GT World Challenge Europe, pasul următor pentru Răzvan Umbrărescu

Răzvan Umbrărescu devine primul pilot român ce va face un sezon complet la nivelul competițiilor cu modele GT3, odată cu confirmarea acestuia pe modelul Bentley înscris de echipa franceză CMR în cupa de anduranță a GT World Challenge Europe.

Pe plan mondial, platforma GT3 reprezintă povestea de succes a ultimului deceniu, aspirația comună a celor ce pornesc pe calea modelelor GT. Pentru a triumfa în curse de mare prestigiu precum cea de 24 de ore de la Nurburgring, cea de 12 ore de la Bathurst sau cea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps ai nevoie să fii la comenzile unei astfel de mașini, iar modul în care Federația Internațională a Automobilului guvernează această categorie duce la un echilibru între mărci. Astfel, marii producători din Germania (Audi, BMW, Porsche, Mercedes), Italia (Ferrari, Lamborghini), Marea Britanie (McLaren, Aston Martin, Bentley), Statele Unite (Corvette) și Japonia (Toyota, Honda, Nissan) au această posibilitate unică de a-și măsura forțele pe marile circuite ale lumii.

Răzvan Umbrărescu și-a asumat încă de la începutul carierei în automobilism o direcție ce viza acest obiectiv: Clio Cup Central Europe (2016) și doi ani în seria europeană GT4 au reprezentat pași firești de învățare. Primul sezon cu modele GT4 l-a adus la un pas de titlul categoriei Pro-Am alături de Gabriele Piana la comenzile unui Porsche Cayman înscris de echipa germană RN Vision STS, apoi a rămas alături de aceeași grupare și de coechipierul italian pentru un nou sezon, de această dată la categoria supremă (Silver Cup). Noutatea a fost reprezentată de mașină, pilotul român reușind performanța de a aduce primul succes pentru noul BMW M4 GT4 pe traseul italian de la Misano. 2019 ar fi trebuit să fie anul trecerii la nivelul superior (GT3) printr-un angajament în International GT Open, însă după doar o etapă alături de pilotul de uzină Bentley Jules Gounon la Paul Ricard a fost evident că echipa italiană Petri Corse nu era la nivelul pretins de prestigioasa serie.

O nouă oportunitate a venit în acest an, Umbrărescu păstrând relația cordială cu divizia de customer racing din cadrul Bentley Motors. La început de iulie, acesta a fost invitat la Misano pentru un shootout în care adversar pentru un loc îi era rusul Egor Orudzhev, un pilot cu 9 victorii în Formula Renault 3.5 și cu prezențe la Le Mans în ultimii doi ani chiar la categoria supremă, LMP1. Totuși, românul și-a etalat atât viteza, cât și calitatea feedback-ului tehnic și a fost ales de către echipa de client CMR pentru a completa o tripletă puternică de piloți la categoria de top (Pro) a GT World Challenge Europe. Înaintea plecării în Italia, el a declarat:

Faptul că am reușit să fiu rapid la Misano îmi dă încredere înaintea acestui sezon în care avem doar patru curse, însă timpul total în mașină nu scade, căci am înlocuit două etape de trei ore cu una de șase pe Nurburgring. Într-un pluton atât de numeros și de valoros, cruciale vor fi sesiunile de calificări de doar 15 minute – mai ales la Imola va fi foarte dificil să-ți găsești locul în trafic. Acesta e circuitul pe care am cei mai puțini kilometri la activ, însă abia aștept să înceapă cursa, după o asemenea pauză prelungită!

Până acum, unica prezență românească la acest nivel a fost echipajul național format din Mihai Marinescu și Claudiu David, ce a evoluat în fața propriilor fani pe Bucharest Ring în 2007. Pe atunci, însă, GT3 era doar o categorie-suport, în jurul Palatului Parlamentului rulând fantasticele modele de clasă GT1 și GT2.

