Toamna aduce bucurii pe bandă rulantă pentru fanii curselor de anduranță: la doar o săptămână după triumful total înregistrat de Michelin la Le Mans, uzina franceză țintește victoria și pe Nordschleife. Marea noutate este reprezentată de transmisiunea directă a întrecerii către publicul din România, o premieră marcată de Sport Extra ce se înscrie în strategia de promovare a competițiilor motorizate de elită (IndyCar, DTM, GT World Challenge, IMSA).
Cursa va fi difuzată integral pe platforma pay-per-view www.sportextra.ro, iar primele și ultimele ore ale întrecerii de pe Nurburgring vor putea fi urmărite și pe postul TV Sport Extra. Alexandru Șiclovan a declarat: ”După cinci ani de prezențe la fața locului împreună cu alți români fascinați de Nordschleife, 2020 este anul în care trebuie cu toții să ne aliniem la alte moduri de a gusta spectacolul. Am reușit să obținem acest acord de transmitere a cursei în România și sper să fie încă un argument forte pentru Sport Extra în fața fanilor. E o întrecere cu adevărat specială, pe cel mai de temut circuit al lumii. Acțiunea de pe circuit și istoria locului o voi detalia în comentariu, alături de jurnalistul de profil Mihai Fira.”
Caracter aparte al cursei din 2020
Fără focuri de tabără, muzică dată la maximum ce aproape acoperă vuietul mașinilor, corturi presărate prin multiplele zone de camping din munții Eifel sau tonele de sticle de ambalaje pentru hot dogs și cartofi prăjiți. Pe scurt, ediția jubiliară a cursei de 24 de ore de pe Nurburgring se va derula fără spectatori. Pandemia a impus închiderea porților și a împins cursa, care își celebrează a 50-a aniversare, până la finele lui septembrie. Organizatorii cursei de 24 de ore n-au vrut să riște, astfel că cei peste 200,000 de fani care umpleau marginile celor 170 de viraje de pe Nordschleife vor viziona în acest an cursa pe ecranele mai mici sau mai mari ale televizoarelor, calculatoarelor și dispozitivelor mobile.
Un alt efect al situației extrem de dificile din prezent este reducerea numărului de înscriși: în 2020 nu vom avea nici măcar 100, la doar câțiva ani după ce treceam de 160. Însă un pluton mai restrâns nu știrbește cu nimic din provocarea ce o reprezintă cursa de 24 de ore de pe Nurburgring. De fapt, este foarte probabil ca această ediție să fie printre cele mai dificile dintre toate din cauza vremii deosebit de friguroase care este prognozată pentru perioada de întuneric când și-ar putea face apariția chiar și ninsoarea, în locul ploii obișnuite.
Aproape o treime din plutonul de pe Nurburgring este format din mașinile care populează categoria de top SP-9 GT3 (clasă împărțită în două, o sub-categorie Pro-Am și o alta Pro dedicată echipajelor 100% profesioniste), care în 2020 propune un duel pentru victorie între BMW, Mercedes-AMG, Porsche, Audi și un mic contingent italian format din Ferrari și Lamborghini care caută să dea răspunsul reprezentanților Germaniei. În cele cinci decenii de când Nordschleife este gazda unei curse de 24 de ore, doar o singură echipă a reușit să parcheze o mașină produsă în afara Germaniei pe cea mai înaltă treaptă a podiumului.
Un element important al bătăliei de pe Nurburgring este reprezentat de lupta deschisă dintre producătorii de anvelope. An de an, peste 10 branduri au intrat în arena germană, însă Michelin a dominat în ultimele sezoane: 2019 a adus un podium integral pentru producătorul francez, cu trei constructori diferiți. Este o ocazie rară de a face aceste comparații, căci majoritatea seriilor cu modele GT de top au impus folosirea unei singure mărci. Celelalte excepții sunt clasa GTE-Pro din WEC (unde toți constructorii au ales să ruleze cu Michelin) și clasa GT300 a Super GT.
Marea majoritate a favoriților de pe Nordschleife din acest sunt parteneri Michelin și vor beneficia de compoziții experimentale, testate în cele mai dificile condiții pentru a fi ulterior trimise în producția de serie a diviziei de customer racing. Totodată, piloții și inginerii subliniază avantajul anvelopelor Michelin în condiții de ploaie și de pistă foarte rece, situații foarte probabile într-o cursă pe Iadul Verde.
