente, acest concept a fost pas cu pas surclasat de echipele rivale. Chiar dacă Isack Hadjar a încheiat sezonul de Formula 2 înaintea lui Oliver Bearman sau Kimi Antonelli, ochii sunt ațintiți mai degrabă asupra diamantelor din curtea Ferrari și Mercedes.

Poate că Perez nici n-ar fi prins finalul de sezon dacă pariul Ricciardo ar fi avut succes. Însă revenirea acestuia a fost pur și simplu anostă și chiar a trenat despărțirea, factura plătind-o cumva tot Lawson. Căci odată ce a fost clar încotro se îndreaptă board-ul, fiecare kilometru conta pentru neozeelandez și nu i-ar fi stricat un sezon mai lung. Problema e că Liam nu a fost atât de sclipitor în aceste ultime curse din 2024, raportat la coechipierul Yuki Tsunoda.

Liam Lawson - Abu Dhabi 2024 GP

Așadar, de ce nu Yuki? Deși mulți îl simpatizează ca persoană, este evidentă disparitatea de răbdare: patru sezoane la echipa a doua a austriecilor nici n-au visat atâția care au intrat în morișca judecății lui Helmut Marko. Datele erau demult strânse, însă o bună relație cu Honda justifica blocarea unui scaun, atâta vreme cât oricum nu se îngrămădeau atâtea talente pe filieră. Dacă Tsunoda ar fi arătat cumva sclipirea care să-l transforme dintr-un protejat Honda într-o vedetă alături de Max, era deja acolo demult.

Liam Lawson - Abu Dhabi 2024 GP

Așa, rămâne să se întrebe cum va fi partajul la final de 2025, când motoristul pleacă la casa domnului Stroll, fără perspective de a mai avea o echipă-satelit. Tabăra british racing green e doar un side story pentru noi astăzi, căci acolo s-a investit masiv și sigur nu e loc de un protejat Honda și un protejat al șefului cel mare. Ba chiar trebuie să urmărim cât chef de curse mai are Lance, coroborat cu atitudinea lui Max față de actualul angajator, căci superteam-ul Verstappen-Alonso eu, unul, nu l-aș exclude pentru 2026!

Moment bun sau nu pentru Lawson?

Da, tocmai relația dintre Max și echipa care nu mai câștigă cu lejeritate fără Adrian Newey este cheia sezonului 2025 și, implicit, șansa pe care Lawson o poate avea de o manieră diferită față de Gasly și Albon. Căci dacă marea vedetă anunță că va pleca, s-ar putea ca balanța să se schimbe cam cum am văzut în acest an la Mercedes, cu Liam în rolul celui favorizat ca George Russell. Dar până atunci, Max tot va avea o mașină exact așa cum își dorește, cu care orice coechipier va avea mari dificultăți să nu arate rău.

Privind parcursul lui Lawson, nu există vreo îndoială că e un serial winner. Ba chiar a făcut și pași laterali, prin Super Formula sau chiar DTM, și peste tot a contat. Argumentele criticilor sunt două, mari și late: că e grăbit după prea puține curse în F1 și că n-a arătat ceva ieșit din comun în aceste 6 starturi din 2024. În calificări, spre exemplu, a fost set alb pentru japonez. Și totuși, ceva nu cadrează, iar noi neavând acces la toate datele (inclusiv din testul de final de la Abu Dhabi al lui Tsunoda), suntem nevoiți să recunoaștem că Horner, Marko și compania au imaginea completă și s-au folosit de asta pentru a lua o decizie capitală bazată pe argumente solide.

Și până când vom vedea prima comparație pe circuit între Verstappen și Lawson, tot la decidenți trebuie să ne uităm în viitorul apropiat. Căci imediat a căzut și următoarea piesă de domino prin titularizarea lui Hadjar, în aceeași manieră oarecum grăbită. A fost astfel ignorat un ”împrumut extern” intens promovat, sub numele de Franco Colapinto.

Fondator și manager al echipei campioane din ultimele 4 sezoane ale Romanian Endurance Series. Jurnalist de motorsport de mai bine de un deceniu, antreprenor în domeniul sporturilor cu motor și promotor al sim racingului.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Ultimul recital pentru bătrânul tenor: Cum a reușit Joest Racing să bată monolitul Mercedes-Sauber

În mai 1989, Campionatul Mondial de Anduranță venea pentru prima sa reprezentație pe pământ european, mai exact pe fostul circuit de Formula 1 Dijon-Prenois. Ceea ce ar fi trebuit să fie un galop de sănătate pentru echipa de uzină Mercedes-Sauber a devenit, însă, cântecul de lebădă al celui mai faimos model din istoria Grupei C, Porsche-le 962. Reușita, semnată de formația lui Reinhold Joest prin piloții Bob Wollek și Frank Jelinski este notabilă și pentru că abia recent, în cursa de șase ore de la Spa-Francorchamps din acest an, am putut asista la o nouă victorie pentru un Porsche privat la nivel de campionat mondial – după o pauză de 35 de ani.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.