Test Drive Nissan Navara 2.3 dCi

Un test de mijloc de carieră, a treia generație Navara are deja 4 ani de la debut, doi ani de când a aterizat pe meleagurile mioritice... și deja doi frați.

Da, de la momentul debutului european, an în care Nissan Navara a câștigat titlul Pick-up of the Year, am mai asistat la două lansări, Renault Alaskan și Mercedes-Benz X Class. Cu noul model din gama comerciale ușoare Mercedes-Benz ne-am intersectat la finalul anului trecut, mai rămâne să ne întâlnim cu Alaskan, dacă acest lucru este dorit și de astre.

Cum regăsim Nissan Navara după doi ani? Păi la fel de proaspătă. Vechea generație era un punct de referință la capitolul confort la drum lung. Oferea un confort apropiat de cel al unui SUV, dar unul construit după rețeta clasică – șasiu separat de caroserie. Vorbim încă despre un pick-up clasic, cu șasiu separat, dar Navara aduce ceva nou în segment – suspensia spate.

Nu s-a renunțat la puntea rigidă, dar s-a renunțat la clasicele arcuri cu foi, specifice unui pick-up. Nissan Navara se laudă acum cu o suspensie spate multilink cu 5 brațe pentru versiunea DubleCab. Pentru versiunile cabină-șasiu și King Cab este oferită suspensia clasică cu arcuri foi.

Noua suspensie spate multilink face minuni. Am uitat că suntem într-un pick-up, iar acest lucru a fost valabil indiferent că am rulat pe asfalt, pe macadam, sau pe drumuri forestiere. Confortul la bord este similar cu cel oferit de un SUV. Avantajele sunt atât din perspectiva confortului câștigat cât și al siguranței și a ținutei de drum.

Partea plăcută, este că Nissan Navara devine o mașină progresivă când vine vorba de reacțiile punții spate, chiar dacă ești mai mult decât exuberant la volan.

Cabina este spațioasă, chiar și pentru 5 adulți zdraveni. Dacă privești planșa de bord din perspectiva unui model pe care-l cumperi pentru a-l pune la muncă… totul este la superlativ. Dacă privești Nissan Navara ca pe un model recreațional, cu șanse de a fi mașină de familie… parcă ți-ai dori ceva mai mult, în special la capitolul spații de depozitare.

Propulsorul este o mică stâncă de granit. Agregatul dCi de 2.3 litri a crescut în grădina diviziei vehicule comerciale Renault. În cazul testului de față, am avut sub capotă versiunea de 160 CP la 3.750 rpm și 403 Nm între 1.500 și 2.500 rpm.

Propulsorul trage bine de la turații joase, este suficient de elastic pentru a face economie de trepte și este printre cele mai puțin gurmande din clasă. Am fost surprins să descopăr afișat un consum mediu extra urban de 7,6 litri.

Chiar dacă nu pot vorbi despre un stil economic de condus, totuși este o valoare nu foarte departe de cei 6,1 litri în regim extra urban declarați de constructor. O direcție tipică de offroader, una cu o demultiplicare mare și o asistare ceva mai pronunțată. Pe drumurile astfaltate o poți acuza de lipsă de feedback și că este prea asistată, dar în offroad o vei aprecia.

Cutia de viteze îți permite să exploatezi eficient resursele propulsorului, o etajare corectă, o timonerie bună dar cu o grilă ceva cam larg desenată. Pentru a selecta marșarierul trebuie să vizitezi scaunul din dreapta. Primele trei tentative de selectare a marșarierului s-au soldat cu plecarea de pe loc de două ori în treapta a șasea.

Nissan NP300 Navara, a treia generație, este construit pe un șasiu nou. Mașina propune în versiunea Duble Cab o benă cu o lungime la podea de 1.578 mm, o lățime maximă de 1.560 mm, o lățime în dreptul punții spate de 1.130 mm, iar podeaua benei se află la o înălțime de 805 mm de sol.

Dacă vreți offroad… e bine de știut că pentru versiunea Duble Cab aveți o gardă la sol de 219 mm pentru motorizarea de 160 CP și 223 mm pentru cea de 190 CP. Unghiul de atac este de 30,4 grade, un unghi de degajare de 25,6 grade și unul de rampă de 22,2 grade. Versiunea cu cinci locuri se laudă că poate primi la bord peste o tonă, mai exact 1.050 kg, și puteți agăța în spate o remorcă de până la 3.500 kg.

Fișă tehnică Nissan Navara 2.3 dCi

Motor – turbo diesel, L4, 2.298 cmc, 190 CP@3.750 rpm, 450 Nm@ 1.500-2.500 rpm., Transmisie – cutie manuală 6 trepte, tracţiune integrală nepermanentă, Performanțe – 184 km/h v. max, 0-100 km/h în 12 secunde, Portbagaj – benă, Rezervor – 80 litri, Dimensiuni – L/l/h (mm) 5.330/ 1.850/ 1.810, ampatament – 3.150, Consum mediu declarat – 6,3 litri/ 100 km, Consum mediu în test – 8,3 litri/ 100 km, Preț de bază – 23.310 euro

Imortalizat de Mihai Dăscălescu
Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Ultimul recital pentru bătrânul tenor: Cum a reușit Joest Racing să bată monolitul Mercedes-Sauber

În mai 1989, Campionatul Mondial de Anduranță venea pentru prima sa reprezentație pe pământ european, mai exact pe fostul circuit de Formula 1 Dijon-Prenois. Ceea ce ar fi trebuit să fie un galop de sănătate pentru echipa de uzină Mercedes-Sauber a devenit, însă, cântecul de lebădă al celui mai faimos model din istoria Grupei C, Porsche-le 962. Reușita, semnată de formația lui Reinhold Joest prin piloții Bob Wollek și Frank Jelinski este notabilă și pentru că abia recent, în cursa de șase ore de la Spa-Francorchamps din acest an, am putut asista la o nouă victorie pentru un Porsche privat la nivel de campionat mondial – după o pauză de 35 de ani.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.