Filosofia de design KODO împlinește 10 ani de la debut

În urmă cu zece ani, Mazda a prezentat pentru prima dată filosofia de design Kodo - și niciun concept de design nu a mai avut vreodată un impact atât de fundamental asupra companiei ca acesta.

Când Ikuo Maeda a preluat departamentul de design Mazda în aprilie 2009, și-a propus un obiectiv ambițios: Să integreze identitatea companiei în noua direcție de design spre care se îndrepta Mazda. Să promoveze estetica japoneză astfel încât să atragă publicul din întreaga lume.

Să creeze un obiect de o frumusețe emoțională și expresivă cu cât mai puține elemente. Pe scurt: să aducă la suprafață însăși esența frumuseții și mișcării și să o infuzeze într-un obiect neînsuflețit. Zece ani și numeroase premii de design mai târziu, putem spune că viziunea sa a fost un adevărat succes.

  • Ikuo Maeda

Cum a luat naștere KODO

Precum multe alte lucruri în viață, designul Kodo a început cu o foaie goală și cu o întrebare: Cum poate un obiect neînsuflețit să captureze frumusețea dinamică a vieții în sine? Și încă una, aproape la fel de importantă: Cum poate fi comunicată cât mai clar această idee tuturor celor implicați în procesul de design?

Când Ikuo Maeda se confrunta cu aceste probleme tocmai fusese numit Head Designer la sediul companiei din Hiroshima și își propusese să redefinească designul Mazda. Viziunea sa era clară: să exprime „sufletul mișcării”, așa cum a fost descrisă în cele din urmă filosofia de design, în fiecare model Mazda.

Dar înainte să se gândească la producție, Maeda știa că are nevoie de trei lucruri: În primul rând, de un nume care va surprinde esența a ce vrea să facă. În al doilea rând, de un obiect fizic, o sculptură, care va traduce această idee într-o formă fizică. Și în al treilea rând, un model care va comunica noua direcție de design Mazda către clienți și către lume.

În timp ce încercarea de a găsi o denumire pentru noua filosofie de design ar putea părea cea mai banală dintre cele trei, aceasta avea propriile provocări. „Designerii sunt inspirați de denumire, așa că alegerea unui nume potrivit este extrem de importantă”, spune Ikuo Maeda.

A durat un an până când echipa a reușit să își adune ideile într-un singur cuvânt: KODO. Kodo se poate traduce drept „bătaie a inimii”, dar primul set de caractere a fost schimbat pentru a adăuga un alt nivel de semnificație: ideea de a insufla viață în ceva, de a-i da suflet. „Încă îmi amintesc cum am fost copleșit de emoție atunci când am primit în sfârșit un nume potrivit”, își amintește Maeda.

Cu această viziune în minte, echipa de design a început să o transpună într-o formă fizică. Rezultatul a fost un obiect de design sau o sculptură care anticipează caracterul mașinii din care s-a inspirat: conceptul Shinari, care a fost prezentat la Salonul Auto din L.A.

Numele evocă aspectul puternic, dar ușor, al oțelului sau al bambusului care este răsucit sau îndoit. În plus, termenul se referă la tensiunea elastică a unui corp viu care se pregătește să facă o mișcare rapidă și bruscă. Shinari a fost adesea asemănat cu un ghepard pe cale să atace – o imagine care a fost o sursă de inspirație pentru multe dintre primele modele care urmează filosofia de design KODO.

Mai puțin este mai mult: Estetică Japoneză

De la început, Ikuo Maeda a văzut noul limbaj de design ca fiind strâns legat de moștenirea japoneză a companiei, făcând idealurile estetice ale țării cunoscute global. Pentru primele modele, fuziunea dintre natural și artificial a fost deosebit de importantă – deoarece aceasta este o caracteristică comună a designului, artei și arhitecturii japoneze. Gândiți-vă doar la un copac bonsai sau la o grădină tradițională japoneză: planificată și aranjată cu meticulozitate, exprimă frumusețea naturii, îmblânzită cu atenție și astfel elevată.