Mașina

Prima generație a modelului Bentley Continental GT3 a debutat în 2014 și a depășit pragul celor 100 de podiumuri în competiții. La început de 2019 a apărut cea de-a doua iterație, care a înregistrat deja succese importante – 6 victorii și titlul echipelor pentru K-PAX în GT World Challenge America, precum și triumful memorabil din acest an de pe Mount Panorama. Capabil să dezvolte 550CP, motorul twin turbo de 4 litri are un sunet inconfundabil și vine amplasat pe un șasiu mult mai bine echilibrat. Masa totală a mașinii nu depășește 1300kg, iar pilotul dispune de o transmisie secvențială Ricardo cu 6 rapoarte, precum și de ABS și sistem de control al tracțiunii Bosch, pe care le întâlnim pe majoritatea modelelor GT3. Pentru a experimenta senzațiile trăite de Răzvan Umbrărescu în această mașină, Assetto Corsa Competizione este simulatorul oficial al campionatului sancționat de SRO și poate fi operat atât de pe PC, cât și de pe console.

Echipa

Înființată în 2009, gruparea Classic and Modern Racing (CMR) activează în mai multe ramuri ale sportului: raliuri, competiții istorice, Trofeul Andros și curse de circuit. În 2013 a debutat în FFSA GT și în Blancpain Endurance Series cu un BMW Z4 GT3, apoi a continuat în seria domestică inclusiv după ce aceasta a trecut la normele GT4. Jonathan Hirschi, Soheil Ayari, Dorian Boccolacci sau Pierre Sancinena au obținut rezultate notabile pentru CMR, 2019 fiind anul în care pentru prima oară echipa a reușit să câștige campionatul FFSA GT la categoria superioară, Pro-Am. La început de 2020 a fost semnat parteneriatul cu Bentley, urmând ca uzina britanică să-i delege pe piloții oficiali Seb Morris și Jules Gounon pentru campanii complete în GT World Challenge Europe, în seriile de anduranță, respectiv sprint. CMR îl propune în ambele competiții pe Pierre-Alexandre Jean, iar trio-ul de anduranță este completat de către Răzvan Umbrărescu. Implicarea britanicilor crește în acest an: K-PAX va alinia două modele Bentley la categoria Pro, iar Team Parker Racing va alinia mașina academiei în Silver Cup.

Coechipierii

În vârstă de 19 ani, Pierre-Alexandre Jean are la activ patru sezoane de automobilism. După două campanii în Formula 4 franceză (2016-17) în care a urcat de 8 ori pe podium, a făcut tranziția către GT-uri, acceptând oferta venită din partea CMR. Alături de aceștia, a pornit la drum într-un program dual în cele mai puternice serii de nivel GT4: cea europeană și cea franceză (FFSA GT). Prima jumătate de an a concurat cu Ginetta G55, pe care a adus-o pe podium încă de la prima rundă în ambele campionate (Zolder/Nogaro), apoi CMR a intrat în posesia noilor modele Alpine A110 GT4, Jean fiind autorul debutului de vis pentru renașterea mărcii printr-o victorie la Spa-Francorchamps în campionatul european.

Finalul lui 2018 i-a mai adus un succes important în GT4 International Cup în Bahrain, apoi a înșirat victoriile în sezonul următor al FFSA GT, alături de veteranul Stephane Lemeret. Titlul i-a scăpat printre degete în fața rivalilor de la Sainteloc, însă aceștia au recunoscut valoarea nativului din Lyon și i-au oferit șansa debutului la categoria superioară, GT3, în finala Blancpain GT Endurance Cup la Barcelona. Drept răsplată, Jean a dictat ritmul pe modelul Audi R8 LMS GT3 și a învins la categoria Pro-Am, după care a declarat că pentru 2020 obiectivul este unul singur: ”de doi ani nu mă gândesc la altceva decât la GT3 și fac tot ce este nevoie pentru a-mi atinge scopul. Visez la asta, așa că-mi adun bugetul necesar.”

Umbrarescu vs Jean
Răzvan Umbrărescu s-a duelat în 2018 cu actualul său coechipier, Pierre-Alexandre Jean

Galezul Seb Morris a petrecut patru sezoane în formulele de monoposturi, reușind victorii atât în seriile naționale britanice (Formula Renault, Formula 4), cât și în campionatul nord-european de Formula Renault 2.0. După o campanie costisitoare în GP3 Series în 2015, el a fost ofertat de către Team Parker Racing, o echipă de tradiție din British GT. La comenzile primei generații de Bentley Continental GT3, el s-a clasat al treilea în primul sezon alături de Rick Parfitt Jr., după care a recidivat în 2017 și a cucerit titlul britanic.

