Prima victorie a carierei pentru Adrian Rus în Campionatul Național de Motociclism Viteză

La mijloc de august s-au risipit incertitudinile, odată cu efortul depus de laureatul Ionel Pascotă pentru a organiza o primă etapă de ”național” pe Motorpark România, în memoria tatălui său, Ioan Ilie Pascotă, un reper al istoriei acestui sport în țara noastră.

După două etape caniculare de MotoRC, de această dată vremea a fost ceva mai prietenoasă cu piloții și nu i-a mai supus la temperaturi extreme. Miza era dublă în perioada 14-16 august, acestea fiind nu doar primele ocazii de a strânge puncte în ierarhia națională, ci și un nou capitol al bătăliei cu vecinii din Bulgaria în seria balcanică BMU.

Conform regulamentului, clasele de top erau de această dată corespunzătoare categoriilor mondiale Superbike (1000cmc) și Supersport (600cmc), spre deosebire de regulamentul mai strict și mai apropiat de producție al claselor Stock din MotoRC. Doar că aceste modificări permise vin cu un cost adițional considerabil, motiv pentru care motocicletele erau în aceeași specificație precum în urmă cu două săptămâni.

Era, așadar, de așteptat un nou episod al bătăliilor Choy-Neaga și Georgiev-Petrov în campionatul balcanic, în timp ce Vlad Neaga și Ionel Pascotă porneau ca mari favoriți la cele două categorii pe plan național. Spre deosebire de anii precedenți, la start nu se aflau nume importante precum Robert Mureșan, Angel Karanyotov sau Bogdan Vrăjitoru. De asemenea, nici piloți cu podiumuri în acest sezon de MotoRC, precum Cătălin Cazacu, Ionuț Mistode sau George Cațan nu se regăseau pe lista de înscriși.

Etapa I

Calificările de sâmbătă au adus o îmbunătățire substanțială pentru Vlad Neaga (Suzuki), raportat la pole-ul din urmă cu două săptămâni din weekendul MotoRC. Pentru prima oară sub pragul celor 100 de secunde pe turul de circuit, timișoreanul a oprit cronometrul la 1:39.814, reușind astfel să scadă mai bine de o secundă. Titratul Martin Choy (BMW) a fost învins pentru jumătate de secundă (ceea ce l-a înfuriat teribil și l-a făcut să încaseze o penalizare pentru ieșirea pe circuit după încheierea sesiunii), însă promitea revanșa în cursa de după-amiază.

Elementul crucial dinaintea startului a fost reprezentat de un motor spart la finele liniei drepte de start-sosire în întrecerea debutanților. Uleiul de pe pistă a fost neutralizat, iar cursele de la Supersport și Superbike au fost scurtate la 10, respectiv 12 tururi. Scenariul de la MotoRC s-a respectat la motoarele de 600cmc, unde Milan Georgiev a fost presat fără încetare de Plamen Petrov, iar Ionel Pascotă i-a învins pe Florin Bîrlădeanu și Robertino Dumitru în clasamentul autohton.

La categoria Superbike, Neaga a plecat bine și s-a instalat la conducere. Misiunea sa părea simplă, de vreme ce din spate nu mai venea Choy – motocicleta acestuia trăda sunetul unui cilindru care cedase și experiența din mondialul de anduranță l-a făcut imediat pe bulgar să treacă la planul B: o tentativă de a ajunge cumva la sosire după 12 tururi, cu ceva puncte în dreptul său.

Neaga n-a apucat să-și ajusteze tactica: după ce a coborât sub 1:40 încă din turul al doilea într-un atac dezlănțuit, a cărui calitate era de apreciat cel mai bine de la marginea pistei, cea de-a patra frânare aferentă primului viraj a dus la o căzătură ușoară, fără urmări pentru pilot. O problemă electrică i-a pus capăt evoluției, iar astfel cursa era deschisă celorlalți 13 concurenți, în lipsa celor doi mari favoriți.

Dimitar Mitov (BMW) a preluat conducerea de la Neaga și a controlat ecartul față de conaționalul Ivan Grozev (BMW), în timp ce toate privirile erau ațintite asupra lui Adrian Rus (Yamaha). Acesta ar fi trebuit să se lanseze de pe poziția a șasea, însă procedura rapidă de start a impus părăsirea boxelor într-un timp în care el nu a reușit să se încadreze.

Oficialii l-au trimis pe ultima poziție, iar furia momentului l-a făcut să nu cupleze primul raport al cutiei de viteze la start, pierzând încă niște timp prețios acolo. Pas cu pas, el a început să avanseze: pe 11 la finele primului tur, pe 7 după cea de-a treia buclă. Andrei Guță, Bogdan Ungheanu, Cătălin Marin, Emil Drăghici și Ciprian Trifan au fost depășiți rând pe rând de către Rus, care mai avea în față un singur român.

