Test Drive BMW X5 M50d – the real BOSS

Constructorul german și-a scos din vocabular cuvântul modestie odată cu lansarea ultimei generații BMW X5. În mod cert știți deja că numele de alint al noii generații este ”The Boss”.

O etichetă lipită pe fruntea celei de a treia generații BMW X5, o etichetă care cel puțin în România din punct de vedere al popularității modelului este complet justificată.

Dar și acest univers al „Boss”-ilor are o piramidă a valorilor. Poți avea un Boss în parcare pe care scrie X5 sDrive25d sau un X5 xDrive50i.

Conform celor de la BMW, în vârful piramidei în acest moment se află BMW X5 M50d. Este acest model The real Boss? În primul rând să lămurim un detaliu important, nu avem în față un produs al diviziei M, ci unul care poartă semnătura M Performance.

BMW X5 M50d vine în echiparea de serie cu pachetul exterior M Sport

BMW X5 M50d vine în echiparea de serie cu pachetul exterior M Sport, suplimentar mai poate fi comandat kit-ul aerodinamic ce poartă tot semnătura M Performance. Pachetul M Sport aduce un plus de agresivitate părții frontale prin renunțarea la o parte din apendicele estetice prezente în zona inferioară a spoilerului și mărirea prizelor de aer. Trebuie ținut cont de faptul că se reduce puțin unghiul de atac, adică ceva mai mare atenție la atacarea unei borduri mai înalte.

Partea laterală este înnobilată cu litera ”M” prezentă pe aripa față deasupra fantei care ajută la optimizarea circulației aerului. Spatele primește și el un spoiler nou, mai jos care integrează și evacuarea dublă cu finale trapezoidale negre. BMW X5 M50d impresionează estetic, o evoluție a liniei vechii generații, dar o linie mult rafinată și cu atenție acordată la asamblare care justifică prețul. Povestea de la exterior este completată de jantele M cu spițe duble de 20 inch care sunt opționale și costă 1.558 euro.

Modelul avut la test era echipat și cu farurile adaptive full LED și faruri de ceață LED. Trebuie să ne scoatem pălăria în fața lor, trecând peste designul lor și modul în care completează linia părții frontale, la întoarcerea din test se făcuse noapte și am avut parte de o ceață deasă. Am rămas impresionat de modul în care lumina farurilor ”penetrează” ceața și asigură la volan o vizibilitate mult sporită decât în cazul unor faruri convenționale. Este o opțiune de 1.116 euro care merită bifată.

Interiorul este o lecție de ergonomie, sobrietate și eleganță

Am explorat și pipăit cam tot interiorul. L-am luat l-a puricat de la spațiul de depozitare de sub planșeul portbagajului până la clapeta de deschidere a capotei și am descoperit un interior impecabil, ceva ce nu puteam spune în trecut în special despre modelele produse de BMW peste ocean. În mod cert întreaga cabină justifică prețul. La pornire ești întrebat de mașină ce profil dorești să selectezi, lucru valabil în cazul în care nu este definit unul și nici setat unul ca default.

Pot fi setate mai multe profile, acestea incluzând nu doar poziția scaunului și a volanului ci și setări pentru lumini, display, navigație, ș.a.m.d. Sistemul BMW ConnectedDrive permite salvarea acestui profil pe un dispozitiv de stocare via USB sau pe contul BMW Online și poate fi încărcat în alte modele BMW. În cazul utilizării în alt model BMW nu vor fi disponibile setările pentru poziția scaunului și a volanului. Sistemul de climatizare cu patru zone individuale își face ireproșabil treaba.

Reușește să aducă temperatura interioară la nivelul dorit dimineața cu o pornire la rece după o noapte la minus 10 grade în aproximativ 5 minute. Încălzirea din scaune este instantanee, după maxim 30 de secunde căldura se simte. Calitatea asamblării și materialele utilizate sunt cu adevărat premium. Scaunele sunt noi, au un desen frumos și poartă și ele semnătura M Performance, dar sunt identice cu cele de serie. Acestea asigură un confort bun și o susținere laterală peste medie atât pentru șezut cât și pentru spate. Volanul M conservă calibrul care l-a făcut celebru, oferă o priză bună și comenzile amplasate pe el nu necesită o perioadă de acomodare.

Planșa de bord are o structurare orizontală, în straturi pentru a sublinia lățimea și spațiul interior. Avem zona superioară unde găsim tabloul de bord și display-ul superb de 10,2 inch al sistemului iDrive. Zona mediană este rezervată gurilor de ventilație și butonul pentru luminile de avarie și cel care grupează sistemul Driving Assistant ce include Lane Departure Warning (avertizare la părăsirea benzii), dar şi Collision Warning and Pedestrian Warning.

