Test Drive Dacia Duster 1.5 dCi 4×4

Test Drive Dacia Duster 1.5 dCi 4x4. Așadar Duster, Dacia Duster în versiunea la care aspiră mai toți potențialii clienți – 1.5 dCi 110 CP 4x4.

Plecând de la momentul zero în care l-am cunoscut pe Duster, și anume salonul de la Geneva… ei bine pe aceea vreme eram la ProMotor. Țin minte și acum cât de acid am fost vis-a-vis de Duster, în condițiile în care toate televiziunile ”naționale” aveau transmisii live de lângă SUV-ul de 10.500 în echiparea full.

Am descoperit cu adevărat Duster-ul după un test de vreo patru zile și încă ceva ore dintr-a cincea în care am rulat încă vreo 20 km peste 3.200.

S-a întâmplat ceva în cei câțiva ani care au trecut de la lansarea lui Duster de am trecut de la aciditate la dragoste. Spusele de atunci nu le neg, și acum consider că versiunea de bază este un fel de glumă, dar nu una prea bună. Dacă ai curaj și resurse și mai adaugi la valoarea achiziției 50% din prețul de bază, deja vorbim despre o altă mașină, una care te va impresiona mai mult decât plăcut.

A trecut ceva vreme de la aceea aventură, timp în care m-am întâlnit u SUV-ul autohton dar în trafic, la volan nu am mai urcat. Cum pentru Republică trebuie să iau cam totul de la zero, uite că am ajuns iar la volanul lui Duster.

După mai bine de trei ani, Duster încă este un model simpatic, dar nimeni nu cred că ar refuza un facelift. Interiorul pare și el puțin depășit de vremuri și asta mai ales dacă-l privim în oglindă cu cel al unui Dokker, fără a mai vorbi de planșa de bord a unui Sandero Stepway 2 în echipare Laureate. Dar acest minus va fi remediat în mai puțin de o lună. Din punct de vedere ergonomic lucrurile stau bine, o poziție la volan bună, confortabilă, una care nu te face să acuzi dureri ale anumitor zone după un drum de peste 500 km.

Chiar și poziționarea comenzilor pentru geamurile față pe consola centrală este doar un detaliu pe care-l asimilezi după o zi la volan. Dacă ești pornit pe găsit bile negre acestui model… da vei putea realiza o listă relativ lungă. Dar dacă pui în balanță prețul de achiziție vs pachetul general reprezentat de Duster… vei descoperi că acea listă este în mare lipsită de sens.

Propulsorul dCi de 1.5 litri este o vedetă, probabil va intra într-un top 10 al celor mai de succes agregate din istoria automobilului. Impresionează în primul rând prin resursele oferite la turații joase, lucru pus în valoare și de etajarea scurtă a primelor trei rapoarte. Viraje la 180 de grade pe urcare pot fi negociate fără nicio problemă în treapta a treia, iar dacă ești puțin relaxat la volan, Duster nu comentează nici dacă faci acest lucru în treapta a patra. Etajarea scurtă a cutiei o resimți în mediu urban unde levierul cutiei va deveni unul dintre cele mai ”pipăite” zone ale habitaclului.

Direcția este precisă dar nefiresc de grea, lucru sesizabil la menevrele la viteze reduse. Suspensia este mai mult decât un exemplu de tolerență. Poate unii ar dori o suspensie ceva mai suplă, dar acest lucru ar fi ceva mai greu de realizat în condițiile în care mașina are puțin peste 1.000 kg. Și să nu uităm că în versiunea 4×4 vorbim despre suspensie independentă pe ambele punți. La capitolul minusuri aș mai nota zgomotul motorului perceput în habitaclu la rularea pe autostradă la 130 km/h. Mă așteptam să fiu ușor deranjat de zgomotul aerodinamic și nu de propulsor.

Duster se dovedește un model cu performanțe corecte onroad. Spațiul interior este surprinzător de mare atât pentru pasageri cât și pentru bagaje. O familie cu 1 sau 2 copii va găsi suficient spațiu în mașină pentru bagajele necesare unui concediu mai lung. Duster strălucește cu adevărat în offroad. Dacă aveți impresia că este un SUV firav, vă înșelați amarnic. Mi-am dovedit în această iarnă cât de solid, încăpățânat și talentat este Duster-ul.

Ingrediente am avut un câmp cu o arătură superbă de toamnă cu brazde asemeni valurilor în zori de furtună, zăpadă de la 30 cm până la peste 1 metru și ambiția de a traversa o secțiune de acest gen de peste 500 metri. La dus Duster-ul a clacat la vreo 5 metri de liman. M-a costat jumătate de oră de lopată. Dar am apreciat masa redusă a mașini, altfel aș fi stat la lopată vreo 3 ore. La întoarcere nu am mai avut probleme, dar aș fi fost extrem de curios să văd o filmare cu acea evoluție, pentru că au fost momente în care pe sol era fie roata stângă față… fie cea dreapta spate…atât.

Aș fi curios să văd un studiu privind gradul de satisfacție a clienților care au ales Duster.

Oricum am inclus Dacia Duster în secțiunea personală a agregatelor în care am încredere… iar aici nu sunt multe modele.

 

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.