Sezonul recoltei
La doar câteva luni după cea de-a șasea ediție a Indy 500, în toamna lui 1916, dorința americanilor de a concura pe cel mai faimos traseu al țării a dat naștere unui nou concept – Harvest Auto Racing Classic, un soi de sărbătoare a belșugului agrar prin trei curse într-un weekend de septembrie. Avea să fie ultima reuniune de profil dinaintea implicării în război, iar până în 1993 nicio altă cursă n-a mai avut loc pe ovalul de două mile și jumătate din Indiana în afara celei de monoposturi de la finele lunii mai.
În același spirit, 2020 aduce trei curse într-un weekend la Indianapolis – două manșe din IndyCar denumite sugestiv ”Harvest GP” vineri și sâmbătă, apoi cursa de anduranță de 8 ore de duminică, ce va începe la 17:00, ora României. Toate acestea pot fi urmărite în direct pe postul TV și pe platforma online Sport Extra, în comentariul lui Antal Putinică, Mihai Fira și Alexandru Șiclovan.
Indy și lumea anduranței
Au trecut șase ani de la ultima cursă de anduranță disputată pe infield-ul de la Indianapolis, pe același circuit care a găzduit, între 2000 și 2007, Marele Premiu de Formula 1 al Statelor Unite. Dacă în 2014, când campionatul nord-american cunoscut actualmente sub titulatura IMSA Weathertech Sportscar Championship a vizitat „The Brickyard”, cursa a durat doar două ore și 45 de minute, întrecerea din acest weekend va avea o lungime de opt ore.
Indianapolis Motor Speedway a fost anunțată încă de anul trecut ca fiind înlocuitoarea Weathertech Raceway Laguna Seca în calendarul Intercontinental GT Challenge (IGTC). Între 2017 și 2019, sinuosul circuit de pe peninsula Monterey din California a găzduit etapa nord-americană a IGTC, dar evenimentul s-a chinuit să atragă fanii și nici grilele n-au fost prea populate. 2018 a fost cel mai bun an, cu 34 de mașini, însă anul trecut s-au prezentat doar 19.
Ferrari s-a impus în ultima cursă de opt ore de la Laguna Seca prin echipa HubAuto Corsa originară din Taiwan, Nick Foster, Miguel Molina și Tim Slade bifând unica victorie a Căluțului Cabrat în stagiunea precedentă. Audi Sport Team Land a fost formația care a monopolizat întrecerea în primele sale două ediții, impunându-se atât în 2017, cât și în 2018.
O grilă mixtă, pentru a salva situația
Acum, în ciuda situației global deosebit de complicate, lista echipelor înscrise la Indianapolis este chiar mai extinsă decât cea din 2019, atingând borna celor 22 de mașini. Numărul nu este comparabil cu ceea ce se înregistrează, în mod uzual, în celelalte etape din IGTC – cea de 10 ore de la Suzuka, cea de 24 de ore de la Spa-Francorchmaps, cea de nouă ore de la Kyalami ori cea de 12 ore de la Bathurst – dar multe echipe care și-au anunțat participarea la începutul anului lipsesc din cauza problemelor logistice cauzate de pandemie.
Japonia a fost sacrificată în acest an dificil pentru lungi deplasări, traseul de la Suzuka fiind văduvit de toate cele trei mari curse ale anului: Marele Premiu de Formula 1 și întrecerile de anduranță moto și auto. Totodată, nici în MotoGP sau WRC nu se va merge în Țara Soarelui Răsare. IGTC a început în acest an pe Mount Panorama, însă această amintire din epoca pre-coronavirus pare atât de îndepărtată, acum când campionatul se reia cu trei etape succesive în timp foarte scurt: Indianapolis, Spa și Kyalami.
Scheletul grilei din acest weekend este format din competitorii obișnuiți din GT World Challenge America plus câteva dintre formațiile din alte colțuri ale lumii care au bifat deja cursa de 12 ore de la Bathurst, deschizătoarea sezonului din IGTC, sau care aleargă în mod normal în GT World Challenge Europe. Concurenții din GT World Challenge America se vor afla la start deoarece cursa de la Indianapolis este, totodată, și finala acelui campionat, primele trei ore dintre cele opt ale întrecerii înlocuind formatul tipic din GT World Challenge America care prevede două curse de 90 de minute fiecare în fiecare weekend de cursă.
În aceste condiții, echipele înscrise în GT World Challenge America își vor primi punctele în acest campionat după scurgerea primelor trei ore când au și opțiunea de a se retrage la standuri, dacă nu vor să continue și să parcurgă întreaga lungime a cursei. Până în prezent, nicio echipă nu și-a arătat intenția de a rula doar pe durata primelor trei ore.
