Test Drive Jeep Grand Cherokee M.Y. 2013

Unul dintre primele modele care au purtat semnătura italienilor de la Fiat a fost Jeep Grand Cherokee. În România a ajuns în 2011, în 2013 a primit un facelift.
Jeep – un Monte Cassino pentru italieni?

Chiar dacă britanicii au deschis ”negocierile” în 1944 la Monte Cassino, americanii au fost cei care au dus greul. Acum a venit rândul italienilor să aibă parte de un Monte Cassino. Este o altfel de provocare, una în care încearcă să ofere o mână de ajutor americanilor și industriei auto. Chrysler, unul dintre cei ”Big Three” de peste ocean, nu a avut o viață prea liniștită în istoria recentă. După o încercare de fuzionare cu Daimler Benz în 1998, povestea s-a finalizat în 2007 cu vânzarea de către germani a grupului către Cerberus Capital Management și redenumirea în Chrysler LLC.

Criza financiară din 2008-2010 a condus la declararea falimentului de către Chrysler LLC. La câteva luni distanță de la anunțarea falimentului, grupul a fost achiziționat de un consorțiu din care făcea parte și grupul Fiat. În timp italienii au cumpărat marea majoritate a pachetului de acțiuni, în acest moment fiind acționari majoritari.

Și uite așa vorbim acum despre un Monte Cassino al italienilor pe pământ american.

Se pare că cei de la Fiat au descoperit secretul succesului pe piața americană. Cu mici excepții, care au reprezentat conservarea unor modele legendare precum Wrangler si divizia de utilitare Dodge care s-a transformat în brand-ul RAM, italienii au debarcat în America cu parfum de espresso în bagaje. Și uite așa Fiat a revenit pe piața nord americană, o piață care simțea nevoia unei schimbări chiar și după entuziasmul provocat de curentul retro. Italienii le-au oferit modele calibrate în linii mari pentru gusturile europenilor, lucru care se pare că a fost pe placul conservatorilor de peste ocean.

Unul dintre primele modele care au purtat semnătura italienilor a fost Jeep Grand Cherokee. A patra generație a SUV-ului american a fost prezentată în 2009 la salonul auto de la New York, comercializarea a debutat în vara lui 2010, iar în România a fost adus de AutoItalia în toamna lui 2011. A fost și este unul dintre cele mai premiate modele din segment. Jeep Grand Cherokee este printre puținele modele care mai păstrează urmele coaliției grupului Chrysler cu Daimler Benz, modelul este construit pe o versiune modificată a platformei W166, cea pe care este construită actuala clasă M de la Mercedes-Benz. La trei ani de la debutul comercial deja vorbim despre un facelift.

Acum doi ani când am condus a patra generație Grand Cherokee am descoperit un SUV impresionant, unul pe care europenii nu-l mai puteau ignora. O linie fluidă a caroseriei care masca suficient de bine masivitatea modelului, un interior elegant realizat din materiale de calitate, un propulsor diesel potent plus sistemele Quadra Trac II și Quadra Drive II care în mod cert îl diferețiază net pe Grand Cherokee de orice alt SUV.

Ce aduce facelift-ul?

La exterior o ușoară restilizare a părții frontale care aduce cantitatea de condiment necesară pentru a face din Grand Cherokee un model și mai atractiv. În mod cert toată lumea va remarca noile grupuri optice cu lumini de rulare pe timp de zi cu LED, tehnologie care este utilizată și la grupurile optice spate. Până aici o evoluție firească pentru un facelift. Lucrurile devin interesante la interior, unde putem vorbi de o nouă planșă de bord. Doar linia superioară a acesteia și gurile de ventilație au rămas neschimbate.

Consola centrală este dominată de ecranul tactil de 8,4 inch al sistemului infotainment. Interfața grafică este suficient de intuitivă pentru a învăța în 2-3 minute cum să navighezi prin ea. M-a distrat cum o mașină americană vine cu limba italiană setată din fabrică, și pentru că totuși este un model american, comunică nativ cu un smartphone de peste ocean, ai nevoie doar de un cablu. Tabloul de bord este dominat și el de un display color poziționat central. Și grafica acestuia este plăcută, iar în cazul selectării programelor presetate de rulare vei descoperi că acestea sunt acompaniate de imagini sugestive afișate pe ecran.

Alte noutăți? Păi renunțarea la cutia de viteze automată cu cinci trepte în favoarea uneia de la ZF cu 8 rapoarte a permis și o mică intervenție pe tunelul median. Selectorul clasic al cutiei automate și grila acestuia cu poarta manuală Mercedes-Benz au dispărut. Și-a făcut apariția un selector elegant cu patru poziții, un selector care în cazul în care ești grăbit îți poate da mici bătăi de cap prin micile dificultăți întâmpinate în selectarea poziției dorite. Dar putem bifa un plus la capitolul acces la spațiul de depozitare de la baza consolei centrale, acolo unde sunt amplasate și slot-urile USB, AUX și SD.

Tot pe consola centrală se găsește și panoul de control pentru sistemele Quadra Trac II, Quadra Drive II și Quadra Lift (sistem opțional). Mai adăugăm un volan tot cu trei brațe dar redesenat, un panou de comandă pentru climatizare și el nou, plus un nou panou amplasat pe cotiera centrală, panou care se adresează locurilor spate unde mai găsim două slot-uri USB. Facelift-ul aduce și un plus la capitolul materiale și calitatea asamblării.