În același an a impresionat la categoria-regină în cursa de 24 de ore de la Daytona, apoi și-a continuat parcursul european alături de varii echipe cu modele Bentley (JRM, M-Sport). Așadar, în pofida vârstei de doar 24 de ani, experiența lui Morris la comenzile GT-urilor fabricate la Crewe este remarcabilă. De altfel, este printre puținii care au avut ocazia să concureze în 2020, fiind trimis să reprezinte uzina în cursa de 12 ore de la Bathurst, câștigată de mașina-soră cu numărul 7.

Calendarul

După încheierea parteneriatului cu Blancpain, noua denumire a campionatului european propus de către organizatorul SRO este GT World Challenge Europe, divizat ca și până acum în seriile de sprint și respectiv anduranță. Contextul global a scurtat calendarele de la cinci la patru etape pentru fiecare disciplină, în Endurance Cup urmând să fie programate etapele de la Imola (25-26 iulie, 3 ore) și Nurburgring (5-6 septembrie, 6 ore) înaintea cursei-vedetă, cea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps (22-25 octombrie) în care vom avea pentru prima oară în istorie un român la start. Finala va avea loc la Paul Ricard, unde se va disputa o cursă de 1000km la mijlocul lunii noiembrie. Acesta este al zecelea sezon al acestei cupe de anduranță, iar numărul echipajelor înscrise pentru etapa inaugurală de la Imola este de 46.

Toate cursele vor putea fi urmărite pe canalul oficial de youtube al SRO.

Imola 3h
Calificări: Sâmbătă 18:30-19:30
Cursa: Duminică 14:30-17:30

Alte programe internaționale confirmate

Filip-Ioan Ugran continuă pentru al doilea sezon consecutiv în Formula 4 italiană, după ce a făcut program complet anul trecut în această competiție alături de echipa BVM Racing. În 2019 a mai concurat o etapă în seria germană de Formula 4 la Hockenheim, iar pe final de an a obținut trei podiumuri din tot atâtea starturi alături de Jenzer Motorsport la Barcelona, în finala campionatului spaniol de Formula 4. Tot cu echipa elvețiană va concura pilotul mureșean și de-a lungul actualului sezon, campionatul italian având programate șapte etape. Prima dintre acestea va avea loc la Misano (31 iulie-2 august). Unul dintre adversarii săi va fi Sebastian, fiul lui Juan Pablo Montoya, iar coechipier la Jenzer îi va fi mexicanul Santiago Ramos, recipient al bursei Telmex girate de către Carlos Slim Jr. și Sergio Perez.

Alex Cascatău va concura în 2020 pentru echipa BS Racing în Dutch Supercar Challenge, la comenzile unui prototip Norma M20 FC înscris la categoria CN. Coechipierul său va fi Alain Berg, un obișnuit al prototipurilor Praga și Radical. Campionatul olandez reunește un număr însemnat de GT-uri și de prototipuri, reprezentând o noutate pentru pilotul originar din Constanța ce a concurat în ultimii doi ani în campionatul belgian de anduranță (Belcar). La bordul Normei a lăsat o impresie foarte bună încă de la debut, în cursa de 24 de ore de la Zolder de anul trecut. Stagiunea actuală va începe tot pe traseul belgian (7-9 august), după care vor mai urma trei runde la Assen (una în weekendul DTM) și una la Zandvoort.

David Șerban va continua la bordul propriului model Audi R8 LMS GT4 și în acest sezon. După ce și-a asigurat titlul la categoria C3 în campionatul spaniol de anduranță anul trecut, el face tranziția către seria-suport a campionatului german de turisme, DTM Trophy. Această nouă competiție rivalizează cu ADAC GT4, având avantajul mediatizării alături de popularul DTM. Prima etapă va avea loc la Spa-Francorchamps (1-2 august).

Credit foto: Gabi Tomescu, Alexandru Șiclovan

Jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al campionatului virtual Racing League Romania și fondator al echipei West Competition Racing.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
De același autor
Actualități