Primul test în România cu Dacia Spring

Am plecat cu așteptări moderate la testul cu Dacia Spring și am descoperit o mașină care a depășit ceea ce credeam că voi găsi, chiar dacă modelul testat este unul de preserie, care va primi îmbunătățiri pentru versiunea de client. Primul test cu modelul electric de la Dacia clarifică multe răspunsuri la întrebări pe care, pe bună dreptate, lumea le-a ridicat.

Pentru că deja momentul datelor tehnice a trecut, Dacia Spring fiind deja prezentată de ceva timp, nu mă voi opri asupra acestora, pe care oricum fișa tehnică le expune foarte clar, ci mă voi axa în acest material asupra lucrurilor pe care lumea le-a tot întrebat în ultimele luni. Sunt întrebări pe care voi, cei care deja ați precomandat mașina, dar și alții interesați de model, și le-au pus pe bună dreptate. Să le luăm pe rând.

Cui i se adresează Dacia Spring?

Un aspect esențial la acest capitol este să ai acces la o priză domestică, în locul de parcare. Asta simplifică modul în care poți utiliza Dacia Spring pentru că în circa 14 ore, chiar și la 10A, bateria este complet încărcată. În acest scenariu, peste noapte vei putea încărca mereu cât ai nevoie, ceea ce face din Spring mașina ideală pentru naveta zilnică, mai ales dacă este în mediul urban. Pe parcursul unei luni, zecile de drumuri scurte la cumpărături, mall, muncă sau întâlniri se vor mula ca o mănușă pentru Spring.

Doar 44 CP? Sunt suficienți?

Acesta a fost unul dintre aspectele cele mai discutate, iar cei care spun că 44 CP sunt puțini pentru această mașină trebuie să țină cont de două lucruri importante. Primul este că mașina are o greutate de puțin peste 900 kg, iar al doilea este că valoarea de cuplu maxim, de 125 Nm este disponibilă în orice moment. Practic, mașina electrică este complet diferită în ceea ce privește comportamentul față de una cu motor termic, cu avantaje clare în ceea ce privește dinamica pentru prima. În oraș, cu doar 44 CP, vei putea sprinta fără probleme cu Spring în orice situație de mers, iar în traficul extraurban nu ai nicio problemă în a face depășiri în palierul 60-100 km/h sau să menții viteza maximă pe autostradă. Dacă puterea de 44 CP era o problemă pentru tine, pot spune că nu este una reală – Spring este plăcută de condus și nu ai nevoie de mai mult în traficul urban.

Video review in Romania cu Dacia Spring

Dacia Spring made in China?

Da, Dacia Spring este făcută în China. Pentru moment. Există planuri ca modelul să fie produs în viitor în Europa, dar Europa este dependentă de bateriile din China, care alături de Coreea de Sud produce 98% din piața mondială. Deci, chiar dacă s-ar vrea, momentan nu prea are sens ca această mașină să se producă în Europa. Nu trebuie nici să asociați China cu ceva ieftin, pentru că în cazul bateriilor pentru mașini, China conduce detașat nu doar ca producție, dar și ca tehnologie.

Cum se simte Dacia Spring la conducere?

Mai bine decât m-am așteptat. Este confortabilă așa cum Dacia ne-a obișnuit, deși ampatamentul este unul scurt și asta, în general, afectează confortul. Este extrem de agilă, grație dimensiunilor extrem de compacte, dar și a diametrului de bracaj incredibil de mic, de 9,5 metri. Este destul de bine izolată fonic și poate fi catalogată ușor gălăgioasă doar la viteze de peste 90 km/h, unde nu prea mai contează pentru mașina asta. În ceea ce privește dinamica, trebuie știut că sistemul ESP este extrem de restrictiv, imediat cum apare o posibilă alunecare a unei roți, iar asta face ca Spring să fie sigură, chiar dacă există un ruliu sesizabil la schimbările rapide ale direcției. Bateria este montată sub bancheta spate, ceea ce ajută la distribuția maselor pe punți și a menținerii centrului de greutate cât mai jos – toate un plus pentru dinamică, în ciuda gărzii la sol mari, de 15 cm în cel mai jos punct.

Cum este la interior?

Plasticele sunt dure, dar bine legate, totul pare foarte solid și nu este deranjantă calitatea nici vizual, nici tactil. În față se stă foarte sus, dar este loc și pentru persoane de până la 2,00 metri. În spate, la 1,84 m stau lipit cu capul de plafon, iar la genunchi sunt lipit deja de scaunul față. E clar că mașina nu e pentru așa ceva, dar pentru câteva minute prin oraș nu cred că e o problemă să stai în spate. Portbagajul este peste media segmentului, cu 290 de litri, în care ai clar mai mult decât ai nevoie chiar dacă vei cumpăra alimente pentru o săptămână (fără să punem baxurile de apă la socoteală). În rest, sistemul multimedia își face treaba foarte bine, mai ales că are Apple Car Play și Android Auto (prin cablu).

Mai pot cumpăra o Dacia Spring?

Nu prea, doar dacă nu te deranjează că va fi livrată în 2022. Deja sunt mai mult de 5.000 de precomenzi, care, dacă se confirmă, se vor livra abia anul viitor în întregime. Pe site-ul dacia.ro nici nu mai poți precomanda mașina, ci doar te poți înscrie pe o listă de așteptare. Pentru cei care au deja o precomandă, Dacia va începe să emită facturile din luna mai, când se vor înainta și termeni de livrare. Deși au existat zvonuri despre numărul de mașini pe care Dacia le va putea livra anul acesta, situația este una dinamică și se va încerca livrarea cât mai multor unități pe piața locală. Rămâne doar să vedem câte.

Fișă tehnică Dacia Spring

Motor – electric, 44 CP, 125 Nm / Transmisie – cutie automată cu o singură treaptă, tracțiune față / Performanțe – 125 km/h v. max, 0-50 km/h în 5,8 secunde / 0-100 km/h în 19,1 secunde / Portbagaj – 290 litri / Capacitate acumulatori litiu-ion – 27,4 kWh / Autonomie WLTP oraș – 305 km / Timp încărcare 0-100% la priză domestică 220V (10A) – 13,5 ore / Dimensiuni – L/l/h (mm) 3734/1579/1488/, ampatament – 2423 / Gardă la sol – 15,1 cm / Preț de bază (euro cu TVA) – 18.100

Iubesc mașinile de mic, îmi place tot ceea ce ține de industria auto și am o experiență în jurnalismul auto de peste 14 ani, fiind fost Redactor-Șef la revista Auto Bild România și Director Editorial la revistele AUTO pro și 4×4. În acest moment, fac parte din echipa editorială Adevarul Auto și am propriul meu canal de YouTube unde testez cele mai noi masini.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.