Sim racing: ”energizantul” sporturilor cu motor din România

Scena de sim racing din România este într-o continuă expansiune, iar oportunitățile apărute în ultima perioadă aduc șansa afirmării internaționale a elitei.

Olimpiada de la Tokyo a continuat nota de pesimism în ceea ce privește sportul românesc ce se instaurase la Rio: o singură medalie de aur și un total de patru prezențe pe podium la fiecare ediție. Fotbalul autohton este într-o recesiune la fel de frustrantă, în pofida expunerii mediatice de care încă se bucură. Varii scandaluri au cuprins federații de tradiție (haltere, box, handbal) și au afectat climatul propice performanței, în timp ce dependența de finanțarea publică a rămas o slăbiciune teribilă.

În acest context, sporturile electronice sunt într-un război deschis pe mai multe fronturi. Primul dintre acestea și cel mai vechi este cel ce v-ar putea face pe unii dintre voi să vă opriți aici din lectură: chestiunea schimbării percepției colective de la ”joc” la ”sport”. Alex Cascatău, pilot internațional, își începe argumentația: ”într-o lume ideală, mi-ar plăcea să mă pot antrena pe circuite zeci și sute de ore, însă costurile sunt uriașe. Așadar, e foarte posibil să nu ajungem în apropierea ultimei zecimi de secundă ce poate fi extrasă dintr-un prototip de curse tocmai din cauza aceasta, lăsând deoparte alte considerente legate de riscuri. În schimb, pe simulator depinde doar de mine să-mi fac programul de pregătire, să dedic cât timp este nevoie pentru a-mi exprima întregul potențial sau pentru a testa varii setări.”

În competițiile motorizate din realitate, la nivelul cel mai de sus (Formula 1, DTM, MotoGP), numărul zilelor de teste este limitat pentru a echilibra șansele, de vreme ce echipele cu bugete mai mari își permiteau să ruleze mai mult (precum Ferrari în era Schumacher). La polul opus, unde fiecare cent este socotit cu pragmatism, Dinu Dumitrașcu afirmă că ”în Romanian Endurance Series am realizat ce avantaj este fiecare test, în fața celor ce se prezintă doar la etape.” Această practică este încă și mai frecventă în sfera raliurilor, unde testele private sunt rare (și implică închiderea drumurilor), iar majoritatea oricum le ocolesc.

Așadar, orice pilot profesionist s-a bucurat în ultima vreme de faptul că mediile de simulare au progresat într-atât încât să reprezinte metode utile de antrenament. Radu Dumitrescu, campion de time attack în 2020, detaliază: ”te ajută în primul rând să înveți un circuit nou, precum sensul antiorar al Motorpark România – înainte de concurs am apelat la colegii din seria virtuală Racing League Romania, care au recreat pista în mediul Assetto Corsa.” Anul acesta, când și Romanian Endurance Series a programat în premieră o etapă în sens antiorar pe Motorpark, pot confirma că am recurs la aceeași metodă de pregătire.

Lando Norris sau Max Verstappen își petrec mare parte din timpul liber pe simulator, însă nu în cel al echipelor McLaren sau Red Bull. Ei au rămas implicați activ în sim racing, concurând pe varii modele (turisme, GT-uri, monoposturi sau prototipuri) împotriva așilor disciplinei. Cea mai recentă dovadă a fost prezența campionului Formulei 1 chiar în fruntea cursei virtuale de 24 de ore de la Le Mans. Aceeași intersecție a lumilor se produce și pe plan intern, unde Racing League Romania reunește piloți reali – nu doar Cascatău și Dumitrescu, ci și campionul RES Sergiu Nicolae, kartiști cu palmares consistent precum Aldrin Opran, Leo Borlovan, Dragoș Simion și Mihai Șuțeanu, sau piloți de viteză în coastă ce au prins drag de circuite, precum Emil Nestor sau Alex Mirea.

Echipele campioane din lumea raliurilor (Napoca Rally Academy) și din cea a anduranței (Willi Motorsport) s-au implicat în arena virtuală, iar promotorii ligii, care veneau din motorsport, au rămas surprinși de creșterea atât de rapidă a fondului de premiere în ultimii doi ani. RLR s-a transformat dintr-o reuniune amicală într-un fief competitiv, cu regulamente mai bine puse la punct și mai aliniate cu cele internaționale decât în motorsportul real din țară, cu judecători de fapte și cu transmisiuni antrenante pentru un public deschis la nou. La ambele ediții ale ”Oscarurilor” Gaming Video Awards, producțiile RLR au fost printre nominalizări la multiple categorii. În același timp, producțiile (e drept, mult mai complexe) din motorsportul autohton reprezintă încă una dintre ariile cele mai des indicate de concurenți ca fiind departe de ceea ce ar trebui să fie.

