Radical Cup: George Cațan, învingător de la primul start

Dacă la MotoRC grila clasei regină arată mai bine decât anul trecut iar în Romanian Endurance Series asistăm la o creștere continuă a efectivelor de turisme, Radical Cup și-a început al treilea an cu tot atâtea mașini precum debuta conceptul, în 2021. În schimb, a punctat la capitolul competitivitate, cu manșe strânse la categoriile PRO 1500 și SR1 Cup.

De cum dă căldura, să găsești o zi liberă de weekend pe Motorpark e ca și cum ai căuta loc de parcare în față la Mall Băneasa. Și totuși, oferta competițională este într-o prea mică proporție responsabilă pentru asta, căci avem astăzi doar două formate de curse auto sedimentate (RES – sezonul VIII și Radical Cup – sezonul III) și sprinturi printre altele la istorice și ROTAC. În total, de trei ori vine RES și de trei ori ROTAC+RRC pe Motorpark, iar dacă includem și 5 runde de MotoRC, abia ajungem la 11 weekenduri de cursă din 40 rezervate.

Și fiecare campionat e cu lumini și umbre. RES? Înfloresc turismele, mai ales Logan Cup, dar la ultimele două ediții ale cursei de 500km abia am avut 4 mașini la diviziile (scumpe) Proto și GT împreună. MotoRC? Oricât de bine au arătat categoriile S300 (juniorii) și S1000 (elita), penuria de concurenți de la categoriile de amatori, R600 și R1000, a fost vizibilă la prima rundă din 2023. Și, în fine, Radical Cup a început și acest sezon cu un elan mediatic de apreciat, dar când tragi linie și numeri concurenții, din varii motive doar 9 mașini s-au aliniat la start.

M-am confruntat adesea cu faptul că entuziasmul meu pentru o inițiativă nu a fost împărtășit la același nivel și de cei care la primele discuții au părut încântați. Din perspectiva mea, asta se simte și aici – după un prim sezon centralizat (2021), menit să stabiliească reperele, dealerul local a avut ideea (inspirată, într-o percepție vestică, profesionistă) de a scoate în evidență echipele. Dar, ceea ce funcționează oarecum în MotoRC, iată că nu dă aceleași roade și la prototipuri. Au răspuns prezent chemării în 2022 Zabi Racing, Monk Motorsport și Cube Performance. La prima etapă de anul acesta însă iar s-a ajuns ca toate cele 9 mașini să fie pregătite de Radical România.

Cine le-a pilotat? Și cum?

La categoria SR1 am avut parte de o luptă așa cum se cuvine la vârf, cu cei doi reprezentanți ai României în Formula 4 franceză, Luca Savu și Andrei Dună, găsindu-și timp să mai ruleze și pe acasă. A ținut foarte bine ritmul acestora Victor Ionescu, un coleg de generație care strânge mulți kilometri de circuit și progresează vizibil. Toți cei trei au avut repere de 1:44 în prima cursă, iar la finele celor 19 tururi erau despărțiți de doar 2 secunde. Cursă ceva mai lungă a doua zi, dar la fel de strânsă între ei – 3,3 secunde ecart. Un standard de competitivitate ce merită evidențiat, mai ales că întrecerile n-au fost procesionale. Savu și-a arătat experiența de anul trecut cu această mașină și s-a impus în ambele manșe, rivalii săi fiind la prima participare în Radical Cup: ”am avut o bătălie frumoasă cu Andrei, mai ales în ultimele trei tururi, când ne-am tot depășit.”

Luca Savu a revenit la SR1, însă cei pe care i-a învins anul trecut au făcut pasul înainte. Vlad Răducanu a concurat tot pe un prototip Radical în acest weekend, în etapa Supercar Challenge de pe Red Bull Ring, în timp ce Bogdan Bondor și Alin Fulga au trecut la SR3, iar Cătălin Iuhasz la categoria Masters, unde n-a avut adversar cu mașină similară, ci doar unicul și incomparabilul RXC GT3. ”Batmobilul” a fost pilotat într-o manșă de Davide Amaduzzi, fost pilot de Formula 3 italiană la mijlocul anilor ’90, activ în Italian GT din 2010 până în prezent.

Bondor și Fulga n-au avut însă răspuns la ritmul debutantului George Cațan, pilot cu victorii în MotoRC la clasa regină, care a făcut o tranziție de mare succes la auto. La finele etapei și-a căutat motivația pe viitor: ”timpii de astăzi au fost destul de buni având în vedere vântul puternic și asfaltul rece, dar îmi doresc să fiu cel puțin la nivelul primilor concurenți de anul trecut“. Adică sub 1:40, acolo unde se situa în 2022 Mihnea Ștefan, campionul categoriei. Intensa pregătire pe simulator a pilotului Romlab este o componentă încă luată în râs de unii care nu compensează cu zeci de zile de teste pe circuit real, însă Cațan are un plan bine definit și pare hotărât să câștige în maniera sa.

Nu putem încheia fără a scoate în evidență faptul că și problemele logistice legate de importurile din Marea Britanie au afectat (și) această etapă – numărul de mașini disponibile nu a corespuns interesului arătat de piloți, unii rămânând pe margine din aceste considerente. În schimb, nu au fost dificultăți cu furnizarea de anvelope Hankook, precum în Romanian Endurance Series. Și, dacă tot am amintit de RES, următoarea etapă a Radical Cup are loc pe 24-25 iunie pe Motorpark, fiind suprapusă cu cea de-a treia rundă a anduranței românești de la Târgu Mureș. Dacă ar fi 10 campionate de circuit, poate că această încălecare ar fi justificată, doar că n-am ajuns încă acolo…

Rezultatele etapei

Foto: Mihnea Tatu

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.