În urmă cu cinci ani începea să se afirme prima generație de piloți români care n-au mai fost condamnați la exil încă din adolescență, de vreme ce au putut beneficia de apariția primului circuit de mare viteză din țara noastră și, implicit, de competițiile ce au fost organizate pe Motorpark România.
Efemerul campionat de turisme le-a șlefuit abilitățile celor din ”noul val” în 2015, după care au început să apară primele participări internaționale: Sergiu Nicolae, urmat de Eduard Anton, în GT4 European Series în toamna lui 2016. Au urmat două campanii cu prezențe românești în acest campionat, dar și participări selective în curse de anduranță europene de 12 sau 24 de ore.
Sezonul 2019 a marcat un regres considerabil pentru mulți dintre piloții români de circuit, planurile acestora nereușind să se concretizeze. Concret, au putut fi celebrate doar două reușite: titlul de campion de anduranță al Spaniei la categoria GT4 pentru David Șerban și podiumul la categoria supremă a prototipurilor din Belgia în cursa de 24 de ore de la Zolder pentru Alex Cascatău.
Nativul din Constanța își începuse cariera internațională după ce a prins curaj la preselecțiile din Audi TT Cup și Euro Nascar, unde piloți de referință i-au dat un feedback bun. Un sezon la bordul turismelor din BMW ClubSport Trophy i-a oferit ocazia de a se acomoda cu faimoasele circuite din Belgia (Spa-Francorchamps și Zolder), în vara lui 2018 acesta reușind și prima sa victorie internațională, chiar pe traseul de Grand Prix recunoscut pentru dificultatea sa și apreciat unanim de către piloții din Formula 1.
Tranziția către prototipuri a venit în 2019, însă etapele dificile cu modelul Saker RAPX au fost compensate în cele 24 de ore de la Zolder, chiar dacă aceea era prima sa ocazie de a pilota mult mai puternica Norma M20 FC. Fără vreun test prealabil, Cascatău s-a acomodat foarte rapid și a venit în zecime cu o referință mondială, așa cum este pilotul de uzină Audi Sport Frederic Vervisch.
Performanța sa a atras priviri în Benelux și Alain Berg, un pilot ce încheia sezonul 2019 al Supercar Challenge cu titlul grupei Radical SR3 în buzunar, l-a invitat pe român să-i fie alături în acest an într-o mutare la grupa superioară, CN. ”Dată fiind chimia pe care am avut-o cu Norma la Zolder anul trecut, n-am ezitat nicio clipă să semnez cu BS Racing pentru un sezon complet cu acest prototip” a admis Cascatău pe drumul dintre reședința sa londoneză și catedrală, așa cum este supranumit traseul olandez de la Assen, gazdă anuală a etapei de MotoGP.
Debutul lui Cascatău a fost întârziat de contextul global, la fel ca toate campionatele. S-a menținut în formă prin antrenamente fizice și multe tururi parcurse pe simulator, contribuind cu feedbackul său chiar și la rafinarea comportamentului Normei M20 FC în plan virtual. La fel ca anul trecut când începea programul belgian într-un weekend DTM (Campionatul German de Turisme), și de această dată bătălia uzinelor Audi și BMW ținea capul de afiș la Assen. Mai mult, aceasta era prima oportunitate din calendarul DTM în care se permitea și accesul spectatorilor în tribune.
Vremea capricioasă din Olanda a sporit tensiunea și complexitatea weekendului: timp limitat de antrenamente și o pistă în uscare în sesiunea de calificări. Totuși, acesta este momentul în care procentul în care contează pilotul în raport cu materialul de concurs crește, iar Cascatău a putut să impresioneze cu al său timp de pole position. Românul a devansat atât un prototip de clasă superioară (LMP3), cât și un pilot cu CV impresionant cu arme egale – Sam Dejonghe, fost titular în Formula 3 europeană.
Deși pe lista de înscrieri se aflau cinci prototipuri de clasă CN, organizatorii i-au nemulțumit pe concurenți cu programul ce alătura cursele din campionatele Belgiei și Olandei. Astfel, unii au fost nevoiți să sacrifice startul în Supercar Challenge și să se concentreze pe Belcar. Dejonghe n-a avut nici măcar această șansă, fiind victima unui accident în calificări. Lui Cascatău și Berg le-a rămas astfel să se dueleze cu cealaltă Norma (Joosen/de Cock), pe care au dominat-o clar, cu un avantaj de 3 secunde pe tur. Cadou a venit problema Ginettei G58, care a abandonat și, astfel, victoria la clasă pentru Cascatău a fost dublată și de succesul la general pe grila ce a numărat un total de 25 de concurenți.
Cursa a doua a fost o poveste chiar mai interesantă, desfășurându-se pe ploaie. După ce fanii au celebrat primul succes al carierei lui Sheldon van der Linde (BMW) în DTM, aceștia au putut vedea cum Cascatău a avut abilitatea de a ține în spate mult mai rapida Ginetta de categorie LMP3 timp de 20 de minute. Încă o dată, problemele cronice ale modelului britanic au survenit și au lăsat poarta deschisă către o nouă victorie pentru Berg și Cascatău.
A fost weekendul perfect pentru cei doi, care vor reveni la Assen pentru a doua etapă a Supercar Challenge peste doar trei săptămâni. În total, sezonul numărul 20 al acestei competiții programează patru curse în această toamnă, iar sacrificiile pe care le face Cascatău sunt notabile: momentan se impune autoizolarea timp de două săptămâni după fiecare cursă: ”Când te simți atât de bine concurând, iar echipa cu care colaborezi îți oferă liniștea unui material de concurs perfect pregătit, îți asumi cu ușurință orice efort depus.”
Alex Cascatău poate fi urmărit pe site-ul personal, Facebook, Instagram, Twitter, Youtube și pagina agenției West Competition Racing. El concurează de asemenea în campionatul virtual Racing League Romania pentru APR Competition, ultimele trei etape având loc în această toamnă. Alte programe internaționale ale românilor pe circuite în 2020 sunt derulate de către Răzvan Umbrărescu (GT World Challenge Endurance Cup Europe), Filip Ugran (Formula 4 italiană și spaniolă) și David Șerban (DTM Trophy).