Ca și în trecut, grila va fi împărțită între modele de clasă GT3 – împărțite în sub-categoriile GT3 Overall (Pro), GT3 Pro-Am și GT3 Silver Cup – și, respectiv, modele de clasă GT4. La GT3 sunt pe listă 13 mașini reprezentând Acura, Mercedes-AMG, Ferrari, Porsche, BMW, Bentley și Audi. În fine, la GT4 sunt modele din partea Porsche, BMW, Aston Martin, McLaren și Audi.
Varietate de constructori implicați
Ferrari se prezintă cu două 488-uri GT3 Evo, unul al Squadra Corse (Martin Fuentes/Alessandro Balzan) la clasa Pro-Am și altul înscris de formația Vital Speed (Trevor Baek/Jeff Westphal/Ryan Briscoe) la clasa Pro. Trei Mercedes-AMG GT3-uri vor fi la rândul lor prezente, două pentru DXDT Racing (Richard Heistand/Colin Braun/George Kurtz în #04 și în David Askew/Ryan Dalziel/Ben Keating în #63) și, respectiv, unul pentru SunEnergy1 Racing (Kenny Habul/Mikael Grenier/Martin Konrad). Absentează de la Indianapolis echipa GruppeM, care ar fi trebuit să facă sezon complet în IGTC, motiv pentru care constructorul din Stuttgart nu va avea în dreptul său nicio mașină la clasa Pro. O situație similară este și în taberele Porsche și Audi.
Porsche se bazează doar pe mașina Wright Motorsport înscrisă la clasa Silver Cup (Fred Poordad/Max Root/Jan Heylen) după retragerea echipei Black Swan Racing, în timp ce Audi a reușit în ultimul moment să lege un parteneriat între Hardpoint Racing, formație activă în IMSA, și WRT pentru a avea măcar un R8 LMS Evo pe grilă. Mașina, unul dintre șasiurile ce concurează în Europa în culorile WRT, a fost adusă cu mare dificultate la Indy și va fi pilotată de Mirko Bortolotti, Spencer Pumpelly și Markus Winkelhock.
Bentley s-a impus la Bathurst și acum aduce un Continental GT3 pentru K-Pax Racing (Jules Gounon/Maxime Soulet/Jordan Pepper), unul dintre puținele echipaje cu o tripletă de piloți oficiali în totalitate. BMW este un alt producător implicat în IGTC care își arată intenția clară de a se lupta la victorie la Indianapolis, aducând două echipaje foarte solide. Este vorba de Augusto Farfus/Nicky Catsburg/Connor De Phillippi pe modelul M6 cu numărul 34,Martin Tomczyk, David Pittard și Nick Yelloly pe mașina #35. Bavarezii au ascendentul moral al succesului din urmă cu câteva zile de pe Nurburgring Nordschleife.
În fine, efectivul de modele Acura NSX GT3 (înscrise de această dată ca „Acura-Honda NSX”) a fost redus în ultimul moment de la trei la doar două după retragerea uneia dintre mașinile Racers Edge Motorsport. Mai rămâne doar un NSX al echipei lui Jon Mirachi, cea cu numărul 93 de concurs care se și luptă la titlul suprem în GT World Challenge America. Mașina va fi pilotată de Trent Hindman, Shelby Blackstock și Robert Megennis. Dacă Martin Fuentes și Rodrigo Baptista (care nu va pilota Ferrari-ul Squadra Corse în acest weekend) sunt deja campionii clasei Pro-Am, Blackstock și Hindman sunt la rândul lor campionii categoriei Silver Cup.
Întrecerea nu este, însă, lipsită de miză căci o victorie la Indianapolis este mereu de preț, mai ales că este vorba de o cursă cu o durată nemaivăzută pe acest traseu. În plus, toți constructorii prezenți aici se luptă pentru titlul din IGTC care va fi, cel mai probabil, decis la Spa în cursa de 24 de ore. Cu toate acestea, învingătorul de la Indy va merge în Belgia cu un avantaj ce s-ar putea dovedi decisiv.
Actualmente, ierarhia este condusă de Mercedes-AMG (30 de puncte), urmat de Bentley (25 de puncte), Porsche (25 de puncte) și Audi (6 puncte). Aston Martin a strâns 14 puncte în etapa de deschidere din Australia, dar constructorul britanic nu are reprezentanți aici, în timp ce BMW nu are niciun punct în dreptul său, la fel ca și Ferrari sau Honda. Lamborghini este un alt constructor fără de puncte și, totodată, fără de mașini, după ce Orange 1 FFF Racing s-a retras pentru a se concentra pe cursa de la Spa.
După cursele de 24 de ore de la Le Mans și Nurburgring, fanii români ai anduranței continuă să se bucure de o toamnă plină de competiții, în care vor veni la foc automat întrecerile de la Spa, Petit Le Mans, Sebring și Kyalami. În acest weekend, însă, toți ochii sunt pe Brickyard!