ROCHARGE – 8 mașini electrice, 16 jurnaliști, 9 zile, 2.000 de km prin țară

ROCHARGE
Sunt capabile mașinile electrice actuale să parcurgă distanțe lungi în traficul extraurban? Care este situația stațiilor de încărcare din țară? Acestea au fost doar două întrebări cu care am plecat la drum în ROCHARGE, un amplu test atât pentru cele 8 mașini electrice participante, cât și pentru cei 16 jurnaliști prezenți. Iată concluziile celor 9 zile și aproape 2.000 de km parcurși.

ROCHARGE este un proiect unic, este o platformă de testare care nu poate fi comparată cu nimic altceva. În niciun alt mediu nu poți testa o mașină electrică într-un mod măcar apropiat de cel în care am făcut-o în cei 2.000 km pentru că fiecare mașină este condusă de fiecare dintre cei 16 jurnaliști, fiecare în stilul lui, iar la final datele de consum și de încărcare sunt centralizate pentru a putea avea o imagine clară asupra consumului și autonomiei. Practic, ROCHARGE este un test care nu poate fi replicat în alte condiții.

Cele 8 mașini pe care le-am condus sunt modele sau versiuni lansate în 2021 și ne-au permis să observăm cum se comportă mașinile electrice de la nivelul crossover-urilor de clasă mică și până la clasa SUV-urilor de clasă medie. Astfel, avem distanțele parcurse de fiecare mașină în fiecare zi, procentul de baterie utilizat, consumul efectiv, consumul mediu, dar și autonomia reală, obținută în condiții de trafic tipic deplasărilor prin România.

În plus, în ceea ce privește încărcarea, avem date exacte pentru fiecare mașină – energia încărcată, timp total de încărcare, număr de încărcări, cost, stațiile utilizate. Toate aceste date îți pot oferi o imagine destul de clară despre mașina care te interesează, mai ales din perspectiva unui potențial viitor posesor, care vrea să știe din timp la ce să se aștepte, mai ales atunci când pășește pe un teritoriu necunoscut, cum este cel al mașinilor electrice și întreg ecosistemul din jurul lor.

În linkul de aici găsiți totul despre ROCHARGE pentru că  alături de cifre și mașini am trecut prin câteva experiențe interesante, pe care le vei lectura cu plăcere. De asemenea, poți afla câteva dintre provocările logistice ale acestui tur, dar și despre vizita pe care am făcut-o la Vitesco, locul în care am aflat foarte multe despre cum funcționează și cum se proiectează o mașină electrică. Nu lipsesc din fișele fiecărei mașini nici părerile subiective pe care jurnaliștii prezenți le-au avut la volanul acestor mașini electrice – câteva dintre ele fiind un reper important pentru a-ți crea o impresie despre mașinile prezente.

Mai jos găsiți toate cele 8 mașini prezente în RO CHARGE, cu scurte fișe tehnice, iar rezultatele complete pot fi accesate prin apăsare pe numele fiecărei mașini.

default

Mașinile prezente în ROCHARGE (click pe nume pentru rezultatele finale de autonomie):

 AUDI Q4 e-tron 50 quattro

299 CP și 460 Nm. Două motoare electrice, 4×4, 6.2 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 482 de kilometri. De la 45.700 de euro.

BMW iX3

286 CP și 400 Nm. Un motor electric, roți motrice spate, 6.8 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 453 de kilometri. De la 64.100 de euro.

Citroën ë-C4

136 CP și 260 Nm. Un motor electric, roți motrice față, 9.7 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 352 de kilometri. De la 34.900 de euro.

Ford Mustang Mach-E Extended Range AWD

351 CP și 580 Nm. Două motoare electrice, 4×4, 5.8 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 540 de kilometri. De la 51.800 de euro.

Mercedes EQC 400 4MATIC

408 CP și 760 Nm. Două motoare electrice, 4×4, 5.1 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 437 de kilometri. De la 67.700 de euro.

Opel Mokka-e

136 CP și 260 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 9.0 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 324 de kilometri. De la 33.835 de euro.

Porsche Taycan Performance Battery Plus

476 CP și 357 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 5.4 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 484 de kilometri. De la 88.412 de euro.

Volkswagen ID.4 Pro Performance

204 CP și 310 Nm. Un motor electric, tracțiune spate, 8.5 secunde de la 0 la 100 km/h, autonomie maximă oficială: 522 de kilometri. De la 36.195 de euro.

Partenerii care au făcut posibil ROCHARGE sunt:

Vitesco Technologies a fost partenerul principal al proiectului și a dat numele oficial complet al acestui road trip: ROCHARGE by Vitesco Technologies. Compania germană este unul dintre actorii vitali – chiar dacă nu neapărat vizibili – pe mașinile electrice (și nu numai) care se lansează în ultimii ani în Europa.

Renovatio, compania care oferă astăzi acces în peste 300 de stații de încărcare în România în rețeaua e-charge, ne va oferi ocazia de a încărca mașinile în stațiile proprii și ale partenerilor. Totul se va realiza prin aplicația e-charge, în condiții reale. Vom încărca la fel ca orice alt posesor de mașină electrică.

MOL Plugee este brandul dedicat stațiilor electrice pe care le găsești în benzinăriile MOL din toată țara. MOL România este unul dintre pionierii adaptării la noile tehnologii și oferă acum servicii complete de alimentare și încărcare pentru oameni și mașini în stațiile proprii.

Enel X este divizia de infrastructură electrică a companiei italiene Enel. Oferă atât stații publice, cât și stații dedicate clienților casnici sau companiilor care sunt interesate să-și doteze parcările cu stații de viteză medie sau rapidă.

MOON este brandul prin care Porsche România, importator mărcilor Volkswagen, Audi, Skoda, Seat și Cupra în țara noastră, le oferă clienților acestor mărci acces la stații de încărcare dedicate.

Michelin este partenerul tehnic al acestui proiect. Compania franceză a lansat în acest an două anvelope interesante pentru cei care au mașini electrice: e.Primacy, o anvelopă care are ca scop eficientizarea maximă a rulării și care poate să crească autonomia mașinilor electrice cu 7% prin tehnologia inteligentă din structura sa, și Crossclimate 2, cea mai performantă anvelopă all-season din lume.

Nokia Mobile ne-a oferit ocazia de a testa unul dintre telefoanele de vârf ale gamei sale, Nokia XR20. Lansat în acest an, noul telefon ne va ajuta să ilustrăm turul din perspectivă jurnalistică paralelă cu perspectiva artistică.

Server Config, companie românească dedicată vânzării produselor IT de calitate înaltă dedicate designerilor, fotografilor, videografilor, arhitecților și tuturor celorlalte meserii care au nevoie de putere de calcul mare.

Iubesc mașinile de mic, îmi place tot ceea ce ține de industria auto și am o experiență în jurnalismul auto de peste 14 ani, fiind fost Redactor-Șef la revista Auto Bild România și Director Editorial la revistele AUTO pro și 4×4. În acest moment, fac parte din echipa editorială Adevarul Auto și am propriul meu canal de YouTube unde testez cele mai noi masini.

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.