Mercedes-Benz S 500 4Matic – Redefinirea luxului?

Mercedes-Benz S 500 4Matic
Zi, noapte, gravitație, fiecare nouă generație S Class a redefinit standardele luxului... oare așa stau lucrurile și cu noua generație? Are Mercedes-Benz S 500 4Matic puterea de a fi Observatorul astronomic de la Greenwich în clasa de lux?

Spre deosebire de toate generațiile de până acum, W223 m-a luat prin surprindere puțin la capitolul design. Recunosc, va fi un test cu o tușă ceva mai personală pentru că un obiect precum S Class nu poate fi tratat impersonal, fără emoție, distant.

În imaginile oficiale am descoperit detalii care îmi aminteau de modele din istoria constructorului german, dar imaginea generală parcă nu avea acel plus de strălucire. După ce am socializat două zile cu modelul… am descoperit că designul crește cu fiecare privire aruncată mașinii, are puterea să te convingă. Are prestanță, impune respect… dar încă nu sunt convins de designul grupurilor optice spate. Și mi-aș dori ca mânerele portierelor să se retragă mai repede, să îmi lase.. și să lase audienței, libertatea de a admira linia caroseriei nealterată. Recunosc, timpul limitat nu mi-a permis scotocirea prin meniu MBUX să văd dacă există opțiunea de a ”remedia” acest reproș.

  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic

Și pentru a nu ajuta caroseria cu nimic, sesiunea foto am realizat-o intenționat pe un câmp. Mi-am dorit să evadez într-un loc unde pot privi mașina curată, cu designul neinfluențat de niciun reper.

1000%, da, am scris o mie, și nu o sută, un S Class este despre interior și despre experiența de la bordul mașinii. Iar la acest capitol noua generație are subiecte pentru a umple câteva romane.

Deschizi portiera și ai nevoie de o clipă pentru a-ți recăpăta încrederea în glezne, să fii puternic, să nu te lași dominat. Sunt detalii pe care le poți admira până la abandon, să te surprinzi că ai rămas într-o contemplare continuă. Tapițeria de piele a scaunelor, panoul de control ”plutitor” din plafon, ornamentele incintelor acustice ale sistemului Burmester. În ciuda unei revoluții și a unei ușoare controverse inițiale generată de introducerea display-ului central de 12,8 inch, interiorul m-a cucerit cu simplitatea și eleganța sa. Este un cocktail de informație latentă, care este acolo tot timpul, la care ai acces fără a face un efort, dar care nu este agresivă, nu țipă la cel de la volan și design atemporal, clasic.

  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic

Zona mediană a planșei de bord este dominată de ecranul de 12,8 inch. Nu prea mai există butoane fizice, baza ecranului este asezonată cu o bandă pe care se regăsesc comenzi/ scurtături pentru a ajunge mai repede în diferite secțiuni ale sistemului MBUX. Tabloul de bord este un alt display cu diagonala de 12,3 inch.

Aici există un mic conflict cultural, dacă-l pot numi / identifica astfel. Într-un interior în care regăsești ceea ce știai că definește un S Class, dai peste această infuzie de tehnologie. Pielea, lemnul și display-ul… parcă nu ajuns la acel grad de metamorfoză. În altă ordine de idei, detaliul care mi-a bulversat simțurile este tocmai display-ul de 12,3 inch, cel al tabloului de bord, pe care șoferul poate alege o temă clasică cu ceasuri sau doar o hartă a sistemului de navigație… iar acest display este 3D. Din păcate este o experiență care trebuie trăită, nu poate fi redată în imagini. Odată așezat la volan, mașina măsoară distanța până la capul șoferului, monitorizează în permanență această distanță, la fel și distanța dintre ochii celui de la volan… și astfel sunt proiectate pe display două imagini care compun această perspectivă 3D… și este absolut impresionantă. Harta 3D a capitalei îți lasă impresia că ești pe un deal și privești orașul de sus, pentru că pe hartă sunt reprezentate 3D și clădirile. Altceva? Sunet 4D, un sistem audio cu feedback în scaune. Impresionant în cazul muzicii, poate nu același grad de șarm în cazul în care asculți un podcast. Calitatea audiției oferită de sistemul Burmester este fabuloasă.

