BMW iX – Finishing the future

BMW iX
O viziune se transformă în realitate - BMW Vision iNEXT devine modelul de serie BMW iX. Cu un an până la lansarea sa pe piaţă şi cu dezvoltarea de serie în derulare, BMW Group oferă o primă imagine a viitorului BMW iX.

BMW iX, a cărui lansare pe piaţă va avea loc spre finalul anului 2021, deschide o nouă eră a mobilităţii şi se concentrează pe o interpretare nouă a designului, dezvoltării durabile, plăcerii condusului, versatilităţii şi luxului. Este primul model bazat pe un set nou de instrumente, modular şi scalabil, pe care va fi construit viitorul BMW Group. Conceput din start pentru mobilitate full electrică, iX ne arată cum BMW redefineşte conceptul de succes al Sports Activity Vehicle (SAV).

„BMW Group face eforturi constant să se reinventeze. Acesta este un element central al strategiei noastre corporate”, declară Oliver Zipse, preşedintele Consiliului de Administraţie al BMW AG. „BMW iX exprimă această abordare într-o formă extrem de concentrată.”

A cincea generaţie a tehnologiei BMW eDrive

A cincea generaţie a tehnologiei BMW eDrive – care cuprinde cele două motoare electrice, electronica de putere, tehnologia de încărcare şi bateria de înaltă tensiune – garantează o eficienţă excepţională. Unitatea de putere dezvoltată de BMW Group şi fabricată în mod sustenabil, fără utilizarea de materii prime critice cunoscute ca pământuri rare, va dezvolta, după cele mai recente calcule, o putere maximă de peste 370 kW/500 CP. Acest lucru va fi suficient pentru a propulsa BMW iX de la 0 la 100 km/h în mai puţin de 5,0 secunde.

  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX

În acelaşi timp, obiectivul clar al automobilului este de a afişa un consum combinat de energie electrică extrem de redus pentru segmentul său – mai puţin de 21 kWh/100 km în ciclul de testare WLTP. O capacitate energetică brută mai mare de 100 kWh ar trebui să permită celei mai recente generaţii de baterii de înaltă tensiune să înregistreze o autonomie de peste 600 de kilometri în ciclul WLTP.

Acest lucru echivalează cu peste 480 km în conformitate cu procedura de testare FTP-75 a EPA. (Toate cifrele referitoare la performanţă, consum de energie şi autonomie sunt valori preliminare pe baza stadiului actual de dezvoltare a automobilului.)

Încărcare rapidă DC

Noua tehnologie de încărcare a BMW iX permite încărcarea rapidă DC de până la 200 kW. În acest fel, bateria poate fi încărcată de la 10 la 80% din capacitatea sa maximă în mai puţin de 40 de minute. În plus, în decurs de zece minute poate fi alimentată suficientă energie în baterie pentru a creşte autonomia maşinii cu peste 120 de kilometri. Este nevoie de mai puţin de 11 ore pentru a încărca bateria de înaltă tensiune de la 0 la 100% la 11 kW dintr-un panou (Wallbox).

Bateriile montate pe BMW iX sunt proiectate ca parte a unui ciclu de resurse sustenabil şi permit o rată de reciclare foarte mare. Energia utilizată pentru a produce celulele bateriei şi bateria de înaltă tensiune ca ansamblu provine exclusiv din surse regenerabile.

  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX

„Tehnologia stimulează progresele de care avem nevoie pentru a face faţă şi celor mai mari provocări. Acest lucru se aplică în special protecţiei climatice”, declară Oliver Zipse. „Nu avem nici o îndoială: mobilitatea trebuie să fie durabilă pentru a reprezenta o soluţie cu adevărat remarcabilă. Pentru BMW Group, mobilitatea premium nu este posibilă fără responsabilitate.”

Funcţiile de condus autonom

Grila BMW s-a reinventat ca o interfaţă high-tech inovatoare şi multifuncţională pentru sistemele avansate de asistare a condusului cu care BMW iX deschide calea spre condusul autonom. Sistemele de asistare a condusului disponibile pentru modelele actuale BMW Group se remarcă deja printr-un nivel de funcţionalitate dincolo de cel al oricărui rival din segment. Iar noul set de instrumente tehnologice care debutează la BMW iX creează platforma pentru dezvoltarea continuă a acestor sisteme pe termen lung.

