Furtună (de nisip) într-un pahar cu apă: Nasser Al-Attiyah schimbă navigatorul înaintea debutului cu Dacia

Dacia a prezentat prototipul cu care va debuta, din 2025, în Raliul Dakar, dar prezentarea radicalului Sandrider a fost marcată de absența marcantă a lui Nasser Al-Attiyah și a navigatorului său. Dacă pilotul qatarez a lăsat, totuși, un mesaj video pentru fanii Dacia, am aflat abia ulterior că andorezul Mathieu Baumel este istorie, cel puțin cât îl privește pe Al-Attiyah.

Faptul că Dacia va participa la Dakar, cea mai cunoscută etapă a Campionatului Mondial de Rally Raid, a fost, fără doar și poate, una dintre cele mai importante știri din peisajul automobilistic românesc. Deși noua Dacia Sandrider, care a fost dezvoltată în paralel cu conceptul Manifesto, nu are nicio legătură cu modelele de serie asamblate la Mioveni și, mai mult decât atât, echipele implicate în dezvoltarea prototipului n-au nici ele vreo legătură cu România, vorbim totuși de o premieră pentru Dacia.

Da, constructorul autohton a mai concurat, tot prin implicarea părții franceze, în Trofeul Andros, dar și la Pikes Peak International Hillclimb, dar noul proiect este la un cu totul alt nivel. Semnalele date sunt evidente: Renault a ales Dacia ca reprezentat al său la Dakar, dar și în W2RC, competiții pe care grupul francez vrea să le câștige. Partenerii sunt cunoscuți – Alpine Racing și Prodrive – iar piloții aleși au și ei la activ titluri mondiale și naționale la raliuri, dar și la rally-raid și, de asemenea, la Dakar.

O parte din echipa Dacia la lansarea prototipului Dacia Sandrider. Sursă foto: Facebook.com / Dakar Rally

Echipajele sunt Sebastien Loeb/Fabian Lurquin, Cristina Gutiérrez Herrero/Pablo Moreno Huete și, în fine, Nasser al-Attiyah/Mathieu Baumel. Sau, cel puțin, acestea erau echipajele până în urmă cu aproximativ 24 de ore când Al-Attiyah a anunțat că și-a încheiat parteneriatul cu Baumel și și-a găsit un coechipier nou pentru raliuri, dar și un navigator pentru probele de rally-raid. Tocmai de aceea Baumel n-a fost prezentat în timpul lansării lui Sandrider, iar noul navigator care va face echipă cu veteranul qatarez la Dacia pare a fi Edouard Boulanger.

Toate aceste mișcări de trupe, coroborate cu modul în care Al-Attiyah s-a retras din ediția 2024 a Raliului Dakar, au alimentat, însă, bursa zvonurilor. Se spune deja că pilotul qatarez, de cinci ori învingător al Dakarului în diversele sale locații, ar putea să se retragă cu totul din echipa Dacia ca urmare a animozităților apărute între el și echipa Prodrive. Să explicăm.

Dakar 2024 – un coșmar pentru Nasser Al-Attiyah

În toamna anului trecut s-a anunțat că Al-Attiyah va părăsi Toyota Gazoo Racing pentru a i se alătura lui Sebastien Loeb la Prodrive. Constructorul britanic, ce și-a clădit o reputație de invidiat prin succesele obținute în Mondialul de Raliuri, dar și în anduranță, a propus în ultimele sezoane un nou prototip destinat categoriei T1+. Denumit Hunter, modelul este înscris sub numele BRX (Bahrain Raid Xtreme), regatul Bahrain aducând banii pentru acest proiect dezvoltat de compania condusă de David Richards.

Nasser Al-Attiyah nu este fanul lui BRX (Prodrive) Hunter. Sursă foto: Facebook.com / Prodrive

Sebastien Loeb a încheiat ediția din 2023 a Dakar pe poziția secundă la bordul unui BRX, iar Al-Attiyah s-a impus pentru Toyota pentru al doilea an la rând. Pentru 2024, cei doi au mers împreună, dar norocul nu a fost de partea qatarezului. În timp ce Loeb s-a luptat în față și a fost la un pas de a încheia în urma învingătorului Carlos Sainz (Audi), Al-Attiyah a avut o serie de probleme majore care l-au făcut să arunce prosopul.

La începutul Dakarului, acesta spunea că Audi se va duce acasă cu coada între picioare după doar trei zile. „Doar ați văzut ce au pățit în Maroc și Aragon după 100 de kilometri”, a declarat Al-Attiyah, întrebat de Motorsport.com despre șansele constructorului din Ingolstadt. El adăuga atunci că speră să obțină tripla în ciuda fiabilității îndoielnice a BRX-ului în ediția anterioară a Dakar. „Dacă vă uitați la rezultatele obținute de Toyota, fiecare mașină a avut probleme, dar nu și a mea, iar asta este pentru că Dakarul are anumite secrete și toate mașinile sunt la fel”.

