Audi e-tron 55 Sportback – Progresie consistentă

Audi e-tron 55 Sportback
Acum aproape doi ani conduceam primul Audi electric de serie, SUV-ul e-tron. Acum, după câteva update-uri tehnologice, Audi a lansat versiunea Sportback, cu 408 CP,  a cărei autonomie electrică a ajuns la peste 450 km.

Dacă Tesla este cea care acaparează majoritatea discuțiilor când vine vorba de mașini electrice și are tot dreptul să o facă, trebuie să fim convinși că toți ceilalți nu stau degeaba dacă ne raportăm la acest subiect. În această categorie, a celor care muncesc din greu să ajungă Tesla din urmă în ceea ce privește tehnologia electromobilității, pentru că toți au încă de recuperat, se numără și constructorii premium.

Aceștia au în spate resurse financiare și umane uriașe la care se adaugă experiența de a construi automobile ce se încadrează într-un anumit statut. Este un motiv pentru Tesla să îți facă griji că va pierde dominația tehnologică și avansul pe piață? Cu siguranță.

Un reper important pentru cele spuse mai sus este acest test, cu Audi e-tron 55 Sportback, versiunea Coupé a primului model electric de serie lansat de Audi. În 2020, la doi ani după lansarea lui e-tron, Audi prezintă această nouă caroserie, dar aduce și update-uri tehnologice la toate capitolele pentru că acesta este, până la urmă, statutul normal pentru un constructor premium.

Ca să încep cu acestea aș menționa doar îmbunătățirile aduse aerodinamicii care aduc un plus de 10 km pentru autonomie, dar și a sistemului de recuperare a energiei cinetice la frânare care poate recupera până la 220 kW la apăsarea pedalei de frână. Eficiența acestuia a fost îmbunătățită pentru a genera încă 25 km pentru autonomia finală, sistemul fiind cel mai avansat pentru o mașină de serie cu două motoare electrice. Audi ne spune că până la 30% din întreaga autonomie se datorează acestui sistem.

Ca șă intrăm în detalii trebuie spun că Audi e-tron 55 Sportback are două motoare electrice, câte unul pentru fiecare punte si rulează în mod normal cu o putere de 360 CP. Însă, în momentul în care se trece în modul Dynamic, puterea poate ajunge la 408 CP, iar asta permite ca accelerația 0-100 km/h să fie realizată în 5,7 secunde.

Audi e-tron 55 Sportback

Acumulatorii litiu-ion au o capacitate totală de 95 kWh, ceea ce oferă o autonomie de până la 452 km în ciclul WLTP. În practică, din punct de vedere dinamic, e-tron Sportback se comportă exemplar pentru că accelerează rapid în orice situație de trafic și este extrem de plăcut de condus. Repartiția perfectă a greutății pe punți, dar și centrul de greutate jos, grație bateriilor poziționate în podeaua mașinii, la care se adaugă experiența Audi de a construi mașini la acest nivel fac din e-tron probabil cel mai dinamic SUV electric din acest moment, chiar și dacă îl compar direct cu Tesla Model X, cu care am mers în trecut.

Aici nu e vorba de rapiditate, ci de spiritul dinamic în care trece mașina prin viraje, modul în care transmite puterea, în care se simt intențiile mașinii, dar și controlul pe care îl permit direcția și frânele.

Suspensia pneumatică adaptivă cu multiple moduri de funcționare are un rol esențial pentru că permite un nivel de confort foarte bun, dar poate gestiona forțele uriașe din viraje pentru a împiedica ruliul. Audi e-tron 55 Sportback este un SUV confortabil chiar și pe drumurile prost asfaltate, chiar dacă este echipat cu jante de mari dimensiuni.

Video review Audi e-tron 55 Sportback

Un aspect foarte important pentru un astfel de SUV electric este modul în care se poate încărca, iar din acest punct de vedere e-tron Sportback excelează. În primul rând există posibilitatea de a încărca la curent continuu, cu puteri de până la 150 kW printr-un conector CCS, iar prin portul Type 2, la curent alternativ, încărcarea se poate face la 11 kW.

Însă, opțional, e-tron poate fi echipat cu un alt doilea port de încărcare, pe partea dreaptă a mașinii, unde printr-un conector Type 2 se poate încărca la curent alternativ la puterea de 22 kW. Asta aduce un avantaj semnificativ pentru că majoritatea stațiilor de încărcare publice sunt de putere medie, de 22 kW și sunt puține mașini electrice care permit o varietate atât de mare pentru încărcare.

Față de toate aceste atribute tehnice foarte importante nu putem omite un element esențial. Audi e-tron Sportback este un SUV cu adevărat premium, la toate capitolele la care se raportează acest status. Interiorul este finisat impecabil, cu materiale fine, atent lucrate, iar sistemul multimedia funcționează ireproșabil, conectivitatea și interacțiunea fiind de top. Mai mult, sistemele de asistență active fac din acest SUV electric unul dintre cele mai sigure mașini din acest moment. Însă, așa cum era  și normal, pentru toate acestea există un preț pe măsură pentru că în versiunea e-tron 55, SUV-ul coupé pornește de la 86.393 euro cu TVA.

Fișă tehnică Audi e-tron 55 Sportback

Motor – electric x 2, 408 CP, 664 Nm / Transmisie – cutie automată cu o singură treaptă, tracțiune integrală / Performanțe – 200 km/h v. max, 0-100 km/h în 5,7 secunde / Portbagaj – 615 litri / Capacitate acumulatori litiu-ion – 95 kWh / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4901/1935/1616, ampatament – 2928 / Consum mediu declarat – 25,8 kWh/100 km / Preț de bază (euro cu TVA) – 86.393

Iubesc mașinile de mic, îmi place tot ceea ce ține de industria auto și am o experiență în jurnalismul auto de peste 14 ani, fiind fost Redactor-Șef la revista Auto Bild România și Director Editorial la revistele AUTO pro și 4×4. În acest moment, fac parte din echipa editorială Adevarul Auto și am propriul meu canal de YouTube unde testez cele mai noi masini.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.