Test Drive Nissan X-Trail 2.0 dCi

Știm că a fost lansată a treia generație Nissan X-Trail, va veni și rândul ei în curând. Până atunci vrem să spunem adio unui model relativ unic în segment.

Acum 7 ani, plus sau minus o săptămână, urcam pentru prima dată la volanul celei de a doua generații Nissan X-Trail. De la acel test mi-au rămas două detalii în memorie. O amendă de la domnii polițiști pentru depășirea limitei de viteze. Undeva prin Covasna, între două localități se inventase o limitare la 80 km/h. Acum să nu vă imaginați că rupeam norii cu X-Trail… aveam undeva la 98 km/h. După 15 minute de povestit despre mașină și alte mici bârfe… domnii cu chipiu mi-au spus că aș fi scăpat lejer cu o avertizare, dar au normă de realizat și eram primul pe ziua respectivă… așa că amendă. Am văzut și foia cu planul, eram cap de listă.

Apoi nu voi uita zborurile la bordul liniei aeriene Nissan X-Trail. Am identificat o pășune cosită cu suficiente forme de relief pentru a garanta măcar o desprindere a punții față de la sol. După 3-4 tentative eșuate, timp în care a trebuit să îndur și privirile ”pline” de înțelegere ale fotografului și cameramanului (pe atunci eram în echipa ProMotor)… am clacat. A venit un japonez în Covasna să fie mai aprig decât voința unui redactor?

Pentru moment a doua generație X-Trail încă este disponibilă în oferta Nissan România. Chiar dacă deja unii vorbesc la trecut de acest model, pentru mine, faptul că încă este disponibil… îl califică drept una dintre puținele variante luate în calcul, de mine, în eventualitatea unei achiziții de model din acest segment.

X-trail este un potențial coșmar pentru departamentele de marketing care își fac meseria pe facebook. Să pui o vedetă în Nissan X-Trail mai greu, să te duci la un club… hmmm, este o mașină pentru oameni, pentru familii care vor confort, spațiu și o soluție tehnică robustă.

Ce îmi justifică opțiunea pentru acest model relativ unic? Designul cu siguranță nu. Nissan X-Trail face parte din categoria mașinilor alese pentru ce oferă nu pentru cum arată. Ultimul facelift a mai fardat puțin din aerul dur al caroserie, foarte puțin, rămâne un model cu linii ferme, masculine. O parte din masivitatea caroseriei a fost camuflată de designeri prin desenarea unor elemente ușor supra-dimensionate: faruri, grupuri optice spate, barele de pe plafon care integrează în partea din față două proiectoare geniale.

Singurul minus al acestora fiind că nu pot fi comandate telepatic, ar fi antidotul perfect pentru toți ”întreprinzătorii” care și-au montat becuri vândute la bordură pentru a le lumina lor mintea și a orbi orice alt participant la trafic. Dacă sunt aprinse nu le atingeți, s-ar putea să vă ardă.

Interiorul în schimb în mod cert mă convinge. Rar am văzut un interior atât de spațios, ceva îmi spune că are un volum brut mai mare decât al unor SUV-uri de clasă superioară. Apoi mai adaug una dintre cele mai mari suprafețe vitrate întâlnite, dacă mai adaug și trapa panoramică din echiparea modelului testat, ai o senzație stranie ca ești la volanul unui model barchetta. Zona din față pare a fi proiectată de cineva obsedat de control, să aibă totul la îndemână.

Ești asaltat de spații de depozitare și suporturi pentru băuturi. Dacă ești ceva mai distrat poți întâmpina dificultăți în a găsi un obiect plasat într-unul din spațiile din față. Impresionează și ergonomia amplasării acestora. Interiorul surprinde plăcut prin calitatea finisării și a materialelor utilizate, cei drept versiunea testată era ceva mai bine echipată. Viața la bord este ușurată și de conectivitatea via bluetooth, aux sau USB.

Modelul mai este disponibil doar cu propulsorul 2.0 dCi în versiunea de 150 CP. Un propulsor robust care livrează puterea maximă la 4.000 rpm și cuplul de 320 Nm la 2.000 rpm. Modelul testat era echipat cu o cutie manuală cu șase trepte, dar puteți alege și o unitate automată cu același număr de rapoarte. Un alt atuu al modelului este sistemul All Mode 4×4-i, echipare de serie, plus un tren de rulare solid. În offroad modelul se descurcă muuult mai bine decât ar putea lăsa caroseria masivă să se înțeleagă. Nissan X-Trail este un mode masculin, direcția este ceva mai grea, ambreiajul ține jos… nu este un model pentru cei care preferă să conducă în puf, și da, un alt detaliu care mă incită.

Dinamic lucrurile sunt în valori normale. Vorbim despre un ruliu mediu, dar resimțit ceva mai puternic datorită înălțimii caroseriei. În cazul rulării doar cu puntea față motoare… veți întâlni și fenomenul de torque steer dacă sunteți ceva mai agitat. Dar fenomenul apare doar la viteze reduse. Totuși a nu fi confundat un SUV 4×4 robust cu un model sport. Selectarea regimului 4×4 aduce un plus de încredere pe trasee virajate în cazul unui ritm mai rapid. Sistemul All Mode 4×4-i permite și blocarea diferențialului central pentru distribuția egală a puterii spre cele două punți.

În ciuda masivității caroseriei, Nissan X-Trail are o masă cu puțin peste 1.600 kg. La drum lung consumul poate ajunge până la un 6 litri la 100 km. În mediul urban în schimb nu vă așteptați la valori sub 10 litri, poate doar într-o sâmbătă după-amiază când orașul este pustiu. Rezervorul de 65 litri poate ajuta la o autonomie de 1.000 km.

Nissan X-Trail poate fi o soluție pentru cei care sunt fanii offroad-erelor clasice, acele agregate a căror puritate mecanică inhibă natura, dar care nu vor să își torture familia într-un mediu cu plastice dure și canapele incomode. Dacă vă atrage conceptul, prea mult timp nu mai aveți la dispoziție…

Nissan X-Trail 2.0 dCi All Mode 4×4-i Elegance

Preț de bază27.400 €(ofertă specială) ; Preț model testat: 35.090 € ; 0-100 km/h 11,2 sec; Viteză maximă 190 km/h; Consum mediu în test 7,8 litri/ 100 km; CO2 168/km; Masă 1.605 kg ; Motor L4, turbo diesel, 1.995 cmc; Putere 150 CP la 4.000 rpm; Cuplu motor 320 Nm la 2.000 rpm; Cutie de viteze manuală cu 6 trepte

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.