PREMIERĂ: Ford Puma ST – cea mai puternică mașină de serie fabricată la noi în țară

Ford Puma ST
Ford Puma ST confirmă, în primul rând, nivelul de profesionalism de la Craiova, unitate de producție care devine un punct de pe harta Ford Performance - divizia de vehicule de performanță a Ford Motor Company.

Ford Puma ST era un vis frumos la momentul lansării modelului Puma. Și cei care visau, nu cred că aveau curajul să-și imagineze că un astfel de model va fi produs la Craiova. Dar uite că totul este realitate, iar Ford, poate și pentru a mai aduce o rază de soare în acest peisaj cotidian dominat de virus, ne-a chemat ieri la Craiova pentru a da ochii cu noua felină, să o pipăim, să o mângâiem, să o auzim cum toarce.

Da, Puma ST este reală, și evident, cel mai important lucru… se produce la Craiova. Noul Puma ST nu este doar o premieră la noi în țară, ci și în Europa. Este primul automobil care reunește celebra dinamică de condus a gamei Ford Performance pe segmentul SUV-urilor compacte.

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

Motor

Motorul EcoBoost de 1,5 litri și 200 CP – introdus pentru prima dată pe multi-premiatul Fiesta ST are un tubocompresor avansat și o pompă de injecție combustibil de înaltă presiune, alături de sistemul de deschidere variabilă a camelor pe admisie și evacuare (Variable Cam Twin). Acestea contribuie la un nivel de performanță specific mașinilor sport, dar și la un consum optimizat de combustibil.

Arhitectura cu trei cilindri a motorului din aluminiu oferă un cuplu natural ridicat la turații reduse, iar performanța este îmbunătățită de un turbocompresor radial-axial și o galerie de evacuare integrată, care minimizează distanța de deplasare a gazelor de eșapament între cilindri și turbocompresor – ambele contribuind la creșterea mai rapidă a presiunii și a timpului de reacție în cazul accelerărilor rapide.

Puterea maximă este disponibilă la 6.000 rpm, cuplul maxim crescând la 320 Nm între 2.500 rpm și 3.500 rpm, contribuind la o accelerație liniară și la o reacție sporită.

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

În plus față de sistemul personalizat de admisie și de evacuare liberă a gazelor, Puma ST oferă, de asemenea, noi suporturi pentru motor care țin sub control ruliul, minimizând mișcările nedorite, în special pe viraje strânse.

Tehnologia de control activ a supapelor de evacuare amplifică sunetul sportiv al motorului cu trei cilindri pentru a spori experiența de conducere. Ford Performance a reglat nota de evacuare pentru a se potrivi mai bine caracterului de SUV rafinat al Puma ST – modelul fiind cu aproximativ 1 decibel mai silențios decât Fiesta ST.

Tehnologia Ford de dezactivare a cilindrilor a fost prima integrată pe un motor cu trei cilindri și poate opri automat livrarea combustibilului și funcționarea supapelor pentru unul dintre cilindrii motorului, în condiții în care nu este necesară capacitatea maximă, cum ar fi când conduci la viteze de croazieră. Această tehnologie permite motorului EcoBoost de 1,5 litri să fie la fel de sensibil pe cât de sportiv.

Tehnologia poate decupla sau cupla un cilindru în 14 milisecunde – de 20 de ori mai rapid decât durează să clipești – economisind combustibil și contribuind la un consum de 6,0 l / 100 km și emisiile de CO2 de 134 g / km NEDC (6,9 l / 100 km și 155 g / km WLTP) . De asemenea, un filtru de particule cu greutate redusă diminuează eficient gazele de evacuare.

Puma ST este oferit cu aceeași transmisie manuală cu șase trepte, cu schimbare lină, asemenea celei de pe Fiesta ST, cu reprize scurte de accelerație, ce permit parcurgerea 0-100 km/ h în doar 6,7 secunde și o viteză maximă de 220 km/h, utilizând jante din aliaj de 19 inch.

