Porsche, un motiv foarte bun să asiști la competițiile românești

În 2023, două modele Porsche (la origine de circuit) vor concura în competițiile autohtone cu susținerea mărcii: echipajul Simone Tempestini/Sergiu Itu la raliuri și Alexandru Pițigoi la coastă. Privind în context, avem un stop-cadru dintr-un serial cu mai multe episoade, trecute și prezente.

De la Innocenti la Tempestini, povestea Porsche în competițiile din țara noastră este la un pas de jubileul de aur. De pe circuit stradal, firul istorisirii urcă și coboară munți și văi, pentru a reveni acum pe traseele moderne, recent inaugurate în România. Iar cum dragostea de marcă este atât de pregnantă, nu e de mirare că piloții au dus-o și dincolo de granițe. Dar, până să se deschidă măcar granițele, să ne întoarcem în timp la câteva zile după inaugurarea Transfăgărășanului, când Phoenix lansa ”Mugur de fluier”.

Modele ce au concurat în România

Departe de zona cosmopolită a Bucureștiului, de Kiseleff-ul ce găzduia în noiembrie 1906 prima întrecere motorizată a kilometrului lansat și de bucla de șase kilometri care se închidea în fața hipodromului Băneasa în 1908, fresca unei competiții în plin elan al dezvoltării socialiste făcea ca pole position-ul Marelui Premiu al Capitalei din 1974 să fie străjuit de anosta falangă A10 din Drumul Taberei. După ce brașoveanul Breazu și localnicul Dorin Motoc au încălzit sufletele curioșilor, câștigând clasele inferioare cu modele Fiat 1000, respectiv 128, cursa-vedetă a reunit încă destule mașini occidentale, de la BMW-urile lui Horst Graef și Laurențiu Borbely, la Renault-urile Gordini pilotate de Ștefan Iancovici (R8) și Eugen Ionescu-Cristea (R12). Însă toți acești piloți de referință ai vremii au fost învinși de un signor cu serviciul în România, pe nume Luciano Innocenti, cu al său Porsche Carrera. Net superioară, arma lui Innocenti i-a stăvilit elanul lui Iancovici, sosit la două secunde în urmă pe circuitul stradal din zona Râul Doamnei-Moghioroș, în pofida unui dezavantaj de circa 50 de cai-putere.

Trei ani mai târziu, etapa de circuit stradal din București revenise în zona de Nord, însă tot blocuri sumbre formau decorul – cele dintre Casa Scânteii și Piața Pajura. De această dată, Ioan Crăciun a fost cel ce a adus un Porsche 911 printre eroii vremii (Szentpaly, Bellu și Iancovici), însă organizatorii l-au lăsat să-și facă doar o plăcere hors concours. A trebuit să treacă ultima decadă comunistă pentru a revedea un model Porsche: Horațiu Ionescu-Cristea s-a prezentat cu un 930 la startul cursei de la Băneasa din 1995, apoi a participat și la raliurile de la Baia Mare (2003) și Brașov (2003, 2006) cu un 964 RS. A urmat un program aproape complet al raliurilor de asfalt în 2007 cu un Porsche 996 (Brașov, Banatul Montan, Hunedoara, Baia Mare și Cluj, absent în Argeș).

Și dacă tot am ajuns la raliuri, cu mult înaintea celor două victorii cu care se mândrește Porsche în WRC, aduse de piloții francezi în 1978 și 1980, Raliul Dunării a fost câștigat cu 911 T în 1968 de finlandezul Pauli Toivonen și în 1969 de austriacul Walter Poltinger. În 1970, sosirea de la Brașov l-a regăsit pe austriacul Gunther Janger (Porsche 911 S) drept învingător, în fața conaționalului Carl Christian Schindler (Porsche 914/6), coechipier la gruparea susținută de Bosch.

În perioada actuală, Alexandru Pițigoi a readus marca din Stuttgart pe probele speciale, modelul de generație 997 având 14 starturi în cinci sezoane (2016-2020). Ulterior, a ales să se orienteze înspre competițiile de coastă (câștigând Categoria I la mare luptă cu Costel Cășuneanu), iar pentru 2023 și-a anunțat participarea în noua serie Masters.

