Test Drive Subaru Forester e-Boxer 2.0ie – Întâlnire cu un prieten vechi

Subaru Forester e-Boxer
Brusc, m-am trezit la volanul unui Subaru Forester e-Boxer Hybrid. Actuala generație Forester a fost prezentată în 2018 la salonul de la New York ca model 2019.

Subaru este o marcă ușor discretă la nivel european. Pe undeva firesc dacă ne uităm pe cifrele de vânzări în Europa. Până la sosirea pandemiei, Subaru comercializa la nivel european puțin peste 35.000 unități, cu o cotă de piață de 0,25%.

Evident, marca nu supraviețuiești grație afecțiunii primite de la europeni. Spre exemplu, doar anul trecut, Subaru a comercializat de 30 de ori mai  multe modele în America decât în Europa.

În altă ordine de idei, modelele Subaru au un șarm aparte, unul greu de egalat. L-am descoperit acum mulți ani, la volanul unui Subaru Impreza, și să nu fugiți cu gândul la un WRX STi. Era o Impreza break, echipare aproape de bază, cu un 1.6 litri sub capotă, pe un drum de munte acoperit cu zăpadă și gheață.

Am pus în tolbă multe clipe magice la volanul unor modele Subaru, dar în ultimii ani, pot spune, că ”s-a uscat și sevrajul” de a conduce un model Subaru.

  • Subaru Forester e-Boxer

Și brusc m-am trezit la volanul unui Subaru Forester e-Boxer Hybrid. Actuala generație Forester a fost prezentată în 2018 la salonul de la New York ca model 2019. A cincea generație Forester este construită pe noua platformă globală Subaru – SGP, este o platformă modulară gândită pentru a fi bază pentru aproape întreaga gamă a constructorului. Platforma a debutat pe actuala generație Impreza lansată în 2016, și găzduiește și modelele XV, Legacy, Outback, Levorg și viitorul WRX.

Pentru piața europeană, Subaru oferă motorizarea e-Boxer, un hybrid care este compus dintr-un boxer de 2 litri care dezvoltă 150 CP și 194 Nm. Puterea totală a sistemului hybrid sunt aceleași cu alea propulsorului termic. Un motor electric de 12,3 kW/ 17 CP și 66 Nm este integrat în cutia de viteze CVT, motorul fiind alimentat de o baterie cu o capacitate de 0,57 kWh amplasată pe puntea spate pentru optimizarea distribuției masei.

Estetic, Subaru Forester e-Boxer migrează de la o exprimare pe verticală, la una pe orizontală. O evoluție a designului care apropie Forester, ca imagine, de Outback, în același timp îți lasă impresia unei mașini mai late, mai spațioase. Nu este doar o impresie, modelul este mai lat cu aproape 2 cm decât vechea generație.

Un interior extrem de spațios, cu o poziție la volan care poate lăsa impresia că este ușor înaltă. Este o senzație indusă de linia extrem de joasă a capotei motorului, lucru posibil datorită motorului boxer. Așadar, o bună vizibilitatea înainte, o bună percepție a dimensiunilor mașinii.

Pentru manevre în spații limitate, în cazul manevrelor cu spatele, Forester te ajută cu două imagini proiectate pe display-uri. Pe display-ul sistemului multimedia veți avea imagini de la camera amplasată pe hayon, iar pe display-ul mic, amplasat central la baza parbrizului, veți avea imagini de la o cameră care supraveghează roata dreapta față. Un sistem care, pe alocuri, este mai practic și mai puțin confuz decât unele ”bird view” care compun și distorsionează imaginea.

O planșă de bord care te îmbracă în butoane și display-uri, dar într-un mod care nu te agasează sau distrage atenția. O notă maximă pentru sistemul EyeSight, acel sistem care știe să frâneze atunci când tu îți verifici facebook-ul când rulezi prin oraș, care menține banda de rulare când tu crezi că este oportun să scrii sms-uri la volan, s.a.m.d.

Noua platformă aduce un plus major la nivelul suspensiei. Subaru Forester e-Boxer are un talent surprinzător de a filtra excepțional denivelările. Suspensia are abilitatea de a survola, asemeni unui pick-up, denivelări ample, fără a transmite la interior vibrații sau șocuri care să agite ocupanții. Lucru pe care-l iubești în oraș, atunci când nu mai trebuie să rulezi cu 10 km/h pentru a traversa liniile de tramvai ”aliniate la nivelul suprafeței de rulare„, sau când ai chef de o mică sesiune de rally raid pe un drum de macadam sau pământ. În același timp ruliul este prezent, dar în limite decente.

Direcția precisă dar cu o demultiplicare ceva mai mare, Forester este un model de familie, nu își dorește să facă bezele fanilor STI.

e-Boxer este mai mult un boxer, dacă este să fim corecți. Da, Forester este capabil să ruleze electric la viteze reduse, aici mă refer la 10 km/h, când ajungi acasă și parchezi mașina. Dar și aici trebuie să fii blând cu pedala de accelerație, pentru a nu trezi la viață motorul termic. Momentele de suport din partea motorului electric, în trafic, le vei sesiza până la un nivel mediu de accelerare. După vei fi gratulat cu parfumul tipic de cocktail motor cuplat cu o unitate CVT.

Până la un același nivel mediu de accelerare, reprizele sunt corecte, peste acest nivel, cei 150 CP și 194 Nm au de muncit puțin cu cele 1.731 kg ale mașinii. Raportez un consum mediu extra-urban de 6,5-7 litri pentru 100 km rulați, urban veți ajunge pe la 10-11 litri. Lucrurile ar sta mai bine dacă motorul electric ar interveni mai susținut pe perioadele de accelerare. Și spun asta pentru că pe parcursul testului, rar am ajuns cu bateria la 50% sau puțin sub, în rest a fost preponderent la un nivel de încărcare de peste 80%.

Modelul testat, în echiparea Style, vine echipat cu sistemul Symmetrical All Wheel Drive care dispune de trei moduri de rulare: Snow+Dirt / Snow+Mud / Normal. În funcție de modul de rulare ales, este optimizată curba de cuplu și putere, raportul transmisiei și activată funcția Hill Descent Control. În mod automat, sistemul transmite 60% din cuplu spre puntea față și 40% spre spate.

Fișa tehnică – Subaru Forester e-Boxer 2.0ie X

Motor – hybrid, benzină, B4, 1.995 cmc, 150 [email protected] rpm, 194 [email protected] rpm / motor electric de 12,3 kW și 66 Nm / Putere sistem 150 CP și 194 Nm / Transmisie – cutie automată  CVY cu 7 trepte, tracțiune integrală permanentă / Performanțe – 188 km/h v. max, 0-100 km/h în 11,8 secunde / Portbagaj – 509-1.779 litri / Rezervor – 48 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.625/1.815/1.730, ampatament – 2.670 / Consum mediu declarat – 7,5 l/100 km / Preț de bază – de la 34.990 euro cu TVA inclus

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.