Test Drive Fiat 500e

Îmi era dor de 500, de Fiat 500, dar de unul nou, de unul după care copii să se întoarcă zâmbind. Au trecut câțiva ani din 2007, moment în care m-am întâlnit cu noul Fiat 500e. Dar este și adevăr în vorba...” Lucruri bune se întâmplă doar celor care au răbdare.”

Avem în față un nou Fiat 500, de fapt Fiat ar trebui să aibă curajul, tupeul de a rezuma comunicarea pentru acest model doar la Fiat 500… lumea va realiza că este vorba despre un nou model. Fiat 500 și-a depășit de multă vreme simplul statut de model într-o gamă a unui constructor.

În altă ordine de idei, sunt fascinat cum realitatea, chiar și a mea… cea de jurnalist auto, se schimbă, migrează spre una electrică. Fiat 500e este unul din modelele care certifică această direcție.

  • Fiat 500e
  • Fiat 500e
  • Fiat 500e

Noul model este construit pe o platformă nouă, pe undeva evident, vechea platformă pe care este construit modelul lansat în 2007 nu a fost gândită pentru electrificare. Așadar, avem în față un nou 500 care este cu 6 cm mai lung, cu 6 cm mai lat, cu 4 cm mai înalt și are un ampatament cu 2 cm mai lung decât modelul clasic… dacă îl putem defini deja astfel pe cel care încă se comercializează și este echipat cu motoare termice.

  • Fiat 500e
  • Fiat 500e
  • Fiat 500e
  • Fiat 500e
  • Fiat 500e

Fiat 500e este disponibil în două versiuni. Una cu o baterie de 24 kWh și motor de 95 CP și o a doua cu baterie de 42 kWh și motor de 118 CP.

Noi am testat a doua versiune în echiparea ICON care are un preț de bază de 31.878 euro cu TVA inclus, fără a deduce toate bonusurile oferite de statul român.

Fiat 500, fie că are atașată litera ”e” sau nu, rămâne un examen de doctorat pentru orice casă de design. Că a crescut în dimensiuni, poți sesiza acest lucru, dar este evident doar dacă Fiat 500e este parcat lângă un 500, în rest vei avea în față aceeași mignonă de oraș. Fiat 500e este probabil cea mai carismatică citadină electrică de pe piață, dar evident, are un meci la acest capitol cu Honda e.

  • Fiat 500e

Interiorul are acel parfum de familiar, iar acest lucru face bine unui model care se reinventează. Tabloul de bord ”rotund” ascunde un display care îți permite afișarea a enorm de multe informații. Poți opta pentru o interfață grafică clasică cu un design minimalist, sau poți alege afișarea hărții sistemului de navigație, a informațiilor despre consum sau de la sistemul audio. Versiunea de echipare ICON primește standard un sistem infotainment cu display de 10,2 inch. Un display cu o rezoluție foarte bună, cu o temă grafică prietenoasă, cu un meniu intuitiv din punct de vedere al navigației. Sistemul oferă Apple CarPlay și Android Auto wireless.

Un mic artificiu de design sporește senzația de spațiu interior, iar aici includ atât display-ul landscape cât și cele două ”claviaturi”, una pentru comenzile sistemului de climatizare, iar a doua care conține comenzile pentru cutia de viteze. Aici mai adaug și linia mediană care împarte planșa de bord în două zone și care conține și gurile de ventilație. Senzația de spațiu în cazul locurilor față este amplificată și de lipsa unui tunel median care să lege planșa de bord cu spațiul de depozitare dintre cele două scaune față care include și o cotieră. Accesul la locurile spate este bun, dar spațiul oferit de acestea este limitat. Vorbim de două locuri accesibile până spre adolescență, dar vorbim despre un model de clasă mică.

Poziția la volan este ușor înaltă, firesc la un mode electric care ascunde în podea bateria.