Ștafeta în raliuri a fost preluată de referința ultimilor ani: Simone Tempestini a ales în 2022 să-și asume lupta inegală prin care și Francois Delecour impresionase în România. Chiar cu o mașină pilotată în cupa FIA R-GT de asul francez, convertită de la circuit la specificație de raliuri de atelierul britanic Tuthill Porsche, Tempestini a fost aproape de victorie la prima tentativă (Maramureș), reușind succesul la a doua participare (Harghita). Abandonurile din Argeș și Bucovina au fost răzbunate acasă, la Raliul Clujului. Victoria i-a permis să revină în fruntea clasamentului general, pe care nu avea să o mai cedeze până la finele anului. Cu șapte titluri naționale în buzunar, 2023 poate fi anul egalării numărului de campionate din contul lui Titi Aur pentru Simone, iar 2024 cel al depășirii numărului de victorii all-time al bârlădeanului (51-39 e scorul astăzi).

Între timp, Porsche a fost imediat reprezentată pe scena celor mai multe succese mondiale: de cum a apărut un prim circuit de mare viteză în țara noastră, de cum a început importul acestor modele. Mihai Tomescu și Cristian Mangri (ToMa Racing) au devenit primii campioni ai Romanian Endurance Series cu un Cayman S (2016), după care au trecut la un Cayman GT4. Ștefan Unchiașu (AVG Motorsport) a adus primul Cayman Trophy și primul GT3 Cup (991.1), exemplu urmat de achizițiile făcute de Willi Motorsport și 360.ro în sezonul 2021. Alin George Luca a fost și el văzut la comenzile unui Porsche de generație 997 la prima etapă RES din același an.

Camil Perian și Florin Tincescu au devenit campioni ai diviziei GT din RES în 2021 cu mașina de cupă de generație 991.2. Tot Perian a adus și un model 911 clasic în Romanian Retro Racing (și o dată în RES), fiind memorabilă refacerea design-urilor Bastos și Toblerone. În prezent, doar ToMa Racing mai concurează cu Porsche în anduranța românească.

Titluri obținute cu modele Porsche în România

  • Romanian Endurance Series 2016 – Mihai Tomescu și Cristian Mangri (ToMa Racing)
  • Romanian Endurance Series 2021, Divizia GT – Camil Perian și Florin Tincescu (360.ro)
  • CN de raliuri 2022 – Simone Tempestini și Sergiu Itu (raliurile de asfalt cu Porsche, cele de macadam cu Skoda Fabia R5)
  • CN de viteză în coastă 2022, Categoria I – Alexandru Pițigoi

Participări internaționale

Primul reper internațional de seamă cu un model Porsche a fost semnat de Răzvan Umbrărescu. Acesta a obținut patru victorii în seria europeană GT4 alături de italianul Gabriele Piana, ratând titlul stagiunii 2017 după o finală dramatică la Nurburgring. Willi Motorsport, în asociere cu Ebimotors, a câștigat campionatul 24h Series la categoria 991 în 2021, cu Sergiu Nicolae alături de italienii Fabrizio Broggi și Sabino de Castro. În 2022, aceștia au revenit în același paddock pentru curse de 12 (Mugello) sau 24 de ore (Dubai, Barcelona). În ultimele luni au trecut la clasa 992, bifând cursele din Orientul Mijlociu (Kuwait 12h, Dubai 24h, Abu Dhabi 6h), fiind așteptat și primul GT3 pur sânge al unei echipe românești.

În paralel, în GT Open Cup, competiția-suport a International GT Open, i-am avut în 2022 pe Camil Perian și Florin Tincescu (RO1 Racing) cu același model 991.2 de cupă.Așadar, 2023 promite cel puțin două programe internaționale cu Porsche – Willi Motorsport și RO1 Racing, iar pe scena națională reprezentarea va fi asigurată cu sprijinul Porsche România la raliuri (Simone Tempestini/Sergiu Itu) și coastă (Alexandru Pițigoi), dar și de către echipe private precum ToMa Racing la anduranță.

Ne-au mai încântat în competiții

Credit foto: 123RF, Shutterstock, Petr Fryba, Mihai Fira, arhiva personală

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.