Prim contact cu BMW Seria 4

M-am întâlnit cu noul BMW Seria 4 acum aproape două săptămâni, dar libertatea de a povesti a fost descătușată astăzi. Așadar, despre un surprinzător BMW 430i degustat pe circuitul Motorpark.

Am plecat spre circuit la volanul unui nou BMW Seria 5. Nou, adică facelift-ul actualei generații. Dar despre acest model voi povesti într-un alt material, acum despre BMW Seria 4.

Evident, eram extrem de curios, nerăbdător… să dau ochii cu noul model, cu noua parte frontală atât de controversată. Prima reacție când am văzut noua grilă… surprinzător de indiferentă. Nicio urmă de revoltă, nicio urmă de îmbujorare adolescentină…

  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i

Știu că indiferența este mult mai dureroasă decât ura, dar noul BMW Seria 4 este compus din multe alte detalii care categoric induc acea îmbujorare. Un coupe care împrumută ceva din eleganța coupe-urilor BMW de clasă superioară, la care mai adaugă puțină voluptate cu o conturare mai accentuată a șoldurilor. Și gata cu designul.

Destul de repede am sărit la volan, mai precis primul din seria mea, și asta pentru a putea alege modelul pe care doream să-l torturez. Pentru a descoperi potențialul nativ al șasiului am optat pentru o propulsie, un 430i. Un clasic BMW cu tracțiune spate.

  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i

Pentru cei care adună argumente necesare în dueluri inutile pe facebook, mai pot adăuga lângă noua grilă față și faptul că 430i înseamnă un propulsor supraalimentat de 2 litri sub capotă.

Un 2 litri care trimit la puntea spate via o cutie automată cu 8 trepte 258 CP de la 5.000 până la 6.500 rpm și 400 Nm între 1.550 și 4.400 rpm. Resurse capabile să teleporteze cele 1.620 kg ale mașinii în 5,8 secunde la 100 km/h. Viteza maximă – 250 km/h.

Familiarizarea s-a realizat pe o probă de manevrabilitate compus din o secțiune de jaloane, câteva schimbări de direcție care au dorit să simuleze evitarea unui obstacol apărut brusc pe calea de rulare și o secțiune unde am avut ocazia să explorăm stabilitatea, și în special stabilitatea pe traiectorie la frânare puternic, chiar dacă asta însemna frânarea pe viraj. În toată această ecuație un aport important l-au avut și pneurile Michelin Pilot Sport 4S, producătorul francez fiind partenerul BMW în această aventură pe circuit.

În primul rând, din punct de vedere ergonomic, poziția la volan este foarte bună. Nu ai nevoie de perioade de acomodare, posibilitățile de reglare îți permit o poziție foarte bună de condus, ceea ce îți permite din start să te concentrezi pe explorarea performanțelor dinamice.

După prima probă… frâne ok, direcție ok, mai aveam nevoie de calibrat feedback-ul primit de la puntea față și adulmecat momentul în care subvirarea alterează trasa.

Au urmat multe tururi de circuit, aproape la liber, rolul de cenzor, dar și de catalizator avândul un 340i xDrive condus de niște băieți extrem de calificați în uniformă BMW.

Un doi litri de la care nu așteptam atât de mult caracter. Inițial am crezut că va fi nevoie de ceva mai multă insistență pentru a trezi ludicul din acest coupe elegant. Cu alte cuvinte, motorul a fost una dintre surprizele plăcute. Nu ai nevoie de un 3 litri, acest patru cilindri în linie de 258 CP sunt suficienți pentru un condus sportiv.

În plus, te educă atât să vânezi puterea cât și să menții momentul, să nu te virusezi de comoditatea oferită de un 3 litri care livrează putere mult mai consistent indiferent de regim. În același timp, acest 2 litri, atunci când renunți la ajutorul sistemelor electronice, nu induce acel caracter agresiv și ușor surprinzător punții spate. Frânele impecabile, nici urmă de oboseală, deși nici urmă de amabilitatea din partea mea vis-a-vis de ele.

O suspensie suficient de maleabilă pentru a păstra parfum de GT, adică acel cocktail de confort pe care-l dorești la drum lung și acel procent de ruliu care să-ți permită adulmecarea cânt te apropii de limitele aderenței. Un 430i care în mod cert va bucura și un șofer cu experiență. Nu știu dacă aș fi fost la fel de încântat de noul 4 dacă aș fi fost la volanul unui 420d xDrive. După acest prim contact, categoric 430i este o opțiune matură. Pentru artificii… evident există 440i … și M4.

Finalul întâlnirii a însemnat resetarea simțurilor la bordul unui Cessna 172RG Cutlass RG. Zborul rămâne ceva magic pentru Homo Sapiens Sapiens.

  • Cessna 172RG Cutlass RG
  • Cessna 172RG Cutlass RG
Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.