Test drive Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo AT8

Cu Alfa Romeo Stelvio am interacționat extrem de puțin pentru a putea da un verdict. Prin urmare am programat un test drive cu SUV-ul italian.

M-am întâlnit pentru prima dată cu Alfa Romeo Stelvio acum aproape un an și jumătate, a mai urmat o scurtă interacțiune cu versiunea Quadrifoglio Verde pe circuitul Academiei Titi Aur. Puțină vreme petrecută în spatele volanului unui Alfa Romeo Stelvio, prin urmare am recurs la măsuri compensatorii.

Astăzi, un Alfa Romeo Stelvio Q4 cu propulsor supraalimentat de 2 litri. Vizual, o caroserie care, alături de Giulia, au un același epicentru estetic. Cu un mic exercițiu de imaginație, putem privi acest Stelvio la o scară ceva mai mică și să-l numim Giulietta. O afirmație care ține loc de rugăminte îndreptată spre Alfa Romeo să-și actualizeze cât mai repede gama de modele.

Totuși, estetic aș reproșa proporția dintre roți și pasajele roților, chiar dacă modelul testat era echipat cu jante de 20 inch, spațiul lăsat liber pentru cursa suspensiei lasă impresia unei mașini ”desculțe”. Al doilea detaliu inexplicabil, este legat de profilul spatelui, nu este un reproș, este doar un semn de întrebare… vizual, spatele este extrem de compact, dar ascunde o grotă de 525 litri care se numește portbagaj.

Fiind un model care a fost dezvoltat în paralel cu Giulia, având la bază aceeași platformă, evident, că în spiritul eficienței și a reducerii costurilor… avem și aceeași planșă de bord. Singurul lucru pe care l-aș dori altfel la interior… butonul de start/stop de pe volan să fie roșu, să-mi sară în ochi.

La fiecare urcare l-a volan, îmi pleca mâna în mod automat în dreapta volanului pentru a căuta butonul de start. Și apoi aș reduce intensitatea martorilor luminoși din portiere care îmi indică blocarea ușilor.
Pentru că Stelvio este un model senzațional din punct de vedere al plăcerii oferite atunci când ești la volan, nu pot trece cu vederea nici poziția ușor mai joasă la volan decât la media SUV-urilor, senzație amplificată și de linia înaltă a geamurilor laterale.

Să revenim la meccanica delle emozioni

La prima vedere un propusor turbo de 2 litri pare cam rahitic pentru a putea lua în calcul vreo urma de sportivitate când vorbim despre 1.735 kg. Dar, acest Stelvio accelereaza de la 0-100 km/h în 5,7 secunde și are o viteza maxima de 230 km/h. Un propulsor de 2 litri extrem de viril, care livrează extrem de plăcut puterea. În modul Normal ai suficiente resurse, dar vei zâmbi de fiecare dată când selectezi modul Dynamic.

Senzația este că l-ai trezit pe Taz sub capotă. Când am interacționat prima dată cu acest motor pe circuitul Motorpark, l-am acuzat că ar fi ușor cam leneș, că nu urcă în ture atât de repede pe cât mi-aș dori. În traficul de zi cu zi, chiar și pe drumuri virajate de munte nu am mai perceput acest minus. Italienii au ureche muzicala, sau cel puțin știu sa mimeze elegant acest lucru.

Un propulsor de doi litri turbo nu are nativ prea multe acorduri ascunse printre cilindri, sunetul viril și masculin perceput la interior este ușor catalizat cu ajutorul sistemului audio, dar nu este accentuat în măsura în care să pară artificial. O direcție precisă, o punte față surprinzător de riguroasă și grăbită în a urma indicațiile celui de la volan, pentru un SUV.

Subvirarea apare târziu, dar până la un punct este frumos neutralizata de sistemul de tracțiune integrala Q4. Stelvio se simte extrem de agil, nici masa nu prea o simți din spatele volanului. O parte din dinamica excelenta vine și din faptul că sistemul de tracțiune integrala este în esență o propulsie, dacă se sesizează pierderi de aderență poate, sistemul trimite până la 50% din cuplu spre puntea față. Un sistem de frânare andurant care a livrat performanță și consistentă, nu am sesizat urme de oboseală în cazul unei utilizări sportive.

În viața de zi cu zi, Stelvio are nevoie în mediul urban de 12-13 litri de benzină la 100 km parcurși. Extra urban lucrurile stau mai bine, un traseu de 300 km compus din 200 km rulaj ușor sportiv, cu 80 km drum virajat de munte parcurs într-un ritm alert și 20 km macadam au fost finalizați cu un consum mediu de 8,9 litri.

Chiar dacă este ușor mai gurmand, recomand versiunea de 2 litri și 280 CP. Este un pachet extrem de interesant. Poate fi SUV-ul liniștit care să parcurgă sute de kilometri în liniște, dar la distanță de un click se află o mașină sport, cu atitudine, cu un comportament agreabil, cu un sunet, chiar dacă ușor augmentat, superb.

Imortalizat de Mihai Dăscălescu
Fișă tehnică Alfa Romeo Stelvio 2.0 Turbo AT8

Motor – turbo, L4, 1.995 cmc, 280 CP@5.250 rpm, 400 Nm@2.250 rpm. / Transmisie – cutie automată cu 8 trepte, tracțiune integrală permanenta / Performanț­e – 230 km/h v. max, 0-100 km/h în 5,7 secunde / Portbagaj– 525 litri / Rezervor – 64 litri / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.687/ 1.903/ 1.648, ampatament – 2.818/ Consum mediu declarat – 7 litri/ 100 km / Consum în test – 10,2 / Pre­ de bază – 41.400 euro

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Raël vous dit ce qui est réel : J’aurais pu être en F1

Cum ar fi fost dacă sinistrul Gregorian Bivolaru, cunoscut pentru cultul său cu influențe yoga care s-a transformat într-o rețea de proxenetism, ar fi iubit nu doar minorele, ci și cursele de mașini și, peste toate, OZN-urile și civilizațiile extraterestre? Ei bine, atunci am fi avut și noi, românii, un Claude Vorilhon autohton. Să explic.

Citește articol »

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.