Prim contact cu BMW Seria 4

M-am întâlnit cu noul BMW Seria 4 acum aproape două săptămâni, dar libertatea de a povesti a fost descătușată astăzi. Așadar, despre un surprinzător BMW 430i degustat pe circuitul Motorpark.

Am plecat spre circuit la volanul unui nou BMW Seria 5. Nou, adică facelift-ul actualei generații. Dar despre acest model voi povesti într-un alt material, acum despre BMW Seria 4.

Evident, eram extrem de curios, nerăbdător… să dau ochii cu noul model, cu noua parte frontală atât de controversată. Prima reacție când am văzut noua grilă… surprinzător de indiferentă. Nicio urmă de revoltă, nicio urmă de îmbujorare adolescentină…

  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i

Știu că indiferența este mult mai dureroasă decât ura, dar noul BMW Seria 4 este compus din multe alte detalii care categoric induc acea îmbujorare. Un coupe care împrumută ceva din eleganța coupe-urilor BMW de clasă superioară, la care mai adaugă puțină voluptate cu o conturare mai accentuată a șoldurilor. Și gata cu designul.

Destul de repede am sărit la volan, mai precis primul din seria mea, și asta pentru a putea alege modelul pe care doream să-l torturez. Pentru a descoperi potențialul nativ al șasiului am optat pentru o propulsie, un 430i. Un clasic BMW cu tracțiune spate.

  • BMW 430i
  • BMW 430i
  • BMW 430i

Pentru cei care adună argumente necesare în dueluri inutile pe facebook, mai pot adăuga lângă noua grilă față și faptul că 430i înseamnă un propulsor supraalimentat de 2 litri sub capotă.

Un 2 litri care trimit la puntea spate via o cutie automată cu 8 trepte 258 CP de la 5.000 până la 6.500 rpm și 400 Nm între 1.550 și 4.400 rpm. Resurse capabile să teleporteze cele 1.620 kg ale mașinii în 5,8 secunde la 100 km/h. Viteza maximă – 250 km/h.

Familiarizarea s-a realizat pe o probă de manevrabilitate compus din o secțiune de jaloane, câteva schimbări de direcție care au dorit să simuleze evitarea unui obstacol apărut brusc pe calea de rulare și o secțiune unde am avut ocazia să explorăm stabilitatea, și în special stabilitatea pe traiectorie la frânare puternic, chiar dacă asta însemna frânarea pe viraj. În toată această ecuație un aport important l-au avut și pneurile Michelin Pilot Sport 4S, producătorul francez fiind partenerul BMW în această aventură pe circuit.

În primul rând, din punct de vedere ergonomic, poziția la volan este foarte bună. Nu ai nevoie de perioade de acomodare, posibilitățile de reglare îți permit o poziție foarte bună de condus, ceea ce îți permite din start să te concentrezi pe explorarea performanțelor dinamice.

După prima probă… frâne ok, direcție ok, mai aveam nevoie de calibrat feedback-ul primit de la puntea față și adulmecat momentul în care subvirarea alterează trasa.

Au urmat multe tururi de circuit, aproape la liber, rolul de cenzor, dar și de catalizator avândul un 340i xDrive condus de niște băieți extrem de calificați în uniformă BMW.

Un doi litri de la care nu așteptam atât de mult caracter. Inițial am crezut că va fi nevoie de ceva mai multă insistență pentru a trezi ludicul din acest coupe elegant. Cu alte cuvinte, motorul a fost una dintre surprizele plăcute. Nu ai nevoie de un 3 litri, acest patru cilindri în linie de 258 CP sunt suficienți pentru un condus sportiv.

În plus, te educă atât să vânezi puterea cât și să menții momentul, să nu te virusezi de comoditatea oferită de un 3 litri care livrează putere mult mai consistent indiferent de regim. În același timp, acest 2 litri, atunci când renunți la ajutorul sistemelor electronice, nu induce acel caracter agresiv și ușor surprinzător punții spate. Frânele impecabile, nici urmă de oboseală, deși nici urmă de amabilitatea din partea mea vis-a-vis de ele.

O suspensie suficient de maleabilă pentru a păstra parfum de GT, adică acel cocktail de confort pe care-l dorești la drum lung și acel procent de ruliu care să-ți permită adulmecarea cânt te apropii de limitele aderenței. Un 430i care în mod cert va bucura și un șofer cu experiență. Nu știu dacă aș fi fost la fel de încântat de noul 4 dacă aș fi fost la volanul unui 420d xDrive. După acest prim contact, categoric 430i este o opțiune matură. Pentru artificii… evident există 440i … și M4.

Finalul întâlnirii a însemnat resetarea simțurilor la bordul unui Cessna 172RG Cutlass RG. Zborul rămâne ceva magic pentru Homo Sapiens Sapiens.

  • Cessna 172RG Cutlass RG
  • Cessna 172RG Cutlass RG
Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.