Ford Puma ST era un vis frumos la momentul lansării modelului Puma. Și cei care visau, nu cred că aveau curajul să-și imagineze că un astfel de model va fi produs la Craiova. Dar uite că totul este realitate, iar Ford, poate și pentru a mai aduce o rază de soare în acest peisaj cotidian dominat de virus, ne-a chemat ieri la Craiova pentru a da ochii cu noua felină, să o pipăim, să o mângâiem, să o auzim cum toarce.
Da, Puma ST este reală, și evident, cel mai important lucru… se produce la Craiova. Noul Puma ST nu este doar o premieră la noi în țară, ci și în Europa. Este primul automobil care reunește celebra dinamică de condus a gamei Ford Performance pe segmentul SUV-urilor compacte.
Motor
Motorul EcoBoost de 1,5 litri și 200 CP – introdus pentru prima dată pe multi-premiatul Fiesta ST are un tubocompresor avansat și o pompă de injecție combustibil de înaltă presiune, alături de sistemul de deschidere variabilă a camelor pe admisie și evacuare (Variable Cam Twin). Acestea contribuie la un nivel de performanță specific mașinilor sport, dar și la un consum optimizat de combustibil.
Arhitectura cu trei cilindri a motorului din aluminiu oferă un cuplu natural ridicat la turații reduse, iar performanța este îmbunătățită de un turbocompresor radial-axial și o galerie de evacuare integrată, care minimizează distanța de deplasare a gazelor de eșapament între cilindri și turbocompresor – ambele contribuind la creșterea mai rapidă a presiunii și a timpului de reacție în cazul accelerărilor rapide.
Puterea maximă este disponibilă la 6.000 rpm, cuplul maxim crescând la 320 Nm între 2.500 rpm și 3.500 rpm, contribuind la o accelerație liniară și la o reacție sporită.
În plus față de sistemul personalizat de admisie și de evacuare liberă a gazelor, Puma ST oferă, de asemenea, noi suporturi pentru motor care țin sub control ruliul, minimizând mișcările nedorite, în special pe viraje strânse.
Tehnologia de control activ a supapelor de evacuare amplifică sunetul sportiv al motorului cu trei cilindri pentru a spori experiența de conducere. Ford Performance a reglat nota de evacuare pentru a se potrivi mai bine caracterului de SUV rafinat al Puma ST – modelul fiind cu aproximativ 1 decibel mai silențios decât Fiesta ST.
Tehnologia Ford de dezactivare a cilindrilor a fost prima integrată pe un motor cu trei cilindri și poate opri automat livrarea combustibilului și funcționarea supapelor pentru unul dintre cilindrii motorului, în condiții în care nu este necesară capacitatea maximă, cum ar fi când conduci la viteze de croazieră. Această tehnologie permite motorului EcoBoost de 1,5 litri să fie la fel de sensibil pe cât de sportiv.
Tehnologia poate decupla sau cupla un cilindru în 14 milisecunde – de 20 de ori mai rapid decât durează să clipești – economisind combustibil și contribuind la un consum de 6,0 l / 100 km și emisiile de CO2 de 134 g / km NEDC (6,9 l / 100 km și 155 g / km WLTP) . De asemenea, un filtru de particule cu greutate redusă diminuează eficient gazele de evacuare.
Puma ST este oferit cu aceeași transmisie manuală cu șase trepte, cu schimbare lină, asemenea celei de pe Fiesta ST, cu reprize scurte de accelerație, ce permit parcurgerea 0-100 km/ h în doar 6,7 secunde și o viteză maximă de 220 km/h, utilizând jante din aliaj de 19 inch.
Șasiu
Ford Performance a lucrat alături de Michelin pentru a dezvolta o specificație specială a anvelopelor care să vină în completarea șasiul îmbunătățit a lui Puma ST, fără a sacrifica dinamica de condus – unul dintre cele mai convingătoare atribute ale acestui SUV.
Anvelopele Michelin Pilot Sport 4S pot exploata pe deplin tracțiunea suplimentară oferită de diferențialul mecanic cu alunecare limitată Quaife, disponibil opțional, livrat ca parte a pachetului Performance disponibil.
Puma ST este primul SUV de mici dimensiuni din Europa care este oferit cu diferențial mecanic cu alunecare limitată (LSD), ce optimizează tracțiunea frontală pentru a spori capacitatea de virare și a minimiza subvirarea, în special la ieșirea de pe viraje.
Sistemul pur mecanic distribuie cuplul motorului la roata cu cea mai mare aderență, reducând alunecarea roții și permițând șoferului să exploateze pe deplin performanța motorului.
Opțiunea LSD funcționează alături de Torque Vectoring Control, care îmbunătățește aderența la suprafața de rulare și reduce subvirarea prin aplicarea forței de frânare pe roata din față interioară la virare. Echilibrul dintre cele două caracteristici a fost optimizat de Ford Performance pentru a permite un nivel mai bun de control pe suprafețe uscate și umede.
Puma ST îmbunătățește arhitectura de tip B a Ford pentru a contrabalansa centrul de greutate al vehiculului. Bara de torsiune a suspensiei spate este întărită la 2.000 Nm / grad de torsiune, o creștere de peste 40% comparativ cu Fiesta ST și 50% comparativ cu Ford Puma standard, cu o bară stabilizatoare de 28 mm integrată în profil U.