Al-Attiyah și fostul coechipier Baumel, la lansarea programului Prodrive pentru 2024. Sursă foto: Facebook.com / Prodrive

Atingerea sa fină nu l-a ajutat, se pare, pe qatarez în acest an. După ce a pierdut 25 de minute în chiar prima probă, șansele sale la o șasea victorie au fost practic spulberate de un incident în timpul maratonului cronometrat de 48 de ore care a fost unul dintre momentele-cheie ale primei săptămâni din Dakar. Hunterul pilotat de Nasser a aterizat prost după o săritură și pagubele au fost sinonime cu încheierea oricăror șanse la victorie.

Chiar și așa, pilotul Prodrive putea să continue în a doua săptămână pentru a strânge puncte în economia Mondialului de Rally-Raid, dar și acest efort a fost scurtcircuitat de probleme la motor în proba a opta din ziua de luni (acela nu a fost, trebuie spus, primul motor care a cedat). Mai apoi, marți, în proba a noua, direcția a cedat și l-a obligat pe Al-Attiyah să revină în zona de service, moment în care a decis să se retragă definitiv din concurs.

Toyota Gazoo Racing a continuat cu camionetele Hilux și în absența lui Al-Attiyah, dar fără succes. Sursă foto: Toyota Gazoo Racing

„Îmi pare rău, dar nu vreau să mă mai urc în mașina asta”, a spus Al-Attiyah. Pilotul în vârstă de 53 de ani a adăugat că a mulțumit staffului tehnic, dar că se va îndrepta spre casă imediat. „Am învățat ceva important în această ediție a Dakarului, o lecție pentru viața mea, iar așa ceva nu se mai poate repeta”.

Vorbind cu presa franceză, Al-Attiyah a părut descumpănit și nervos, în ciuda scuzelor lui Richards. „Trebuie să înțeleg de ce s-au întâmplat [toate aceste probleme]. N-am avut nicio problemă cu vechea mea echipă, Toyota. Acum, am avut probleme zilnic și, până la urmă, am ajuns să nu mai am încredere”, a spus Nasser care, părăsind raliul, l-a lăsat pe Loeb fără susținere.

Cvintuplul câștigător al Dakar s-a arătat complet nemulțumit de problemele suferite cu Hunter. Sursă foto: Facebook.com / Prodrive

Francezul a continuat și, pe final, a suferit două pene care l-au făcut să piardă lupta pentru locul secund în ierarhia clasei T1+. Mașinile ce se aliniază acestui set de specificații tehnice nu pot fi echipate decât cu două roți de schimb, iar Audi a aplicat o strategie de „toți pentru unul” cu scopul de a ajuta mașina care are cele mai mari șanse să câștige. Astfel, în timp ce Sainz se bucura de ajutorul a doi „servanți” în caz de probleme, Loeb nu s-a putut baza pe Al-Attiyah când a suferit cele două pene. Dacă pilotul din Qatar ar fi continuat, se poate presupune că l-ar fi putut ajuta pe Loeb să revină în concurs mai repede.

Cert este că veteranul care are la activ și două titluri în WRC-2, mai multe titluri în MERC și două victorii de clasă în cursa de 24 de ore de pe Nuerburgring-Nordschleife nu a fost mulțumit de performanța echipei Prodrive. „Nu știu exact ce se întâmplă în echipă, dar, pentru mine, ceva nu a fost deloc în regulă”, a spus Al-Attiyah, citat de AutoHebdo.

Dacia a lansat noul Sandrider în timp ce Al-Attiyah își căuta coechipier

Dacia și-a construit noua sa imagine de brand în jurul ideii că poți să ajungi (aproape) oriunde la bordul unei mașini fabricate de marca de buget a grupului Renault. Cel mai recent automobil ce poartă sigla lansată anul trecut sfidează orice teren, chiar și dunele din Arabia Saudită, gazda actuală a Dakarului. Propulsat de un motor V6 biturbo de 3,0 litri capabil de 360 cai putere și 539 Nm, noul Sandrider este și un exercițiu din sfera eficienței și mobilității ecologice deoarece va folosi benzină sintetică făcută de Aramco.

Dacia Sandrider. Sursă foto: Dacia

Motorul este de origine Nissan (derivat din cel de pe coupe-ul 400Z care, în mod poate neașteptat, are mai multă putere: 420 de cai putere în versiunea Nismo) și caroseria este dezvoltată pentru a păstra doar elementele esențiale. Cutia de viteze este una secvențială cu șase rapoarte, rezistența acesteia fiind pusă la încercare în acest an pe parcursul mai multor sesiuni de teste, dar și a unei etape din Mondialul de Rally-Raid.

