Ediția cu numărul 23 a Petit Le Mans, pentru prima oară în direct în România

În acest weekend are loc întrecerea de 10 ore de pe Michelin Raceway Road Atlanta, unde Mazda, Acura și Cadillac își continuă luptă în seria nord-americană anduranță, iar BMW va încerca la Petit Le Mans să mai reducă ecartul până la Corvette la GT-uri.

Petit Le Mans, cursa inventată de regretatul Don Panoz în încercarea sa de a readuce în America ceva din savoarea cursei de 24 de ore de la Le Mans a născut un întreg campionat, Seria Americană Le Mans, și acum continuă să existe sub umbrela Weathertech Sportscar Championship, campionatul de vârf de sub egida IMSA. Încă de la prima ediție din 1998, această cursă s-a impus printre cele mai importante din lumea anduranței, iar mizele sunt la fel de mari în 2020 când Road Atlanta primește cu brațele deschise 31 de mașini împărțite în patru categorii, anume DPi, LMP2, GTLM și GTD.

Clasa de vârf DPi este cea unde se regăsesc cele mai rapide prototipuri, modele similare celor de la LMP2, dar cu caroserii unice și motorizări diferite de la un constructor la altul. Sunt opt pe grilă în acest an, patru din partea Cadillac, două din partea Mazda și, respectiv, două din partea Acura. Acestea din urmă sunt pregătite de echipa lui Roger Penske ce se va retrage din campionat la finele lui 2020 astfel că mașinile #6 (Juan Pablo Montoya/Dane Cameron/Simon Pagenaud) și #7 (Ricky Taylor/Helio Castroneves/Alex Rossi) vor să-și treacă în cont o victorie de adio la Petit Le Mans care, evident, contează și în calculele la titlu – atât cel din seria de anduranță sponsorizată de Michelin cât și cel general (pentru care se iau în calcul și etapele mai scurte).

Petit Le Mans

Castroneves și Taylor sunt cei mai bine plasați piloți ai lui Roger Penske în campionat, ei ocupând poziția a treia cu 175 de puncte, la doar cinci puncte de liderii Renger van der Zande și Ryan Briscoe. Cei doi componenți ai echipei Wayne Taylor Racing din Cadillac-ul cu numărul 10 vor fi ajutați la Road Atlanta de Scott Dixon, iar modelele americane par a fi cele care au un avans în Georgia. Deși chiar Taylor a fost cel care s-a impus în prima sesiune de antrenamente libere (1:10.086), Cadillac a fost la vârf în a doua sesiune prin Filipe Albuquerque (1:09.230) și, respectiv, în cea de-a treia care s-a derulat sub lumina reflectoarelor și în care coechipierul lui Albuquerque, Pipo Derani a impus ritmul (1:10.175).

Brazilianul Derani este, actualmente, ocupantul poziției secunde în clasament cu 177 de puncte. El este singur acolo după ce coechipierul său uzual, Felipe Nasr, a ratat întrecerea de vară de la Daytona din cauza unor probleme medicale. Pe cât este de mică diferența dintre echipaje în clasament, pe atât de mică a fost și în sesiunea de joi noaptea în care primele cinci mașini au fost distanțate de puțin peste o zecime. Este vorba de două Cadillac-uri, cele două Acura și o Mazda. Cel mai bun echipaj al constructorului nipon, #55 (Jonathan Bomarito/Harry Tincknell/Ryan Hunter-Reay) este pe patru în clasament cu 172 de puncte. Situația este similară și în ierarhia Michelin Endurance Cup unde doar patru puncte fac diferența dintre prima și a treia poziție (#10 conduce urmat de echipajele #5, tot pe Cadillac, și #77, pe Mazda).