Puterea de calcul semnificativă, un sistem de senzori cu o capacitate excepţională şi optimizarea continuă cu ajutorul inteligenţei artificiale şi a dezvoltării bazate pe date oferă noi modalităţi de îmbunătăţire şi mai mult în viitor a experienţei condusului atunci când vine vorba de confort şi siguranţă. Funcţii suplimentare şi dezvoltate suplimentar pot fi importate în maşină prin intermediul Remote Software Upgrade. Acesta este un mod convenabil de a menţine actualizate la zi automobilul şi software-ul său.

„BMW iX este lider în funcţiile de condus autonom, fiind primul automobil al BMW Group care oferă funcţii de condus şi parcare automate dintr-un set de instrumente tehnologice”, explică Frank Weber. „Acest set de instrumente are un potenţial imens prin puterea de calcul şi sistemele de senzori deosebite şi ne va permite să extindem în mod constant funcţionalitatea maşinii.”

Aerodinamica optimizată măreşte autonomia

Rezistenţa aerodinamică redusă poate fi atribuită nu doar caroseriei foarte simplificate, finisată în noul limbaj de design, habitaclului arcuit, mânerelor adaptabile ale uşilor, oglinzilor exterioare foarte subţiri şi muchiilor aerodinamice realizate cu precizie, ci şi multor alte măsuri. Drept urmare, BMW iX se remarcă cu o aerodinamică excelentă pentru clasa lui, cu un coeficient de rezistenţă (Cd) de doar 0,25.

  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX
  • BMW iX

Doar elementele aerodinamice personalizate pentru partea frontală, partea spate, caroserie şi zona roţilor adaugă peste 65 de kilometri la autonomia maşinii. Aproximativ 25 de kilometri autonomie câştigată pot fi atribuiţi controlului activ al clapetei de aer – aflat la a treia generaţie – din partea frontală a automobilului, care direcţionează aerul de răcire către unităţile de propulsie şi sistemul de frânare după cum este necesar.

În situaţii de condus normale, atât grila BMW, cât şi prizele de aer din partea de jos a spoilerului faţă sunt complet închise. Această setare implicită permite aerului să circule în jurul automobilului, reducând astfel semnificativ rezistenţa aerodinamică. Clapetele de aer controlate electronic sunt deschise complet numai în cazul rar în care este necesară cantitatea maximă de aer de răcire.

Clapetele pot fi reglate gradual, permiţând aerului de răcire să fie direcţionat eficient către conductele de răcire ale frânelor şi ale componentele de propulsie în cantităţi măsurate cu atenţie.

La modelele cu pachetul Sport, clapetele de aer închise în mare parte sunt completate de prize proiectate cu precizie în zonele exterioare ale spoilerul faţă, care optimizează suplimentar debitul de aer de-a lungul vehiculului. Aceste Air Curtains, aranjate vertical, deviază fluxul de aer în aşa fel încât să curgă de-a lungul feţelor roţilor fără a genera turbulenţa obişnuită. Totodată, modul în care habitaclul coboară spre spate se combină cu deflectoare de aer special concepute pentru a reduce rezistenţa aerodinamică şi în spate.

Aici, Air Blades verticale de ambele părţi ale lunetei şi spoilerul de acoperiş formează împreună o margine ascuţită care minimizează cantitatea de vid produsă în spatele automobilului şi impactul negativ al acestuia asupra aerodinamicii. Beneficiile combinate ale Air Curtains şi Air Blades extind autonomia maşinii cu aproximativ 15 kilometri.

Design interior

„Am proiectat BMW iX din interior spre exterior”, spune Domagoj Dukec, vicepreşedintele BMW Design. „În acest proces, am avut o grijă deosebită pentru a crea un design interior modern, cald şi minimalist, cu o senzaţie deosebită de spaţiu.”

Volumul mare de spaţiu interior, selecţia de materiale de înaltă calitate, scaunele nou dezvoltate şi extinderea extraordinară a acoperişului panoramic din sticlă se îmbină pentru a cufunda toate cele cinci locuri din interiorul BMW iX într-o ambianţă luxoasă în stil lounge.

Noua arhitectură a cabinei BMW iX stă la baza unei funcţionalităţi perfect clare şi directe, care este orientată în întregime în jurul nevoilor şi emoţiilor conducătorului şi ale celorlalţi pasageri. Conceptul de transmisie înseamnă că nu există tunel central, contribuind la senzaţia deschisă şi aerisită şi oferind în acelaşi timp spaţiu suplimentar pentru picioare în faţă şi în spate, spaţiu suficient pentru spaţiile de depozitare şi o consolă centrală concepută pentru a arăta ca o piesă de mobilier de înaltă calitate.