Echipele din RLR au înțeles beneficiile comunicării mai bine decât cele din motorsportul real, ceea ce le face atractive pentru parteneri și prietenoase cu tot mai numeroșii fani

2021 a adus migrația ligii naționale către cele mai populare medii de simulare. În Assetto Corsa Competizione, un prim sezon de 10 etape în colaborare cu BMW România a propus o luptă fantastică pentru titlu, purtată până în ultimul tur al ultimei etape de 4 ore. În iRacing, acordul dintre RLR și primul importator de prototipuri din regiune (Radical România) i-a adus pe patru sim raceri pe Motorpark, aceștia fiind premiați pentru evoluțiile lor pe simulator cu experiențe reale de pilotaj cu Radical SR1.

Grație victoriilor din sim racing, Mihai Șuțeanu, kartist ce s-a oprit în adolescență din activitatea competițională, a avut șansa de a face acum pasul către automobilism. El a debutat în etapa finală a ROTAC cu modelul Radical SR1, toate costurile fiind asigurate de partenerii RLR. Dragoș Simion a câștigat un premiu similar, fiind următorul ce va reveni pe circuit, după trei sezoane de pauză forțată. Un al treilea shootout între patru sim raceri (Victor Taraș, Sebastian Apostol, Victor Nicolae și Andrei Penghis) a fost organizat pe Motorpark România în toamna anului trecut, în virtutea acordului cu școala de pilotaj Smart Driving. Ierarhia ”British by MINI” din cel mai recent sezon al RLR îi va aduce pe Dragoș Simion și Mihai Șuțeanu la comenzile unui MINI electric într-o competiție de nivel național în 2022.

Victor Nicolae, deținătorul recordului de victorii în RLR și poleman în Alpine eSports Series, este convins că ”în acest moment, sim racing-ul românesc este într-o ascensiune fenomenală. Pentru majoritatea, visul este să ajungem pe circuit, însă competiția în sine a ajuns atât de puternică, încât ne face să muncim tot mai mult. Foști campioni realizează că fără câteva ore bune de pregătire pentru fiecare etapă vei pierde contactul cu liderii. Iar asta e categoric ceva ce ține de sport, nu de o joacă”.

Totuși, comparațiile dintre sim racing și forme de surogat alimentar sau sexual sunt pe atât de hilare, pe cât de ilustrative pentru o societate a contrastelor, în care unii sunt deschiși la această noutate, iar alții apără străvechea orânduire. Caravana trece, iar o astfel de caravană BMW ce a vizitat nouă țări, a ajuns și la București pentru a organiza o selecție a sim racerilor români în mediul rFactor 2. Patru dintre aceștia și-au câștigat biletele către weekendul decisiv de pe Salzburgring, unde au avut șansa de a străluci pentru România: Cristian Berindea a urcat pe treapta a treia a podiumului, iar Andrei Bechir a ajuns până în faza semifinalelor.

Totodată, echipa națională de sim racing (Logitech Team RLR) a obținut o calificare istorică pentru România în prima divizie valorică a SimGrid Endurance Cup, ceea ce înseamnă încă niște ore de pregătire intensă, în paralel cu sezoanele încărcate ale campionatului intern. Totodată, mai bine de o sută de piloți virtuali s-au luptat în luna octombrie pentru un bilet în finala regiunii EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa) din cadrul Logitech G Challenge 2021, reprezentantul nostru fiind Dragoș Simion după o bătălie fantastică. Faptul că România a primit în premieră unul dintre cele 16 wildcard-uri nu face decât să reitereze faptul că în acest sport contăm tot mai mult.

Jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al campionatului virtual Racing League Romania și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Racing League Romania: Rocadă semnificativă la vârful ierarhiei

O cursă perfectă pentru Walk Racing, coroborată cu penalizările încasate de echipajul Adevărul Auto, a reconfigurat ordinea din clasamentul general. VSG Racing și-a trecut în cont titlul categoriei Am cu două etape înaintea finalului de sezon, iar echipajele ce au reprezentat RLR în cel de-al doilea weekend al Romanian Endurance Series au consolidat poziția de lider a echipei.

Citește articol »

Racing League Romania: Egalitate perfectă la cota 2

După cinci etape în care victoriile s-au jucat la diferențe foarte mici, toți adversarii campionilor en-titre au întâmpinat dificultăți în runda olandeză de la Zandvoort. Walk Racing revin astfel la doar patru puncte de liderii din clasamentul general. Cele trei pretendente au fiecare câte două pole-uri și două victorii în actuala campanie!

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.