Cristian Guță (Suzuki) era la cea de-a doua competiție cu motocicleta de ultimă generație, dovedindu-și progresul cu timpi de 1:43 puși pe tabelă. Adrian Rus a avut resurse să-l prindă și să-l devanseze în turul al șaptelea, însă nu l-a putut distanța ulterior și Guță a rămas în siajul motocicletei cu numărul 97 până în ultimul tur, când aceeași zonă problematică din primul viraj l-a făcut să cadă.

Rus a încheiat astfel al treilea în ierarhia balcanică după Mitov și Grozev, reușind însă prima victorie din carieră în seria națională. Totodată, a fost și primul succes înregistrat de operațiunea Michelin Motorsport în România, odată cu implicarea din acest sezon.

Adrian Rus invingator

Etapa a II-a

Vlad Neaga și Martin Choy erau hotărâți să lase în urmă ziua precedentă, de această dată manșa categoriei Superbike având programate 14 tururi. Neaga a rămas pe prima poziție în urma startului, însă Choy a rulat în 1:40.2 în tururile 2-3 și a găsit breșa pentru a trece în frunte. Acel ritm drăcesc al veteranului bulgar era cea mai bună lecție pentru urmăritorul său, aflat în căutarea unei provocări după victoriile (tot mai) facile în fața conaționalilor în MotoRC.

Timișoreanul a replicat timpii lui Choy în tururile 4-5, însă a comis apoi o eroare în același prim viraj și a cedat 20 de secunde. Lupta pentru victorie s-a încheiat în acel moment, dat fiind că Grozev era deja departe de Choy. Neaga a ajuns pe poziția a cincea, de unde a început să recupereze, trecând de Adrian Rus în turul al șaptelea și de Dimitar Mitov în chiar ultimul tur al cursei. În final, doar trei zecimi de secundă l-au separat pe Neaga de locul secund ocupat de Ivan Grozev, însă victoria pe plan național i-a revenit de justesse.

Liderul campionatului național este însă Adrian Rus, cu victorie sâmbătă urmată de loc secund duminică. Pilotul Michelin a coborât în 1:42 și astfel nu a avut emoții cu restul conaționalilor, sosind cu un avans de 5 secunde față de Ciprian Trifan, care a completat podiumul românesc.

Clasament Național Superbike după 2/7 etape

1. Adrian Rus Yamaha 45p
2. Ciprian Trifan BMW 36p
3. Vlad Neaga Suzuki 25p
4. Emil Drăghici Yamaha 25p
5. Cătălin Marin BMW 24p

La categoria Supersport, Plamen Petrov nu a mai putut să stea aproape de Milen Georgiev, în timp ce Ionel Pascotă a fost încă o dată al treilea în clasamentul balcanic și primul din Național, devansându-i pe Bîrlădeanu și Vlad Alexandru Bar.

Radu Balaș nu a avut probleme nici cu oponenții bulgari la categoria debutanților cu motoare de 1000cmc, reușind dubla victorie. Același monopol a fost exercitat de către Adrian Teodorescu (G600), Georgian Radu (H600), Daria Gănescu (Supersport 300) și Julieta Apostolova (125 SP).

Rezultate complete

Marea dilemă este reprezentată acum de calendar. Pe hârtie, urmează deplasări la Plevna și Serres, precum și încă o rundă dublă în România la final de septembrie pentru un total de 7 etape. Datele anunțate însă de Federația Română de Motociclism coincid cu un alt eveniment prestabilit pe circuitul de la Adâncata, așa că va trebui găsită o soluție de compromis. După atâtea luni lipsite de competiții, e dificil de compactat calendarele tuturor competițiilor pe aceleași trasee.

Fondator și manager al echipei campioane din ultimele 4 sezoane ale Romanian Endurance Series. Jurnalist de motorsport de mai bine de un deceniu, antreprenor în domeniul sporturilor cu motor și promotor al sim racingului.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Ultimul recital pentru bătrânul tenor: Cum a reușit Joest Racing să bată monolitul Mercedes-Sauber

În mai 1989, Campionatul Mondial de Anduranță venea pentru prima sa reprezentație pe pământ european, mai exact pe fostul circuit de Formula 1 Dijon-Prenois. Ceea ce ar fi trebuit să fie un galop de sănătate pentru echipa de uzină Mercedes-Sauber a devenit, însă, cântecul de lebădă al celui mai faimos model din istoria Grupei C, Porsche-le 962. Reușita, semnată de formația lui Reinhold Joest prin piloții Bob Wollek și Frank Jelinski este notabilă și pentru că abia recent, în cursa de șase ore de la Spa-Francorchamps din acest an, am putut asista la o nouă victorie pentru un Porsche privat la nivel de campionat mondial – după o pauză de 35 de ani.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.