Primul contact cu Ford Puma ST

Să vă vorbesc despre o mașină pe care am așteptat-o cu emoție și teamă... Ford Puma ST.

Emoție… pentru că astăzi puțini constructori mai au curajul de a sfida cutumele, moda, normele… Și teamă… pentru că nu aș fi dorit să am parte de o dezamăgire.

Acum aproape două luni eram la Craiova și pipăiam prima dată noul Ford Puma ST. După vreo două ore în preajma mașinii am pornit spre casă nu atât cu dorința de a sări la volanul noului produs Ford Performance, cât cu dorința ca întâlnirea cu mașina să îmi lase un zâmbet de copil inocent pe chip…

Cu tot acest cocktail de trăiri și emoții am pornit acum mai bine de o săptămână spre întâlnirea cu Ford Puma ST. Povestesc abia acum despre mașină pentru că am avut embargo pe comunicarea impresiilor dinamice până astăzi.Ford Puma ST

O zi la volanul noului Ford Puma ST

A fost un prim contact care a dorit a ține loc unui clasic eveniment de lansare internațională, de aici și acest embargo pe comunicare.

Nu o să vă povestesc despre design, pentru detalii… navigați prin galeria foto pentru a descoperi singuri dacă mașina este frumoasă ori ba. Nu îmi mai aduc aminte dacă Puma îmi era sau nu simpatică, dar după ce am condus Puma ST, da o găsesc simpatică, iar frumusețea vine din alte detalii…

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

Sub capotă același propulsor pe care-l găsim și sub capotă lui Fiesta ST. Este vorba despre un trei cilindri de 1.5 litri care dezvoltă 200 CP la 6.000 rpm și un cuplu motor de 320 Nm între 2.500 și 3.500 rpm. Motorului nu avem nimic să-i reproșăm. Chiar este capabil să întrerupă alimentarea unui cilindru atunci când se rulează pașnic la drum lung pentru a salva carburant. Dar… acest aspect nu prea l-am vânat în scurta interacțiune. Poate la un viitor test.Ford Puma ST

Din start Puma ST primește un nou procent de simpatie din partea mea pentru faptul că este echipată doar cu o cutie manuală cu 6 trepte. Rămâne de văzut dacă viitorul va oferi și o cutie automată pentru acest model, dar pentru moment este o mașină pentru cei care iubesc condusul, nu pentru cei care iubesc să-și odihnească picioarele.

Da, știu că o cutie automată este mai rapidă, mai eficientă… dar în cazul unui astfel de model, pentru mine este ca și cum m-ai obliga să ascult o manea la un sistem audio de calitate… nu, mulțumesc! O cutie care cere un mic tribut, vrea să fie încălzită înainte de a fi torturată, un detaliu pe care-l uitasem în oceanul de automate. Ford Puma ST

Plăcut și acest mic preludiu. Precisă cutia, poate mi-aș fi dorit o timonerie o idee mai scurtă. Și pentru a epuiza subiectul cutie, comparativ cu Fiesta ST, am rămas cu impresia că rapoarte sunt o idee mai lungi. M-am tot întrebat dacă această impresie nu este dată de cele aproape 70 kg pe care Puma ST le cară suplimentar comparativ cu o Fiesta ST… dar rămân la impresia că rapoarte sunt puțin, puțin, puțin mai lungi.

Puma ST nu are aceeași explozie, aceeași nervozitate de a țâșni spre înainte la apăsarea pedalei de accelerație. Dar a nu se înțelege că este lentă, are nevoie de 6,7 secunde pentru a ajunge la 100 km/h, iar viteza maximă este de 220 km/h.

Puma ST strălucește dinamic și datorită modificărilor aduse șasiului. Direcția Puma ST oferă un raport de transmitere de 11,4:1 – cu aproape 25% mai rapid decât pe un Puma standard – furnizată de către o fuzetă față reproiectată, ceea ce a permis scurtarea bieletei de direcție și un raport de transmisie a casetei de direcție mult mai ridicat, permițând o virare mai rapidă. În ecuație mai trebuie să introducem și un diferențial mecanic cu alunecare limitată, Puma ST fiind singurul model din segment care oferă o astfel de opțiune.

