Test Drive Dacia Duster Prestige 4X2 TCe 125 CP

Am ajuns în Grecia, la primul test drive cu noua generație Dacia Duster, cu unele așteptări. Recunosc, ele nu erau prea mari.

Ziua de ieri a fost lungă, dar a trecut repede. Dacă nu sunt prea coerent, asta și poate că încerc o senzație nouă, una ciudată. Este vorba despre un cocktail de euforie, de entuziasm, de bucurie, de mândrie… că un produs românesc poate fi atât de matur, poate aduce atâtea satisfacții…

#mândrucă-sromân, cu alte cuvinte. Iar în 2017, ținând cont de realitățile autohtone… rare sunt momentele în care poți spune asta, iar dacă sunt unele… ele de obicei trec pe lângă noi.

Am venit în Grecia, la primul test drive cu noua Dacia Duster cu unele așteptări. Recunosc, ele nu erau prea mari. Mașina am văzut-o la salonul de la Frankfurt, mi-a plăcut la nivel de design, mi-a plăcut evoluția de la interior… dar ceva nu îmi dădea voie să sper la mai mult.

Am ales ca în prima zi să urc la volanul unei Dacia Duster TCe 125 doar cu tracțiune față. Am vrut să văd baza platformei cum a evoluat. Nu este un secret faptul că, din punct de vedere tehnic, lucrurile nu au evoluat semnificativ. Avem aceeași gama de motorizări. Aceleași transmisii. Dar… până la detalii tehnice și dinamice…

Din punct de vedere al designului, noua generație este o reușită. Mașina arătă absolut senzațional în lumea reală. La un salon lumina este controlată, în lumea reală altfel se compun volumele unei caroserii, altfel sunt puse în valoare de tot ce este în jur… de la un stâlp și până la contratul cu o altă caroserie.

Dacia Duster Prestige 4X2 benzină TCe 125 CP culoare Orange Atacama… zici că ai plecat la drum cu un concept car.

Pe alocuri, așa mi-a lăsat impresia mașina, privită de la 10 metri într-un apus elen. Dacia Duster arată bine indiferent de unde îl privești, că înl vezi odihnindu-se în natură, că stă într-o parcare, că trece pe lângă tine, că-l zărești în retrovizoare… o reușită din punct de vedere al designului. Nu mai trec în revistă evoluția designului, am făcut acest lucru la prezentarea de la Frankfurt.

Un salt similar, dacă nu mai mare îl înregistrăm la interior.

Frapantă este diferența uriașă în modul cum te simți în mașină la drum. A crescut enorm de mult calitatea percepută la bord. Chiar dacă, evident, vorbim în continuare de plastice tari, textura acestora, finisarea, calitatea asamblării… totul creează un grad de confort incomparabil.

Au fost momente în care m-am surprins întrebându-mă de ce aș alege un alt SUV compact în detrimentul Dacia Duster. Știu că este forțată puțin întrebarea, dar dacă ești pragmatic…

O nouă planșă de bord, una cu un tablou cu două ceasuri mari, cu caractere lizibile și aerisite, cu un display central mai mare. Accesul informațiilor computerului de bord se face acum de la comenzi amplasate pe volan. Scaune noi care sunt mult mai confortabile la drum lung, avem o coloană de direcție reglabilă atât pe înălțime cât și în profunzime, detalii care conduc la obținerea unei poziții la volan mult mai bune.

Și da, scaunul șoferului se reglează pe înălțime cu ajutorul unei manete, nu gravitațional. Volanul este reglabil pe înălțime (40 mm) și adâncime (50 mm). Scaunul șoferului dispune, de acum, de o cotieră, de reglaj lombar și de un nou mecanism de reglaj în înălțime (60 mm).

Șezutul scaunelor a fost alungit cu 20 mm pentru a asigura o menținere mai bună. Scaunele dispun de o nouă armătură și beneficiază de o spumă mai densă, asigurând o mai bună susținere laterală în viraje și o durabilitate superioară. Forma tetierelor îi asigură șoferului o mai bună vizibilitate spre înapoi atunci când locurile din spate nu sunt ocupate. Se stă mai bine în mașină, totuși ai o senzație de deja-vu la volan.

Pe consola centrală avem un ecran MediaNav Evolution poziționat mai sus cu 74 mm față de cel actual și orientat către șofer. Astfel, ecranul este accesibil și ușor lizibil (distanța de la ochi la ecran este printre cele mai reduse din segment).

Comenzile sistemului de climatizare automată, butoanele amplasate deasupra acestuia, panourile interioare ale portierelor, cam tot cu ce intri în contact îți oferă o experiență superioară din punct de vedere calitativ.

