EcoSport a reprezentat un răspuns ”ușor în criză de timp” a celor de la Ford la explozia SUV/ Crossover din segmentul B. Pentru a avea o șansă în acest segment, Ford avea nevoie de ceva nou, iar acest nou este Puma, un model care va fi produs la Craiova.
Ford spune că Puma introduce un nou capitol la nivelul designului pentru constructor… și este adevărat. Până ieri nu știam la ce să mă aștept din punct de vedere al designului. Au circulat în mediul online câteva randări, dar erau, evident, departe de produsul final, prin urmare nu m-am lăsat influențat de ele.
Și s-a tras cortina, într-o hală din incinta fabricii de la Craiova, de pe cele două modele Puma – un ST Line și un Titanium. Destul de rar, în cariera de jurnalist, m-am intersectat cu un model fără să fi știut cum arată din imagini.
Așadar… la prima vedere, Ford Puma mi-a lăsat o impresie pozitivă. Trebuie să menționez că cele două modele expuse ieri sunt prototipuri și produse la Craiova. Fără a vorbi despre produsul final, nu pot să nu apreciez calitatea asamblării și a finisării. Cele două modele pot sta deja fără nicio emoție în showroom.
Vizual, noul Ford Puma mi-a lăsat impresia unui cocktail de modele… pe undeva firesc, ținând cont de explozia de expresie la nivel de design. Sunt unghiuri din care Puma îți aduce aminte de un Porsche Macan, de un Nissan Juke sau de un Link&Co. Extrem de reușită linia laterală și cea spate. Nu pot spune că nu îmi place față, dar nu mă pot lăsa abandonat în liniile ei.
Ford Puma este un SUV/ Crossover la limita superioară a segmentului B, și se vede acest lucru. Puma are la bază platforma noii generații Fiesta, dar vorbim despre o evoluție a acesteia. Comparativ cu Fiesta, noul model care va fi produs la Craiova are o lungime de 4.186 mm(+146 mm), lățime de 1.805 mm(+71 mm), înălțime de 1.537 mm(+54 mm), ampatament de 2.588 mm(+95 mm), ecartament de 1.562 mm(+58 mm), volum portbagaj de până la 456 litri(+ 64 litri).
Ford promite pentru Puma un nivel dinamic similar cu cel de la Fiesta, acest lucru obținându-se prin creșterea ecartamentului și a ampatamentului, în ciuda plusului de înălțime. Și pentru că s-a cerut, Puma poate fi comandată și cu jante de 19 inch. Apropo de design, Ford introduce montantul A care ”plutește”, designerii au creat iluzia că acesta nu ar fi prins de caroserie. În funcție de buget, clienții vor putea opta și pentru faruri full LED cu o semnătură a luminilor de rulare pe timp de zi inspirată de cea de la Ford GT.
Interior
Chiar dacă vorbim despre două prototipuri și unele materiale nu erau cele finale care se vor regăsi în serie, pot spune că nivelul calității este impresionant de la acest nivel. Scaunele față oferă o poziție înaltă, un mic truc care îl obligă pe el de la volan la o poziție mai avansată la volan, pentru a elibera spațiu la nivelul picioarelor pentru pasagerii spate.
Artificiul de design funcționează, pentru că și pe bancheta spate există suficient loc la nivelul picioarelor. În schimb, spațiul este ușor limitat la nivelul capului. Și nu trebuie să fii o persoană înaltă. Cei drept, modelele prezentate erau echipate cu plafonul panoramic, compus dintr-o trapă în față și un geam deasupra locurilor spate, lucru care, în mod evident, răpea ceva din spațiu la nivelul plafonului.
Texturi plăcute la nivelul scaunelor, acestea fiind îmbrăcate cu huse ce pot fi scoase, și în general cam pe unde poți întra frecvent în contact cu panourile interioare. Totuși, vei întâlni și plastice tari. Un interior pentru patru adulți, cinci nu știu cât de fericiți vor fi la drum lung.
Multă tehnologie la interior, vorbesc de tehnologie care te va ajuta în viața de zi cu zi la volan. Fie că este vorba de spre tabloul de bord cu display de 12,3 inch free-form, care a permis obținerea marginilor superioare curbate. La interior se câștigă la capitolul calitate percepută și datorită display-ului de înaltă rezoluție pe 24 biți care permite afișarea de pictograme mai lizibile și mai puțin obositoare pentru ochi.
Gama de motorizări, la debut, va include propusolsorul de 1 litru Ecoboost în două versiuni de putere – 95 CP și 125 CP, ambele cuplate la o cutie manuală cu 6 trepte. Versiunea de 125 CP va putea fi comandată și cu o unitate automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte. Pentru cei care doresc diesel va exista în oferta propulsorul 1.5 de 120 CP și cutie manuală cu 6 trepte.
Puma este un model care face parte din politica de electrificare Ford, prin urmare vor exista și versiuni hibrid. Va fi un mild-hybrid, un starter/generator integrat antrenat prin curea (BISG) înlocuiește clasicul alternator, permițând recuperarea și stocarea energiei care de obicei se pierde în timpul frânării și rulării libere (coasting). Astfel, sistemul încarcă un pachet de baterii Litiu-Ion de 48 de volți răcit cu aer.
Oferit în variante de 125 CP și 155 CP, sistemul inteligent de auto-reglare mild-hybrid monitorizează continuu modul în care vehiculul este utilizat pentru a determina când și în ce măsură să încarce bateria și când să utilizeze energia stocată de acumulator, prin intermediu a două strategii:
- Înlocuirea cuplului, care pune în funcțiune motorul electric BISG pentru a furniza un cuplu de până la 50 Nm – reducând nivelul de utilizare a motorului pe benzină pentru o îmbunătățire a eficienței consumului de combustibil de până la 9%, așa cum arată analiza WLTP. Înlocuirea cuplului contribuie la emisiile anticipate de CO2 de la 123 g / km și la un nivel al consumului de la 5,4 l /100 km pentru varianta de 125 CP și emisii anticipate începând cu 124 g / km și un consum de la 5,4 l / 100 km pentru varianta de 155 CP
- Suplimentarea cuplului, care pune în funcțiune motorul BISG pentru a furniza un cuplu cu până la 20 Nm față de cuplul maxim dat de motorul pe benzină – și livrează până la 50% mai mult cuplu la un nivel mai scăzut rpm – pentru o performanță optimizată
Se așteaptă ca versiunile mild-hybrid să ofere o reducere a consumului cu aproximativ 15% comparativ cu o motorizare EcoBost în ciclu mixt și 10% în ciclu urban.
Ford Puma deja a parcurs peste 4.000 km în România în teste, și va fi disponibil spre finalul anului. Despre prețuri încă niciun cuvânt