Trecând de aceste detalii, menționez, ca o notă personală, că orice paralelă dintre acest vehicul și clasicele Buggy-uri motorizate de Renault și construite / pilotate de Mssr. Jean-Louis Schlesser sunt imposibile. Acele modele, deși nu tocmai prietenoase cu retina, mi-au animat anii copilăriei cu ale lor caroserii albastre (grație unui sponsor ce nu se mai poate afișa astăzi în motorsport), în timp ce Sandrider mizează pe prezență aproape camuflată pe probe, după cum sugerează și numele.

Loeb și Gutierrez au fost prezenți la evenimentul de lansare. Sursă foto: Dacia

Ceea ce este, însă, cu adevărat interesant este că Nasser Al-Attiyah n-a fost prezent la lansarea de la Paris a mașinii pe care o va pilota în următoarele trei sezoane și, cel mai probabil, nu va fi nici la Retromobile, salonul unde Sandrider va putea fi văzut de publicul larg. Motivul? Qatarezul concurează în prima etapă a MERC care se organizează în acest weekend, respectiv este vorba de Qatar International Rally. Mads Ostberg, care a trecut și pe la noi (și a spulberat pe toată lumea) este și el pe lista de înscrieri, dar Mathieu Baumel absentează.

Acesta din urmă colaborează cu Al-Attiyah de un deceniu în ambele discipline frecventate de fostul învingător Dakar. Patru dintre coroanele „Touareg” obținute de Nasser au fost cu implicarea lui Baumel, pe lângă un titlu în WRC-2 (2015) și mai multe titluri în MERC. Cu toate acestea, veteranul s-a întors, pentru raliuri, la coechipierul pe care l-a avut până în 2014, italianul Giovanni Bernacchini. Informația a fost confirmată Federația de Automobilism din Qatar, cea care a dat, citându-l pe Al-Attiyah, și numele noului navigator în persoana lui Edouard Boulanger. Presa franceză l-a contactat, însă, pe Boulanger care a negat vestea.

Nasser Al-Attiyah y Giovanni Bernacchini_Citroën DS3 WRC
Giovanni Bernacchini a fost navigatorul lui Al-Attiyah și în WRC

„Nu este o provocare nouă pentru mine să merg cu Giovanni în dreapta”, a spus Al-Attiyah citat de QMMF. „Noi am câștigat mai multe campionate împreună și, în acest an, am decis să-l am alături din nou. Pentru mine, lucrurile nu mergea chiar cum mi-aș fi dorit cu Mathieu. Chiar și așa, noi păstrăm o relație bună și, acum, el este liber”, a adăugat pilotul.

„Am decis și cine mă va însoți la rally-raid (Edouard Boulanger)”. Acesta din urmă este învingătorul Raliului Dakar din 2021 alături de Stephane Peterhansel. „Mr. Dakar” și-ar fi dorit să se retragă la finele Dakar 2024, dar un parcurs marcat de probleme care s-a încheiat cu clasarea pe locul 55 la general nu-l poate mulțumi pe Peterhansel care nu a anunțat ce va face în viitor. AutoHebdo l-a contactat pe Boulanger care a spus că n-a fost contactat de anturajul lui Al-Attiyah. „Prioritatea mea rămâne Stephane. Pentru moment, el nu a luat o decizie cu privire la viitorul carierei sale și, de aceea, nici eu nu mă pot gândi la etapa următoare”, a spus acesta.

AUDI SPORT RS Q E-TRON / Stéphane PETERHANSEL / FRA / Edouard BOULANGER / FRA / TEAM AUDI SPORT
Edouard Boulanger a fost navigatorul lui Peterhansel și spune că va rămâne, dar situația e incertă

Este, deci, cumva ciudat că două surse credibile se contrazic atât de evident. Cert este că Al-Attiyah va avea un alt navigator atunci când va debuta pentru Dacia, în octombrie, la Raliul Marocului. Și spun că va debuta deoarece qatarezul a ținut să răspundă și zvonurilor cu privire la planurile sale. „Nu știu dacă voi mai face și alte raliuri, pe lângă MERC. Poate vom participa la câteva raliuri în WRC sau WRC-2. Suntem, oricum, foarte ocupați cu noul proiect Dacia”, a explicat Al-Attiyah, citat de QMMF.

Chiar dacă nu există, în acest, motive de îngrijorare cu privire la componența echipei Dacia, constructorul autohton nu poate fi sigur de victoria la Dakar în 2025. Nu doar că Sandrider este un model complet nou, cum au ținut să sublinieze și oficialii Prodrive (deci nu este doar un Hunter recarosat), dar deja se schițează și o ofensivă puternică la T1+ din partea Ford care dezvoltă un model pe baza lui Raptor, probabil un prototip ceva mai tradițional ca aspect. Ovalul Albastru a debutat anul acesta o variantă mai temperatu a camionetei sale de teren pentru competiții de rally-raid pentru a învăța cu ce se mănâncă Dakar.

Sursă foto: Dacia

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.