ROK Cup Superfinal: Rezultate remarcabile pentru kartiștii români

Într-o perioadă în care fotbalul și disciplinele olimpice sunt în suferință în țara noastră, sporturile cu motor au parte de un an excelent. După numeroasele confirmări internaționale din sfera automobilismului de circuit, a fost rândul juniorilor din karting să strălucească la Lonato, în finala mondială ROK.

Peste 300 de tineri de valoare din întreaga lume și-au dat întâlnire pe un traseu de referință din patria kartingului – South Garda. Înaintea evenimentului, remarcam faptul că delegația noastră este nu doar mai numeroasă ca niciodată, ci și dătătoare de speranțe că reperele din anii trecuți ar putea fi rescrise în această ediție a ROK Cup Superfinal. Cu reprezentanți la categoriile Mini, Junior, Senior (în premieră) și Shifter, calificările au reprezentat primul prag, dar totodată și primele confirmări că optimismul grupului avea un puternic fundament.

Mini ROK

Calificările primei grupe de 27 i-au regăsit pe Bogdan Cosma-Cristofor (5), Patrick Săliștean (24) și Sonia Crivoiruc (26). Apoi, în grupa a doua au evoluat Ilie Tristan Crișan (cu licență canadiană, 9), George Matei Gavril (24) și David Ciureanu (26). Grupa a treia a avut drept reper un pilot român, în persoana lui David Cosma-Cristofor, alături de acesta aflându-se Alexandru Rad (8), Tudor Jercan (11), David Nicolaie (17) și Victor Nemesniciuc (21). În grupa a patra i-am avut pe traseu pe Gergo Buzas (22) și Luca Savu (23). Au început apoi manșele eliminatorii, unde italianul Mark Pilipenko l-a scos dintr-o cursă pe polemanul David Cosma-Cristofor, acesta reușind calificarea prin victoria în cealaltă manșă. Astfel, în ”finala mică” de 34 (Vortex Trophy) au ajuns Jercan (care a plecat din pole și a sosit al cincilea) și Rad (care s-a retras după 5 tururi). În ”finala mare” a primilor 34, frații Cosma-Cristofor au trecut linia de sosire în aceeași secundă, cu Bogdan pe 16 și David pe 17, în timp ce Crișan s-a clasat pe 23.

Junior ROK

80 de concurenți s-au prezentat la Lonato la această categorie, iar în calificări Luca Viișoreanu a fost al 14-lea în prima grupă, în timp ce David Drăgan (5), Sabin Stroescu (12) și Zoe Florescu-Potolea (19) au evoluat în grupa a treia. Manșa eliminatorie A-B i-a regăsit pe Viișoreanu și Florescu-Potolea despărțiți de doar o zecime de secundă la finele celor 8 tururi. Toți cei patru români au mers mai departe, însă Doar David Drăgan s-a calificat în marea finală, în care a plecat de pe 19 și a avut un progres notabil, încheind pe 10. Acest rezultat devenea cel mai bun din istoria participărilor românești, însă mai urmau probe în ediția 2021. Nu doar Drăgan a depășit adversari pe bandă rulantă, ci și cei din finala mică (Levanto Trophy): Stroescu a urcat 15 poziții în doar 12 tururi pentru a încheia pe 3, Viișoreanu a sosit al șaselea, iar Florescu-Potolea a efectuat 11 depășiri pentru a se clasa pe 17.

Senior ROK

Unicul reprezentant al României, Andrew Denis Boriceanu, a fost repartizat în cea de-a doua grupă de calificare, în care a fost al 24-lea din 32. În prima manșă eliminatorie a progresat 7 poziții, în cea de-a doua doar una, iar în ultima a urcat 5 locuri. Astfel, Boriceanu a plecat de pe 8 în finala mică (OMP Trophy), luând sosirea după 15 tururi pe poziția a 12-a.

Shifter ROK

Echivalentul categoriei-regină KZ în universul Vortex/ROK a avut steagul României în avanposturi de la prima sesiune de calificări și până în marea finală. Mihai Muncean a semnat al treilea timp al calificărilor, cu Alexandru Iancu pe 7 la doar o zecime de secundă și Horia Roca pe 11. Ceva mai în spate, Darius Cotigă (17), Costin Ion (19) și Mario Pîrvulescu (20) îl flancau pe faimosul pilot de Formula 2 Roy Nissany. Prima manșă i-a promovat pe Muncean pe 2 și pe Iancu pe 5, la polul opus fiind de semnalat retragerea timpurie a lui Cotigă. Manșa a doua i-a regăsit pe aceleași poziții pe Muncean și Iancu, în timp ce Roca a ieșit din Top 10 pe fondul unei penalizări de 5 secunde pentru carenajul neconform (în jargonul de karting ”un bot căzut” în urma unui contact). În ultima manșă a fost rândul lui Iancu să iasă din grupul fruntaș, în timp ce Muncean rămânea principala amenințare pentru polonezul Liwinski, fiind de fiecare dată pe locul secund.

Toți cei 25 de concurenți au mers în finală, unde Cotigă și Ion s-au retras după 16 tururi din totalul de 20. Roca și Pîrvulescu s-au clasat pe 12, respectiv 18, în timp ce tradiția ”podiumului extins” cu 5 trepte a făcut ca România să celebreze doi piloți merituoși: Muncean a preluat conducerea la start, însă Liwinski a replicat după două tururi și l-a constrâns pe timișorean să accepte locul al doilea, în timp ce Iancu a plecat de pe 6 și a urcat o poziție până la sosire. Așadar, nu doar că ai noștri au reușit să pătrundă în Top 10 la ROK Cup Superfinal în 2021 – au făcut-o chiar de trei ori, iar noul etalon al țării noastre este locul al doilea semnat de Mihai Muncean. De pe margine n-avem cum să nu credem acum că prima victorie tricoloră ar putea veni anul viitor.

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.