Petit Le Mans

Mașinile de LMP2, care în urmă cu câteva sezoane era o parte integrantă a categoriei de top, dar care acum au propria lor clasă, au rulat fără mari probleme în antrenamente, dar efectivul lor este redus. Echipa ERA Motorsport absentează după ce Dwight Merriman a fost incapacitat la Le Mans și se recuperează. Astfel, la start vor fi patru ORECA-uri 07 LMP2, câte una pentru Tower Motorsports by Starworks, Performance Tech Motorsports, Inter Europol Competition și, în fine, PR1 Mathiasen Motorsports. Starworks revine în IMSA (cu Job van Uitert și Mikkel Jensen în echipaj) conform planului de a bifa toate etapele de anduranță în timp ce polonezii de la Inter Europol își sărbătoresc debutul în America de Nord și, totodată, vor bifa primul start cu noul lor prototip ORECA la Petit Le Mans.

Altă dată cea mai urmărită categorie din întreg plutonul, GTLM este acum capabilă să atragă doar șase mașini (câte două din partea BMW, Porsche și Chevrolet), dar marjele sunt în continuare mici pe pistă. După o întrecere de uitat pe Charlotte Motor Speedway săptămâna trecută (într-o cursă de 100 de minute destinată exclusiv GT-urilor) ce s-a terminat cu un dublu abandon, Porsche a condus în ultima sesiune de antrenamente, dar tot plutonul este despărțit de doar șase zecimi de secundă.

Ca de fiecare dată, în fiecare echipaj de la Petit Le Mans este un al treilea pilot și printre prezențele notabile ce se adaugă în acest weekend se numără și Colton Herta (BMW #25), Marcel Fassler (Corvette #4, care a fost reparat după accidentul de la Charlotte) și Matt Campbell alături de Mathieu Jaminet în tabăra Porsche (unul pe #911 și celălalt pe #912). Porsche speră să învingă măcar în cursă, căci campionatul este acum imposibil de câștigat. Corvette condue autoritar cu un avans de aproape 30 de puncte până la primul echipaj BMW, în timp ce primul Porsche este la 64 de puncte distanță de liderii Antonio Garcia și Jordan Taylor (Corvette #3). Cu toate acestea, uzina Porsche mai trage speranțe pentru titlul în seria de anduranță unde un BMW conduce (Jesse Krohn/John Edwards în #24 au 24 de puncte) urmat de cele două echipaje Porsche, unul cu 21 de puncte și altul cu 20.

Categoria GTD, cea destinată modelelor de clasă GT3 (la GTLM se află modele în specificație GTE) este din nou cea mai populată la Petit Le Mans cu 13 mașini la start. Ar fi trebuit să fie 14, dar Grasser Racing are etapă în ADAC GT Masters. Austriecii anunță însă că vor veni la Sebring unde se ține, pentru prima dată în istorie, finala sezonului. Avem, totuși, Ferrari-ul Weathertech Racing/Scuderia Corsa înapoi pe grilă, după ce Cooper MacNeil a ratat ultimele două manșe pentru a se concentra pe Ferrari Challenge North America. MacNeil, care a luat al treilea titlu acolo în seria monomarcă Ferrari, va împărți mașina #63 cu Alessandro Balzan (în locul lui Toni Vilander) și Jeff Westphal. O altă revenire de seamă este cea a Pfaff Motorsport, canadienii bifând primul start în IMSA de la cursa de 24 de ore de la Daytona din ianuarie.

Jack Hawksworth pentru AIM Vasser-Sullivan a impus însă ritmul la clasa GTD în ultima sesiune de antrenamente, britanicul anunțând poate revenirea Lexus, marcă ce a dominat clasa aceasta în vară. Hawksworth este pe patru în campionat, dar împarte prima poziție în sub-seria de anduranță cu Aaron Telitz (186 de puncte) care, în schimb, este pe doi la doar șase puncte de liderii clasamentului combinat, Mario Farnbacher și Matt McMurry (Acura #86 Meyer-Shank Racing).

Vremea pentru ziua de sâmbătă se anunță bună, cu circa 18 grade în aer la prânz. Startul se va da la ora 19:30 a României, iar fanii români pot urmări întrecerea în direct și în exclusivitate pe platforma SportExtra. Se anunță o cursă foarte tensionată cu multiple răsturnări de situație, mai ales după ce temperaturile vor scădea odată cu lăsarea întunericului. Cu alte cuvinte, ediția cu numărul 23 a Petit Le Mans nu este de ratat!

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.