Test Drive Mazda CX-5 2.0i 4WD AT – Altceva?

Test Drive Mazda CX-5 2.0i 4WD AT. Un SUV la granița superioară a clasei compacte. Nu prea iubește offroad-ul, dar pe drumuri asfaltate se descurcă bine.

Cei de la departamentul de marketing de la Mazda merită o primă generoasă. La 4 dimineața dacă mă trezești din somn și mă întrebi: Mazda? Automat răspund KODO, SkyActiv, poate și Shinari… încă puțin și constructorul nipon se va putea identifica mult mai ușor prin curente de design sau tehnologiile încorporate în modele decât prin numele mărcii. 

Poate am ajuns la nivel subconștient la saturație de atâta KODO și SkyActive. Despre design? În cazul lui Shinari și a noii generații Mazda6, lucrurile sunt evidente, o linie matură, o mașină frumoasă. În cazul lui Mazda CX-5 și a conceptului Minagi care a anunțat crossover-ul celor de la Mazda… lucrurile nu îmi sunt foarte clare. Probabil mai am nevoie de timp pentru a asimila designul modelului. În schimb apreciez faptul că CX-5 are o linie masculină, linii ferme care emană sportivitate.

Iar aceste lucru se vede și mai ales se simte. Mazda CX-5 este un model masiv pentru clasa sa, iar la capitolul spațiu interior impresionează plăcut. Unii probabil vor găsi interiorul prea sobru, conservator. Întâmplător asta prefer la o mașină, o planșă de bord sobră și cât mai ergonomică. Și la acest ultim capitol CX-5 stă destul de bine – comenzile amplasate pe volan sunt intuitive, accesul computerului de bord nu necesită vreun doctorat, informațiile sunt afișate lizibil.

Chiar și unitatea de control amplasată pe tunelul median permite un acces facil și intuitiv prin meniul sistemului infotainment. Dacă dorești însă să ”pipăi” touchscreen-ul, va trebui să îți schimbi poziția, iar diagonala acestuia parcă este o idee cam mică pentru 2013. Un plus și pentru materialele de la interior, contribuie la o ambianță extrem de plăcută. Notă maximă pentru spațiul destinat pasagerilor din spate.

Tot ce înseamnă progres în viziunea celor de la Mazda a fost pus sub umbrela care se numește Tehnologia SkyActiv. Avem ca punct de pornire noua platformă care aduce două beneficii – o masă redusă și conservarea spiritului zoom-zoom (adică un model cu o distribuție a maselor cât mai bună, o ținută de drum cât mai bună și un feedback oferit șoferului suficient cât să transforme condusului într-o experiență plăcută).

Modelul avut la test era echipat cu propulsorul aspirat Skyactiv-G de 2 litri pe benzină care dezvoltă 160 CP la 6.000 rpm și 208 Nm la 4.000 rpm.Valori care nu prea impresionează. Ansamblul motor-transmisie este și el sub umbrela SkyActive. Adăugăm și sistem start/ stop pentru a ajunge la un consum mediu declarat de Mazda de doar 6,6 litri, și unul urban de 8,1 litri. Sistemul start/ stop este poate printre puține care m-au făcut să nu apăs butonul de deculare după 3 semafoare.

Poți foarte ușor controla modul în care acesta răspunde prin dozarea pedalei de frână. O apăsare ușoară, cât să menții mașina imobilizată nu va opri motorul, lucru agreabil atunci când rulezi în coloană, o apăsare ceva mai fermă conduce la oprirea propulsorului. De asemenea dacă motorul este oprit, dar vrei să virezi, sistemul comandă pornirea acestuia. Alchimia de sub capota lui Mazda CX-5 funcționează, un regim de condus economic în București te poate face martorul unui consum mediu de sub 8 litri.

Cutia automată cu șase trepte este rapidă dar rapoartele au fost optimizate pentru obținerea unui consum cât mai redus. Prin urmare nu trebuie să vă mire cele 9,6 secunde necesare pentru a ajunge la 100 km/h. Viteza maximă este de 187 km/h. La prima vedere reprizele nu par a impresiona, te-ai aștepta la ceva mai multe artificii, cel puțin dacă luăm în calcul și decibelii proveniți de la decibeli.

În mare senzația de viteză pe alocuri este atenuată și de masivitatea lui CX-5, dar dacă arunci o privire pe bord descoperi că lucrurile ”se mișcă” mai mult decât decent. Direcția este precisă cu un parfum de artificialitate care mai răpește din feedback. Dar în această clasă nu cred că sunt mulți care doresc o direcție de MX-5, așa că nu putem trece acest detaliu la aspecte negative.

Ținuta de drum este corectă, chiar cu mici accente de sportivitate. Ruliul caroseriei este bine controlat. În cazul trecerii peste denivelări mici apare, uneori, o senzație de scuturare la interior, lucru pe care l-am pus pe seama jantelor de 19 inch încălțate cu pneuri cu talon de 55, echipare standard pentru nivelul Revolution.

Uneori confortul nu face casă bună cu esteticul. Sistemul 4×4 transmite preponderent puterea spre puntea față, la nevoie 50% din cuplu putând fi repartizat spre puntea spate. Un minus ar putea fi considerat imposibilitatea blocării diferențialului central și decuplarea sistemelor electronice de control a stabilității, lucru ce contribuie la limitarea ”domeniului de exprimare” pentru Mazda CX-5.

 Mazda CX-5 impresionează prin spațiu, extrem de generos din toate punctele de vedere, iar aici mai adăugăm și un portbagaj de 503 litri care poate ajunge până la 1.620 litri prin rabatarea banchetei spate. Un model care poate fi echipat cu sisteme de asistență de ultimă oră – sistem de monitorizare a spatelui mașinii în mers (RVM), sistem de frânare inteligent pentru oraș activ până la viteza de 30 km/h(SCBS), sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare(LCWS), sistem de asistență la pornirea în rampă, control automat al fazei lungi.

Versiunea avută la test costa 32.090 euro cu TVA inclus. Un model în echipare de top care poate fi considerat o alternativă pentru o berlină din segmentul D, în condițiile în care oferta de spațiu este similară, chiar mai mare.

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.