Versiunea testată are o baterie cu capacitatea de 42 kWh, din care 37,3 kWh sunt utili. Motorul are o putere de 87 kW/ 118 CP și 220 Nm și antrenează puntea față. În fișa tehnică mai găsim comunicat un consum mediu de 14,4 kWh, un sprint până la 100 km/h în 9 secunde și o viteză maximă de 150 km/h. Valori decente pentru o electrică urbană. Dar, urban, viața nu se desfășoară la 100 km/h, prin urmare ne interesează ce se întâmplă până la 50 km/h. 500e ajunge la 50 km/h în 3,1 secunde, timp în care unii șoferi nu sesizează că s-a schimbat culoarea la semafor.

Consumul urban a oscilat între 12,8 și 15 kWh, în funcție de stilul de condus. Am evadat și pe autostradă pentru a vedea reprizele la viteze superioare, și Fiat 500e nu ne-a dezamăgit nici aici, doar că la viteze mari, evident, mașina nu mai este atât de eficientă. Luând în calcul valoarea cea mai mare a consumului, tot poți miza pe o autonomie urbană de 250 km, ceea ce este rezonabil. Italienii au reușit o calibrare agreabilă a modului în care este livrată puterea. Ea vine linear, în proporție considerabilă dacă accelerezi puternic, dar fără acele șocuri care ar teleporta capetele celor din mașină spre tetiere.

Suspensia este extrem de agreabilă. Pentru un model cu ampatament de 2.322 mm, suspensia oferă un confort bun, reușește să păstreze calmul în habitaclu, fără să își scuture pasagerii, până spre viteze de 70-80 km/h. Surprinzător, ruliul este aproape inexistent. Direcția este extrem de ușoară, aș putea spune că în mediul urban este delicioasă. Și pentru o confirmare finală a caracterului urban, 500e are un diametru de întoarcere de 9,7 metri.

Modelul poate fi încărcat la stații de până la 85 kWh curent continuu, având nevoie de 35 minute pentru a ajunge de la 0 la 80 %. La stație curent alternativ trifazat de 11 kWh, bateria se încarcă complet în 4 ore și 15 minute. La priză domestică de 2.3 kWh ai nevoie de 15 ore și 15 minute pentru încărcare completă. Noi am testat încărcarea la o stație de 50 kWh, în 10 minute mașina a stocat în baterie 6,5 kWh, cam pentru 50 km autonomie.

Fiat 500e îți aduce o doză bună de șarm italian, o parte tehnică surprinzător de eficientă din perspectiva consumului și o manevrabilitate urbană de invidiat. Da, spațiul destinat locurilor spate este limitat, iar volumul portbagajului este de 185 litri, chestii firești la un model de clasă mică. Într-un fel interesant, Fiat a reușit cu 500e să conserve spiritul modelului, am regăsit acea bucurie inocentă și sinceră trăită în 2007 la prima întâlnire cu acel nou 500.

Fișă tehnică Fiat 500e ICON

Motor – electric, 118 CP, 220 Nm / Transmisie – cutie automată cu o singură treaptă, tracțiune față / Performanțe – 150 km/h v. max, 0-50 km/h în 3,1 secunde / 0-100 km/h în 9 secunde / Portbagaj – 185 litri / Capacitate acumulatori litiu-ion – 42 kWh / Autonomie WLTP ciclu combinat – 303 km / Timp încărcare 0-100% la priză domestică 220V (10A) – 15h15’, Timp de încărcare 85kW DC Fast Charging 0-80% – 35 minute / Dimensiuni – L/l/h (mm) 3.632/1.527/1.683/, ampatament – 2.322 / Preț de bază (euro cu TVA) – 31.878

Imortalizat de Mihai Dăscălescu

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Poveste de succes – BMW M3 / M4 Competition

Într-un război continuu al cifrelor și performanțelor tot mai bune, cred că modelele sport trebuie cumpărate pentru sufletul lor, pentru ceea ce transmit și pentru plăcerea pe care o oferă celui de la volan în fiecare zi. După ce am condus noile BMW M3 Competition și M4 Competition pe circuit, am realizat că cele de mai sus au fost teme de referință pentru inginerii de la BMW.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.