Poveste de succes – BMW M3 / M4 Competition

Într-un război continuu al cifrelor și performanțelor tot mai bune, cred că modelele sport trebuie cumpărate pentru sufletul lor, pentru ceea ce transmit și pentru plăcerea pe care o oferă celui de la volan în fiecare zi. După ce am condus noile BMW M3 Competition și M4 Competition pe circuit, am realizat că cele de mai sus au fost teme de referință pentru inginerii de la BMW.

Mă pun des în situația inginerilor care trebuie să dezvolte un model nou, care are în spate o imagine spectaculoasă, indiferent că vorbim de o limuzină de lux sau de un model cu valențe sportive. Ce poți să faci unui astfel de model pentru a-l crește semnificativ față de generația anterioară, cât de mult poate progresa acesta pentru a impresiona la fel de mult ca predecesorii săi?

Evident, asta nu este simplu nici când vorbim despre un model comun, dar atunci când vine vorba despre un model iconic pentru întreaga industrie auto, un model care duce cu fiecare generație pe umeri etalonul sportivității, este cu adevărat o alt fel de provocare. Doamnelor și domnilor, avem în față noua generație a lui BMW M3 și M4, ambele în versiunea Competition, cu un propulsor cu 6 cilindri în linie care dezvoltă 510 CP, transmisia fiind realizată doar spre puntea spate, de o cutie automată cu 8 trepte.

Îmi aduc aminte când, acum câteva luni, conduceam noul Seria 4 în versiunea M440i xDrive și îmi spuneam “wow, asta chiar este o mașină impresionantă”, fără să mă gândesc la putere, ci la modul cum se conduce mașina, cât de agilă este la limită, cât de multă tracțiune are sau cât de rapidă poate să fie atunci când este pusă pe circuit. Oare cum ar putea să arate un M4, dacă așa arăta verișorul lui mai mic.

Ei bine, pe circuitul Transilvania Ring, acolo unde am putut conduce noul BMW M4 Competiton, în tandem cu un M440i xDrive, care a avut rol de Safety Car, am realizat că diferența dintre aceste două modele este monumentală. Este, pur și simplu, o cu totul altă ligă, iar ceea ce ne arată în anul 2021 acronimul M4 este remarcabil. Nici nu știu de unde aș putea începe pentru a evidenția acest lucru mai bine.

BMW M3 / M4 pe Transilvania Ring

Ca să pornim rapid, la propriu, aș vrea să sar direct în mijlocul acțiunii, acolo unde moștenirea pe care o generează valorile unui M3 în istorie au cea mai mare însemnătate – așadar încep cu dinamica pe circuit. Ziua de test a fost una ploioasă, cu un circuit pe care s-au format bălți în multe locuri, iar asta nu are cum să nu te pună pe gânduri când ai în față o astfel de mașină, cu 510 CP și transmisie spate, așa că am luat-o ușor. Și am tot crescut ritmul, fără ca mașina să mă atenționeze că apar probleme de tracțiune, deși ritmul ajunsese să fie unul susținut. Ușor, ușor, începând să merg destul de repede, am realizat că limitele de tracțiune ale mașinii sunt mai sus decât m-am așteptat în prima fază, lucru care se datorează și superbelor anvelope Michelin Pilot Sport 4S.

Cu fiecare viraj, cu fiecare frânare sau accelerare, am ajuns să simt că sunt parte a întregului angrenaj, că tot ceea ce transmite mașina la limită ajunge cu ușurință la șofer, iar faptul că reușeam să merg extrem de rapid pe un circuit ud până la limită, fără să fie nevoie ca sistemul de control al stabilității să mă mențină pe trasa ideală, îmi spunea un singur lucru – mașina este impecabil echilibrată din punct de vedere dinamic și permite un control extrem de fin al puterii, al direcției și al frânării.

Practic, turele pe circuit mi s-au părut atât de ușor de realizat, deși condițiile erau departe de a fi ideale. În ciuda faptului că M3/M4 a ajuns să fie o mașină extrem de tehnologizată, totul este real la limită, este direct, este natural și este ușor de simțit, iar asta face toți banii și duce moștenirea acestui nume mai departe.

Dar să vorbim și despre motor, căci pentru prima dată, M3 trece de pragul celor 500 CP, o cifră poate cumva psihologică. Dacă versiunea de bază are 480 CP și cutie manuală, cea Competition pe care am condus-o vine doar cu transmisie automată și 510 CP, la care se adaugă un plus de 100 Nm (650 Nm). Practic, aproape indiferent de turație și treaptă, motorul este ca o locomotivă pe steroizi – împinge în cel mai brutal mod, totul fiind acompaniat de sunetul gros al celor patru evacuări, iar în zona de sus a turometrului reacția este una explozivă și nu e de mirare că accelerația de la 0 la 100 km/h este realizată în doar 3,9 secunde.

Tot legat de motor trebuie spus că pe drumul spre Transilvania Ring, de la București, aproape că nu a fost nevoie să trec de pragul de 3500 rpm, iar asta este deja mult, pentru că orice depășire se poate face extrem de rapid, chiar și atunci când se merge într-un regim relaxat.

Dar este noul M4 în versiunea Competition o mașină pentru circuit? Nu exclusiv, pentru că pe drumuri naționale, noua generație a devenit cea mai prietenoasă, ușor de condus și maleabilă din istoria modelului și aici includ și M3. Deși trenul de rulare este mai rigid decât la orice alt Seria 3/4, mașina se simte atât de închegată, încât denivelările nu te deranjează. Le simți, dar într-un mod indirect, fără să afecteze confortul atât de tare pe cât te-ai aștepta de la un astfel de model.

În plus, cutia de viteze funcționează ireproșabil, fără să-și facă simțita prezența la un mod relaxat de conducere, iar scaunele sunt generos dimensionate și te susțin bine la drum lung. BMW M3 Competition și M4 Competition reușesc să îmbine într-un mod remarcabil sportivitatea dusă la extrem cu valențele unui model de cursă lungă, plăcut și confortabil, atribute care de obicei nu merg mână în mână.

În acest material nu voi intra pe larg în detaliile tehnice, pentru că acestea sunt ușor de aflat pentru cei care vor cu adevărat să se documenteze mai bine, mai ales că eu consider că noua generație a lui M3 și M4 este destinată mai mult pentru simțuri, pentru a experimenta cu adevărat plăcerea de a conduce și conexiunea greu de explicat pe care șoferul o realizează cu partea mecanică. Este o mașină de care trebuie să te bucuri în fiecare zi că ai ocazia să o conduci, fără să fie cu adevărat important dacă accelerația de la 0 la 100 km/h este realizată în 3,9 sau 4,3 secunde. Pur și simplu, nu asta contează.

Fișă tehnică BMW M4 Competition

Motor – benzină, turbo, L6, 2993 cmc, 510 CP@6250 rpm, 650 Nm@2750-5500 rpm. / Transmisie – cutie automată 8 trepte, tracţiune spate / Performanţe – 250/290 km/h v. max, 0-100 km/h în 3,9 secunde / Portbagaj – 440 litri / Rezervor – 59 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4794/1887/1393, ampatament – 2857 / Consum mediu declarat – 10,2 l/100 km / Preţ (euro cu TVA) – de la 90.856

Iubesc mașinile de mic, îmi place tot ceea ce ține de industria auto și am o experiență în jurnalismul auto de peste 14 ani, fiind fost Redactor-Șef la revista Auto Bild România și Director Editorial la revistele AUTO pro și 4×4. În acest moment, fac parte din echipa editorială Adevarul Auto și am propriul meu canal de YouTube unde testez cele mai noi masini.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.