Mazda CX-30, la capitolul design este un nou produs al limbajului Kodo. Pornind de la sloganul ”less is more”, niponii oferă o caroserie cu suprafețe curate, fluide, care reflectă altfel lumina decât în cazul unei Mazda3. Caroseria lui CX-30 induce senzația uni mariaj între un coupe – în partea superioară și un SUV în partea de jos.
Pentru cei care vor mai multe detalii despre design, liniile lui Mazda CX-30 sunt definite de un nou limbaj de design – Charge and Release. O filosofie estetică inspirată de tehnica de control a pensulei folosită în caligrafia japoneză și integrează elementele cheie ale limbajului Kodo: Yohaku – frumsețea spațiilor goale / Sori – linii curbe armonioase și echilibrate / Utsuroi – jocul cu lumini și umbre.
Interiorul este al unei Mazda3, iar acest lucru este un plus. Același post de conducere cu totul aranjat simetric – guri de ventilație, ceasurile tabloului de bord, comenzile de pe volan. Aceeași calitate a materialelor și asamblării întâlnită la compacta japoneză, lucru care induce la nivelul calității percepute o senzație de interior premium.
Vorbim de o aceeași planșă de bord, dar poziționată o idee mai sus, iar acest lucru asociat cu o poziție mai înaltă pentru locurile față, favorizează o poziție mai înaintată în față, ceea ce eliberează mai mult spațiu pentru locurile spate. Spațiu interior este generos, și un plus de confort este dat și de spațiu la nivelul umerilor, similar pentru locurile față ca în CX-5. CX-30 propune și un portbagaj cu un volum de 430 litri.
Planșa de bord este ușor ridicată, dar gurile de ventilație sunt poziționate parcă o idee cam jos, fluxul de aer, atunci când este dirijat vertical, ajunge la nivelul abdomenului. Asta pentru nu a crede că totul în Mazda CX-30 este lapte și miere.
Cum funcționează Skyactiv-X
Fiind un propulsor nou, vreau să descriu pe scurt modul de funcționare a acestuia.
Secretul ”acestui motor diesel alimentat cu benzină” constă în faptul că folosește un amestec benzină-aer de 2-3 ori mai sărac decât un propulsor clasic aspirat pe benzină. Un amestec care nu ar putea fi aprins de clasica bujie.
Mazda deja utiliza un raport de compresie mare la motorizările pe benzină pentru a reduce consumul, prin urmare ideea de a mări raportul de compresie până la punctul în care să conducă la aprinderea amestecului a venit firesc. Ideea nu este nouă, au mai fost încercări de a realiza un astfel de propulsor, dar nu s-a reușit controlul aprinderii prin compresie.
Soluția celor de la Mazda se numește Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Este folosit un proces de injecție secvențial, în prima parte în camera de ardere este introdus un amestec carburant-aer foarte sărac, amestecul este comprimat și pentru a controla procesul de aprindere, este introdus în cilindru, în zona bujiei, o cantitate infimă de amestec bogat în carburant care este aprins cu ajutorul scânteii.
Acesta nu conduce la aprinderea restului de amestec din cilindru ci contribuie la creșterea presiunii din camera de ardere până la punctul în care se aprinde amestecul sărac. Skyactive-X are un raport de compresie de 16.3:1. Motorul funcționează în modul SPCCI când este parțial în sarcină. La rece sau în cazul accelerațiilor puternice, el devine un propulsor clasic aspirat de 2 litri. Plusul de aer pentru a obține un amestec de aer este furnizat de un compresor.
M-am intersectat cu acest propulsor pentru prima dată pe Mazda3 și m-a cucerit. Acum, pe Mazda CX-30 l-am găsit asezonat cu o cutie automată și tracțiune integrală. Vorbim despre un propulsor de 2 litri, căruia nu știu dacă să-i spun aspirat sau supraalimentat cu aer, care dezvoltă 180 CP la 6.000 rpm și 224 Nm la 3.000 rpm.
Cei 180 CP și-ar putea lăsa impresia unui crossover cu parfum de hothatch. Nu este așa pentru că pornind de la soluția conceptul motorului, vorbim despre un model care este extrem de relaxat și oferă satisfacții în condusul cotidian până la un regim de puțin peste 3.000 rpm. Un propulsor pe benzină care trebuie condus ca un diesel.
Dacă se forțează nota, el se transformă într-un propulsor aspirat. Dacă vei conduce un propulsor aspirat de 180 CP urban… evident vei avea consum mediu de 10 litri și poate peste. În altă ordine de idei, aș recomanda acest propulsor celor care au multe drumuri extraurbane, fac naveta și nu au transformat acest ritual într-o provocare de genul probă specială de raliu.
Lucrurile se schimbă, automobilul electric deja nu mai este o curiozitate în trafic. Acest Skyactiv-X este un demers al celor de la Mazda de a oferi o șansă la viață motorului termic și personal salut acest efort.
Mazda CX-30 Skyactiv-X 180 AWD AT6
Motor – aspirat, benzină, L4, 1998 cmc, 180 CP@6000 rpm, 224 Nm@3000 rpm / Transmisie – cutie automată cu 6 trepte, tracţiune integrală / Performanţe – 204 km/h v. max, 0-100 km/h în 9,2 secunde / Portbagaj – 430 litri / Rezervor – 48 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4395/1795/1540, ampatament (mm) – 2655 / Consum mediu declarat – 7,0 l/100 km / Preţ de bază (euro cu TVA) – 31.090