În cazul în care s-a optat pentru Driving Assistant Plus cu Active Cruise Control (tempomat activ) cu funcţie Stop & Go, care include frânare până la oprire și Traffic Jam Assistant, comanda rapidă pentru activarea/ dezactivarea întregului pachet se găsește tot sub butonul pentru luminile de avarie.

Zona inferioară cuprinde consola centrală cu sistemul audio și de climatizare plus panoul din stânga volanului unde regăsim comenzile pentru lumini și intensitatea luminii tabloului te bord.
Pe tunelul media se regăsește un spațiu de depozitare ce poate fi acoperit, joystick-ul selectorului cutie de viteze, controller-ul iDrive touch și comutatorul Driving Experience Control ce permite reglarea comportamentului dinamic al mașinii între ECO PRO, CONFORT, SPORT și SPORT +.

Meniul sistemului iDrive și navigarea a devenit extrem de intuitivă. Întreg universul BMW ConnectedDrive poate fi comandat pentru X5, iar noi în modelul de test am avut parte de cam toate opțiunile. Sistemul de navigație Professional impresionează plăcut cu funcția 3D City Models care oferă o descriere realistă a străzilor și clădirilor adiacente pentru a ajuta șoferul să se orienteze mai ușor. Head-Up display-ul integral color afișează o mulțime de informații, de la viteza de rulare și informațiile sistemului de navigare pînă la limitările de viteză, posibilitatea de depășire sau nu (linie continuă), info de la sistemul infotainment… costă 2.726 euro dar merită.

Active cruise control cu funcția Stop&Go este una dintre opțiunile recomandate, chiar dacă costă 1.631 euro. Următoarele trei opțiuni nu costă enorm, dar transformă radical experiența la bordul lui X5 M50d. BMW Internet Access – 105 euro, BMW Live – 105 euro și BMW Apps – 158 euro. Puteți profita de uriașul univers dezvoltat de cei de la BMW în ceea ce privește conectivitatea. De la aplicații dedicate muzicii (Aupeo, Deezer…) până la facebook și ce mai doriți. Modelul avut la test era echipat cu sistemul audio Harman Kardon Surround care costă 1.147 euro.

Va trebui să părăsim sistemul BMW ConnectedDrive pentru că este contagios și riscăm să nu mai acoperim restul detaliilor.
O poziție corectă la volan poate fi reglată fără nicio problemă, vizibilitatea este bună și ergonomia postului de conduce este foarte bună. În continuare cei care urcă sau coboară din mașină trebuie să fie atenți la nivelul pragurilor pentru a nu se trezi cu urme pe picioare. Apoi garnitura catifelată care delimitează habitaclul în zonele portierelor are un talent nativ de a strânge scame și tot felul de pufuri care au altă culoare decât neagră.

Prin urmare nu ar strica să aveți în mașină și o rolă adezivă pentru curățat această zonă. În final un mare plus pentru volumul portbagajuli și modul în care este structurat. Cei 650 litri se pot transforma în 1.870 litri. Extrem de util și spațiul de depozitare de sub planșeul portbagajului, acolo pot fi stocate obiecte necesare în utilizarea curentă, fără a avea emoții că sunt vânturate prin portbagaj. În final merită menționat că BMW X5 M50d poate fi comandat și în versiune cu 7 locuri.

Trei turbine care transformă un diesel de 3 litri în catapultă

Nu vă lăsați păcăliți de logo-ul X5 M50d, sub capotă avem un propulsor diesel de 3 litri cu șase cilindri în linie supraalimentat în trei etape şi injecţie directă common-rail. Cei 381 CP livrați între 4.000 și 4.400 rpm și cuplul motor de 740 Nm disponibil între 2.000 și 3.000 rpm te fac să ai impresia uneori că ești o moleculă de apă într-un furtun de pompieri.

Propulsorul este o bijuterie și nu prea are rivali în clasă. Range Rover Sport propune un diesel care în versiunea de vârf are 292 CP și 600 Nm, iar Porsche Cayenne își surclasează rivalul la capitolul motorizare doar cu agregatul diesel V8 bi-turbo de 4.2 litri care dezvoltă 382 CP și 850 Nm. Propulsorul are o dezinvoltură impresionantă de a urca în ture atunci când este cazul, și livrează cu aceeași constanță putere până la valori de peste 5.000 rpm.

Disponibilă standard, tehnologia BMW BluePerformance permite ca modelul M Performance să îndeplinească standardele de emisii EU6. Puterea propulsorului diesel este transferată la drum prin transmisia automată cu opt trepte şi tracţiunea integrală BMW xDrive. Cutia lucrează impecabil, nu simți nicio clipă nevoia unei unități cu dublu ambreiaj. Sistemul xDrive lucrează impecabil.

