5 motive să urmărești Romanian Endurance Series în 2021

Campionatul autohton de anduranță ajunge la sezonul al șaselea, continuându-și progresul printr-o serie de elemente ce vin să consolideze statutul de ramură a motorsportului cu cea mai puternică ascensiune.

Weekendul 17-18 aprilie aduce prima etapă a Romanian Endurance Series pe circuitul unde acest campionat s-a născut și a tot crescut de-a lungul a 18 etape în cinci ani calendaristici. Alte două runde au avut loc în 2019 pe Transilvania Motor Ring, traseu pe care organizatorii speră să revină în această campanie. După o iarnă de așteptare, cu multe întâlniri strategice, colectivul RES a arătat o atitudine mult diferită de ceea ce vedem în mod uzual în motorsportul românesc.

1. Campionatul și-a asigurat viitorul din punct de vedere mediatic

Semnând un acord de televizare pe cinci ani cu Look Sport, care implică atât o producție la standarde ridicate, cât și oportunități conexe transmisiunilor directe, organizatorii anduranței au oferit platforma sustenabilă și predictibilitatea de care concurenții au nevoie pentru a-și atrage parteneri. Practic, ceea ce semnalam în ultimele luni că nu este prioritizat de către federațiile de motociclism sau karting devine o realitate în RES. Rămâne de văzut în ce măsură ofensiva postului TV, care are în prezent un portofoliu foarte bogat de motorsport (Formula 1 + curse suport, MotoGP, Super Rally, MotoRC, raliuri, coastă) poate fi susținută pe toate aceste fronturi fără compromisuri. În cabina de comentariu vor fi voci familiare pasionaților de zeci de ani (Alexandru Cocu, Arnold Cobilanschi), precum și piloți ce rulează efectiv în campionat (Cătălin Ghigea, Alexandru Șiclovan).

2. Un program atractiv al zilei de curse

Încă din 2019 s-au produs primele asocieri cu Romanian Retro Racing, pentru a oferi spectatorilor un motiv să petreacă întreaga zi la circuit. Ulterior, apariția Radical Romanian Cup a fost asociată cu ROTAC, iar RES a replicat prin separarea plutonului în două divizii la cursele de 1-3 ore. GT-urile și prototipurile concurează împreună, însă nu vor mai da piept cu clasele de turisme (Logan Cup, A1, A2, BMW 325 Cup și A3), care vor popula conceptul RES Touring. La prima reuniune a anului vom avea parte de patru ore de cursă – fiecare divizie va avea câte două manșe de 60 de minute.

Practic, ajungem la o viziune de tip DTM, în care ceea ce era un campionat devine pas cu pas o umbrelă sub care se dezvoltă un întreg ecosistem: serie principală, serie secundară, serie pentru istorice. Încă nu au fost explorate pe plan intern ultimele două verticale ale DTM – cea electrică și cea virtuală. Ar fi nedrept să considerăm RES Touring o ”rudă mai săracă a RES”, de vreme ce o privire aruncată pe lista de înscriși ne arată că divizia turismelor numără doi piloți cu licență internațională FIA Silver, față de unul Silver și doi Bronze în rândul GT-urilor.

În ultimii doi ani, bătălia dintre Ginetta (GT4) și Cupra (TCR) era pentru victorii. În 2021 ar fi departe de podium în această specificație.

3. A zis cineva Porsche?

Mihai Zamfir (Blitzwolf Racing) a fost primul pilot care s-a aliniat la start în RES cu un model Porsche de cupă, la început de 2020. Apoi, la fel cum s-a întâmplat o populare subită cu BMW-uri în urmă cu doi ani, contingentul Porsche a crescut deodată în această primăvară, când alte trei echipaje s-au pus de acord să vină la această categorie. Chiar campionii de anul trecut, Sergiu Nicolae și Fabrizio Broggi (Willi Motorsport) au făcut un asemenea pas, iar debutul noii mașini a venit cu victorie la clasă în cursa de 12 ore de la Mugello, cu sprijinul echipei italiene Ebimotors care are o bogată experiență la nivel înalt, inclusiv la Le Mans.

4. Aflux de prototipuri

Precum s-a putut vedea în ultima vreme în etapele de coastă, prototipurile au devenit tot mai populare. Puțini își mai amintesc însă că un Radical SR3 a fost reperul de performanță al primelor curse din istoria anduranței românești, după care au trecut niște ani până când fenomenul a căpătat amploare. În 2020 au apărut mai multe generații de SR3 pe grilă, dar și un Ligier JS51, iar în această iarnă ștacheta a urcat odată cu importul a două Norma M20 FC (o mașină cu care Alex Cascatău a devenit campion în Supercar Challenge Benelux), un Radical SR8 și un Wolf GR8 Tornado.

De vreme ce a fost înființată reprezentanța Radical în România, este de așteptat ca ”sporul natural” al prototipurilor să fie pozitiv în următoarea perioadă. Este definită în RES și categoria SR1 Cup, care a dat bătălii interesante la sprint între titularii din Racing League Romania. Atenție la spectaculosul RXC GT3, care deși poartă sigla Radical și arată ca un prototip cu cockpit închis va rula în divizia de GT-uri, fiind omologat internațional în diverse campionate de prestigiu, precum Britcar. 

5. Dacia Revival sub forma Logan Cup

Competițiile de circuit postdecembriste au început cu etapele de sprint din 2015 și monomărcile VW Lupo și Dacia Logan. Ulterior, interesul față de aceste categorii a scăzut, iar în ultima perioadă Viorel Ivan a coagulat un grup de piloți dornici să păstreze vie această categorie. La această inițiativă s-a adăugat interesul generat de bursa Best Next Pilot, unde aproape 200 de aspiranți s-au duelat tocmai pentru două locuri pe un Logan în RES. Mihai Șurubariu și Andrei Nicolae sunt laureații – numele pe care vom sta cu ochii pentru a vedea cum se clasează în raport cu alte 6 modele identice!

Alex Cascatău (West Competition Racing) este autorul unei neașteptate reveniri cu ocazia primei etape RES din 2021

 

Alexandru Șiclovan este jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al sim racingului românesc și fondator al echipei West Competition Racing, campioană națională de anduranță în divizia turismelor.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.