Vlad Neaga strălucește într-un pluton MotoRC mai valoros ca oricând

MotoRC 2021 Neaga Catan Cazacu
Nu doar în MotoGP suntem norocoși să trăim vremuri în care cursele sunt mai disputate ca niciodată, ci și pe plan național, unde valoarea unui succes în MotoRC este din ce în ce mai mare.

Octombrie 2019. Bogdan Vrăjitoru își adjudecă ultimul pole position din sezonul MotoRC cu un timp de 1:43.122, apoi devine campion la finele unui sezon în care trei piloți și-au trecut în cont câte două victorii – el, omul pe care l-a detronat (Cătălin Cazacu) și revelația George Cațan. Șaptesprezece luni mai târziu, Vrăjitoru s-a întors în paddockul competiției, însă ceea ce a găsit la revenire este aproape de nerecunoscut pe toate planurile – organizatoric, mediatic, dar mai ales sportiv.

Aceste rânduri nu se vor concentra însă pe ceea ce s-a întâmplat de-a lungul unui an, ci pe fabuloasa schimbare de paradigmă a plutonului chiar în cele trei zile ale primei etape. Presezonul a fost la fel de reușit precum o operație într-un spital de campanie, de vreme ce pandemia și vremea rea din luna martie au împiedicat atât programele individuale ale piloților obișnuiți să călătorească înspre circuitele din Spania, Italia sau Grecia, cât și desfășurarea integrală a celor șase zile de teste oficiale de pe Motorpark România. Abia în săptămâna cursei a devenit o constantă să urce temperatura la mijlocul zilei peste 15 grade Celsius, iar de joi piloții s-au năpustit la track day pentru a aduna kilometri. Vineri s-a mai iscat o furtună pentru a spori nivelul de presiune al celor ce contau pe multitudinea de sesiuni de antrenamente programate, așa că ziua calificărilor a devenit întru câtva un test de adaptabilitate, nu o ”lucrare de control” după un semestru de învățare.

Dacă și-ar fi întors vreodată privirea, Vlad Neaga ar fi fost orbit de laserele tuturor rivalilor care au pus ținta pe el după un sezon perfect în 2020, în care doar Martin Choy i-a smuls un succes – un component al ”Sfintei Treimi” ce se pomenește ca fiind într-o ligă stratosferică pe Motorpark (alături de Mureșan și Karanyotov). Doar că Neaga a început să bată cu pumnul în masă din momentul în care a parcurs turul de la Adâncata în mai puțin de 100 de secunde, ”miracol” absolut necesar pentru a pretinde să fii canonizat, menționat în aceeași suflare cu cei trei de mai sus. Problema e că nici bine n-am apucat să deschidem subiectul includerii lui Neaga în panteonul balcanic, că deja ne-am trezit cu altă scrisoare de intenție, redactată în 99 de secunde și jumătate la ceas de după-amiază de către Milen Georgiev (ACSRU), autor al celui mai bun timp de pole din MotoRC.

Pilotul bulgar nu poate fi considerat o surpriză, de vreme ce nu mai departe de anul trecut venea de două ori pe Motorpark la categoria motoarelor de 600cc și se impunea cu lejeritate, stabilind timpi imposibil de atins de Ionel Pascotă. Trecerea lui Milen la cilindreea superioară a venit printr-un angajament pe tot sezonul cu echipa ACSRU – una numeroasă și cu destule talente, însă lipsită de un port-drapel la clasa regină. În momentul în care piloții români și-au completat tururile de calificare și au dat cu ochii la boxe de reperul bulgarului, care avea un buffer abisal, de 2,2 secunde, statutul de favorit s-a mutat într-o clipă de pe Neaga pe Georgiev precum luminile din platoul ”Vrei să fii miliardar”.

Astfel, pe grilă au apărut sintagme ale resemnării, precum obiectivul de a fi primul dintre români, iar în boxe auzeai membri ai echipelor care dădeau impresia că glumesc, afirmând că-s gata să-l sune pe Choy să-l invite să câștige pentru ei. Până la urmă, nu scrie nicăieri că MotoRC este un campionat doar pentru români, iar la cum se dezvoltă și cât de bine începe să arate n-ar fi deloc de mirare ca numărul străinilor (de valoare) să tot crească. În momentul în care cursele vor deveni un business suficient de lucrativ pentru echipe, s-ar putea să poată plăti venirea unor spanioli mai buni decât cei de la Dinamo…

Revenind pe Motorpark, unde cursa clasei Stock 1000 stătea să înceapă. Horea, tatăl lui Vlad Neaga, încerca să-i domolească impetuozitatea juniorului care se obișnuise cu victorii pe bandă rulantă, dar acum trebuia să-și adapteze mindset-ul pentru punctele de loc 2, de nu se va putea mai mult. Conservator a fost încă de la start campionul en-titre, care s-a trezit devansat chiar și de noul coechipier, Adrian Rus, care detonase racheta de pe poziția a 12-a după ratarea din calificări, de o manieră pe care am mai văzut-o anul trecut la Marian Pivniceru. Milen n-a lăsat nimic la voia întâmplării la start și a rămas în frunte, însă lovitura de teatru a venit în turul al doilea, când a căzut în virajul al patrulea, provocând o nouă reajustare mentală pentru cei ce nu se așteptau să joace victoria.

