BTCC: Cinci pretendenți la titlu în finala de la Brands Hatch

BTCC 2020
Colin Turkington (BMW) și Ashley Sutton (Subaru) s-au duelat de-a lungul întregului sezon, însă Dan Cammish (Honda), Tom Ingram (Toyota) și Rory Butcher (Ford) păstrează șanse matematice de a deveni campioni ai BTCC în acest an.

Unul dintre cele mai spectaculoase campionate de turisme din lume ajunge iarăși la punctul culminant în etapa decisivă de la Brands Hatch. Circuitul din comitatul Kent a servit de ani buni ca extremități ale unui sezon, de o manieră similară cu Hockenheim în DTM. Însă 2020 este un an atipic, iar schimbarea în BTCC a echivalat cu rocada între cele două configurații ale pistei: dacă în mod tradițional aveam finala pe varianta de Grand Prix, de această dată vom decide campionul pe configurația Indy.

”Bobul de fasole” are o lungime de 1,929 km și se parcurge în doar 48 de secunde, astfel încât traficul va fi un factor decisiv în lupta pentru cele trei victorii de manșă. BTCC a reușit să ducă la bun sfârșit un sezon comprimat în doar trei luni și jumătate, care a cuprins nouă etape triple. Emoții pentru disputarea acestei finale au fost până în ultimul moment din pricina valului al doilea al pandemiei, seriile-suport fiind sacrificate pentru a duce lupta la vârf în pofida lipsei spectatorilor.

BTCC

2020 a început sub auspicii sumbre, de vreme ce foști campioni precum Jason Plato sau Andrew Jordan s-au regăsit fără bugetul necesar pentru a fi pe grilă. Nici revenirea lui Gordon Shedden după o aventură în WTCR nu s-a concretizat, iar Rob Collard s-a reorientat către British GT (unde a câștigat titlul pentru Barwell Lamborghini weekendul trecut).

Astfel, într-o serie stabilă din punct de vedere al regulamentului tehnic, favoriții pe hârtie erau campionul en-titre Colin Turkington (BMW 330i M Sport), Dan Cammish (Honda Civic Type R FK8) și Tom Ingram (Toyota Corolla), toți cei trei fiind la comenzile unor modele deja familiare echipelor. Subaru s-a retras, iar tehnicienii BMR s-au aliat cu gruparea Laser Tools Racing pentru a pregăti de la zero șasiurile Infiniti Q50. Spectaculosul Ash Sutton a exprimat imediat potențialul mașinii, improvizând pe ploaie și pe uscat, în fruntea curselor și în pluton. De o manieră similară, Rory Butcher a arătat că noul Ford Focus ST Mark IV construit de Motorbase Performance poate fi redutabil.

O victorie în BTCC se recompensează cu 20 de puncte, iar pole-ul, un tur la conducerea manșei și cel mai rapid tur în cursă conferă fiecare câte un punct. Așadar, la Brands Hatch miza este de maximum 67 de puncte, un interval în care sunt cuprinși cei cinci piloți deja menționați, reprezentând cinci constructori diferiți. Doar Turkington (2009, 2014, 2018, 2019) și Sutton (2017) au deja titluri naționale în palmares, însă Ingram ajunge ca outsider în finală pentru al patrulea sezon consecutiv.

Trei ani consecutivi de dominație nu s-au mai văzut de la Andy Rouse (1983-85), singurul care a mai reușit patru titluri în istoria unei serii începute în 1958. De remarcat faptul că Rouse, de facto, are șase titluri la categoria A, rezervată celor mai rapide turisme din BTCC. Însă, înainte de 1991, titlul la general era conferit campionului ce a totalizat cele mai multe puncte la categoria sa (A, B, C sau D), adesea lipsa concurenței la mașini inferioare garantând trofeul suprem…

BTCC

Multă vreme s-a considerat că Turkington nu poate pierde acest titlu în 2020, însă BTCC a reușit mereu să fie o arenă imprevizibilă, precum s-a văzut în ultimele două etape. Croft era circuitul cel mai favorabil propulsiei, însă tocmai acolo a abandonat de două ori campionul en-titre, iar tracțiunea față a dat opt ocupanți ai podiumurilor din nouă. Apoi, la Snetterton, s-a întors roata în sens invers și rivalii lui Turkington au pierdut puncte mari. Cammish a declarat că ”la finele zilei nu mai avea niciun element de caroserie drept pe mașină”, în timp ce Sutton a cedat șefia la general chiar înaintea finalei și acum are de recuperat 9 puncte.

Anul trecut, Cammish a venit de la un deficit mult mai mare și aproape i-a suflat titlul lui Turkington (două puncte i-au despărțit), liderul fiind încă o dată prejudiciat în calificări și de balastul maxim pe care-l va purta (60kg). Plutonul e ceva mai puțin numeros în acest an (27 față de 32), iar neutralizările vor fi la ordinea zilei. Nouă piloți au obținut victorii în cele 24 de manșe disputate până acum, Turkington reușind să se impună de 5 ori, față de 4 succese ale lui Sutton, 3 pentru Cammish și Ingram, respectiv 2 înregistrate de Butcher.

Piloții secunzi vor fi un element important duminică. Și la acest aspect, avantajul ar fi de partea lui Turkington, de vreme ce Tom Oliphant este al șaselea în clasament, cu performanțe mai bune decât locotentul lui Sutton, Aiden Moffat. Ollie Jackson (Ford) a câștigat deja două curse, însă speranțele lui Butcher la titlu atârnă de un fir de ață.

Ingram este singur la Toyota, însă Cammish ar putea beneficia de aportul veteranului Matt Neal, renumit pentru agresivitatea sa. E posibil ca aceasta să fie ultima apariție a lui Neal în BTCC, înainte să-i cedeze locul fiului său Henry în echipa de familie. Nu este exclus un ajutor din partea piloților Honda ai altor echipe (Cook, Smiley, Hill). Totodată, Adam Morgan și echipa sa au anunțat că vor pensiona modelul Mercedes A-Class după șapte ani.

Cele trei manșe BTCC de la Brands Hatch vor avea loc duminică, 15 noiembrie.

1 Colin Turkington BMW West Surrey Racing 309p
2 Ashley Sutton Infiniti Laser Tools Racing 300p
3 Dan Cammish Honda Halfords Yuasa Racing 284p
4 Tom Ingram Toyota Gazoo Racing UK with Ginsters 275p
5 Rory Butcher Ford Motorbase Performance 246p

BTCC

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.