Alexandru Iancu, în vârful piramidei kartingului autohton

Cel mai tânăr campion al categoriei-regină KZ la finele stagiunii din Romanian Karting Masters, Alexandru Iancu reprezintă un nume de urmărit în sporturile cu motor în anii ce vin.

Rând pe rând, echipele de top din kartingul românesc au avut ocazia de a forma piloți de perspectivă, însă progresul natural s-a oprit cam de fiecare dată la momentul tranziției către automobilism. Acum, această oportunitate o are Alexandru Iancu (Real Racing), ce-l are drept mentor pe un deschizător de drumuri în ceea ce privește cursele internaționale de monoposturi, Constantin Răileanu.

Iancu a urcat pas cu pas prin categoriile de vârstă ale kartingului românesc, având de asemenea ocazia de a se afirma pe plan internațional. Ajuns la categoria KZ pe final de 2020, pentru a lua contact cu ceea ce avea să fie programul său complet din actuala stagiune, el nu s-a pierdut cu firea și încă de la primul start a urcat pe podium, devansându-l chiar pe cel ce avea să devină campion, Nicolae Pocol-Ionescu. Cu toate șase cursele la care a participat încheiate în Top 6, urmate de o pregătire intensă de iarnă, Iancu se anunța ca un pretendent la titlu în 2021.

O primă cursă cu scântei în noul sezon a dat tonul întregului campionat. Iancu s-a impus și a pus o distanță considerabilă în raport cu Roberto Lucaccioni (Jacques Motorsport) – un adversar experimentat, ce venea după un sezon de lupte la vârful categoriei KZ. Acesta a tras ponoasele unei încăierări de orgolii cu Mihai Rareș Muncean (Real Racing), un alt aspirant la titlu conform estimărilor din pre-sezon, însă care n-a mai participat după acea primă etapă de la București.

Iancu a continuat să colecționeze victorii, în regim de 1-2 din 3 posibile în fiecare etapă disputată pe traseele de la București, Târgu Secuiesc și Prejmer. Mai important a fost faptul că și atunci când nu s-a impus tot a sosit pe 2 sau 3, contenind ofensiva lui Lucaccioni, care a luptat până la final și a amânat verdictul din punct de vedere matematic până în ultima zi a campionatului. Cu 9 victorii și 15 podiumuri din 15 posibile, Iancu a celebrat un sezon perfect, în care a avut parte de bătălii intense, de loteria unor averse care au perturbat cursele și de situații dintre cele mai diverse, până la urmă formative pentru un tânăr ce urmează să împlinească vârsta de 15 ani.

PozițiaNumeVictoriiPodiumuriPuncte
1Alexandru Iancu915337
2Roberto Lucaccioni414295
3Raul Pop210242
Romanian Karting Masters 2021 – Categoria KZ

Acesta este pasul la care urmează o decizie de ordin strategic pentru Iancu: mai rămâne un an în lumea kartingului de seniori, sau face tranziția către Formula 4 la vârsta la care cei mai mulți înfăptuiesc această mutare? Din 2014 încoace, de când Federația Internațională a Automobilului a standardizat campionatele naționale de Formula 4, România a avut rezultate notabile prin doi reprezentanți. Mai întâi, Petru Florescu a avut parte de două sezoane de foc în F4 britanică – primul cu pilotul McLaren din Formula 1 Lando Norris și cu vedeta IndyCar Colton Herta ca și coechipieri, apoi al doilea cu 5 victorii românești. Ulterior, din karting n-a mai promovat nimeni (deși legături puternice au existat, precum filiera DR pentru Daniel Vasile), până când a apărut pe firmament Filip Ugran, care anul trecut s-a impus la Imola în F4 italiană, iar în 2021 a făcut pasul către weekendurile Formulei 1, concurând în Formula 3 alături de echipa elvețiană Jenzer.

Cu mai bine de șase sezoane de karting internațional, pe lângă parcursul intern cu atâtea succese, este firesc ca de numele lui Alexandru Iancu să se lege speranțe ale fanilor români în următorii ani. Constantin Răileanu subliniază atu-urile elevului său: ”are o tărie mentală remarcabilă și a ajuns să-și dezvolte ceea ce se numește știința cursei. E vorba de acea abilitate de a-ți elibera creierul de comenzile pilotajului efectiv, care odată cu experiența devine un automatism în afara momentelor de maximă tensiune și de duel direct, reușind să-ți canalizezi gândurile asupra unei perspective globale a întrecerii – gestionarea ecarturilor, alegerea momentelor potrivite pentru a forța. Evoluțiile curate și constante ale lui Alex Iancu reprezintă una dintre poveștile de succes ale Romanian Karting Masters din acest an.”

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.