Test Drive Iveco Daily 35-NP HI-Matic – Căutând sinonime pentru lider

Despre vehicule comerciale ușoare am mai scris și vom mai scrie... și totuși, modelul din acest test este puțin mai special, din mai multe motive. Să descoperim Iveco Daily 35-NP HI-Matic.

Aș putea spune că Iveco a fost un pionier în segmentul vehiculelor comerciale alimentate cu gaze naturale, și pe undeva… încă mai este. Soluții de transport alimentate cu gaze naturale sunt oferite de Iveco încă din anii 90. Iar astăzi am ajuns la nivelul în care putem vorbi despre un cap tractor alimentat cu GNL – gaz natural lichefiat, care oferă o autonomie de până la 1.600 km cu un plin. Dar nu despre Iveci S-Way NP suntem aici.

 Iveco Daily 35-NP HI-Matic

Nu m-am mai intersectat, până acum, cu un model Iveco Daily, prin urmare, din clipa în care m-am trezit în mână cu cheia de la un Daily 35-NP HI-Matic… am intrat în modul asimilare de informații și impresii în premieră.

Prima bilă albă – modelul testat era echipat cu faruri full LED. Pentru un vehicul comercial, pentru cel de la volanul unui astfel de model, un sistem de iluminare performant contribuie semnificativ la siguranța acestui model pe drum. Urcat la volan, am descoperit, poate cea mai bună poziție la volan întâlnită până acum, în universul vehiculelor comerciale ușoare. Am fost plăcut surprins de posibilitatea amplă de reglare a coloanei de direcție atât în profunzime cât și pe înălțime.

  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG

Indiferent de înălțime, în Iveco Daily îți poți găsi o poziție perfectă la volan. Un plus și pentru scaunul pneumatic cu reglaj pentru greutatea șoferului. Vizibilitate bună în oglinzile laterale, dar ajutorul major este furnizat de camera video panoramică integrată în piesa care include și al treilea stop. Un ajutor care elimină și micile incidente la manevrele cu spatele și care implică acroșarea părților superioare spate. Am apreciat și alarma sonoră care se activează la selectarea marșarierului, pentru a putea fi ușor identificată mașina de pietoni.

Din punct de vedere al vizibilității, de la volan, indiferent că am navigat prin București, pe alocuri pe străduțe foarte înguste, că am căutat să găsesc un loc de parcare sau am rulat pe autostradă… nimic de reproșat. Și vorbesc despre un model cu ampatament de 4.100 mm și o lungime de 7.130 mm. La capitolul manevrabilitate și posibilitatea de a percepe real dimensiunile mașinii… niciun reproș.

  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG

Iveco Daily este disponibil în trei versiuni de ampatament, cinci versiuni de lungime pentru compartimentul cargo, lățimea compartimentului de încărcare este fixă – 1.800 mm, și trei versiuni de înălțime pentru zona cargo. Acest Lego se traduce printr-un volum de încărcare minim de 7,3 mc și se poate ajunge la 19,6 mc. Pentru cei cu spirit de aventură… Iveco Daily poate fi comandat și cu tracțiune integrală și trei diferențiale blocabile… Da! Trei! Dar să lăsăm loc pentru o viitoare întâlnire, iar acum să ne concentrăm pe versiunea testată.

Motor F1C

Un motor de 3 litri, cu patru cilindri în linie care dezvoltă 136 CP la 3.500 rpm și 350 Nm la 1.500 rpm. Da, este alimentat cu CNG – Compressed Natural Gas. CNG este gaz natural stocat în recipiente sub presiune, prin comprimare. Da, este același gaz pe care-l ardem la aragaz sau la centrală pentru a avea căldură sau apă caldă. El rămâne în stare gazoasă și se comercializează ca CNG la o presiune de 200 BAR. Vorbim despre un motor care transformă Iveco Daily în primul model din segmentul său care se aliniază normelor de emisii Euro 6D/ Temp și Euro VID. Este un motor care poate fi alimentat și cu biometan, situație în care emisiile de CO2 ale acestui motor sunt aproape zero.