Grupul favoriților germani
Primul constructor care trebuie menționat este Audi, căci cele patru cercuri ale mărcii din Ingolstadt au tronat pe botul mașinii învingătoare din 2019, un R8 LMS GT3 Evo înscris de Phoenix Motorsport și pilotat de Pierre Kaffer, Frank Stippler, Dries Vanthoor și Frederic Vervisch. De această dată, mașina care vine să-și apere victoria a îmbrăcat o culoare nouă, aceeași ca și pe o variantă-tribut a modelului de stradă lansată pentru a marca cei 11 ani de succese ale modelului R8 LMS. Nico Mueller, Dries Vanthoor, Frederic Vervisch și Frank Stippler vor pilota mașina ce poartă numărul 1 de concurs care este înscrisă sub umbrela Audi Sport Team Phoenix.
La start vor mai fi alte șapte modele R8 LMS GT3 Evo, două dintre ele primind suport din partea uzinei. Este vorba de echipajul #3 Audi Sport Team Car Collection (Mirko Bortolotti/Robin Frijns/Christopher Haase/Markus Winkelhock) și de echipajul #29 Audi Sport Team Land (Kelvin van der Linde/Rene Rast/Christopher Mies/Mattia Drudi – inginer Andrei Filep). Pe lângă acestea, Phoenix Racing mai aduce două R8-uri pe cont propriu, echipajul #5 fiind de luat în calcul având în vedere că pe acea mașină se vor regăsi Mike Rockenfeller, Richard Westbrook, Frank Stippler și Vincent Kolb. Între timp, ultimul component al echipajului triumfător din 2019, Pierre Kaffer, va pilota R8-ul #11 al IronForce Racing alături de Jan-Erik Slooten, Simon Reicher și Elia Erhart. Jules Gounon și Jamie Green fac și ei parte din tabăra Audi și pilotează la Nurburgring pe R8-ul #14 al echipei Phoenix Racing.
Operațiunea Porsche a fost grav afectată de pandemia de SARS-COV2. Ca urmare a unor teste care au ieșit pozitive în timpul weekend-ului trecut, la Le Mans, mai mulți membri ai Porsche Motorsport care ar fi trebuit să asiste echipele private ce reprezintă constructorul din Stuttgart, dar și numai puțin de nouă piloți de uzină au fost carantinați. Vor lipsi, astfel, Richard Lietz, Patrick Pilet, Romain Dumas, Matt Campbell, Michael Christensen, Kevin Estre, Thomas Preining, Matteo Cairoli și Julien Andlauer, aceste absențe afectând șase mașini și ducând la retragerea cu totul a mașinii #911, singurul model de la SP-9 GT3 înscris de Manthey Racing.
Celelalte șapte Porsche 911 GT3.R vor fi pe grilă, cu schimbări în echipaje pentru a se umple golurile apărute peste noapte. Echipa asiatică KCMG, care a alergat anul trecut cu modele Nissan GT-R, a trecut la Porsche în 2020 și va aduce două mașini de GT3 pe grilă. Prima, cea cu numărul 18, va fi pilotată de Earl Bamber, Timo Bernhard, Dennis Olsen și Joerg Bergmeister, iar cea cu numărul 19 va fi dată în grija tripletei formate din Edoardo Liberati, Alexandre Imperatori și Josh Burdon, plus Dennis Olsen care va „lupta” pe două fronturi la Nurburgring .
Noi-veniții de la Huber Racing îi aliniază la start, în mașina #25, pe veteranii Marco Holzer și Nico Menzel alături de Lorenzo Rocco și Patrick Kolb. Frikadelli Racing urmează exemplul echipei KCMG și aduce două mașini: cea cu numărul 30 pentru Klaus Abbelen, Alex Mueller, Robert Renauer și Norbert Siedler și, respectiv, cea cu numărul 31 pentru Mathieu Jaminet, Lars Kern, Lance David Arnold și Maxime Martin, proaspătul învingător al clasei GTE-Pro la Le Mans cu Aston Martin. În fine, Falken Racing aduce și ea două Porsche (față de un Porsche și un BMW în 2019). În #33 se vor regăsi Christian Engelhart, Sven Mueller, Klaus Bachler și Dirk Werner, iar în #34 vor fi cunoscuții Peter Dumbreck și Martin Ragginger, alături de aceiași Mueller și Bachler – obligați să meargă pe ambele mașini din cauza lipsei lui Thomas Preining și a lui Matteo Cairoli.