Primul care a prins aripi a fost Rus, care încerca desprinderea de un grup secund cu Vrăjitoru și Ionuț Mistode, însă o imprecizie în virajul al optulea l-a făcut să piardă fața și să viziteze ambulanța pentru mici îngrijiri la mâna dreaptă. Piesele de domino ale scenariului cursei s-au succedat cu repeziciune – Cazacu a abordat larg acul de păr de stânga, iar coechipierul George Cațan n-a stat pe gânduri și a trecut la conducere. De poarta deschisă a profitat și Neaga care s-a insinuat pe interior, Cazacu fiind convins că tinerii l-au devansat pe steag galben. Investigațiile post-cursă au scos în evidență faptul că în postul precedent (8) era arborat deja steagul verde, ceea ce a conferit legitimitate atât depășirilor, cât și ordinii de la sosire.

Dacă primele trei tururi au avut trei lideri diferiți ai cursei, Cațan a rămas apoi în frunte multă vreme, cu sunetul motorului Suzuki al lui Neaga în imediata sa apropiere. BMW-ul era redutabil pe liniile drepte, iar observatorii au putut nota cât de mult s-a schimbat și dinamica duelului dintre cei doi colegi de generație în 12 luni. Dacă la prima cursă din 2020 Neaga a părut că rulează cu rezerve în spatele lui Cațan și că l-a atacat fix când a poftit, de această dată i-a fost mult mai greu cu pilotul Racing Academy. Destine contrastante: tocmai în virajul în care VN Motorsport l-a pierdut pe Rus, Neaga l-a răzbunat cu depășirea crucială pentru victorie în ultimul tur al cursei. Era o ocazie prea bună, pe fondul erorii lui Georgiev, de a obține maximum de puncte și un ecart ce va trebui gestionat în rundele următoare.

Cât de mare este însă acest ecart? 12 puncte, deoarece Milen a strâns din dinți și s-a pus pe depășit de o manieră senzațională, cu o motocicletă rămasă fără sistemele electronice cruciale. A recuperat mai bine de zece secunde în raport cu liderii, a stabilit cel mai rapid tur al cursei și nu e nicio mostră de aroganță când declară că s-ar fi impus dacă mai erau câteva tururi sau dacă ridica din iarbă o motocicletă fără vreo avarie. Nu prea avem cum să nu-i dăm dreptate, de vreme ce n-a coborât sub 1:40 în ritm de cursă, deși categoric avea resursele de a o face. Trei argumente importante îi conferă în continuare statutul de favorit la coroană în 2021:

  • de pe marginea pistei, acel 1:39.5 din calificări nici măcar nu părea a fi cu mari riscuri asumate (comparativ cu prima ”vizită” a lui Neaga sub 1:40, spre exemplu), ci cu un limbaj corporal de control deplin;
  • tehnicienii din paddock au făcut ochii mari și la inspecția vizuală a motocicletei, care nu dispunea de upgrade-uri considerabile de performanță. Altfel spus, e net inferioară ca investiție față de multe altele de pe grilă;
  • Milen nu avea nici 100 de kilometri pe o motocicletă de 1000cc, a sa Yamaha R1 fiind abia achiziționată. Așadar, marja sa de progres odată cu înțelegerea deplină a materialului pune în pericol acel record de 1:38.768 al conaționalului Angel Karanyotov.

În urma lui Neaga și Cațan, care au purtat poate cea mai frumoasă bătălie pentru victorie din tânăra istorie a MotoRC, Cătălin Cazacu i-a contrazis pe cei ce se așteptau să scadă ritmul pe final. Mistode, însă, nu a putut rămâne în contact cu primul grup, rulând în medie cu o secundă pe tur mai lent decât piloții Racing Academy în drum spre locul al cincilea. El a fost printre numele importante pe lângă care Georgiev a trecut cu o ușurință dezarmantă. În primii șase a venit și Marian Pivniceru (cu al treilea BMW), la finele unui weekend în care a descoperit secretul timpilor de 1:41 ce-i erau inaccesibili în campania sa de debut din 2020. Prezența de spirit în a recupera motocicleta după o căzătură la viteză mică l-a făcut doar să iasă din lupta pentru podium, după care a rulat solitar către finish, cu 10 secunde avans în fața lui Vrăjitoru.