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

Direcția este altă cireașă de pe tort. Direcția este precisă, incredibil de precisă! Mașina testată era echipată cu pneuri de iarnă Michelin Pilot Alpin 5. Pe un traseu extrem de virajat și cu un carosabil ud, puntea față nu doar că a reușit admirabil să pună puterea jos, dar urmărește impresionant trasa impusă de cel de la volan. Pe viraje strânse atacate în forță, direcția mai permitea închiderea virajului, dacă cel de la volan are nevoie.

Diferențialul lucrează impresionat, pe accelerații violente la ieșirea din viraje, nu am observat o afectare a trasei sau a tracțiunii generată de ruperi de aderență a roții de la interior. Mici ruperi de aderență ale punții față pe carosabil ud au apărut, sunt firești, chiar le-am căutat, pentru a observa cum reacționează mașina la limită.

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

Micile subvirări sunt progresive, nu te surprind, mașina recapătă aderența natural, rar a trebuit să ajustez din pedala de accelerație pentru recâștigarea ei, mai mult de o deviere de 2-3 cm de la trasa dorită nu am sesizat.

Diferențialul mecanic funcționează alături de Torque Vectoring Control, care îmbunătățește aderența la suprafața de rulare și reduce subvirarea prin aplicarea forței de frânare pe roata din față interioară la virare. Echilibrul dintre cele două caracteristici a fost optimizat de Ford Performance pentru a permite un nivel mai bun de control pe suprafețe uscate și umede.

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

Suspensia este extrem de bine calibrată. Plecăm de la faptul că Puma ST este un SUV/ crossover de clasă B, un model mic, dar și înalt. Bara de torsiune a suspensiei spate este întărită la 2.000 Nm / grad de torsiune, o creștere de peste 40% comparativ cu Fiesta ST și 50% comparativ cu Ford Puma standard, cu o bară stabilizatoare de 28 mm integrată în profil U.

De asemenea, arcurile de distribuție vectorială patentate de Ford îmbunătățesc modelul Puma ST, sportivitatea și capacitatea de răspuns a direcției. Arcurile cu coeficient de elasticitate variabil aplică forțe vectoriale suspensiei spate și permit forței de virare să fie transmisă direct în arc, pentru un nivel crescut de rigiditate.

Tehnologia arcului de distribuție vectorială funcționează în combinație cu amortizoarele reactive în frecvență cu două tuburi Hitachi din față și din spate, având rigiditatea necesară pentru a asigura un control sporit al caroseriei.

Da, suspensia este fermă, firesc pentru un astfel de model, dar este în parametri care să ofere și confort. Dar mai important este faptul că suspensia asigură un contact foarte bun al roților cu suprafața de rulare, chiar la rularea sportivă pe un drum ușor denivelat.

Nu apar acele mici desprinderi ale roților de suprafața de rulare care pot conduce la afectarea trasei. Suspensia oferă un foarte bun control al volumelor, ruliu excelent controlat și minim, iar în cazul unor plecări în forță nu am observat clasica ridicare a părții frontale care să conducă la ajungerea la limitata cursei amortizoarelor față și de aici o țopăire a punții față.

Plusul la nivel ecartamentului aduce câteva grade de încredere la nivelul atacării unor viraje comparativ cu Fiesta ST. În plus, spatele mașinii este o idee mai mobil decât la Fiesta, poate fi provocat mai ușor, ceea ce poate fi un plus pentru cei care doresc să apeleze la mici artificii când vine vorba de condus sportiv.

Frânele le-am găsit suficient de andurante pentru o sesiune de condus sportiv. Discurile din față sunt mărite cu 17% în comparație cu specificațiile standard Puma, ajungând la 325 mm, iar discurile spate sunt de 271 mm. Mi-aș dori poate un layout mai atent studiat pentru pedalier, astfel încât un heal and toe să fie mai ușor executat.

Din punct de vedere mecanic, Puma ST este delicioasă, mi-a desenat acel zâmbet inocent pe chip, mi-a golit creierul de gânduri cu satisfacția unor clipe de condus sportiv pur. Detalii pe care nu prea le mai găsești în ziua de azi la un model sport, puține fiind modelele care oferă o experiență de condus sportiv atât de curată, neafectată de aportul sistemelor electronice.