O relație similară există între conceptul funcțional și cel al frumuseții. În Japonia, nu există o distincție clară sau ideologică între artă și designul produsului. La urma urmei, lucrurile pe care le folosim în fiecare zi sunt cel puțin la fel de importante în viața noastră ca piesele expuse într-un muzeu. Ar trebui să obținem aceeași plăcere din interacțiunea cu obiectele pe care le folosim zilnic, spun japonezii, ca din cea pe care o obținem dintr-o pictură sau o sculptură.

  • Mazda Design
  • Mazda Design

Această simbioză este foarte pronunțată în lumea culinară: decorul și vasul în care este servit un ceai sunt la fel de importante ca băutura din interior și există cărți întregi despre implicațiile estetice ale unei cutii de bento japoneze. Sigur, scopul principal al unei astfel de cutii de prânz este de a transporta în siguranță mâncarea dintr-un loc în altul.

Dar, modul în care mâncarea este prezentată în interior și frumusețea cutiei în sine pot crește experiența culinară în general, până și la elementul de anticipare înainte de a descoperi comorile din cutie este important. Acest principiu se aplică la orice, de la sticlele de iaurt la decorul casei și pe acesta se bazează și conceptul Mazda „Mașina ca artă”. Această dedicație față de frumusețe chiar și în viața de zi cu zi face din designul japonez o forță influentă și de mare succes în cadrul comunității internaționale de design.

De-a lungul anilor, un alt element esențial în estetica japoneză și-a găsit din ce în ce mai mult locul în filosofia designului Mazda: abordarea „mai puțin este mai mult”. „În primul rând, designul japonez trebuie să fie simplu și pur”, spune Ikuo Maeda. Dar dincolo de aceasta, „trebuie să ofere o senzație de profunzime în acea simplitate”.

Această nouă abordare a fost incorporată chiar și în modele populare precum MX-5 care, potrivit lui Maeda, se apropie cel mai mult de obținerea frumuseții supreme prin puritate. Atingerea acestei profunzimi într-o formă simplă necesită o planificare minuțioasă și atenție la detalii – o abordare față de care designerii Mazda sunt foarte dedicați.

Apropierea de esență

Această simplitate sofisticată a devenit elementul definitoriu al celei de-a doua faze a filosofiei de design Kodo, care a fost introdusă de două modele concept premiate, RX-Vision și Vision Coupe. Prezentate la Salonul Auto de la Tokyo în 2015 și respectiv 2017, ambele au primit titlul „Most Beautiful Concept Car of the Year” și continuă să entuziasmeze fanii din întreaga lume.

  • Mazda Vision_Coupe_și RX-Vision

Din acest moment, designerii Mazda au căutat să creeze o frumusețe și o eleganță unică prin eliminarea anumitor componente, fără a adăuga altele. Fiecare element de design are un scop, nimic nu este de prisos sau pur ornamental. Trei concepte au fost esențiale în această evoluție a designului: Yohaku, frumusețea spațiului gol, sori sau forme cu prestanță și echilibru și utsoroi, jocul de lumini și umbre.

Ikuo Maeda și echipa sa au eliminat toate liniile de pe panourile laterale ale mașinii pentru a crea un „spațiu gol” care nu este niciodată cu adevărat gol. În schimb, caroseria este precum o pânză pe care lumina o picteză. Pe măsură ce vehiculul se deplasează, schimbarea luminii și a umbrelor creează un aspect dinamic și fluid – „Sufletul mișcării” se proiectează pe partea laterală a mașinii.

  • Mazda RX-VISION
  • Mazda RX-VISION
  • Mazda RX-VISION
  • Mazda RX-VISION
  • Mazda RX-VISION

În ciuda acestor schimbări subtile de-a lungul timpului, Ikuo Maeda este convins că toate modelele Mazda ar trebui să exprime esența designului Kodo, fără să-și piardă caracterul individual.