Panou de instrumente subţire

„BMW iX este primul model al BMW Group care dispune de impresionantul ecran curbat central de înaltă rezoluţie, care este mult mai mare şi mai clar decât afişajele din modelele noastre actuale”, remarcă Frank Weber. „Prin urmare, interiorul BMW iX arată calea de urmat pentru proiectarea cockpitului viitoarelor modele BMW.”

Ecranul curbat, dintr-o singură piesă, care serveşte ca element central de control, reinterpretează într-o formă vizionară designul tradiţional, orientat spre conducător, al cockpiturilor BMW. Aceasta a presupus reunirea afişajului de informaţii de 12,3 ţoli (31,24 cm) şi a displayului de control cu diagonala ecranului de 14,9 ţoli (37,87) pentru a forma o singură unitate înclinată spre conducător.

Ansamblul de afişaj interconectat, concentrat pe conducător, optimizează modul în care informaţiile sunt afişate, iar controlul tactil intuitiv al afişajului este şi mai simplu de utilizat. În acelaşi timp, secţiunea displayului de control poate fi văzută clar şi utilizată uşor de către pasagerul din faţă.

Volanul hexagonal debutează pe BMW iX

BMW iX este primul model al BMW Group care este echipat cu un volan hexagonal. Geometria sa poligonală îl face ideal pentru comutarea între condusul autonom şi cel activ. Conturul unic al inelului, inspirat din motorsport, are efectul suplimentar de a îmbunătăţi uşurinţa de acces şi confortul scaunelor.

De asemenea, forma hexagonală oferă conducătorului o vizibilitate mai bună asupra secţiunii ecranului central curbat poziţionată direct în spatele volanului. Conturul cu şase feţe al volanului stabileşte decorul pentru asimilarea focalizată a tuturor informaţiilor legate de condus.

Sistem de sonorizare surround Bowers & Wilkins cu 4D Audio

Sistemul audio montat standard în BMW iX cuprinde un sistem de sonorizare HiFi cu 12 difuzoare şi un amplificator de 205 watt. Un sistem de sonorizare surround Harman Kardon personalizat, disponibil opţional, oferă o audiţie superbă pentru toţi pasagerii datorită egalizatorul cu şapte canale, puterii audio de 655 watt şi reglării sunetului pe baza nivelului de performanţă dinamică al maşinii.

În total, 18 difuzoare sunt responsabile pentru producerea efectului de sunet surround, cu patru difuzoare încorporate în tetierele din spate care completează cele cinci difuzoare medii şi cele cinci tweetere. Combinaţia dintre cele două difuzoare bass centrale şi cele două subwoofere suplimentare situate sub banchetă nu a mai fost prezentă până acum într-un model BMW şi asigură performanţe acustice deosebite.

Tweeterele sistemului sunt adăpostite în spatele grilelor perforate de calitate superioară, în timp ce difuzoarele medii sunt ascunse sub tapiţeria din stofa a panourilor uşilor.

Disponibilă ca opţiune pentru prima dată, cea mai recentă versiune a sistemului de sonorizare surround Bowers & Wilkins duce experienţa audio într-o nouă dimensiune, transformând BMW iX într-o sală de concerte pe roţi. Sistemul audio complet activ are un egalizator cu şapte canale, un control al sunetului asistat de microfon bazat pe performanţe dinamice şi cinci moduri de sunet.

Cu un total de 30 de difuzoare şi o putere impresionantă de amplificare de 1.615 watt, acest sistem extrem de avansat produce un sunet excepţional de clar şi de nuanţat. Caracteristicile deosebite includ cele opt difuzoare integrate în tetierele din faţă şi din spate, două tweetere Diamond, un cvartet de difuzoare 3D, plus două difuzoare bass centrale şi două subwoofere sub scaunele din spate.

În plus, sistemul de sonorizare surround Bowers & Wilkins încorporează şi o funcţie 4D Audio generată folosind „shakere” în scaunele din faţă. Vibraţiile lor precise, controlate magnetic, duc la o percepţie intensă a frecvenţelor de bass, chiar şi la volume mici. Unităţile medii din sistemul de sonorizare surround Bowers & Wilkins sunt instalate sub decoraţiunile de stofă ale panourilor uşilor. Tweeterele au grile din oţel inoxidabil lustruit mat, cu o gravură elegantă a logo-ului mărcii şi un efect de iluminare discret.

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.