Mini Cooper SE Electric Racing – Un MINI proiect 100% românesc

Un Mini electric pentru motorsport? Pare simplu la prima vedere, dar nu e chiar așa. În cadrul unui proiect unic la nivel mondial, Mini Romania a modificat un Mini Cooper SE și l-a transformat în Mini Electric Racing, iar noi am fost la volan pentru Campionatul Național de Super Slalom.

Să modifici o mașină care are motor termic nu mai este atât de dificil, existând deja expertiză pe mai toate domeniile ce țin de acest tip de propulsie, însă dacă vorbim despre electrice nici măcar nu putem spune că inginerii care au proiectat mașinile de stradă știu la ce să se aștepte în toate situațiile.

Despre proiecte de a modifica mașinile electrice aproape că nici nu poate fi vorba, iar dacă ele implică partea de motorsport atunci le putem număra pe degete chiar și la nivel mondial. Să faci așa ceva în România pare că s-ar potrivi mai degrabă la o glumă, însă iată că uneori „se mai aliniază și planetele”.

Mini electric racing

Povestea care urmează este una extrem de interesantă, în primul rând pentru că ea a reușit și este unică la nivel mondial în acest moment. Plecând de la un Mini Cooper SE de pre-producție, care urma să își ducă zilele prin flota Mini din Germania, Alex Șeremet, PR-ul brandurilor BMW și Mini în România, a început proiectul Electric Racing. Obiectivul? Un Mini electric care să poată participa la cât mai multe competiții de motorsport din România și nu numai.

Un Mini electric de serie care să devină o adevărată platformă ce poate concura competitiv la competiții și care poate crește ca performanțe. Deși expertiza în modificarea mașinilor electric aproape că este de negăsit, Mini-ul nostru și-a găsit un partener în Vitesco Technologies, o divizie a Continental care are rolul de a dezvolta tehnologii pentru electro-mobilitate. Care a fost primul pas?

Ce modificări are Mini Electric Racing în acest moment

În primul rând s-au eliminat echipamentele inutile pentru motorsport și astfel Mini a renunțat la scaunele de serie și capitonaje ca apoi să i se monteze un roll-cage omologat FRAS, scaune şi centuri pentru competiţie, un sistem de stingere incendii automat, dar și anvelope Michelin Pilot Sport 4 foarte aderente.

Aceasta a fost doar prima fază a transformării, iar mașina a participat în această specificație, cu cei 184 CP și bateria standard la o etapă a Campionatului Național de Viteză în Coastă. Cel mai bun timp pentru urcarea de 5 km pe drumul de Poiană a fost 3:07,478, echivalentul unei viteze de 96 km/h, un rezultat excelent pentru un automobil electric de stradă. În regim de cursă, consumul mediu a atins 50 kWh/100 km pe urcare şi a ajuns la aproximativ 25-30 kWh/100 km beneficiind de regenerarea pe coborâre, astfel încât maşina, cu bateriile de serie, a avut suficiente resurse pentru a acoperi ziua de concurs.

Și așa Mini Electric Racing a făcut pasul spre a doua provocare din carieră, o etapă din Campionatul Național de Super Slalom, unde am fost invitați să fim piloți de ocazie. Într-o clasă a mașinilor electrice, cu modele precum Peugeot e-208, Kia Soul EV, Mini nostru trebuia să lupte de fapt cu Goliat, o Tesla Model 3 Dual Motor, cu tracțiune integrală și, cu exact, 276 CP mai puternică.

Mini Electric Racing

Însă avantajul nostru era greutatea redusă, pentru că după cura de slăbire, Mini a pierdut peste 150 kg și era acum undeva la pragul de 1,2 tone, extrem de puțin pentru o mașină electrică. Așadar, pentru că la Super Slalom circuitul este construit din jaloane în spații înguste, agilitatea și dimensiunile reduse sunt un mare atu.

Cum a fost ziua de concurs? Am reușit să obținem poziția a doua în clasă, după Tesla, dar cu un timp extrem de competitiv chiar și în clasamentul general. Dacă Tesla a avut un timp de 50,2 secunde, Mini Electric Racing nu a fost departe și a încheiat traseul în 52,3 secunde, un timp competitiv chiar și în clasamentul Open, unde din circa 140 de competitori am fost în primi 25.

Pentru Mini urmează noi modificări, printre cele mai importante fiind un sistem mai bun pentru răcirea bateriei, proiect la care vor participa activ cei de la Vitesco Technologies, o companie cu activitate puternic românească. Noi vă vom ține la curent cu realizările viitoare ale micului Mini Electric Racing.

Video reportaj de la eveniment

Fișă tehnică – MINI Electric Racing Vitesco Technologies

Modelul de bază: MINI Cooper SE
Motor electric sincron
Putere maximă: 135 kW- 184 CP
Cuplu maxim: 270 Nm de la 0 rpm
Putere maximă la recuperare: 50 kW
Baterie:  Capacitate netă 32.6 kWh, 12 module în T integrate în podea, producător celue CATL
Modificări (în acest moment): eliminare scaune, capitonaje, roll-cage produs de service omologat FRAS, scaune şi centuri pentru competiţie, sistem de stingere incendii, pneuri Michelin Pilot Sport 4

Iubesc mașinile de mic, îmi place tot ceea ce ține de industria auto și am o experiență în jurnalismul auto de peste 14 ani, fiind fost Redactor-Șef la revista Auto Bild România și Director Editorial la revistele AUTO pro și 4×4. În acest moment, fac parte din echipa editorială Adevarul Auto și am propriul meu canal de YouTube unde testez cele mai noi masini.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.