Test Drive Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue

Am zburat până în Maroc pentru a ne întâlni cu noul Ford Ranger Raptor... o țară în care cămila are prioritate în giratoriu, iar alcoolul la volan înseamnă închisoare.

Au americanii un talent incredibil de a crea obiecte de cult, legende: zippo, Mustang… si deja putem bifa pe lista si Raptor. La ei F150 Raptor, la noi Ranger Raptor.

Ford a considerat că facelift-ul meritat de Ranger este un motiv suficient de bun și pentru introducerea în scenă a lui Ranger Raptor. Nu este un nivel de echipare, cum ar fi tentați unii să creadă, este, aproape, o mașină complet nouă.

Vizual, nu cred că vei remarca vreo evoluție estetică, cu excepția grilei față masive pe care în spiritul Raptor stă scris mare FORD. Dacă partea frontală are un aer ”neterminat” asta este pentru că bara față a fost ușor ”pilită” pentru a mai oferi trei grade de libertate la nivelul unghiului de atac, acesta este de 32 de grade. Lucru valabil și la spate, acolo unde unghiul de degajare este de 24 grade, tot un plus de 3 grade.

Ranger Raptor intimidează prin dimensiuni, da, este o prezență masivă pe drum. Cea mai ”timidă” evoluție este la capitolul lungime, acolo unde Raptor este mai lung cu 4,4 cm. Garda la sol este mai mare cu 51 mm, având acum 283 mm, înălțimea este de 1.873 mm, un plus de 5,2 cm. Dar lățimea mașinii a crescut cu 16,8 cm, ajungând acum la 2.028 mm. Ranger Raptor este o prezență impunătoare fie static și mai ales în mișcare. Evazările aripilor spate umplu aproape jumătate din oglinzile laterale.

De unde aceste creșteri în dimensiuni?

Avem un șasiu ranforsat pentru a prelua sarcinile apărute la rulări cu viteze de peste 100km/h pe drumuri de pământ sau macadam. Am auzit voci care susțineau că șasiul și suspensia au fost gândite pentru a permite rularea cu viteze de peste 160 km/h în astfel de condiții… dar să nu încurajăm astfel de manifestări. Prin Maroc am ajuns pe drumuri neasfaltate la 140 km/h, în condiții de confort total, colegul din dreapta îmbrățișând un puișor de somn.

Șasiul vine cu ranforsări la nivelul traverselor longitudinale în partea din față, în zona propulsor-cutie de viteze, iar în spate avem ranforsări transversale. Au fost ranforsate și punctele de prindere ale suspensiei care este în linii mari esența acestui model. Ranger Raptor vine cu brațe de aluminiu, amortizoare FOX Racing față/ spate, pneuri BF Goodrich K02 de 33 inch. Suspensia are o cursă mai lungă cu 32% pe puntea față și 18% pe puntea spate decât un Ranger obișnuit.

Ranger Raptor vine cu o suspensie spate redesenată, punte rigidă cu prinderi Watt, s-a renunțat la arcurile foi, s-a optat pentru unele elicoidale. O configurație care nu mai avantajează căratul de saci de ciment, Raptor fiind gândit pentru altceva. Părțile esențiale sunt protejate cu scuturi de protecție realizate din oțel rezistent de 2,3 mm. Mai bifăm adoptarea unui sistem de frânare cu discuri cu diametru mărit la toate roțile.

Sub capotă avem un patru cilindri în linie de 2 litri bi-turbo care dezvoltă 211 CP la 3.750 rm și un cuplu motor de 500 Nm între 1.750 și 2.000 rpm. Te așteptai la ceva mai suculent? În viața reală acest propulsor se achită mai mult decât onorabil de a mișca cele 2.500 kg ale mașinii, cei drept ajutat și de cutia automată cu 10 rapoarte.

Nu are sens să îți imaginezi că ai putea naviga manual printre cele 10 rapoarte… este ușor peste puterea de anticipare a oricărui șofer. În altă ordine de idei, cele 10 rapoarte îți permit un consum mediu de 10 litri în cazul unui rulaj sportiv, în modul extrem pe dune am ajuns la un consum mediu de 15 litri. Prin urmare, în viața reală, la drum lung, se poate coborâ ușor sub cei 10 litri.

Ce trebuie să mai menționăm este posibilitatea de a alege dintre 6 moduri de rulare – Normal, Sport, Grass/Gravel/Snow, Mud/Sand, Baja și Rock – singurul mod care implică rularea în modul 4L. Sunt șase presetări pentru înglobează diferite mapări pentru motor, cutie de viteze, modul de transmitere a puterii, grade de libertate sau nu oferite de sistemele electronice. Ne reținut că o apăsare de aproximativ 8 secunde pe butonul ESP conduce la decuplarea totală a asistenței electronice.

