Weekendul 17-18 aprilie aduce prima etapă a Romanian Endurance Series pe circuitul unde acest campionat s-a născut și a tot crescut de-a lungul a 18 etape în cinci ani calendaristici. Alte două runde au avut loc în 2019 pe Transilvania Motor Ring, traseu pe care organizatorii speră să revină în această campanie. După o iarnă de așteptare, cu multe întâlniri strategice, colectivul RES a arătat o atitudine mult diferită de ceea ce vedem în mod uzual în motorsportul românesc.
1. Campionatul și-a asigurat viitorul din punct de vedere mediatic
Semnând un acord de televizare pe cinci ani cu Look Sport, care implică atât o producție la standarde ridicate, cât și oportunități conexe transmisiunilor directe, organizatorii anduranței au oferit platforma sustenabilă și predictibilitatea de care concurenții au nevoie pentru a-și atrage parteneri. Practic, ceea ce semnalam în ultimele luni că nu este prioritizat de către federațiile de motociclism sau karting devine o realitate în RES. Rămâne de văzut în ce măsură ofensiva postului TV, care are în prezent un portofoliu foarte bogat de motorsport (Formula 1 + curse suport, MotoGP, Super Rally, MotoRC, raliuri, coastă) poate fi susținută pe toate aceste fronturi fără compromisuri. În cabina de comentariu vor fi voci familiare pasionaților de zeci de ani (Alexandru Cocu, Arnold Cobilanschi), precum și piloți ce rulează efectiv în campionat (Cătălin Ghigea, Alexandru Șiclovan).
2. Un program atractiv al zilei de curse
Încă din 2019 s-au produs primele asocieri cu Romanian Retro Racing, pentru a oferi spectatorilor un motiv să petreacă întreaga zi la circuit. Ulterior, apariția Radical Romanian Cup a fost asociată cu ROTAC, iar RES a replicat prin separarea plutonului în două divizii la cursele de 1-3 ore. GT-urile și prototipurile concurează împreună, însă nu vor mai da piept cu clasele de turisme (Logan Cup, A1, A2, BMW 325 Cup și A3), care vor popula conceptul RES Touring. La prima reuniune a anului vom avea parte de patru ore de cursă – fiecare divizie va avea câte două manșe de 60 de minute.
Practic, ajungem la o viziune de tip DTM, în care ceea ce era un campionat devine pas cu pas o umbrelă sub care se dezvoltă un întreg ecosistem: serie principală, serie secundară, serie pentru istorice. Încă nu au fost explorate pe plan intern ultimele două verticale ale DTM – cea electrică și cea virtuală. Ar fi nedrept să considerăm RES Touring o ”rudă mai săracă a RES”, de vreme ce o privire aruncată pe lista de înscriși ne arată că divizia turismelor numără doi piloți cu licență internațională FIA Silver, față de unul Silver și doi Bronze în rândul GT-urilor.
3. A zis cineva Porsche?
Mihai Zamfir (Blitzwolf Racing) a fost primul pilot care s-a aliniat la start în RES cu un model Porsche de cupă, la început de 2020. Apoi, la fel cum s-a întâmplat o populare subită cu BMW-uri în urmă cu doi ani, contingentul Porsche a crescut deodată în această primăvară, când alte trei echipaje s-au pus de acord să vină la această categorie. Chiar campionii de anul trecut, Sergiu Nicolae și Fabrizio Broggi (Willi Motorsport) au făcut un asemenea pas, iar debutul noii mașini a venit cu victorie la clasă în cursa de 12 ore de la Mugello, cu sprijinul echipei italiene Ebimotors care are o bogată experiență la nivel înalt, inclusiv la Le Mans.
4. Aflux de prototipuri
Precum s-a putut vedea în ultima vreme în etapele de coastă, prototipurile au devenit tot mai populare. Puțini își mai amintesc însă că un Radical SR3 a fost reperul de performanță al primelor curse din istoria anduranței românești, după care au trecut niște ani până când fenomenul a căpătat amploare. În 2020 au apărut mai multe generații de SR3 pe grilă, dar și un Ligier JS51, iar în această iarnă ștacheta a urcat odată cu importul a două Norma M20 FC (o mașină cu care Alex Cascatău a devenit campion în Supercar Challenge Benelux), un Radical SR8 și un Wolf GR8 Tornado.
De vreme ce a fost înființată reprezentanța Radical în România, este de așteptat ca ”sporul natural” al prototipurilor să fie pozitiv în următoarea perioadă. Este definită în RES și categoria SR1 Cup, care a dat bătălii interesante la sprint între titularii din Racing League Romania. Atenție la spectaculosul RXC GT3, care deși poartă sigla Radical și arată ca un prototip cu cockpit închis va rula în divizia de GT-uri, fiind omologat internațional în diverse campionate de prestigiu, precum Britcar.
5. Dacia Revival sub forma Logan Cup
Competițiile de circuit postdecembriste au început cu etapele de sprint din 2015 și monomărcile VW Lupo și Dacia Logan. Ulterior, interesul față de aceste categorii a scăzut, iar în ultima perioadă Viorel Ivan a coagulat un grup de piloți dornici să păstreze vie această categorie. La această inițiativă s-a adăugat interesul generat de bursa Best Next Pilot, unde aproape 200 de aspiranți s-au duelat tocmai pentru două locuri pe un Logan în RES. Mihai Șurubariu și Andrei Nicolae sunt laureații – numele pe care vom sta cu ochii pentru a vedea cum se clasează în raport cu alte 6 modele identice!