BTCC: Cinci pretendenți la titlu în finala de la Brands Hatch

BTCC 2020
Colin Turkington (BMW) și Ashley Sutton (Subaru) s-au duelat de-a lungul întregului sezon, însă Dan Cammish (Honda), Tom Ingram (Toyota) și Rory Butcher (Ford) păstrează șanse matematice de a deveni campioni ai BTCC în acest an.

Unul dintre cele mai spectaculoase campionate de turisme din lume ajunge iarăși la punctul culminant în etapa decisivă de la Brands Hatch. Circuitul din comitatul Kent a servit de ani buni ca extremități ale unui sezon, de o manieră similară cu Hockenheim în DTM. Însă 2020 este un an atipic, iar schimbarea în BTCC a echivalat cu rocada între cele două configurații ale pistei: dacă în mod tradițional aveam finala pe varianta de Grand Prix, de această dată vom decide campionul pe configurația Indy.

”Bobul de fasole” are o lungime de 1,929 km și se parcurge în doar 48 de secunde, astfel încât traficul va fi un factor decisiv în lupta pentru cele trei victorii de manșă. BTCC a reușit să ducă la bun sfârșit un sezon comprimat în doar trei luni și jumătate, care a cuprins nouă etape triple. Emoții pentru disputarea acestei finale au fost până în ultimul moment din pricina valului al doilea al pandemiei, seriile-suport fiind sacrificate pentru a duce lupta la vârf în pofida lipsei spectatorilor.

BTCC

2020 a început sub auspicii sumbre, de vreme ce foști campioni precum Jason Plato sau Andrew Jordan s-au regăsit fără bugetul necesar pentru a fi pe grilă. Nici revenirea lui Gordon Shedden după o aventură în WTCR nu s-a concretizat, iar Rob Collard s-a reorientat către British GT (unde a câștigat titlul pentru Barwell Lamborghini weekendul trecut).

Astfel, într-o serie stabilă din punct de vedere al regulamentului tehnic, favoriții pe hârtie erau campionul en-titre Colin Turkington (BMW 330i M Sport), Dan Cammish (Honda Civic Type R FK8) și Tom Ingram (Toyota Corolla), toți cei trei fiind la comenzile unor modele deja familiare echipelor. Subaru s-a retras, iar tehnicienii BMR s-au aliat cu gruparea Laser Tools Racing pentru a pregăti de la zero șasiurile Infiniti Q50. Spectaculosul Ash Sutton a exprimat imediat potențialul mașinii, improvizând pe ploaie și pe uscat, în fruntea curselor și în pluton. De o manieră similară, Rory Butcher a arătat că noul Ford Focus ST Mark IV construit de Motorbase Performance poate fi redutabil.

O victorie în BTCC se recompensează cu 20 de puncte, iar pole-ul, un tur la conducerea manșei și cel mai rapid tur în cursă conferă fiecare câte un punct. Așadar, la Brands Hatch miza este de maximum 67 de puncte, un interval în care sunt cuprinși cei cinci piloți deja menționați, reprezentând cinci constructori diferiți. Doar Turkington (2009, 2014, 2018, 2019) și Sutton (2017) au deja titluri naționale în palmares, însă Ingram ajunge ca outsider în finală pentru al patrulea sezon consecutiv.

Trei ani consecutivi de dominație nu s-au mai văzut de la Andy Rouse (1983-85), singurul care a mai reușit patru titluri în istoria unei serii începute în 1958. De remarcat faptul că Rouse, de facto, are șase titluri la categoria A, rezervată celor mai rapide turisme din BTCC. Însă, înainte de 1991, titlul la general era conferit campionului ce a totalizat cele mai multe puncte la categoria sa (A, B, C sau D), adesea lipsa concurenței la mașini inferioare garantând trofeul suprem…

BTCC

Multă vreme s-a considerat că Turkington nu poate pierde acest titlu în 2020, însă BTCC a reușit mereu să fie o arenă imprevizibilă, precum s-a văzut în ultimele două etape. Croft era circuitul cel mai favorabil propulsiei, însă tocmai acolo a abandonat de două ori campionul en-titre, iar tracțiunea față a dat opt ocupanți ai podiumurilor din nouă. Apoi, la Snetterton, s-a întors roata în sens invers și rivalii lui Turkington au pierdut puncte mari. Cammish a declarat că ”la finele zilei nu mai avea niciun element de caroserie drept pe mașină”, în timp ce Sutton a cedat șefia la general chiar înaintea finalei și acum are de recuperat 9 puncte.

Anul trecut, Cammish a venit de la un deficit mult mai mare și aproape i-a suflat titlul lui Turkington (două puncte i-au despărțit), liderul fiind încă o dată prejudiciat în calificări și de balastul maxim pe care-l va purta (60kg). Plutonul e ceva mai puțin numeros în acest an (27 față de 32), iar neutralizările vor fi la ordinea zilei. Nouă piloți au obținut victorii în cele 24 de manșe disputate până acum, Turkington reușind să se impună de 5 ori, față de 4 succese ale lui Sutton, 3 pentru Cammish și Ingram, respectiv 2 înregistrate de Butcher.

Piloții secunzi vor fi un element important duminică. Și la acest aspect, avantajul ar fi de partea lui Turkington, de vreme ce Tom Oliphant este al șaselea în clasament, cu performanțe mai bune decât locotentul lui Sutton, Aiden Moffat. Ollie Jackson (Ford) a câștigat deja două curse, însă speranțele lui Butcher la titlu atârnă de un fir de ață.

Ingram este singur la Toyota, însă Cammish ar putea beneficia de aportul veteranului Matt Neal, renumit pentru agresivitatea sa. E posibil ca aceasta să fie ultima apariție a lui Neal în BTCC, înainte să-i cedeze locul fiului său Henry în echipa de familie. Nu este exclus un ajutor din partea piloților Honda ai altor echipe (Cook, Smiley, Hill). Totodată, Adam Morgan și echipa sa au anunțat că vor pensiona modelul Mercedes A-Class după șapte ani.

Cele trei manșe BTCC de la Brands Hatch vor avea loc duminică, 15 noiembrie.

1 Colin Turkington BMW West Surrey Racing 309p
2 Ashley Sutton Infiniti Laser Tools Racing 300p
3 Dan Cammish Honda Halfords Yuasa Racing 284p
4 Tom Ingram Toyota Gazoo Racing UK with Ginsters 275p
5 Rory Butcher Ford Motorbase Performance 246p

BTCC

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.