Test drive Porsche 718 Cayman GTS 4.0

În viață trebuie să ai răbdare, lucrurile la care visezi îți pot bate la ușă. Cam așa au stat lucrurile și în cazul întâlnirea cu Porsche 718 Cayman GTS 4.0!

Din istoria recentă Porsche, pentru mine, cel mai special model va rămâne GT3. RS 4.0. Evident, nu m-am întâlnit cu acest model, dar cred în verdictul unor colegi de breaslă de afară. Dar uite că s-a întâmplat să ajung față în față cu Porsche 718 Cayman GTS 4.0 pe Silesia Ring.

Despre un motor

Pentru istorie, acest propulsor cu 6 cilindri de 4 litri aspirat nu are nicio legătură cu propulsorul din 997.2 GT3 RS 4.0. Cei de la Porsche au declarat că acel motor a fost cel mai scump motor instalat de ei într-un model de stradă. Un motor care a folosit arborele cotit de la propulsorul versiuni de competiție RSR, rămâne unul din cele mai puternice propulsoarele natural aspirat cu o putere pe litru de 123,25 CP. Și gata cu omagiul meu pentru acel propulsor și model.

  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Noul 4 litri dezvoltat pentru GTS 4.0 și GT4 este derivat din propulsorul ultimei generații Porsche 911 Carrera S(992), nume de cod 9A2 Evo. Deși s-a pornit de la propulsorul supraalimentat cu 6 cilindri de 3 litri, s-a ajuns la un propulsor aproape nou.

Noul motor a debutat pe 718 GT4, și mai apoi, într-o versiune ușor detunată, a fost introdus pe 718 Cayman GTS 4.0. Ce înseamnă detunat? Păi în pântecele lui GT4 dezvoltă 420 CP, în declinarea GTS 4.0 mai puțin cu 20 CP. Cuplu motor are aceeași valoare – 420 Nm.

Despre 718 Cayman GTS 4.0

718 Cayman GTS nu este un model nou în gama Porsche, doar că actuala generație, până acum, a oferit în declinarea GTS un patru cilindri în linie supraalimentat de 2.5 litri… răutăcioșii spunând că ar fi de origine Audi. Răutăcioșii pot acum să îți cumpere șervețele, au motive temeinice de plâns, mare parte din ele expuse ceva mai sus.

Dacă mai sunt totuși caractere puternice, mai spun că noul GTS 4.0 vine în echiparea de serie cu PASM – Porsche Active Suspension Management, PTV – Porsche Torque Vectoring, PADM – Porsche Active Drivetrain Mounts, evacuare sport.

  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Singura mea relatare despre interiorul lui 718 Cayman GTS 4.0 se va rezuma la faptul că mă poate găzdui fără a resimți nevoia de a-mi cenzura vreo parte a celor 188 cm înălțime sau cele 97 kg. Iar acest lucru este valabil atât pentru o poziție de pilotaj cât și pentru una de condus relaxat.

GTS 4.0 poate fi condus zi de zi, poate fi condus relaxat, paradoxal… nu induce acea angoasă, acea transpirație umedă în palme când urci la volanul unei propulsii de 400 CP și cutie manuală. Și mare parte din această valență este dată de propulsorul aspirat de 4 litri și de etajarea lungă a cutiei de viteze. Apropo de cutie, în prima treaptă se ajunge la 84 km/h, iar cu a doua deja ești în ilegalitate pe autostrăzile noastre cu 137 km/h. Și totuși, nu pot spune că etajarea lungă a cutiei este un minus.

Un propulsor unic!!!

În clipa în care decizi să utilizezi 718 Cayman GTS 4.0 pentru ce a fost conceput, intri pe un tărâm magic. Și cu toată sinceritatea, fie că vorbim despre Cayman GTS 4.0 sau Boxster GTS 4.0. sunt probabil printre ultimele modele atât de pure mecanic pe care această planetă le va vedea. Cu alte cuvinte, prețul lor nu cred că va scădea cu un cent din clipa achiziționării… doar va urca.

