Test drive Abarth 500C esseesse 1.4T-Jet

Fiat 500 nu mai este vreo noutate, deși are un șarm colosal. Dar un Abarth 500C esseesse este un ghemotoc plin cu artificii care așteaptă să fie aprinse.

Spaghetti factory – Scorpionul

S-ar putea să mă înșel, dar în clipa în care scriu acest material nu mă pot gândi la un alt ingredient culinar care să poată îmbrăca atâtea forme: Spaghetti!!! Fiat Panda / Abarth 500C esseesse

Avem o bază comună, dar unul a fost condimentat cu GPL, altul cu venin de scorpion. 

C-ul acestui Abarth este sinonim în acest caz cu cerul liber, chiar dacă nu putem vorbi despre un cabrio veritabil. Soft topul pliabil a înlocuit plafonul și luneta spate, cu alte cuvinte te poți bucura de lumină, soare, căldură, aer, ești relativ izolat de sunetee agresive din mediul înconjurător, poți asculta muzică fără a fi nevoit să ridici volumul la cer, poți avea o discuție în mașină fără a răguși… dar poți să te bucuri de sunetul evacuării la același nivel cu cei de pe stradă.

Propulsorul 1.4 T-Jet care dezvoltă 160 CP la 5.500 rpm și un cuplu de 230 Nm disponibil la 3.000 rpm este plin de caracter. Pachetul ”esseesse” este mult mai mult decât un upgrade de putere în cazul acestui model Abarth. Evacuarea cu patru finale oferă o ambianță sonoră aparte, iar dacă mai introducem în ecuație și ocazionalele detonații, ai impresia că orașul s-a transformat în ”evadarea din labirint”. Plusul de putere este vizibil în primele trepte, acolo unde reprizele au devenit mai bune.

Modelul testat era echipat cu o cutie automată cu 5 trepte. Păi să zicem că ai nevoie de o perioadă de acomodare cu modul de operare a cutie, să devii tu intuitiv, că ea este ceva mai încăpățânată… dar după un timp te obișnuiești cu ea. Dacă  ar fi fost o cutie automată clasică lucruri ar fi stat mult mai bine, dar este una mecanică pilotată automat.

Ceea ce conduce la goluri ceva cam mari de putere în transmisie în momentul schimbării rapoartelor. Sistemul de frânare este unul care îți aduce aproape la fel de mult zâmbet pe față precum motorul. Suspensia este ceva mai rigidă, dar o parte din faptul că simți toate pietricelele de pe drum se datorează și jantelor de 17 inch încălțate cu pneuri 205/40 R17. Ținuta de drum va fi alt capitol care te va surprinde, buburuza asta este suficient de încăpățânată și urmează trasa indicată de cel de la volan cu multă acuratețe.

În mod cert nu este mașinuța perfectă. Interiorului îi poți reproșa destule, dinamic nu este vreo referință în clasă, dar în ansamblu… Abarth 500C esseesse are puterea de a te cuceri și a cultiva nevoia irațională de a cumpăra acest model. Doar și pentru zâmbetul tâmp pe care ți-l zărești în oglinda retrovizoare când evacuările ”pușcă” și vezi oameni pe stradă care caută cu privirea un supercar agitat.

Concluzie

Aceeași platformă… și două produse atât de diferite. Dacă la 30 de ani îți cumperi un Panda 1.2 EasyPower nu îți vei umple pagina de facebook cu imagini ale noului bolid, dar dacă la 30 de ani ai în buzunar talonul de la un Abarth 500C esseesse… ai șanse să devii artist foto. Iar lucrurile pot spune că stau exact invers la un 55 de ani.

 Abarth 500C esseesse 1.4 T-Jet

Preț de bază: 27.373 € / Preț model testat: 33.381 € / 0-100 km/h 7,6 sec / Viteză maximă 209 km/h / Consum mediu în test 8,2 litri/ 100 km / CO2 151 g/km / Masă 1.170kg / Motor L4, turbo, 1.368 cmc / Putere 160 CP la 5.500 rpm / Cuplu motor 230 Nm la 3.000 rpm / Cutie de viteze automată cu 5 trepte

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.