Dintre cele 47 ediții care s-au disputat până în prezent, BMW a câștigat 19 dintre ele, iar în 2020 cinci modele M6 GT3 vor căuta victoria cu numărul 20. Team Schnitzer Motorsport, care și-a redus activitățile și rulează doar pe Nordschleife în acest an, îi propune pe Augusto Farfus, Jens Klingmann, Martin Tomczyk și Sheldon van der Linde în legendara mașină #42. ROWE Racing, care rulează cu BMW doar pe această pistă, are două mașini, #98 (Marco Wittmann/Lucas Auer/Tom Blomqvist/Philipp Eng) și #99 (Alex Sims/Nicky Catsburg/Nick Yelloly/Philipp Eng). Ultima echipă loială constructorului din Munchen este Walkenhorst Motorsport, cea care a semnat ultima mare reușită a BMW, victoria în cursa de 24 de ore de la Spa din 2018. Oamenii lui Henry Walkenhorst vor aduce două mașini: #100 (Henry Walkenhorst/Andreas Ziegler/Friedrich von Bohlen/Mario von Bohlen) și #101 (David Pittard/Christian Krognes/Jordan Pepper/Mikkel Jensen).
În cele din urmă, Mercedes-AMG este reprezentată de șapte GT3-uri, toate cu kit-ul Evo lansat în acest an. Dintre acestea, patru primesc suport din partea Mercedes-AMG: trei înscrise de noua echipă a lui Hubert Haupt, Haupt Motorsport, care a preluat eșafodajul formației Black Falcon și o mașină GetSpeed Motorsport. Mașinile HRT cu suport de uzină sunt #2 (Hubert Haupt/Yelmer Buurman/Nico Bastian), #4 (Adam Christodoulou/Maro Engel/Luca Stolz/Manuel Metzger) și #6 (Patrick Assenheimer/Dominik Baumann/Dirk Mueller/Maro Engel), aceasta din urmă în parteneriat cu AutoArena. Mașina Mercedes-AMG Team GetSpeed va fi pilotată de Raffaele Marciello, Maximilan Buhk, Maximilan Goetz și Fabian Schiller. Pe lângă toate acestea, GetSpeed a mai încris încă două Mercedes-AMG GT GT3 în nume propriu, notabil fiind cel cu numărul 8 (Emmanuel Collard/Francois Perrodo/Matthieu Vaxiviere/Christer Joens). La fel a făcut și noua echipă 10Q Racing (Thomas Jaeger/Daniel Juncadella/Sebastian Asch/Kenneth Heyer), denumită astfel pentru a omagia un deceniu al diviziei de customer racing Mercedes.
Două Ferrari și un Lamborghini vor încerca să țină piept diluviului de mașini germane. Cele două 488 GT3 Evo vin din partea Octane126 (Bjoern Grossmann/Simon Trummer/Jonathan Hirschi/Luca Ludwig) și a Hella Pagid racing one (Christian Kohlhaas/Nikolaj Rogivue/Stephan Koehler). Singurul Lamborghini, ca de aproape fiecare dată în ultimii ani, va alerga pe Nurburgring sub banner-ul Konrad Motorsport și va fi pilotat de Axcil Jefferies, Franck Perera, Marco Mapelli și Michele Di Martino.
Din păcate, nu mai regăsim pe grilă niciun Nissan, întreg efectivul de echipe nipone alegând să sară peste ediția din acest an (inclusiv Toyota și Subaru), dar Jim Glickenhaus n-a putut sta departe de „Iadul Verde” și a înscris, pentru debutul său într-o cursă de 24 de ore, noul model 004C care înlocuiește 003C-ul folosit în ultimele sezoane de Scuderia Cameron Glickenhaus. Dacă este să ne ghidăm după anii trecuți, mașina #704, înscrisă la clasa SP-X, ar trebui să țină pasul cu cele de clasă SP-9 și va fi pilotată de Thomas Mutsch, Franck Mailleux Felipe și Fernandez Laser.
Startul se va da sâmbătă, la 16:30, ora României.
Comunicat remis de APR Competition – Michelin Motorsport