  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Sesiunea pe Silesia Ring a fost suficient de generoasă în numărul de tururi parcurse, iar instructorii Porsche au fost și ei suficient de generoși în a-mi oferi acele grade de libertate care să mă facă să cobor de la volan cu zâmbetul unui copil de 4 ani care a primit jucăria visată. Pentru a complica lucrurile și a-mi oferi șansa să descopăr și fabulosul șasiu al modelului… totul s-a întâmplat pe o ploaie infernală.

Propulsorul aspirat a schimbat radical mesajul mașinii, și este vorba despre o schimbare în bine. Motorul nu este leneș, urcă fabulos în ture, dar tocmai această urcare lineară și livrare a puterii într-un mod care exclude acele explozii specifice turbo îți oferă răgazul să respiri, să îți permiți vizualizarea următorilor pași… să pilotezi fluid.

Este un fel de preludiu pentru următoarele clipe de satisfacție… nu vei rata punctul de frânare, vei trăi cu frustrarea că electronica mașinii face un heel an toe perfect… dar oricând poți dezactiva funcția și exersa acest balet magic pe senzaționalul pedalier. Îți poți calcula la milimetru momentul în care ”pășești” pe accelerație, îți poți calcula gramele de putere trimise spre puntea spate.

Nu supra virarea a fost provocarea pe circuit, este acolo, o poți accesa oricând. Pe acea ploaie torențială, instructorii m-au încurajat să rămân cu electronica parțial decuplată și să îmi ajustez glezna dreaptă să comunice cu pedala de accelerație în zona celor 5 grade de libertate oferite de electronică. Cu alte cuvinte, să las ludicul pentru a învăța să explorez limitele aderenței pe acea pistă udă.

Am crezut că va fi un exercițiu mai greu, dar după un tur și jumătate eram acolo… atât de magic este acest pachet numit 718 Cayman GTS 4.0. Totul este acolo și incredibil de ușor de simțit, învățat, exploatat… trebuie doar să-și dorești. O bilă albă și pentru pneurile Michelin… au fost momente în care nu prea înțelegeam cum pot evacua atâta apă și cum pot oferi atâta aderență.

  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Șasiul este acolo să medieze relația cu motorul, cutia și puntea spate. Nu joacă rolul unui arbitru, este acel antrenor care are grijă să-ți menții ritmul respirației și să nu te sufoci, este acel antrenor care îți spune unde să aplici lovitura câștigătoare. Dar să nu ne imaginăm pentru o secundă că acest model este unul în care sari și în următoarea secundă corectezi recorduri pe circuit. Nu, dacă pleci la drum astfel calibrat… sunt șanse să nu te bucuri prea mult de mașină.

Despre sunetul motorului… nu înțeleg de ce Porsche nu scoate un album cu cele mai frumoase sunete din gama sa, iar acest propulsor sigur ar fi un hit.

  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0
  • Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Îmi cer scuze pentru entuziasm. Știu, 718 Cayman GTS 4.0 este un moft, dar este un moft creat de om care explorează ființa umană la un nivel generator de satisfacții incredibile. Și poate cel mai mare compliment adus acestui model este acela că pune un semn de întrebare în dreptul unui 911 Carrera S la a străluci.

Fişă tehnică – Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Motor –benzină, B6, 3.996 cmc, 400 CP@7.000 rpm, 420 Nm@5.000-6.500 rpm / Transmisie – cutie manuală cu 6 trepte, propulsie / Performanţe – 293 km/h v. max, 0-100 km/h în 4,5  secunde / Portbagaj – 162/150 litri / Rezervor – 64 litri/ Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.405/1.801/1.276, ampatament (mm) – 2.475 / Consum mediu declarat – 11,1 l/100 km / Preţ model (euro cu TVA) –de la 87.273

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.