Cum am spus, suntem într-un Dacia Duster TCe 125, tracțiune față, cutie manuală cu șase trepte. Un mare plus este direcția, Duster este echipat cu o direcție electric. O direcție ușoară, mult mai intuitiv de dozat, mult ai comodă atât la drum lung cât și la manevre în parcare. Plus că își modifică gradul de asistare în funcție de viteza de rulare.

Vechea generație, cel puțin versiunea cu tracțiune față, cea care nu avea o punte spate mult prea ”elaborată”, nu era un reper dinamic. Probabil, la noua generație, cel mai mult s-a lucrat la suspensie. Acest 1.2 TCe, tracțiune față se simte extrem de dezinvolt chiar și pe drumuri virajate. O suspensie care parcă este cu câteva procente, până în 5, mai moale, s-a conservat ruliul pe viraje, dar acesta este mult mai bine controlat.

Mult mai bine este controlată oscilația verticală a caroseriei, vorbesc de acele momente când rulezi pe o suprafață denivelată și mașina începe să plutească, lăsând impresia că merge pe valuri.

Suspensia acum neutralizează acest efect imediat. Suspensia spate are limitele ei, le descoperi pe o suprafață cu aderență scăzută, pe un macadam, acolo unde puntea spate nu este atât de riguroasă în a se mula pe suprafața de rulare, dar nici clienții nu cred că vor aborda astfel de secțiuni în regim de rally raid.

Unde câștigă Dacia Duster multe puncte de simpatie este izolarea fonică. Dacia, la momentul prezentării ne-a spus că mașina este cu 50% mai bine izolată fonic. Așa este. Am condus și vechea generație cu acest propulsor. Și da, motorul era prezent în habitaclu. Acum doar dacă vrei să îl duci spre 4-5.000 rpm începi să-l auzi bine.

Zgomotul de la trenul de rulare este mult atenuat, el există cât să ai un feedback corect. La peste 120 km/h singurul lucru care se mai aude este un ușor zgomot aerodinamic, provenit preponderent de la oglinzile retrovizoare.

O cabină mult mai atent finisată și organizată ergonomic. Spre exemplu reglajele pentru oglinzile retrovizoare au migrat în stânga sus a volanului, mult mai ușor accesibile. Tot acolo regăsim și un buton de activare a senzorilor pentru unghi mort.

Mașina este prevăzută cu funcție de asistare la parcare. Un spațiu de depozitare ceva mai generos desenat la baza consolei centrale, și mai ușor accesibil. Nu mai ești jenat de levierul cutie de viteze. Apropo de acesta, frumos finisajul, cu o tușă masculină, plăcută și timoneria cutiei.

Un alt spațiu de depozitare sub scaunul dreapta față, un sertar destul de încăpător. Aerul condiționat automat aduce un plus de ”2017” în interiorul lui Dacia Duster. Volan plăcut, un tablou de bord cu o nouă grafică, mult mai lizibilă, un nou afișaj pentru computerul de bord. Altceva? O pedală de frână cu o dozare intuitivă. Și da, versiunea pe care o testăm nu mai are cheie clasică, are un card.

Consum? Pe prima parte a traseului de test, acolo unde am forțat destul de mult nota pentru a descoperi limitele mașinii, am gravitat în jurul valorii de 10,2 litri. După, când ne-am liniștit, consumul a scăzut la un 7,4 litri.

Prețuri gamă Dacia Duster

1.6 SCe 115 CP – Echipare Essential de la 12.350 euro / echipare Comfort de la 13.400 euro
1.6 SCe 115 CP 4WD – Echipare Essential de la 14.100 euro / echipare Comfort de la 15.050 euro
1.2 TCe 125 CP – Echipare Comfort de la 14.550 euro
1.2 TCe 125 CP 4WD- Echipare Comfort de la 16.200 euro
1.5 dCi 90 CP – Echipare Comfort de la 14.900 euro
1.5 dCi 110 CP – Echipare Essential de la 14.550 euro / echipare Comfort de la 15.500 euro
1.5 dCi 110 CP EDC – Echipare Comfort de la 16.800 euro / Echipare Prestige de la 18.450 euro
1.5 dCi 110 CP 4WD – Echipare Essential de la 16.150 euro / Echipare Comfort de la 17.100 euro / Echipare Prestige de la 18.750 euro

Fișă tehnică Dacia Duster Prestige 4X2 benzină TCe 125 CP Orange Atacama

Motor – turbo, L4, 1.197 cmc, 125 CP@ 5.300 rpm, 205 Nm@2.300 rpm. / Transmisie – cutie manuală, 6 trepte, tracțiune față / Performanțe – 177 km/h v. max, 0-100 km/h în 10,4 secunde / Portbagaj – 445 litri / Rezervor – 50 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.341/ 1.804/ 1.693, ampatament – 2.674/ Consum mediu declarat – 6,2 litri/ 100 km / / Preț de bază– nc

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.