Din punct de vedere tehnic deja am menționat noua cutie automată cu 8 trepte de la ZF. Menționez doar că saltul este uriaș din toate punctele de vedere. Schimbări extrem de line și rapide, suficient de intuitivă pentru a retrograda când trebuie. Treptele pot fi schimbate manual doar prin intermediul padelelor din spatele volanului. O mică sincopă poate fi detectată în cazul în care se rulează cu modul ECO activat și ai nevoie de putere… creierele electronice ale mașinii au o mică letargie inițială în a transmite toți căluții pe ogor.

Propulsorul V6 de 2.987 cmc este oferit acum doar în versiunea de 250 CP și 550 Nm. În fișa tehnică se spune că extraurban modelul poate consuma 6,5 litri. Tot ce se poate, într-un regim normal de utilizare în schimb puteți aștepta un consum de 8 litri, ceea ce încă este o valoare extrem de bună pentru un model cu tracțiune integrală permanentă și o masă de peste 2.400 kg.


Înainte de a lua la puricat ținuta de drum doresc să mai bifez apariția Safety Pack care include: Adaptive Cruise Control, sistem monitorizare unghi-mort, sistem de avertizare coliziune frontală, sistem avansat de asistenţă la frânare. Și funcționează, important este să nu ai probleme cardiace, alarma declanșată la interior în cazul intervenției sistemului de evitare a unei coliziuni frontale poate ridica pulsul persoanelor sensibile.
Noul Jeep Grand Cherokee este oferit acum în trei niveluri de echipare: Limited, Overland și Summit. Mai avem un nivel de echipare care se numește SRT, dar acesta vine în echipare cu un V8 HEMI de 6.4 litri.
Am menționat nivelurile de echipare pentru că echiparea lor de serie, din punct de vedere tehnic, diferă.


Echiparea Limited vine cu sistemul Quadra Trac II care include diferențiale pentru puntea față/ spate și o suspensie față independentă cu braţ dublu oscilant, arcuri elicoidale, amortizoare cu gaz și bară stabilizatoare. Pe spate avem suspensie independentă multilink, arcuri elicoidale cu amortizatoare cu gaz și bară stabilizatoare. Chiar dacă în acest caz vorbim despre o gardă la sol de 21,8 cm și de un unghi de atac de 26 grad, unghi de rampă de 19 grade și unghi de degajare de 24 grade, modelul încă oferă performanțe respectabile în offroad.

Chiar dacă vorbim de un ruliu ceva mai amplu al caroseriei, în cazul rularii pe drumuri forestiere, suspensia mecanică se dovedește mai silențioasă decât versiunea mai elitistă Quadra Lift. La toate acestea adaug și un feedback mai fidel privind suprafața de rulare și reacțiile mașinii la limită. Este versiunea pe care o recomand celor care vor utiliza un astfel de model în mod egal onroad și offroad și nu pleacă la drum cu gândul șă-și menajeze agregatul când au în față un vad de apă sau un drum forestier.

Iar pentru cei amatori de mici sesiuni de rally raid, tot această versiune o recomand pentru controlul și feedback-ul mai bun la transferul de mase. Chiar dacă vorbim de o masă mare, sub caroserie se ascunde un șasiu cu poftă de joacă în sălbăticie, predictibil în reacții și ajutat de un sistem Quadra Trac II care transferă puterea între punți foarte eficient pentru a nu resimți goluri în tracțiune.

Pentru nivelul Overland și Summit, modelul vine în echiparea de serie cu sistemul Quadra Lift și Quadra Drive II. Suspensia primește ”arcuri” pneumatice și amortizoare pneumatice pe spate. Sunt disponibile trei niveluri pentru garda la sol, versiunea de trial presupune o gardă la sol de 27 cm. În același timp Quadra Lift reduce garda la sol în cazul rulării pe autostradă pentru optimizarea aerodinamicii.

 Suspensia pneumatică își dovedește supremația în cazul rulării pe drumuri asfaltate cu denivelări mici și dese, pe suprafețe vălurite… cei de la interior sunt aproape izolați de imperfecțiunile drumului. Singurul minus al acesteia ar fi zgomotul transmis la interior de aceasta în cazul rulării cu o viteză de la 40-50 km/h în sus pe drumuri forestiere sau atunci când craterul din suprafața de rulare este ceva mai mare. În rest contribuie semnificativ la reducerea ruliului și tangajului.

Cei care au pe lista potențialelor achiziții un Jeep Grand Cherokee pe care îl vor utiliza preponderent pe drumuri asfaltate… atunci trebuie să bifeze și suspensia Quadra Lift. Versiunea de bază pentru ei fiind Overland. În offroad, cu cele trei sisteme Quadra, Jeep Grand Cherokee își cam umilește potențialii rivali. Din arsenalul său mai face parte sistemul Selec-Terrain care dispune de cinci programe: Snow, Sand, Auto, Mud și Rock. Acesta este dotare standard, indiferent de versiune, și mai integrează și sistemul Selec-Speed Control care permite selectarea unei limite de viteze atât pentru urcarea cât și pentru coborârea unor pante.

Pentru final aș introduce în urnă o bilă albă pentru sistemul de frânare. Deși avem un model cu o masă generoasă, stabilitatea pe frânare este foarte bună chiar și în cazul unor frânări puternice de la viteze ridicate pe suprafețe cu aderență scăzută. Chiar și cu mașina destabilizată pe macadam, frânările nu trezesc emoții.

Concluzie… Un model care a câștigat și mai mult rafinament, ambianța la bord este extrem de plăcută. Performanțele onroad sunt peste media clasei, iar cele offroad sunt în topul clasei. Un model care duce tradiția Jeep mai departe.

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.