Ce te va mai bulversa la volanul lui Mercedes-Benz S 500 4Matic? Sistemul de navigație cu realitate augmentată. Fie că este vorba de informațiile afișate pe head-up display sau de imaginile video afișate pe display-ul central, este impresionant cât de fluid sunt afișate informațiile de direcționare peste imaginea video în timp real.

Sunt câteva elemente noi în Mercedes-Benz S 500 4Matic, noi din punct de vedere al tradiției. Aici includ și volanul care are alt calibru. Este plăcut, este mai gros, oferă o priză mai bună… dar migrează ca mesaj spre ceea ce ne-a obișnuit BMW. Intuitive și ușor de accesat comenzile, singurul lucru pe care l-aș reproșa este un ușor joc al acestor butoane generat tocmai de designul spițelor volanului. Și dacă tot am deschis secțiunea de reproșuri… să introduc în cadru și portierele. Nimic de reproșat designului interior al panoului, sau legat de amplasarea comenzilor, doar că în clipa în care portiera este deschisă de la poziția intermediară spre maxim… nu prea mai ajungi să o închizi dacă stai pe scaun, nu mai vb de cazul în care ai centura cuplată. Și o spun din perspectiva unui individ de aproape 1,90 metri înălțime. Un alt detaliu pe care am dori să-l analizăm ceva mai atent la un viitor test este insonorizarea. Pneuri de iarnă, vânt lateral… dar parcă ceva cam mult zgomot la interior la rularea pe autostradă.  

  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic

Locurile spate sunt impresionante. Detalii precum spațiu la picioare sau cap nu se discută pentru că nu este cazul. Posibilitățile de reglare pentru scaunele individuale spate sunt impresionante, impresionant este și nivelul de individualizare al conținutului oferit de sistemul MBUX pentru fiecare pasager. Pe cotiera centrală a apărut și o tabletă, detaliu prezent deja și la concurenți. Tot în cotiera centrală se ascund și două măsuțe pliabile, în genul celor din avion. O mică problemă ergonomică, în funcție de poziția scaunului față, măsuța se poate lovi de display-ul amplasat pe scaunul față atunci când este extinsă.

  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic
  • Mercedes-Benz S 500 4Matic

La nivel de șasiu, într-un mod ușor ciudat, S Class a migrat discret spre cei care vor sub umbrela confortului și luxului, o mașină care se conduce. Dacă îți dorești o călătorie relaxată la drum lung… mașina plutește, întâlnești o secțiune virajată și vrei puțină adrenalină… mașina îți poate satisface și această poftă, și nu o face crispat, o face cu o dezinvoltură care m-a luat ușor prins surprindere… Cu alte cuvinte… surprins plăcut. Suspensia este imperială, oferă atât un confort cât și un control al caroseriei greu de povestit. Tehnic, acest S 500 ascunde sub capotă un șase cilindri în linie de 3 litri care este ajutat și de un propulsor electric de 22 CP și 250 Nm. Propulsorul termic dezvoltă 435 CP și 520 Nm. Sistemul este creditat doar cu resursele propulsorului termic, dar aportul electric îl simți. Pe hârtie, cele 2.045 kg ale mașinii ajung la 100 km/h în 4,9 secunde. În realitate, parcă am simțit dorul unui V8 și ofensa adusă corpului uman în clipa în care era trezit la viață tot cuplul motor al unui astfel de propulsor. Cutia automată cu 9 trepte lucrează foarte bine în zona de confort, doar când vrei să vezi câtă viață au ascuns inginerii Mercedes-Benz în șasiu are mici momente în care nu este la fel de ageră pe cât ți-ai dori. Sistemul 4Matic ajută la trimiterea puterii la sol extrem de eficient, nicio rupere de aderență indiferent de violența accelerației.

Pedala de frână necesită o mică perioadă de acomodare, o parte din frânare se realizează via propulsorul electric, iar aici lipsește feedback-ul în pedală. Iar dacă se crește presiunea în pedala de frână, se comută pe frânarea via discuri, moment în care există o mică ruptură la nivelul intensității forței de frânare.

