Test Drive Mazda CX-5 Skyactive-G 2.5

O piatră prețioasă trebuie șlefuită pentru a străluci... și asta a făcut Mazda cu noul CX-5. Mazda CX-5 - un SUV surprinzător din toate punctele de vedere.

Noua generație Mazda CX-5 este construit pe aceeași platformă, dar evident cu mici evoluții, și nu pot spune că acest detaliu ar fi vreun minus. A doua generație vine la cinci ani de la debutul acestui SUV, poziționat de niponi la granița superioară a zonei compacte, CX-5 face cu ochiul unei categorii generoase de potențiali clienți.

Sunt modele în această zonă care utilizează platforme din 2005. Așadar avem aceeași platformă, aceeași gamă de propulsoare… ce este nou?
Mazda conservă rețeta de a oferi un SUV la limita superioară a zonei compacte, astfel face cu ochiul unor potențiali clienți din clasa superioară. Concurență?

Păi dacă ar fi să enumerăm toate modele din această zonă, am epuiza spațiul dedicat acestui test. Apropo, și noul Duster tot în clasa SUV-urilor compacte a fost inclus acum.

Ce ne place…

Păi cam tot! De la design și până la modul în care te simți în mașină.
Pornind de la exterior care epatează acum cu o nouă declinare a limbajului KODO. Un design extrem de elegant și elaborat care extrage SUV-ul nipon dintr-un peisaj care pe alocuri apelează la strident pentru a atrage atenția.
În ultima vreme tot mă surprind afirmând că fiecare nou model Mazda lansat este echivalent cu apogeul limbajului KODO.

Am spus asta la MX-5, la CX-3… acum la noul CX-5. Dar gata, m-am lecuit. Mazda CX-5 este o mașină extrem de frumoasă, un detaliu care o va face să decoleze din showroom-uri extrem de repede. Poate singurul element ”ciudat” l-aș identifica în sigla care plutește în mijlocul grilei față și care ascunde în spate radarul sistemelor de asistență. Un design care atrage atenția și unui copil de 6 ani, cu alte cuvinte are acel ceva care să facă subconștientul să vibreze.

Am fost și voi fi fan al interioarelor sobre, a celor care nu sunt sorcovă de luminițe, care nu te atacă cu mii de butoane. Dar interiorul de la prima generație Mazda CX-5 era prea sobru, parcă intrai în vestiarul celor de la All Blacks. Și în ciuda unor materiale corecte, nu prea era vorba de multă emoție, lucru care contrasta puternic cu designul exterior. Aici niponii și-au făcut temele exemplar.

Tema a rămas în linii mari aceeași, senzația de deja—vu persistă, dar odată urcat la bordul lui Mazda CX-5 mesajul este atât de diferit. O ambianță premium, cu materiale pe măsură, un interior la fel de spațios… și extrem de bine izolat fonic. Poate doar în Mercedes-Benz S Class am regăsit aceeași izolare fonică, este suficient să vorbești în șoaptă la 120 km/h pe autostradă pentru a avea o conversație la bordul SUV-ului nipon.

În funcție de nivelul de echipare, Mazda CX-5 poate fi dotat și cu head-up display cu reflexie pe parbriz, versiunea testată avea unul cu reflexie pe un gemuleț care refuză totuși să se ascundă când închizi sistemul.

Până acum am interacționat cu motorizarea de 2 litri benzină și 165 CP și cea de 2.2 litri diesel de 150 CP, în țară m-am întâlnit cu versiunea diesel de 175 CP. Acum a venit rândul versiunii Skyactiv-G 2.5 de 194 CP.

Noua generație Mazda CX-5 are enorm de mult șarm, are o putere de seducție periculoasă, dacă pășiți într-un showroom riscați să lăsați câteva semnături pe hârtii. Pentru moment, o cilindree de 2.5 litri continuă să fie ușor inabordabilă, datorită taxelor.

Dar să așteptăm noua formulă de calcul, și poate un 2.488 cmc nu va mai fi atât de ”prețios”. Și spun asta pentru că acest motor aduce mult șarm mașinii. Am ”degustat” acest propulsor și sub capota unei Mazda6. Probabil de acolo am rămas cu o sensibilitate vis-a-vis de el. Livrează 194 CP la 6.000 rpm și 258 Nm la 4.000 rpm. O cutie automată cu 6 rapoarte trimite resursele la sistemul de tracțiune integrală permanentă.

Mazda CX-5 nu este un SUV care îi vizează pe cei care vor off-road. Sistemul de tracțiune integrală este ”sigilat”, nu îi permite celui de la volan să intervină nici pentru o eventuală blocare a unui diferențial central pentru repartizarea egală a puterii între punți. Cu acest propulsor, CX-5 nu se vrea un SUV cu parfum sportiv, se vrea un SUV care să îți ofere o călătorie cât mai relaxată și liniștită.

Un propulsor suficient de viril pentru nevoile unui șofer obișnuit, unul rafinat auditiv, cu o livrare lineară a puterii. Cu alte cuvinte o experiență puțin altfel decât ce ne-a obișnuit downsizing-ul cu ale sale propulsoare subunitare, pe alocuri. Nici un consum mediu de 10 litri, în condiții de iarnă, nu l-am găsit mare și deranjant.

Ce am rafina

Poate răspunsul cutiei, pe alocuri parcă nu este atât de rapidă pentru 2018. Am dori să putem închide head-up display-ul. Poate fi oprit afișajul, dar nu poate fi rabatat geamul acestuia. Chiar dacă iubim motorul, asocierea unui consum mai mare cu un rezervor de 58 litri… nu vă poate califica pentru o autonomie mare. Și poate un portbagaj ceva mai mare, măcar 500 litri.

Fișă tehnică – Mazda CX-5 Skyactive-G 2.5 Revolution Plus AT6 

Motor – aspirat, L4, 2.488 cmc, 194 CP@6.000 rpm, 258 Nm@4.000 rpm. / Transmisie – cutie automată 6 trepte, tracțiune integrală permanentă / Performanțe – 195 km/h v. max, 0-100 km/h în 9,2 secunde / Portbagaj – plus 477 litri / Rezervor – 58 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.550/ 1.840/ 1.675, ampatament – 2.700 / Consum mediu declarat – 7,1 litri/ 100 km / Consum în test – 10,2 litri/ 100 km / Preț model testat – 34.190 euro

Imortalizat de Mihai Dăscălescu
Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.