Test Drive Mazda CX-5 Skyactive-G 2.5

O piatră prețioasă trebuie șlefuită pentru a străluci... și asta a făcut Mazda cu noul CX-5. Mazda CX-5 - un SUV surprinzător din toate punctele de vedere.

Noua generație Mazda CX-5 este construit pe aceeași platformă, dar evident cu mici evoluții, și nu pot spune că acest detaliu ar fi vreun minus. A doua generație vine la cinci ani de la debutul acestui SUV, poziționat de niponi la granița superioară a zonei compacte, CX-5 face cu ochiul unei categorii generoase de potențiali clienți.

Sunt modele în această zonă care utilizează platforme din 2005. Așadar avem aceeași platformă, aceeași gamă de propulsoare… ce este nou?
Mazda conservă rețeta de a oferi un SUV la limita superioară a zonei compacte, astfel face cu ochiul unor potențiali clienți din clasa superioară. Concurență?

Păi dacă ar fi să enumerăm toate modele din această zonă, am epuiza spațiul dedicat acestui test. Apropo, și noul Duster tot în clasa SUV-urilor compacte a fost inclus acum.

Ce ne place…

Păi cam tot! De la design și până la modul în care te simți în mașină.
Pornind de la exterior care epatează acum cu o nouă declinare a limbajului KODO. Un design extrem de elegant și elaborat care extrage SUV-ul nipon dintr-un peisaj care pe alocuri apelează la strident pentru a atrage atenția.
În ultima vreme tot mă surprind afirmând că fiecare nou model Mazda lansat este echivalent cu apogeul limbajului KODO.

Am spus asta la MX-5, la CX-3… acum la noul CX-5. Dar gata, m-am lecuit. Mazda CX-5 este o mașină extrem de frumoasă, un detaliu care o va face să decoleze din showroom-uri extrem de repede. Poate singurul element ”ciudat” l-aș identifica în sigla care plutește în mijlocul grilei față și care ascunde în spate radarul sistemelor de asistență. Un design care atrage atenția și unui copil de 6 ani, cu alte cuvinte are acel ceva care să facă subconștientul să vibreze.

Am fost și voi fi fan al interioarelor sobre, a celor care nu sunt sorcovă de luminițe, care nu te atacă cu mii de butoane. Dar interiorul de la prima generație Mazda CX-5 era prea sobru, parcă intrai în vestiarul celor de la All Blacks. Și în ciuda unor materiale corecte, nu prea era vorba de multă emoție, lucru care contrasta puternic cu designul exterior. Aici niponii și-au făcut temele exemplar.

Tema a rămas în linii mari aceeași, senzația de deja—vu persistă, dar odată urcat la bordul lui Mazda CX-5 mesajul este atât de diferit. O ambianță premium, cu materiale pe măsură, un interior la fel de spațios… și extrem de bine izolat fonic. Poate doar în Mercedes-Benz S Class am regăsit aceeași izolare fonică, este suficient să vorbești în șoaptă la 120 km/h pe autostradă pentru a avea o conversație la bordul SUV-ului nipon.

În funcție de nivelul de echipare, Mazda CX-5 poate fi dotat și cu head-up display cu reflexie pe parbriz, versiunea testată avea unul cu reflexie pe un gemuleț care refuză totuși să se ascundă când închizi sistemul.

Până acum am interacționat cu motorizarea de 2 litri benzină și 165 CP și cea de 2.2 litri diesel de 150 CP, în țară m-am întâlnit cu versiunea diesel de 175 CP. Acum a venit rândul versiunii Skyactiv-G 2.5 de 194 CP.

Noua generație Mazda CX-5 are enorm de mult șarm, are o putere de seducție periculoasă, dacă pășiți într-un showroom riscați să lăsați câteva semnături pe hârtii. Pentru moment, o cilindree de 2.5 litri continuă să fie ușor inabordabilă, datorită taxelor.

Dar să așteptăm noua formulă de calcul, și poate un 2.488 cmc nu va mai fi atât de ”prețios”. Și spun asta pentru că acest motor aduce mult șarm mașinii. Am ”degustat” acest propulsor și sub capota unei Mazda6. Probabil de acolo am rămas cu o sensibilitate vis-a-vis de el. Livrează 194 CP la 6.000 rpm și 258 Nm la 4.000 rpm. O cutie automată cu 6 rapoarte trimite resursele la sistemul de tracțiune integrală permanentă.

Mazda CX-5 nu este un SUV care îi vizează pe cei care vor off-road. Sistemul de tracțiune integrală este ”sigilat”, nu îi permite celui de la volan să intervină nici pentru o eventuală blocare a unui diferențial central pentru repartizarea egală a puterii între punți. Cu acest propulsor, CX-5 nu se vrea un SUV cu parfum sportiv, se vrea un SUV care să îți ofere o călătorie cât mai relaxată și liniștită.

Un propulsor suficient de viril pentru nevoile unui șofer obișnuit, unul rafinat auditiv, cu o livrare lineară a puterii. Cu alte cuvinte o experiență puțin altfel decât ce ne-a obișnuit downsizing-ul cu ale sale propulsoare subunitare, pe alocuri. Nici un consum mediu de 10 litri, în condiții de iarnă, nu l-am găsit mare și deranjant.

Ce am rafina

Poate răspunsul cutiei, pe alocuri parcă nu este atât de rapidă pentru 2018. Am dori să putem închide head-up display-ul. Poate fi oprit afișajul, dar nu poate fi rabatat geamul acestuia. Chiar dacă iubim motorul, asocierea unui consum mai mare cu un rezervor de 58 litri… nu vă poate califica pentru o autonomie mare. Și poate un portbagaj ceva mai mare, măcar 500 litri.

Fișă tehnică – Mazda CX-5 Skyactive-G 2.5 Revolution Plus AT6 

Motor – aspirat, L4, 2.488 cmc, 194 CP@6.000 rpm, 258 Nm@4.000 rpm. / Transmisie – cutie automată 6 trepte, tracțiune integrală permanentă / Performanțe – 195 km/h v. max, 0-100 km/h în 9,2 secunde / Portbagaj – plus 477 litri / Rezervor – 58 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.550/ 1.840/ 1.675, ampatament – 2.700 / Consum mediu declarat – 7,1 litri/ 100 km / Consum în test – 10,2 litri/ 100 km / Preț model testat – 34.190 euro

Imortalizat de Mihai Dăscălescu
Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Ultimul recital pentru bătrânul tenor: Cum a reușit Joest Racing să bată monolitul Mercedes-Sauber

În mai 1989, Campionatul Mondial de Anduranță venea pentru prima sa reprezentație pe pământ european, mai exact pe fostul circuit de Formula 1 Dijon-Prenois. Ceea ce ar fi trebuit să fie un galop de sănătate pentru echipa de uzină Mercedes-Sauber a devenit, însă, cântecul de lebădă al celui mai faimos model din istoria Grupei C, Porsche-le 962. Reușita, semnată de formația lui Reinhold Joest prin piloții Bob Wollek și Frank Jelinski este notabilă și pentru că abia recent, în cursa de șase ore de la Spa-Francorchamps din acest an, am putut asista la o nouă victorie pentru un Porsche privat la nivel de campionat mondial – după o pauză de 35 de ani.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.