ROK Cup Superfinal: Rezultate remarcabile pentru kartiștii români

Într-o perioadă în care fotbalul și disciplinele olimpice sunt în suferință în țara noastră, sporturile cu motor au parte de un an excelent. După numeroasele confirmări internaționale din sfera automobilismului de circuit, a fost rândul juniorilor din karting să strălucească la Lonato, în finala mondială ROK.

Peste 300 de tineri de valoare din întreaga lume și-au dat întâlnire pe un traseu de referință din patria kartingului – South Garda. Înaintea evenimentului, remarcam faptul că delegația noastră este nu doar mai numeroasă ca niciodată, ci și dătătoare de speranțe că reperele din anii trecuți ar putea fi rescrise în această ediție a ROK Cup Superfinal. Cu reprezentanți la categoriile Mini, Junior, Senior (în premieră) și Shifter, calificările au reprezentat primul prag, dar totodată și primele confirmări că optimismul grupului avea un puternic fundament.

Mini ROK

Calificările primei grupe de 27 i-au regăsit pe Bogdan Cosma-Cristofor (5), Patrick Săliștean (24) și Sonia Crivoiruc (26). Apoi, în grupa a doua au evoluat Ilie Tristan Crișan (cu licență canadiană, 9), George Matei Gavril (24) și David Ciureanu (26). Grupa a treia a avut drept reper un pilot român, în persoana lui David Cosma-Cristofor, alături de acesta aflându-se Alexandru Rad (8), Tudor Jercan (11), David Nicolaie (17) și Victor Nemesniciuc (21). În grupa a patra i-am avut pe traseu pe Gergo Buzas (22) și Luca Savu (23). Au început apoi manșele eliminatorii, unde italianul Mark Pilipenko l-a scos dintr-o cursă pe polemanul David Cosma-Cristofor, acesta reușind calificarea prin victoria în cealaltă manșă. Astfel, în ”finala mică” de 34 (Vortex Trophy) au ajuns Jercan (care a plecat din pole și a sosit al cincilea) și Rad (care s-a retras după 5 tururi). În ”finala mare” a primilor 34, frații Cosma-Cristofor au trecut linia de sosire în aceeași secundă, cu Bogdan pe 16 și David pe 17, în timp ce Crișan s-a clasat pe 23.

Junior ROK

80 de concurenți s-au prezentat la Lonato la această categorie, iar în calificări Luca Viișoreanu a fost al 14-lea în prima grupă, în timp ce David Drăgan (5), Sabin Stroescu (12) și Zoe Florescu-Potolea (19) au evoluat în grupa a treia. Manșa eliminatorie A-B i-a regăsit pe Viișoreanu și Florescu-Potolea despărțiți de doar o zecime de secundă la finele celor 8 tururi. Toți cei patru români au mers mai departe, însă Doar David Drăgan s-a calificat în marea finală, în care a plecat de pe 19 și a avut un progres notabil, încheind pe 10. Acest rezultat devenea cel mai bun din istoria participărilor românești, însă mai urmau probe în ediția 2021. Nu doar Drăgan a depășit adversari pe bandă rulantă, ci și cei din finala mică (Levanto Trophy): Stroescu a urcat 15 poziții în doar 12 tururi pentru a încheia pe 3, Viișoreanu a sosit al șaselea, iar Florescu-Potolea a efectuat 11 depășiri pentru a se clasa pe 17.

Senior ROK

Unicul reprezentant al României, Andrew Denis Boriceanu, a fost repartizat în cea de-a doua grupă de calificare, în care a fost al 24-lea din 32. În prima manșă eliminatorie a progresat 7 poziții, în cea de-a doua doar una, iar în ultima a urcat 5 locuri. Astfel, Boriceanu a plecat de pe 8 în finala mică (OMP Trophy), luând sosirea după 15 tururi pe poziția a 12-a.

Shifter ROK

Echivalentul categoriei-regină KZ în universul Vortex/ROK a avut steagul României în avanposturi de la prima sesiune de calificări și până în marea finală. Mihai Muncean a semnat al treilea timp al calificărilor, cu Alexandru Iancu pe 7 la doar o zecime de secundă și Horia Roca pe 11. Ceva mai în spate, Darius Cotigă (17), Costin Ion (19) și Mario Pîrvulescu (20) îl flancau pe faimosul pilot de Formula 2 Roy Nissany. Prima manșă i-a promovat pe Muncean pe 2 și pe Iancu pe 5, la polul opus fiind de semnalat retragerea timpurie a lui Cotigă. Manșa a doua i-a regăsit pe aceleași poziții pe Muncean și Iancu, în timp ce Roca a ieșit din Top 10 pe fondul unei penalizări de 5 secunde pentru carenajul neconform (în jargonul de karting ”un bot căzut” în urma unui contact). În ultima manșă a fost rândul lui Iancu să iasă din grupul fruntaș, în timp ce Muncean rămânea principala amenințare pentru polonezul Liwinski, fiind de fiecare dată pe locul secund.

Toți cei 25 de concurenți au mers în finală, unde Cotigă și Ion s-au retras după 16 tururi din totalul de 20. Roca și Pîrvulescu s-au clasat pe 12, respectiv 18, în timp ce tradiția ”podiumului extins” cu 5 trepte a făcut ca România să celebreze doi piloți merituoși: Muncean a preluat conducerea la start, însă Liwinski a replicat după două tururi și l-a constrâns pe timișorean să accepte locul al doilea, în timp ce Iancu a plecat de pe 6 și a urcat o poziție până la sosire. Așadar, nu doar că ai noștri au reușit să pătrundă în Top 10 la ROK Cup Superfinal în 2021 – au făcut-o chiar de trei ori, iar noul etalon al țării noastre este locul al doilea semnat de Mihai Muncean. De pe margine n-avem cum să nu credem acum că prima victorie tricoloră ar putea veni anul viitor.

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.