Test Drive Mercedes-Benz G500

Mercedes-Benz G500! Atât de mult testosteron, atât de multă masculinitate, asumat, fără nevoia de a se explica, atât de impunător, atât de rafinat...

Nu vreau să lungesc introducerea și nici să las senzația că vreau să îmi impun punctul de vedere, dar mașina asta se adresează ochiului și simțului. De aici s-au născut cele aproape trei tone de epitete din text.

Primul contact cu noul Mercedes-Benz G500 a fost ca un blind-date: nu l-am văzut, dar l-am auzit cum sună și am simțit în stomac basul pe care îl dă din eșapamente. Bărbătesc, macho, dominant, alfa. În momentul următor, creierul meu a dat stop oricărui gând și s-a inundat de endorfine: nu există prea multe motoare care să sune atât de bine ca un V8, cu cilindree mare, rafinat și modern.

Mercedes-Benz G500 este o anomalie a industriei auto – mai sunt câteva, dar nu multe – în sensul în care acest model este neschimbat fundamental de 40 ani, din 1979, anul introducerii pe piaţă. „Stronger than time” este unul dintre sloganurile campaniei de prezentare şi consider că surprinde esenţa maşinii.

Este adevărat, de-a lungul timpului a suferit modificări minore – faruri, stopuri, semnalizatoare și bări – dar spiritul a rămas acelaşi. A câştigat capital de imagine şi o poziționare premium pe piață după ce Mercedes a început să infuzeze tehnologie și lux de la modelele sale S-Class și E-Class, schimbându-i, practic, statutul de mașină utilitară într-unul de automobil de lux, scump, pentru oameni bogați sau oameni puternici.

Pentru că Mercedes s-a prins că mașina rulează în 2019 predominant pe șosea – puțini sunt cei care ies cu el în off-road față de cei care merg on-road – a venit cu o schimbare tactică la capitolul tehnic, respectiv instalarea unei punți față cu suspensie independentă şi repoziţionarea diferenţialului, față de generațiile anterioare, echipate cu punți fixe față și spate. Cum se traduce acest lucru în comportamentul mașinii?

Am urcat la volan cu un pas săltat – garda la sol este de 24 centimetri – deja vrăjit de sunet și de prezența dominantă a caroseriei. Start/stop la buton, două ecrane mari de 12,3 inch, volanul de S-Class, piele, scaune încălzite cu suport lateral activ, reglaje electrice pe toate direcţiile, colosal de multe informaţii afişate pe displaz-uri… stop joc.

Cele trei butoane de blocare a diferenţialelor au rămas la locul lor pe consola centrală, schimbătorul de viteze este poziţionat în stil american, în spatele volanului, dar ai la dispoziţie şi două padele de schimbare a treptelor. Cutia de transfer se activează prin apăsarea butonului Low Range, iar în demultiplicarea scurtă, viteza maximă de rulare este de 40 km/h.

Mi-am propus ca la acest test să nu intru prea mult în detalii tehnice, pentru că nu aşa am perceput eu maşina. Este o bombă senzorială, la bordul căreia zâmbeşti de plăcere de la începutul până la finalul oricărei plimbări/călătorii.

Pentru că este echipat cu transmisia automată cu nouă trepte şi un V8 de 4.0 litri biturbo, care dezvoltă 422 CP şi 610 CP, G500 nu rămâne fără suflu la niciun regim de turație. Din toate pozițiile, acest tandem cutie-propulsor face din colosul de două tone jumătate, un expres rapid. În modul Sport, atinge 100 km/h de pe loc în 5,9 secunde și nu se oprește din tras decât pe la 210 km/h.

Reprizele sunt fulminante, eșapamentul te ține în transă, iar comportamentul pe viraje este incredibil. Nu am putut anticipa această latură a personalității noului Mercedes-Benz G500. Virează rapid, aproape ca o maşină de clasă medie, frânează impecabil, este foarte stabil şi agil în acelaşi timp, graţie suspensiei, setată destul de rigid pentru aşteptările mele la acest gen de automobil.