De asemenea, arcurile de distribuție vectorială patentate de Ford îmbunătățesc modelul Puma ST, sportivitatea și capacitatea de răspuns a direcției. Arcurile cu coeficient de elasticitate variabil aplică forțe vectoriale suspensiei spate și permit forței de virare să fie transmisă direct în arc, pentru un nivel crescut de rigiditate.
Tehnologia arcului de distribuție vectorială funcționează în combinație cu amortizoarele reactive în frecvență cu două tuburi Hitachi din față și din spate, având rigiditatea necesară pentru a asigura un control sporit al caroseriei.
Direcția Puma ST oferă un raport de transmitere de 11,4:1 – cu aproape 25% mai rapid decât pe un Puma standard – furnizată de către o fuzetă față reproiectată, ceea ce a permis scurtarea bieletei de direcție și un raport de transmisie a casetei de direcție mult mai ridicat, permițând o virare mai rapidă.
„Direcția este un punct forte al oricărui model ST, fiind cheia interacțiunii dintre șofer și vehicul. Răspunsul direcției lui Puma ST este excepțional. Reacția directă și precisă a vehiculului oferă încredere – un ingredient cheie pentru plăcerea de a conduce”, a declarat Muenzinger.
De asemenea, răspunsul frânei este optimizat pentru o adevărată experiență de conducere ST. Discurile din față sunt mărite cu un diametru de 17% în comparație cu specificațiile standard Puma, ajungând la 325 mm, iar discurile spate sunt de 271 mm. Frânele modelului Puma ST sunt reglate prin modulație, ce permite un nivel de conducere mai sportiv.
Moduri de rulare
Sistemul selectabil Drive Modes este cheia versatilității Pumei ST. De la modul Track care configurează SUV-ul performant pentru o distracție maximă la volan, până la modul Eco, oferit pentru prima dată pe un model ST, modurile selectabile de conducere modifică caracterul Pumei ST pentru a se potrivi condițiilor de mediu sau stării de spirit.
În modul Normal, setarea motorului, controlul tracțiunii, sistemul de control electronic al stabilității (ESC), sunetul evacuării și servodirecția asistata electronic (EPAS) sunt configurate pentru a oferi un raspuns natural si un sentiment de legătură cu mașina.
În modul Eco, setarea motorului și răspunsul pedalei de accelerație sunt ajustate pentru asigura o mai mare eficiență a consumului de carburant.
În modul Sport, setarea motorului și răspunsul pedalei de accelerație sunt mai acute, iar configurarea sistemului EPAS este ajustată pentru a oferi mai mult feedback și un control mai fin pentru șofatul sportiv pe șosea. Valva activă se deschide, iar ESE este adaptat pentru a intensifica sunetul sportiv al evacuării și al motorului în habitaclu. Modul Sport este accesibil prin simpla apăsare a unui buton dedicat de pe volan.
În modul Track, toate sistemele dinamice ale mașinii sunt setate pentru atingerea unor timpi-record pe turul de circuit, controlul tracțiunii este dezactivat, iar intervențiile sistemului ESC sunt relaxate pentru a facilita rularea utrasportivă pe pistă
În plus, pachetul ESC cu trei moduri de funcționare îi va ajuta pe șoferi să aleagă între o intervenție completă a sistemului, un mod permisiv cu intervenții limitate și o dezactivare completă.
Dezvoltat pentru a fi utilizat doar pe pistă și disponibil ca parte a pachetului opțional Performance, sistemul Launch Control permite șoferilor să atingă un nivel maxim de satisfacție prin starturi foarte rapide și consistente pe circuit. Selectat cu ajutorul comenzilor de pe volan, sistemul activează elemente grafice dedicate pe ecranul de 12,3 inch din zona instrumentarului de bord.
Când pedala de accelerație este apăsată la maximum, sistemul primește indicația de a ridica turațiile motorului și de le păstra apoi automat la limita maximă, acest lucru fiind relevat vizual printr-un indicator care se “umple” atunci când mașina este gata de start. Când pedala de ambreiaj este eliberată brusc, se activează modul de start optimizat de pe loc în care sistemele ESC (Electronic Stability Control), Controlul tracțiunii, Controlul vectorial al cuplului și Sistemul de compensare a acțiunii cuplului motor asupra direcției (Torque Steer Compensation System) coordonează furnizarea puterii și a cuplului către roți.
Design
Ford Puma ST va fi disponibil în șase nuanțe – Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic, precum și culoarea verde Mean Green, special concepută pentru modelul ST. Un finisaj negru lucios este standard pentru pavilion, pentru marginea grilei, capacele oglinzilor exterioare și bara de protecție din spate, ceea ce face ca acest model să fie mult mai ușor de identificat.
Oglinzile retrovizoare pliabile electric proiectează emblema ST pe sol la deschiderea portierelor.
În interior, scaunele sport Recaro din material Miko Dinamica, încălzite și având brodată emblema ST, asigură o bună poziție a șoferului și pasagerului din față. Sunt prezente protecțiile de praguri Ford Performance și emblema ST pe volanul din piele și maneta schimbătorului de viteze. Scaunele, centurile de siguranță și covorașele sunt finisate cu cusături în culoarea Metal Grey.