Șasiu

Ford Performance a lucrat alături de Michelin pentru a dezvolta o specificație specială a anvelopelor care să vină în completarea șasiul îmbunătățit a lui Puma ST, fără a sacrifica dinamica de condus – unul dintre cele mai convingătoare atribute ale acestui SUV.

Anvelopele Michelin Pilot Sport 4S pot exploata pe deplin tracțiunea suplimentară oferită de diferențialul mecanic cu alunecare limitată Quaife, disponibil opțional, livrat ca parte a pachetului Performance disponibil.

  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST
  • Ford Puma ST

Puma ST este primul SUV de mici dimensiuni din Europa care este oferit cu diferențial mecanic cu alunecare limitată (LSD), ce optimizează tracțiunea frontală pentru a spori capacitatea de virare și a minimiza subvirarea, în special la ieșirea de pe viraje.

Sistemul pur mecanic distribuie cuplul motorului la roata cu cea mai mare aderență, reducând alunecarea roții și permițând șoferului să exploateze pe deplin performanța motorului.

Opțiunea LSD funcționează alături de Torque Vectoring Control, care îmbunătățește aderența la suprafața de rulare și reduce subvirarea prin aplicarea forței de frânare pe roata din față interioară la virare. Echilibrul dintre cele două caracteristici a fost optimizat de Ford Performance pentru a permite un nivel mai bun de control pe suprafețe uscate și umede.

Puma ST îmbunătățește arhitectura de tip B a Ford pentru a contrabalansa centrul de greutate al vehiculului. Bara de torsiune a suspensiei spate este întărită la 2.000 Nm / grad de torsiune, o creștere de peste 40% comparativ cu Fiesta ST și 50% comparativ cu Ford Puma standard, cu o bară stabilizatoare de 28 mm integrată în profil U.

De asemenea, arcurile de distribuție vectorială patentate de Ford îmbunătățesc modelul Puma ST, sportivitatea și capacitatea de răspuns a direcției. Arcurile cu coeficient de elasticitate variabil aplică forțe vectoriale suspensiei spate și permit forței de virare să fie transmisă direct în arc, pentru un nivel crescut de rigiditate.

Tehnologia arcului de distribuție vectorială funcționează în combinație cu amortizoarele reactive în frecvență cu două tuburi Hitachi din față și din spate, având rigiditatea necesară pentru a asigura un control sporit al caroseriei.

Direcția Puma ST oferă un raport de transmitere de 11,4:1 – cu aproape 25% mai rapid decât pe un Puma standard – furnizată de către o fuzetă față reproiectată, ceea ce a permis scurtarea bieletei de direcție și un raport de transmisie a casetei de direcție mult mai ridicat, permițând o virare mai rapidă.

„Direcția este un punct forte al oricărui model ST, fiind cheia interacțiunii dintre șofer și vehicul. Răspunsul direcției lui Puma ST este excepțional. Reacția directă și precisă a vehiculului oferă încredere – un ingredient cheie pentru plăcerea de a conduce”, a declarat Muenzinger.

De asemenea, răspunsul frânei este optimizat pentru o adevărată experiență de conducere ST. Discurile din față sunt mărite cu un diametru de 17% în comparație cu specificațiile standard Puma, ajungând la 325 mm, iar discurile spate sunt de 271 mm. Frânele modelului Puma ST sunt reglate prin modulație, ce permite un nivel de conducere mai sportiv.

Moduri de rulare

Sistemul selectabil Drive Modes este cheia versatilității Pumei ST. De la modul Track care configurează SUV-ul performant pentru o distracție maximă la volan, până la modul Eco, oferit pentru prima dată pe un model ST, modurile selectabile de conducere modifică caracterul Pumei ST pentru a se potrivi condițiilor de mediu sau stării de spirit.

În modul Normal, setarea motorului, controlul tracțiunii, sistemul de control electronic al stabilității (ESC), sunetul evacuării și servodirecția asistata electronic (EPAS) sunt configurate pentru a oferi un raspuns natural si un sentiment de legătură cu mașina.