Prin prisma palmaresului, Bogdan Vrăjitoru era dat drept pretendent la titlu în acest sezon al MotoRC, însă prima sa cursă a fost mult sub așteptări, cu un reper de 1:44 pe tur. De altfel, a fost un weekend dificil pentru noua echipă MTS Motorsport, în care Cătălin Marin s-a clasat doar pe 12 și Radu Ene pe 15. La o zecime în spatele lui Vrăjitoru a sosit vicecampionul de anul trecut, Bogdan Buleandră (Team BMR) – tot la rubrica dezamăgiri pentru un pilot care anul trecut reușea să încheie manșe în secundă cu Neaga. Cel mai departe de așteptări a fost însă Emil Drăghici (Tase Racing), om de podium care s-a clasat abia pe 14.  Indiferent dacă le-a mers bine sau rău în etapa de deschidere, toți piloții abia așteaptă să revină în mai puțin de trei săptămâni pe același circuit pentru o nouă rundă în care ar fi cel mai potrivit să ne abținem de la predicții.

PilotEchipaMotocicletaCel mai rapid tur în cursă
1. Milen GeorgievACS Regiunile UniteYamaha1:40.404 (9/16)
2. Vlad NeagaVN MotorsportSuzuki1:40.786 (16/16)
3. Marian PivniceruTalladega RacingBMW1:41.451 (2/16)

Cursa categoriei Stock 600 a fost la fel de surprinzătoare, căci cine s-ar fi așteptat ca zborul lui Pascotă către o nouă victorie să fie frânt de o problemă mecanică? Adrian Petrovici a mulțumit pentru cadou și a învins în fața lui Florin Bîrlădeanu, care n-a avut startul potrivit pentru a rămâne aproape de adversarul său. Podiumul a fost completat de Georgian Radu, cel care a dominat anul trecut categoria debutanților în toate cursele la care a participat. Clasa mezină, Stock 300, și-a asumat în al doilea an de existență rolul de pepinieră de facto, limitând vârsta de participare. A fost de bun augur, cu o luptă spectaculoasă în cinci în urma liderului detașat Alex Pahome, pe care a tranșat-o Bogdan Gruia. Vicecampionul de anul trecut, Răzvan Teodorescu, a fost surclasat de trei debutanți – Andrei Criveanu, Eric Stanciu și Andrei Velicu – însă acest fapt se datorează efectelor primei sale accidentări din carieră, un moment crucial în viața de motociclist.

Sasha Tolocenco a făcut pasul către Rookies 1000 cu titlul debutanților de la 600cc în buzunar și a continuat să facă show atât pe pistă, cât și la festivitatea de premiere (da, avem mare nevoie de asemenea caractere). În urma sa la doar o secundă a sosit Andrei Guță, cu Honda în culorile Castrol ce amintea de vremurile de glorie ale lui Aaron Slight și Colin Edwards, iar pe trei s-a clasat Daniel Tsaninski. Laurențiu Stoiculescu a bifat un loc 4 la revenirea în campionat cu întreaga sa echipă, ASL Racing – un etalon în ceea ce privește prezentarea. Categoria Rookies 600 a fost cucerită de tânărul Vlad Chivu, care i-a devansat pe Mihai Avram și Gabriel Dan.

În total, 105 piloți au luat startul în cele cinci curse de duminică, iar acoperirea mediatică a fost vibrantă, fie că vorbim de efortul oamenilor dedicați din organizare, de transmisiunea televizată sau de duelul creatorilor de conținut din fiecare echipă. Pas cu pas, începe să se înțeleagă că această arie nu poate rămâne la ”și altele” în planificarea bugetară, căci dacă plătești 100 de lei, de banii aceia vei primi servicii. Esențial e că produsul în sine e ofertant, iar de aici depinde doar de talentul ”bucătarilor” să-l prezinte de o manieră apetisantă potențialilor parteneri.

Jurnalist și antreprenor în domeniul sporturilor cu motor, promotor al campionatului virtual Racing League Romania și fondator al echipei West Competition Racing.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

BMW SIM Fan Cup: Delegația României strălucește la Salzburg

Componenții echipei României au reușit prestații remarcabile în Austria, unde s-a desfășurat prima ediție a BMW SIM Fan Cup. Țara noastră a reprezentat cel de-al treilea pol de putere din cele nouă state implicate în concurs, iar Cristian Berindea a urcat pe podiumul marii finale în urma a doi sim raceri deosebit de experimentați în mediul rFactor 2. Finala din Austria a venit ca o încheirere a caravanei europene BMW VIRTUAL vs. REALITY TOUR care a ajuns şi în Bucureşti la început de septembrie.

Citește articol »

Caravana internaţională BMW SIM Racing aduce o nouă competiție virtuală la Bucureşti

Implicarea BMW Group în sim racing a luat amploare în ultimii ani cu un program competiţional de amploare, devenit o parte importantă din programul oficial de motorsport al mărcii. Şi în România, BMW este deja partener de tradiţie al principalului campionat de sim racing – Racing League Romania. Acum, Bucureşti va fi o oprire în caravana internaţională COME CLOSER. WE DON`T BYTE, cu finala programată pentru 23-24 octombrie la Salzburg.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.