Prim contact cu BMW Seria 4

M-am întâlnit cu noul BMW Seria 4 acum aproape două săptămâni, dar libertatea de a povesti a fost descătușată astăzi. Așadar, despre un surprinzător BMW 430i degustat pe circuitul Motorpark.

Am plecat spre circuit la volanul unui nou BMW Seria 5. Nou, adică facelift-ul actualei generații. Dar despre acest model voi povesti într-un alt material, acum despre BMW Seria 4.

Evident, eram extrem de curios, nerăbdător… să dau ochii cu noul model, cu noua parte frontală atât de controversată. Prima reacție când am văzut noua grilă… surprinzător de indiferentă. Nicio urmă de revoltă, nicio urmă de îmbujorare adolescentină…

  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i

Știu că indiferența este mult mai dureroasă decât ura, dar noul BMW Seria 4 este compus din multe alte detalii care categoric induc acea îmbujorare. Un coupe care împrumută ceva din eleganța coupe-urilor BMW de clasă superioară, la care mai adaugă puțină voluptate cu o conturare mai accentuată a șoldurilor. Și gata cu designul.

Destul de repede am sărit la volan, mai precis primul din seria mea, și asta pentru a putea alege modelul pe care doream să-l torturez. Pentru a descoperi potențialul nativ al șasiului am optat pentru o propulsie, un 430i. Un clasic BMW cu tracțiune spate.

  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i

Pentru cei care adună argumente necesare în dueluri inutile pe facebook, mai pot adăuga lângă noua grilă față și faptul că 430i înseamnă un propulsor supraalimentat de 2 litri sub capotă.

Un 2 litri care trimit la puntea spate via o cutie automată cu 8 trepte 258 CP de la 5.000 până la 6.500 rpm și 400 Nm între 1.550 și 4.400 rpm. Resurse capabile să teleporteze cele 1.620 kg ale mașinii în 5,8 secunde la 100 km/h. Viteza maximă – 250 km/h.

Familiarizarea s-a realizat pe o probă de manevrabilitate compus din o secțiune de jaloane, câteva schimbări de direcție care au dorit să simuleze evitarea unui obstacol apărut brusc pe calea de rulare și o secțiune unde am avut ocazia să explorăm stabilitatea, și în special stabilitatea pe traiectorie la frânare puternic, chiar dacă asta însemna frânarea pe viraj. În toată această ecuație un aport important l-au avut și pneurile Michelin Pilot Sport 4S, producătorul francez fiind partenerul BMW în această aventură pe circuit.

În primul rând, din punct de vedere ergonomic, poziția la volan este foarte bună. Nu ai nevoie de perioade de acomodare, posibilitățile de reglare îți permit o poziție foarte bună de condus, ceea ce îți permite din start să te concentrezi pe explorarea performanțelor dinamice.

După prima probă… frâne ok, direcție ok, mai aveam nevoie de calibrat feedback-ul primit de la puntea față și adulmecat momentul în care subvirarea alterează trasa.

Au urmat multe tururi de circuit, aproape la liber, rolul de cenzor, dar și de catalizator avândul un 340i xDrive condus de niște băieți extrem de calificați în uniformă BMW.

Un doi litri de la care nu așteptam atât de mult caracter. Inițial am crezut că va fi nevoie de ceva mai multă insistență pentru a trezi ludicul din acest coupe elegant. Cu alte cuvinte, motorul a fost una dintre surprizele plăcute. Nu ai nevoie de un 3 litri, acest patru cilindri în linie de 258 CP sunt suficienți pentru un condus sportiv.

În plus, te educă atât să vânezi puterea cât și să menții momentul, să nu te virusezi de comoditatea oferită de un 3 litri care livrează putere mult mai consistent indiferent de regim. În același timp, acest 2 litri, atunci când renunți la ajutorul sistemelor electronice, nu induce acel caracter agresiv și ușor surprinzător punții spate. Frânele impecabile, nici urmă de oboseală, deși nici urmă de amabilitatea din partea mea vis-a-vis de ele.

O suspensie suficient de maleabilă pentru a păstra parfum de GT, adică acel cocktail de confort pe care-l dorești la drum lung și acel procent de ruliu care să-ți permită adulmecarea cânt te apropii de limitele aderenței. Un 430i care în mod cert va bucura și un șofer cu experiență. Nu știu dacă aș fi fost la fel de încântat de noul 4 dacă aș fi fost la volanul unui 420d xDrive. După acest prim contact, categoric 430i este o opțiune matură. Pentru artificii… evident există 440i … și M4.

Finalul întâlnirii a însemnat resetarea simțurilor la bordul unui Cessna 172RG Cutlass RG. Zborul rămâne ceva magic pentru Homo Sapiens Sapiens.

  • Cessna 172RG Cutlass RG
  • Cessna 172RG Cutlass RG
Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.

Citește articol »

RLR Radical Sprint Cup E2 Road America: Taraș și Simion continuă seria învingătorilor diferiți

Călătoria virtuală din California către Wisconsin n-a schimbat doar ambianța deșertică într-un verde viu, ci și caracterul disputei celor mai buni sim raceri români la comenzile prototipurilor Radical SR8. Dacă pe Laguna Seca virajele se succedau cu repeziciune într-un tur scurt de 3,6km, de această dată pe Road America palierele de viteză deveneau cruciale și cuvântul de ordine era efectul de aspirație.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.