În modul Eco, setarea motorului și răspunsul pedalei de accelerație sunt ajustate pentru asigura o mai mare eficiență a consumului de carburant.

În modul Sport, setarea motorului și răspunsul pedalei de accelerație sunt mai acute, iar configurarea sistemului EPAS este ajustată pentru a oferi mai mult feedback și un control mai fin pentru șofatul sportiv pe șosea. Valva activă se deschide, iar ESE este adaptat pentru a intensifica sunetul sportiv al evacuării și al motorului în habitaclu. Modul Sport este accesibil prin simpla apăsare a unui buton dedicat de pe volan.

În modul Track, toate sistemele dinamice ale mașinii sunt setate pentru atingerea unor timpi-record pe turul de circuit, controlul tracțiunii este dezactivat, iar intervențiile sistemului ESC sunt relaxate pentru a facilita rularea utrasportivă pe pistă

  • Ford Puma ST

În plus, pachetul ESC cu trei moduri de funcționare îi va ajuta pe șoferi să aleagă între o intervenție completă a sistemului, un mod permisiv cu intervenții limitate și o dezactivare completă.

Dezvoltat pentru a fi utilizat doar pe pistă și disponibil ca parte a pachetului opțional Performance, sistemul Launch Control permite șoferilor să atingă un nivel maxim de satisfacție prin starturi foarte rapide și consistente pe circuit. Selectat cu ajutorul comenzilor de pe volan, sistemul activează elemente grafice dedicate pe ecranul de 12,3 inch din zona instrumentarului de bord.

Când pedala de accelerație este apăsată la maximum, sistemul primește indicația de a ridica turațiile motorului și de le păstra apoi automat la limita maximă, acest lucru fiind relevat vizual printr-un indicator care se “umple” atunci când mașina este gata de start. Când pedala de ambreiaj este eliberată brusc, se activează modul de start optimizat de pe loc în care sistemele ESC (Electronic Stability Control), Controlul tracțiunii, Controlul vectorial al cuplului și Sistemul de compensare a acțiunii cuplului motor asupra direcției (Torque Steer Compensation System) coordonează furnizarea puterii și a cuplului către roți.

Design

Ford Puma ST va fi disponibil în șase nuanțe – Agate Black, Desert Island Blue, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic, precum și culoarea verde Mean Green, special concepută pentru modelul ST. Un finisaj negru lucios este standard pentru pavilion, pentru marginea grilei, capacele oglinzilor exterioare și bara de protecție din spate, ceea ce face ca acest model să fie mult mai ușor de identificat.

Oglinzile retrovizoare pliabile electric proiectează emblema ST pe sol la deschiderea portierelor.

În interior, scaunele sport Recaro din material Miko Dinamica, încălzite și având brodată emblema ST, asigură o bună poziție a șoferului și pasagerului din față. Sunt prezente protecțiile de praguri Ford Performance și emblema ST pe volanul din piele și maneta schimbătorului de viteze. Scaunele, centurile de siguranță și covorașele sunt finisate cu cusături în culoarea Metal Grey.

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Ultimul recital pentru bătrânul tenor: Cum a reușit Joest Racing să bată monolitul Mercedes-Sauber

În mai 1989, Campionatul Mondial de Anduranță venea pentru prima sa reprezentație pe pământ european, mai exact pe fostul circuit de Formula 1 Dijon-Prenois. Ceea ce ar fi trebuit să fie un galop de sănătate pentru echipa de uzină Mercedes-Sauber a devenit, însă, cântecul de lebădă al celui mai faimos model din istoria Grupei C, Porsche-le 962. Reușita, semnată de formația lui Reinhold Joest prin piloții Bob Wollek și Frank Jelinski este notabilă și pentru că abia recent, în cursa de șase ore de la Spa-Francorchamps din acest an, am putut asista la o nouă victorie pentru un Porsche privat la nivel de campionat mondial – după o pauză de 35 de ani.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.