Prin urmare, designerul principal Mazda urmează ceea ce el numește o perspectivă de design bazată pe brand: „Sarcina unui designer este să se asigure că atunci când mașinile noastre se află una lângă alta, gama fascinează clienții. Nu înseamnă că acordăm mai puțină atenție frumuseții fiecărui model, dar trebuie să creăm modele care să permită întregii game Mazda să reprezinte un mesaj unic și consecvent.”

Lumea auto a primit acest mesaj foarte clar – având în vedere premiile colectate de noile modele cu design KODO. Numai în 2020, atât Mazda CX-30, cât și Mazda MX-30, modelul nostru electric, au primit premiul Red Dot pentru Product Design, iar Mazda3 a câștigat premiul World Car Award la categoria de design.

Insuflând viață într-o mașină

Pentru a îndeplini promisiunea de a crea modele cu suflet, echipa de design a creat un proces care combină creativitatea, măiestria și cooperarea. Mai întâi vine un pas numit „pregătire exploratorie”. În fiecare an, designerii Mazda sunt încurajați să creeze anumite piese artistice inspirate de filosofia de design Kodo. „Nu există restricții cu privire la ce metodă poate fi utilizată pentru a crea un obiect de artă”, explică Ikuo Maeda.

Echipa de design Mazda a creat haine și mobilier, biciclete și boluri, chiar și un parfum semnat Kodo. Unele dintre aceste obiecte artizanale unice au fost expuse publicului în timpul Milan Design Week din 2015. Obiectivul este ca acest joc de idei creative să îi scoată pe designeri de pe căile obișnuite și să declanșeze noi idei incitante și forme neașteptate pentru modelele viitoare.

  • Mazda Shinari
  • Mazda Shinari

Apoi, ideile abstracte care rezultă din această fază exploratorie trebuie transpuse într-un design real al mașinii. Aici, echipa de design Mazda lucrează îndeaproape cu maeștrii denumiți takumi, modelatori de lut care vor interpreta viziunea designerilor într-un model 3D. Designul este apoi rafinat și reiterat într-un proces care este numit „co-creație” – până când un model de lut al unei mașini la scară naturală este produs și aprobat de toate părțile interesate.

În timp ce acest proces consumă mai mult timp și muncă decât un design virtual, Ikuo Maeda este sigur că rezultatul merită efortul suplimentar. „În Japonia simțim că maeștrii insuflă viață în ceea ce fac astfel încât obiectele care primesc dragostea și atenția acestor maeștri au o forță vitală, un suflet.” Fără implicarea Mazda takumi, modelele Mazda ar putea fi în continuare frumoase, dar le-ar lipsi sufletul și atenția la detalii care le ridică la statutul de „Mașină ca artă”.

  • Mazda VISION COUPE
  • Mazda VISION COUPE
  • Mazda VISION COUPE
  • Mazda VISION COUPE

Ce urmează

Kodo Design a depășit limitele designului auto în ultimul deceniu și va continua să joace un rol crucial în viitorul Mazda – chiar dacă noile tehnologii vor schimba anumite reguli de design auto. „Motoarele electrice au schimbat structura vehiculului.

De exemplu, avem motoare integrate în roți, ceea ce lasă mult spațiu liber pentru a proiecta ceva nou”, spune Jo Stenuit, directorul european de design la Mazda. Explorarea acestor noi limite având în vedere filosofia de design Kodo va fi una dintre provocările cheie pentru designul Mazda.

În același timp, eleganța simplă și frumusețea sofisticată a limbajului de design Kodo vor fi ingrediente cheie pe drumul către o poziționare premium. Direcția prezentată aici este spre designuri din ce în ce mai performante, premium, care includ nu numai mașina în sine, ci și mediul în care este prezentată.

În acest scop, Mazda a stabilit divizia Brand Style, care se asigură că tonul stabilit de designul Kodo se reflectă în orice, de la campanii publicitare până la evenimente. Chiar și după zece ani, cel mai reușit limbaj de design Mazda, nu și-a pierdut niciun farmec – iar următoarea fază pentru designul Kodo abia începe.

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.