  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG
  • Iveco-Daily-CNG

În cazul testului nostru, un plin cu CNG a însemnat ”înghesuirea” în butelii a 37,3 kg gaz la un preț de 4,95 lei/kg. La prima vedere, puțin pesimist vis-a-vis de libertatea de mișcare oferită de această soluție. Sau poate, angoasa mea era născută de numărul mic de stații CNG de la noi din țară. Până la finalul anului sunt promise stații care să acopere 9 orașe. Dar aici nu este vorba despre un minus al mașinii, pentru că la nivel european sunt peste 4.000 de stații CNG… este un minus al țării noastre.

Motorul este cuplat la o cutie automată cu 8 trepte. Livrarea puterii este lineară, agreabilă, îți permite un condus fluid. Schimbările de treaptă sunt incredibil de line, iar fiecare frânare este acompaniată de o retrograde frenetică din partea cutiei pentru a ajuta și cu decelerare oferită de frâna de motor. Selectorul cutiei permite și schimbarea manuală a treptelor, precum și alegerea modului de rulare Eco sau Power. Un lucru pe care l-am remarcat imediat… prezența discretă a motorului în cabină, mă refer la sunetul acestuia, precum și lipsa aproape totală a vibrațiilor. Chiar și cu mașina încărcată, nu am simțit vreo urmă de efort din partea propulsorului în a face lucrurile să se miște.

Cu un plin care a însemnat 185 lei am parcurs aproximativ 360 km. Jumătate din traseu l-am efectuat urban sau cu mașina încărcată rulând la viteză mică. Consumul mediu fiind de 9.6 km/kg. La drum lung, consumul mediu a fost în jurul a 14-15 km/kg CNG, ceea ce califică această versiune pentru o autonomie de peste 500 km. Aici mai adăugăm și un rezervor de benzină de 14 litri care îți oferă un bonus de minim 100 km pentru a fi sigur că ajungi la o stație CNG… sau până la următoarea stație unde poți alimenta cu benzină.

Daily nu este doar un LCV verde, este și un model echipat din belșug cu tehnologie. Nu am menționat nimic despre frâna de staționare electrică, care în cazul în care sesizează că nu aveți centura cuplată la viteze de până în 10 km/h… se activează automat pentru a evita o posibilă rulare accidentală a vehiculului fără a fi cineva la volan. Avem sistem infotainment HI-Connect cu display de 7 inch care dispune atât de Apple CarPlay cât și de Android Auto. Iveco asigură și soluții de gestionare a flotei.

Iveco Daily poate fi echipat cu AEBS – Sistem avansat de frânare de urgență (sistem care poate preveni coliziuni la viteze de sub 50 km/h prin frânare automată. Sistem de asistență în trafic aglomerat – se reglează distanța dorită a fi păstrată față de mașina din față, iar de aici modelul va opri sau va porni singur în ambuteiaje, urmărind modelul din față. Avem și funcție de menținere a benzii de rulare și cruise control adaptiv, asistență la vânt lateral și asistență la coborârea unor pante.

În final te poți întreba: De ce CNG? Pentru că la finalul zilei, un astfel de model îți aduce bani în cont prin faptul că este taxat mai puțin pentru emisiile reduse.

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

BMW SIM Fan Cup: Delegația României strălucește la Salzburg

Componenții echipei României au reușit prestații remarcabile în Austria, unde s-a desfășurat prima ediție a BMW SIM Fan Cup. Țara noastră a reprezentat cel de-al treilea pol de putere din cele nouă state implicate în concurs, iar Cristian Berindea a urcat pe podiumul marii finale în urma a doi sim raceri deosebit de experimentați în mediul rFactor 2. Finala din Austria a venit ca o încheirere a caravanei europene BMW VIRTUAL vs. REALITY TOUR care a ajuns şi în Bucureşti la început de septembrie.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.