Hyperloop-ul a lui Elon Musk, o chestiune ratată?

În 2012, mult veneratul Elon Musk, vine cu o idee revoluționară despre transportul în masă. Toată presa de dincolo de Atlantic se mezmerizează și nu poate înceta cu laudele la adresa lui Musk. Această idee se numește Hyperloop.

Hyperloop se dorește a fi un tren care ar circula printr-un tub cu o presiune redusă și ar ajunge la viteze de peste 1.000 km/oră la prețuri extrem de mici. Ca orice lucru care sună prea bine să fie adevărat, acest Hyperloop este un lucru care sună prea bine să fie adevărat! 🙂

Înainte de toate trebuie să spunem că ideea “originală” a lui Musk este de fapt o ciorbă reîncălzită din 1824 cu numele Atmospheric Railway (Cale Ferată Atmosferică) care ar funcționa prin absorbția aerului aflat în tunel, un fel de vacum. La începutul secolului 19 au apărut mai multe principii de punere în practică a acestui deziderat dar toate au fost depășite de dezavantaje neprevăzute și întrerupte în câțiva ani.

Atmospheric Railway

Să revenim în zilele noastre, mai exact în 2012 când presa adulatoare a milionarului Musk făcea afirmații elogioase la această idee “nouă”. Prin această publicitate au apărut și banii. Sume colosale bagate în niște desene din cărțile SF de la începutul secolului trecut. Elon, în marea lui mărinimie, face open source această idee.

Adică au desenat un tren cu ventilator în față și ca să pară futuristic au tras și niște dungi albastre. Nu glumesc, cam asta a fost sufficient să sară banu’ pentru proiect. Sigur, proiectul s-a cizelat, și au apărut randări 3D demne de orice producție Hollywoodiană.

Hyperloop

Hyperloop, scump, foarte scump!

Dacă proiectul ar funcționa ar fi într-adevăr magnific. Dar se pare că e scump de produs, atât de scump că devine pe zi ce trece mai departe de a deveni o realitate practică.

Dubai a sărit cu nu mai puțin de 22 miliarde de dolari pentru o distanță stupid de mică, 140 km până la Abu Dabi. Cele două localități sunt legate printr-o autostradă oricum. Deci sunt la o oră distanță cu mașina.

Cei din Emirate își doresc foarte tare să fie primii, nu contează la ce, totul e să fie scump. Niciun stat condus de oameni cerebrali nu ar putea să cheltuie sume de genul acesta pentru proiecte megalomaniace care ar putea pune statul respectiv pe butuci.

Revenind la revoluționara idee a celui care nu de mult dorea să-și numească copiulul „X Æ A-12”, companiile care doresc realizarea acestui proiect din nisipurile arabe, au venit cu un nou design. Se pare că nu va mai exista ventilatorul în față (deci nu va ma fi vacumare) iar noua formă, revoluționară, va fi un avion fără aripi.

Nu înțeleg noutatea dar mă rog. Deci o capsulă de plastic în formă de avion fără aripi va fi pusă într-un tunel care va folosi o șină cu levitație magnetică. Practic tot ce a rămas din originalul Hyperloop este tubul.

Levitația magnetică este deja folosită la trenuri de mare viteză în câteva țări și ajunge la peste 600 Km/ oră, și te poți uita și pe geam când trenul se deplasează iar aceste trenuri parcurg distanțe mari și nu costă atât de mult construirea infrastructurii.

Proiectul Hyperloop Dubai se dorește a fi gata anul acesta dar tot ce vedem acum sunt niște randări 3D și niște conserve de plastic puse la orizontală iar interiorul acestora sunt tot doar niște randări computerizate.

Este adevărat că au mai apărut niște imagini de prin india cu niște teste făcute de compania Virgin dar nu pot să-mi dau seama dacă e vorba de o chestiune de liniștire a investitorilor sau chiar se pregătesc de lansare.

Eu îmi doresc să văd că proiectul va exista, Emiratele sunt deja recunoscute pentru proiecte grandioase care se transformă doar în pierderi materiale. 

Poate se așteaptă niște alegeri ceva să poată lansă linia respectivă, așa cum au făcut și la noi luna asta tovarășii aflați la guvernare. Poate învață de la noi cum se face.

Oricum, nu uitați, ”viața e grea dar trece!”

Grafician de profesie este implcat de 30 de ani în realizarea de publicații, site-uri și fotografii. E pasionat de frumos și lucrează în presa auto de peste 15 ani.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
Opel Mokka-e

Test Drive Opel Mokka-e

Astăzi vă dăm întâlnire cu Opel Mokka atât online cât și în print, în paginile Weekend Adevărul. Pe hârtie puteți citi impresiile despre versiunea GS Line cu propulsor 1.2 Turbo, iar aici vrem să vorbim despre versiunea electrică Opel Mokka-e.

Citește articol »

Primul test în România cu Dacia Spring

Am plecat cu așteptări moderate la testul cu Dacia Spring și am descoperit o mașină care a depășit ceea ce credeam că voi găsi, chiar dacă modelul testat este unul de preserie, care va primi îmbunătățiri pentru versiunea de client. Primul test cu modelul electric de la Dacia clarifică multe răspunsuri la întrebări pe care, pe bună dreptate, lumea le-a ridicat.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.