Test Drive Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

Test Drive Dacia Duster 1.5 dCi 4x4. Așadar Duster, Dacia Duster în versiunea la care aspiră mai toți potențialii clienți – 1.5 dCi 110 CP 4x4.

Plecând de la momentul zero în care l-am cunoscut pe Duster, și anume salonul de la Geneva… ei bine pe aceea vreme eram la ProMotor. Țin minte și acum cât de acid am fost vis-a-vis de Duster, în condițiile în care toate televiziunile ”naționale” aveau transmisii live de lângă SUV-ul de 10.500 în echiparea full.

Am descoperit cu adevărat Duster-ul după un test de vreo patru zile și încă ceva ore dintr-a cincea în care am rulat încă vreo 20 km peste 3.200.

S-a întâmplat ceva în cei câțiva ani care au trecut de la lansarea lui Duster de am trecut de la aciditate la dragoste. Spusele de atunci nu le neg, și acum consider că versiunea de bază este un fel de glumă, dar nu una prea bună. Dacă ai curaj și resurse și mai adaugi la valoarea achiziției 50% din prețul de bază, deja vorbim despre o altă mașină, una care te va impresiona mai mult decât plăcut.

A trecut ceva vreme de la aceea aventură, timp în care m-am întâlnit u SUV-ul autohton dar în trafic, la volan nu am mai urcat. Cum pentru Republică trebuie să iau cam totul de la zero, uite că am ajuns iar la volanul lui Duster.

După mai bine de trei ani, Duster încă este un model simpatic, dar nimeni nu cred că ar refuza un facelift. Interiorul pare și el puțin depășit de vremuri și asta mai ales dacă-l privim în oglindă cu cel al unui Dokker, fără a mai vorbi de planșa de bord a unui Sandero Stepway 2 în echipare Laureate. Dar acest minus va fi remediat în mai puțin de o lună. Din punct de vedere ergonomic lucrurile stau bine, o poziție la volan bună, confortabilă, una care nu te face să acuzi dureri ale anumitor zone după un drum de peste 500 km.

Chiar și poziționarea comenzilor pentru geamurile față pe consola centrală este doar un detaliu pe care-l asimilezi după o zi la volan. Dacă ești pornit pe găsit bile negre acestui model… da vei putea realiza o listă relativ lungă. Dar dacă pui în balanță prețul de achiziție vs pachetul general reprezentat de Duster… vei descoperi că acea listă este în mare lipsită de sens.

Propulsorul dCi de 1.5 litri este o vedetă, probabil va intra într-un top 10 al celor mai de succes agregate din istoria automobilului. Impresionează în primul rând prin resursele oferite la turații joase, lucru pus în valoare și de etajarea scurtă a primelor trei rapoarte. Viraje la 180 de grade pe urcare pot fi negociate fără nicio problemă în treapta a treia, iar dacă ești puțin relaxat la volan, Duster nu comentează nici dacă faci acest lucru în treapta a patra. Etajarea scurtă a cutiei o resimți în mediu urban unde levierul cutiei va deveni unul dintre cele mai ”pipăite” zone ale habitaclului.

Direcția este precisă dar nefiresc de grea, lucru sesizabil la menevrele la viteze reduse. Suspensia este mai mult decât un exemplu de tolerență. Poate unii ar dori o suspensie ceva mai suplă, dar acest lucru ar fi ceva mai greu de realizat în condițiile în care mașina are puțin peste 1.000 kg. Și să nu uităm că în versiunea 4×4 vorbim despre suspensie independentă pe ambele punți. La capitolul minusuri aș mai nota zgomotul motorului perceput în habitaclu la rularea pe autostradă la 130 km/h. Mă așteptam să fiu ușor deranjat de zgomotul aerodinamic și nu de propulsor.

Duster se dovedește un model cu performanțe corecte onroad. Spațiul interior este surprinzător de mare atât pentru pasageri cât și pentru bagaje. O familie cu 1 sau 2 copii va găsi suficient spațiu în mașină pentru bagajele necesare unui concediu mai lung. Duster strălucește cu adevărat în offroad. Dacă aveți impresia că este un SUV firav, vă înșelați amarnic. Mi-am dovedit în această iarnă cât de solid, încăpățânat și talentat este Duster-ul.

Ingrediente am avut un câmp cu o arătură superbă de toamnă cu brazde asemeni valurilor în zori de furtună, zăpadă de la 30 cm până la peste 1 metru și ambiția de a traversa o secțiune de acest gen de peste 500 metri. La dus Duster-ul a clacat la vreo 5 metri de liman. M-a costat jumătate de oră de lopată. Dar am apreciat masa redusă a mașini, altfel aș fi stat la lopată vreo 3 ore. La întoarcere nu am mai avut probleme, dar aș fi fost extrem de curios să văd o filmare cu acea evoluție, pentru că au fost momente în care pe sol era fie roata stângă față… fie cea dreapta spate…atât.

Aș fi curios să văd un studiu privind gradul de satisfacție a clienților care au ales Duster.

Oricum am inclus Dacia Duster în secțiunea personală a agregatelor în care am încredere… iar aici nu sunt multe modele.

 

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Wheekend.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
De același autor

Poliția de Frontieră – flotă de 50 de unități Ford Transit

Ford România, prin intermediul dealerului său Țiriac Auto, are in curs de livrare 50 de unități Ford Transit AWD către Pro Optica S.A. în cursul acestui an, având ca beneficiar final Inspectoratul General al Poliției de Frontieră din România.

Hyundai Tucson

VIDEO: Noua generație Hyundai Tucson

Hyundai Tucson a ajuns la a patra generație. De la lansare (octombrie 2004) pana in prezent au fost vândute peste 7 milioane de unități la nivel mondial, dintre care 1,4 milioane în Europa.

BMW X5 xDrive45e – Absolventul

Comparativ cu tot ce a oferit BMW, până în prezent, la nivelul vehicule electrificate… acest BMW X5 xDrive45e este sinonim cu un salt în timp. Să detaliez…

Actualități

Noul Mercedes-Benz Clasa S în cifre

Pentru a vă scuti de efortul de a lectura muuuulte cuvinte despre W223, noua generație Mercedes-Benz Clasa S, iată un rezumat în cifre ale acestui automobile.