În cazul unei rulări normale, chiar una cu accente sportive nu vei sesiza transferul de putere între punți și chiar între roțile de pe aceeași punte. Doar atunci când vei forța nota destul de serios, iar acest lucru se întâmplă pe un drum cu aderență scăzută vei descoperi cum lucrează xDrive. În primele trei moduri – ECO PRO, CONFORT, SPORT, orice pornire războinică este temperată de electronică. Modul Sport+ oferă un anumit grad de libertate care poate fi crescut dacă se renunță la serviciile DTC.

Este momentul în care descoperi că BMW X5 M50d are o masă de 2.265 kg la gol care înseamnă în viața reală minim 2.400 kg. Mașina are o tendință subviratorie care în marea parte a timpului este anihilată de sistemul xDrive care trimite până la 100% din puterea motorului spre roata spate de pe exteriorul virajului. Simți cum mașina este împinsă și spatele îți lasă impresia unei glisări care conduce la eliminarea subvirării.

BMW X5 M50d este în permanență supravegheat de electronică. În momentul în care senzorii descoperă o oscilație bruscă a caroseriei deja electronica este suverană. Accidental, pe suprafețe ude sau cu aderență scăzută, poți descoperi și mici reacții supraviratorii care sunt ușor de corectat și controlat. Noua generație în schimb pare a fi câștigat un spate ceva mai masiv a cărui masă se simte în cazul unui mod dinamic de condus.

Pentru amatorii de sunete, BMW X5 M50d este echipat și cu funcția Active Sound care îi va bucura pe ocupanții mașinii cu un sunet super de motor, sunet ce este generat prin sistemul audio Harman Kardon Surround.

BMW X5 M50d dispune standard de suspensie Adaptive M, care include Dynamic Damper Control (control dinamic al suspensiei) şi suspensie pneumatică pe puntea spate, precum şi servodirecţie asistată electric. Modelul testat avea și opțiunea de 3.473 euro – Pachetul Dynamic de suspensie adaptivă ce include Dynamic Performance Control (control dinamic al performanţelor) şi stabilizare activă a ruliului Dynamic Drive.

Setarea suspensiei poate fi călcâiul lui Ahile în ceea ce privește acest model. Este vorba despre o interpretare M a suspensiei BMW. Chiar și setarea confort a suspensiei este relativ rigidă. Cineva care iubește o astfel de suspensie o va găsi delicioasă, la fel de delicioasă este suspensia în cazul rulării într-un mod sportiv. În schimb dacă vrei să rulezi relaxat din punctul A până în B, după 100 km s-ar putea să o descoperi iritantă. Este o observație care are mare legătură cu suprafața de rulare. Pe un drum bun, senzația de disconfort este puternic atenuată sau chiar dispare.

Direcția este precisă dar feedback-ul lipsește aproape cu desăvârșire. În cazul unui BMW X5 care nu poartă litera M sau semnătura M Performance acest lucru nu ar fi un minus evident.

După aproape 500 km (București – Pitești – Câmpulung – Moieciu – Râșnov – București), BMW X5 M50d a afișat un consum mediu de 12,7 litri. O valoare bună ținând cont că pe secțiunile virajate de munte am pus la lucru toate resursele propulsorului și ale sistemului xDrive. Noi estimăm că în viața reală în mediu urban un consum de 14 litri este normal, iar extraurban se poate ajunge la un 9 litri.

Consum de combustibil: consum urban în l/100 km 7.6 / consum extraurban în l/100 km 6.2 / consum mixt în l/100 km 6.7

Emisii de CO2 în g/km 177

Capacitate rezervor în l (aprox.) 85

Performanţă

Viteza maximă în km/h 250

Acceleraţie 0 – 100 km/h, în sec. 5.3

Mase

Masa la gol (EU), în kg 2,265

Masa maximă admisă, în kg 2,900

Sarcina admisă, în kg 710

Sarcina admisă pe puntea faţă/ spate, în kg 1,370/1,580

Motor

Cilindri/ supape 6/4

Capacitatea în cmc 2,993

Alezaj/ cursă în mm 90.0/84.0

Putere maximă în kW (CP) la 1/min. 280 (381) / 4,000-4,400

Cuplu maxim în Nm la 1/min. 740 / 2,000-3,000

Raport compresie : 1 16.0

Jante

Dimensiuni pneuri faţă 255/50 R19 107W

Dimensiuni pneuri spate 285/45 R19 111W

Dimensiuni şi material jante faţă 9J x 19, jante din aliaj

Dimensiuni şi material jante spate 10J x 19, jante din aliaj

BMW X5 M50d – preț de bază 89.155 euro

Preț model testat – 110.067 euro

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.