Singurul parametru de care trebuie să rămâi permanent conștient este inerția dată de greutate. Prezenţa lui acaparează atenţia în orice conjunctură. Toţi ceilalţi şoferi conduc civilizat, semnalizează şi se uită atent în retrovizoare, banda se eliberează instantaneu în faţa ta, chiar dacă nu vrei să depăşeşti, lucrurile se întâmplă normal. La volanul lui Mercedes-Benz G500, ai senzaţia că poţi face lumea mai bună, şoselele mai libere şi românii mai uniţi în cugete şi bun-simţ.

Consumul este un capitol irelevant în acest caz, pentru că la G500 este fix ultimul lucru la care te gândeşti. Consumul mediu declarat de constructor, respectiv de 11,8 l/100 km, este dărâmat de realitate. Nu am scăzut în oraș sub 18-20 l/100 km, iar extraurban am reușit un minim de 12 l/100 km, pe linie dreaptă şi pilot automat setat la 90 km/h. Nicio problemă, rezervorul are un volum de 100 litri.

Am intrat şi în off-road, pentru a onora spiritul acestui model. Unghiurile de atac şi degajare sunt suficient de mari pentru a aborda pante sau obstacole mai serioase, fără a afecta bările faţă şi spate, iar garda la sol te fereşte să rămâi suspendat pe praguri, în cazul traversării unei cocoaşe sau culmi mai pronunţate/ascuţite. 

Sistemul de tracţiune integrală este extrem de performant, chiar şi cu anvelope de stradă reuşind să scoată colosalul Mercedes-Benz G500 din situaţii încordate, fără prea multă dramă. Ba chiar graţios, aş spune.

Imaginează-ți un bloc de metal de 2,5 tone, făcând balet ca și cum s-ar fi antrenat 40 de ani pentru acest lucru. După ce am bifat toate lucrurile serioase, am un pic de joacă și de bucurie copilărească dau un alt parfum vieții. Drept urmare, am intrat pe circuit de macadam și am dat drumul la distracție.

Schimbarea de direcție și transferul de mase este ceva natural pentru noul Mercedes-Benz G500. Se comportă predictibil, liniar, iar propulsorul este alături de tine, orice ai vrea să încerci. Și nu m-am așteptat nici la așa ceva. După două ore de entertainment și jumătate de rezervor consumat, eliberat de imaturitate, am aruncat un ochi pe cifrele mai serioase.

Preţul de la care porneşte cel mai ieftin G-Class este de 97.241, varianta G350d, iar prețul de pornire al unui Mercedes-Benz G500 este de  109.260 euro, cu TVA inclus. Ținând cont de opțiunile care pot fi selectate, prețul poate depăși 135.000 euro. Pentru cei care țintesc bijuteria coroanei, varianta G63AMG pornește de la 150.422 euro.

Din punctul meu de vedere, evoluția acestui model se vede și se simte; este cea mai frumoasă propunere în cei 40 de ani de existență, are toate gizmo-urile unui automobil premium din 2019, își păstrează spiritul de off-road-er serios și statusul elitist.

Fișă Tehnică Mercedes-Benz G500

Motor – benzină, biturbo, V8, 3.982 cmc, 422 CP@5.250-5.500 rpm, 610 Nm@2.000-4.750 rpm. / Transmisie – cutie automată 9 trepte, tracţiune integrală permanentă / Performanţe – 210 km/h v. max, 0-100 km/h în 5,9 secunde / Portbagaj – 454 litri / Rezervor – 100 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.817/ 1.871/ 1.969, ampatament – 2.890 / Consum mediu declarat – 11,8 litri / 100 km / Consum în test – mulţi  litri/ 100 km / Preț de bază – 109.260 euro

Imortalizat de Mihai Dăscălescu
Grafician de profesie este implcat de 30 de ani în realizarea de publicații, site-uri și fotografii. E pasionat de frumos și lucrează în presa auto de peste 15 ani.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.