Mercedes-Benz S Class rămâne un reper. Noua generație are puterea de a te teleporta tehnologic cu vreo 20 de ani înainte, dar conservând niște valori care dacă s-ar evapora… ar face inutilă litera S.

Fișă tehnică – Mercedes-Benz S 500 4Matic

Motor – mild hybrid, benzină, L6, 3.000 cmc, 435 CP@5.900 – 6.100 rpm, 520 Nm@ 1.800-5.500  rpm / EQ – 22 CP și 250 Nm/ Transmisie – cutie automată,  9 trepte, tracțiune integrală permanentă / Performanțe – 250 km/h v. max, 0-100 km/h în 4,9 secunde / Portbagaj – 550 litri / Rezervor – 76 litri/ Dimensiuni – L/l/h (mm) 5.179/1.921/1.503, ampatament (mm) – 3.106 / Consum mediu declarat – 8,1 l/100 km / Preț de bază (euro cu TVA) – de la 102.580Mercedes-Benz S 500 4Matic

Imortalizat de Mihai Dăscălescu

Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »

Britanicii Scuderiei: Hamilton a intrat în rândul unor legende precum Mansell sau Surtees

Suntem abia în luna februarie, sezonul de Formula 1 nici nu a început, dar vestea care a apărut recent cu privire la trecerea lui Lewis Hamilton de la Mercedes-AMG la Ferrari este, cel mai probabil, știrea anului în Marele Circ. Practic, ani de zile de zvonuri și discuții pe la colțuri capătă, în sfârșit, formă și sens în urma unui transfer care nu părea fezabil cu doar câteva zile înainte.

Citește articol »

Daytona 24H 2024: La sfatul bătrânilor, cu Risi și Penske

Ferrari și Porsche sunt marii câștigători ai ediției cu numărul 62 a cursei de 24 de ore de la Daytona, cea mai lungă întrecere profesionistă din Statele Unite. Dacă n-am cunoaște anul, am putea spune că vorbim de epoca romantică și mult mai naivă a motorsportului, crez reconfirmat și în clipa în care citim numele echipelor ce s-au impus în clasamentul general, respectiv la categoria GTD-Pro: Porsche-Penske Motorsport și Risi Competizione. Tocmai de aceea, atunci când multe publicații ies cu titlul „Victorie istorică…”, se pot extrage două înțelesuri.

Citește articol »

Formula 1 are o echipă cu nume nou care aduce aminte de fantomele trecutului

Formula 1 este competiția în care mixul complet dintre tehnologie, bugete gigant, inteligență, găselnițe noi și talent ar trebui să producă un spectacol de invidiat pe circuite. Vorbim, în fond, despre „Regina sporturilor cu motor”. Pentru 2024, însă, n-avem parte nici de noutăți, nici bugetele nu mai sunt (așa) de mari, iar singurele găselnițe apare atunci când citim lista cu numele echipelor, căci la nivelul talentelor nu găsim vreo schimbare – pentru prima dată în istoria competiției.

Citește articol »

Porsche-le „detestat în Belcar” și identitatea sa înșelătoare

Mulți fani belgieni spun că sezonul 1999 al Belcar, seria de anduranță pentru turisme și GT-uri a micuțului stat înghesuit de superputerile Europei, a reprezentat un punct de apogeu care nu a mai fost atins ulterior. În vârful acelui pluton din care n-au lipsit modele Viper, Lamborghini sau Marcos s-a aflat, însă, o mașină ce sfida regulamentul cu zâmbetul pe buze.

Citește articol »

Mingea e rotundă, dar la fel e și roata

O echipă de fotbal din Premier League ce sponsorizează o formație de curse? Poate părea ciudat, dar un mic constructor britanic a reușit să construiască acest pod între sportul rege și sporturile cu motor, pentru care ai nevoie de două „mingi”, nu doar una. Totul s-a întâmplat la mijlocul aniilor ’90, cu mult înainte de crearea campionatului Superleague Formula, într-o perioadă tumultuoasă în lumea curselor de GT-uri.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.