Dinamic

În afara civilizației… Raptor este o teleportare în copilărie. Nu există un model de serie, excepție făcând frățiorul mai mare – F150 Raptor, care să îți ofere atâtea grade de libertate. Am un mare grad de respect față de modelele pe care le testez, și împreună cu acest respect vine și un instinct de conservare în ceea ce le privește.

Acest Ranger Raptor a reușit să concedieze acel instinct de conservare… am împins limita până acolo încât pe alocuri m-am îmbujorat de jenă că am fost capabil să pun mașina în astfel de situații, și tot am avut impresia că sunt relativ departe de potențialul ei. Pe asfalt este o mașină surprinzător de agilă, ținând cont de suspensie și pneuri. Rar m-am întâlnit cu modele care să mă împiedice să-mi găsesc cuvintele când vine vorba de a descrie comportamentul lor. Raptor trebuie condus, zburat, abuzat… orice formă de tortură imaginabilă… pentru a înțelege conceptul.

Este o mașină eveniment, este greu să-i găsești justificarea în lumea reală, cea plină de claxoane în intersecții și parcări subterane de mall. Dar are acel parfum de supererou care concediază fără drept de recurs orice argument logic. Mulțumesc Ford pentru acest moment de concediere a rațiunii, chiar dacă prețul acestui Ford Ranger Raptor te aduce rapid cu picioarele pe pământ. Da, poate mi-aș fi dorit măcar un V6 benzină sub capotă… dar nu știu dacă și planeta mai acceptă…

Fișă tehnică Ford Ranger Raptor

Motor – Turbo, L4, 1.995 cmc, 213 CP, 500 Nm. / Transmisie – cutie automată cu 10 trepte, tracțiune integrală nepermanentă/ Performanțe – 170 km/h v.max, 0-100 km/h în 10,5 secunde / Portbagaj – benă / Rezervor – 80 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 5.363/ 1.860/ 1.873, ampatament – 3.220 / Consum mediu declarat – 8,9 litri/ 100 km / Consum în test – 10,6 litri/ 100 km / Preț de bază  – nc

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Wheekend.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email
De același autor

Prim contact cu BMW Seria 4

M-am întâlnit cu noul BMW Seria 4 acum aproape două săptămâni, dar libertatea de a povesti a fost descătușată astăzi. Așadar, despre un surprinzător BMW 430i degustat pe circuitul Motorpark.

Renault Megane eVision

Renault Megane eVision

Un concept care introduce noua platformă CMF-EV a alianței. Primul model care va beneficia de această platformă este Renault Megane eVision, același nume dar o interpretare electrică a compactei franceze.

VIDEO: Premieră – Dacia Spring

Dacia este un fenomen în peisajul auto, unul pe care mai toată lumea este invidioasă, și se pare că va provoca aceeași revoluție și în peisajul vehiculelor electrice cu Spring, Dacia Spring.

TMD Friction – de la Ford Model T la Bugatti Veyron

Probabil unul din ingredientele progresului nostru ca specie, este dorința, nevoia de mai mult. În această epopee de a ne pune semnătura pe tot felul ”Everesturi”, unele reușite au parte de toate reflectoarele, iar altele rămân într-o discreție nemeritată.

Opel Crossland își schimbă garderoba

Opel Crossland își schimbă garderoba, adoptă o parte frontală inspirată de cea a noului Opel Mokka. Va fi disponibil la începutul anului 2021.

BMW 128ti pășește pe tărâmul sfânt al hothatch-urilor

Noul BMW 128ti este mult mai mult decât o nouă variantă de motorizare în cadrul gamei BMW Seria 1. Completează intervalul dintre BMW 120i şi BMW M135i xDrive şi este poziţionat ca un veritabil model sport imediat sub vârful de gamă cu tracţiune integrală.

Test Drive Mercedes-Benz Vito 114 CDI

O ultimă întâlnire cu Mercedes-Benz Vito, dar în special cu propulsorul OM651 de 2.143 cmc, un propulsor care a debutat în 2008.

BMW X2 M Mesh Edition

BMW X2 M Mesh Edition – un plus de personalitate

BMW X2 M Mesh Edition se bazează stilistic pe modelul M Sport X şi oferă BMW X2 o apariţie şi mai exclusivă şi distinctivă. Cea mai evidentă schimbare este grila M tip mesh în negru lucios.

Actualități