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

Este mașinuța perfectă? Nu, are și ea câteva detalii care pot fi șlefuite. Spre exemplu nota evacuării este o idee cam joasă, cam prea prezentă la interior. Nu am îmbătrânit într-atât cât să consider o evacuare gălăgioasă. Dar aș fi preferat o evacuare ceva mai calmă în modurile de rulare Eco sau Normal, și ceva mai gălăgioasă în modurile sport. Și nu m-am împăcat cu șezutul scaunului față, o idee cam îngust, suportul lateral generând la drum lung un ușor disconfort la nivelul feselor.

Consumul mediu pe parcursul celor câteva ore de interacțiune cu mașina a fost de 10,3 litri… ținând cont de modul de utilizare, este un consum bun.

Mă așteptam să fie un model plăcut din spatele volanului, nu mă așteptam să fie atât de plăcut. Aștept momentul când pneurile de iarnă vor fi trimise în cămară și Puma ST va primi acele Michelin Pilot Sport 4S dezvoltate special pentru acest model.

Imortalizat de Mihai Dăscălescu

Fişă tehnică – Ford Puma ST

Motor –benzină, L3, 1.496 cmc, 200 [email protected] rpm, 320 [email protected] rpm / Transmisie – cutie manuală cu 6 trepte, tracțiune / Performanţe – 220 km/h v. max, 0-100 km/h în 6,7 secunde / Portbagaj – 456 litri / Rezervor – 45 litri/ Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.226/1.805/1.533, ampatament (mm) – 2.588 / Consum mediu declarat – 6,9 l/100 km / Preţ model (euro cu TVA) –de la 29.500

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Wheekend.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
De același autor

Renault Clio E-Tech Hybrid este disponibil în România

Renault Clio E-Tech Hybrid îți face debutul în gama constructorului francez. Noul model vine în 4 versiuni de echipare: ZEN, INTENS, Seria Limitată E-TECH și RS LINE, iar prețul de pornire este 18.750 euro, TVA inclus.

Dacia Logan Comfort TCe 90 CVT

Test Drive Dacia Logan Comfort TCe 90 CVT

La volanul celei de a treia generații Dacia Logan. Nu am acoperit mulți kilometri, un test de prim contact, dar suficient pentru a înțelege dacă vorbim despre o revoluție sau nu. Să detaliem.

Oferte mai bune după Black Friday?

Black Friday este un fel de loterie, poți găsi oferte foarte bune, dar această ”sărbătoare” nu m-a convins până acum cu avalanșa de chilipiruri. Oferte cu adevărat bune am observat că apar după.

Plăcuțe de frână premium pentru camionul tău de la Textar

Să produci plăcuțe de frână pentru Bugatti Veyron este o certificare a expertizei pe care o ai în domeniul produselor de fricțiune. Să produci produse similare pentru vehicule comerciale, aici începe cu adevărat provocareapentru Textar.

Ofertă Dacia de Black Friday

Cum nu te poți decide într-o zi dacă să îți cumperi mașină sau nu, cei de la Dacia au transformat Black Friday într-un weekend de oferte speciale.

Ford E-Transit: primul model Transit 100% electric

Ford anunță E-Transit, pregătit pentru a fi lansat în primăvara anului 2022. Ford E-transit esteversiunea 100% electrică a celei mai vândute autoutilitare pentru transportul mărfurilor din lume beneficiază de tehnologii și servicii de conectivitate avansate, alături de capabilitățile specifice Transit.

BMW iX

BMW iX – Finishing the future

O viziune se transformă în realitate – BMW Vision iNEXT devine modelul de serie BMW iX. Cu un an până la lansarea sa pe piaţă şi cu dezvoltarea de serie în derulare, BMW Group oferă o primă imagine a viitorului BMW iX.

Actualități

Ofertă Dacia de Black Friday

Cum nu te poți decide într-o zi dacă să îți cumperi mașină sau nu, cei de la Dacia au transformat Black Friday într-un weekend de oferte speciale.