Test Drive Jeep Compass 2.0 M-Jet

Jeep Compass este un fel de Grand Cherokee privit printr-un binoclu întors invers. Nu același lucru î putem spune despre abilități.

Un model care a avut premiera mondială acum un an la salonul de la Geneva, și căruia i-am urat bun venit în România pe final de toamnă 2017. Pentru a elimina orice necunoscută, l-am scos pe final de an la limbare… am sperat ca natura să fie alături de noi și să îi oferim noului Jeep Compass un decor pe măsura pedigree-ului său, cam cum ne-a ieșit acum un an cu fratee său – Jeep Renegade Trailhawk.

Noul model atacă segmentul SUV compact, o zonă în creştere, extrem de importantă la nivel global, despre care analiştii spun că va continua să crească cu 20% până la 7,5 milioane de unităţi în 2020. Chiar dacă este construit pe aceeași platformă cu Renegade, și oferă aceeași gamă de propulsoare, el este poziționat puțin mai sus, între acesta și Cherokee.

Jeep Compass este o apariție ușor aparte în segmentul SUV-urilor compacte, segment în care evoluează și noua generație Dacia Duster. De ce?

Spre deosebire de marea masă a modelelor din acest segment, Jeep Compass oferă două sisteme de tracțiune integrală – Jeep Active Drive şi Jeep Active Drive Low, cea din urmă oferind un raport total de multiplicare de 20:1, cu posibilitatea trimiterii integrale a cuplului disponibil spre orice roată atunci când situaţia o cere.

Ambele sisteme 4×4 includ funcţia Jeep Selec-Terrain cu până la cinci moduri diferite de rulare (Auto, Snow, Sand şi Mud, plus Rock, disponibil pe modelul Trailhawk) pentru cea mai bună performanţă 4×4 pe orice suprafaţă – off-road sau asfalt – şi în orice condiţii de vreme.

Jeep Compass dispune şi de o punte spate cu deconectare şi de un sistem PTU (power take-off unit) ce oferă versiunilor cu tracţiune integrală un consum mai redus de combustibil. Ambele sisteme (Active Drive şi Active Drive Low) sunt cuplate instantaneu atunci când autovehiculul are nevoie de tracţiune 4×4.

Cine dorește un SUV compact destul de viril în off-road, are de așteptat versiunea Trailhawk, model ce va fi disponibil anul acesta și care plusează cu o suspensie înălţată cu 2,5 cm, scuturi protectoare, cârlig roşu de remorcare şi spoilere faţă/spate unic care oferă un unghi de atac de 29,1 grade, un unghi de trecere a vârfului de rampă de 23,7 grade şi un unghi de degajare de 33,1 grade.

Acestora li se adaugă anvelope off-road de 17 inchi şi o gardă la sol de până la 22,9 cm. Pentru o prestanţă şi mai competentă în off-road (indicată de emblema Trail Rated), sistemul Selec-Terrain include funcţia Selec-Speed Control cu Hill-Descent Control, disponibilă pe toate configuraţiile Trailhawk.

Versiunea ”civilă”, cea testată de noi, oferă un unghi de atac de 16,8 grade, unul de rampă de 22,9 grade și unul de degajare de 31,7 grade. Garda la sol este de 215 mm.

Preluarea temei de la Grand Cherokee induce, poate și subiectiv, un plus de masivitate mașinii. Totuși, faptul că ampatamentul a crescut cu 6 cm, lungimea mașinii este mai mare cu 20 cm decât cea a lui Renegade, îi conferă alte proporții, Jeep Compass afișează o linie mai fluidă.

La interior am descoperit mai mult spațiu decât la frățiorul de platformă, dar tema este aceeași la nivelul planșei de bord. Plusul vine din faptul că îți poți organiza viața mult mai degajat la volan, grație spațiilor de depozitare mai generoase. Un plus și pentru tema grafică a display-urilor.

Am socializat cu un model echipat cu propulsor diesel 2.0 M-Jet asociat cu o cutie automată cu 9 rapoarte. On road, totul este în grafic, mașina este extrem de odihnitoare. Poziția înaltă la volan și reprizele dezinvolte oferite de propulsorul diesel nu îți încrețesc prea fruntea. Plăcut este când părăsești drumurile asfaltate și descoperi că suspensia lucrează foarte bine și în liniște.

Electronica intervine destul de rapid, dar nu este un lucru rău pentru un șofer obișnuit. Noi am fi preferat și o cutie o idee mai rapidă. Într-un regim normal, nu simți când lucrează cutia, dar în cazul unui kickdown, ai impresia că ai pe mașină o unitate CVT. La drum lung, în schimb, Jeep Compass îți poate oferi un consum mediu extrem de bun, dacă ești și tu relaxat.

În cazul nostru, extraurban a însemnat un 6,8 litri. Urban, un doi litri diesel, cutie automată… între 8 și 10 litri, depinde de trafic. Propulsorul oferă 170 CP la 3.750 rpm și un cuplu motor de 380 Nm la 1.750 rpm. Un model de 1.706 kg care ajunge la 100 km/h în 9,5 secunde și poate atinge o viteză maximă de 196 km/h.

La final, poate cel mai important detaliu este acela că și acest Jeep Compass îți induce o stare de încredere, de siguranță pe care o ai în frații mai mari. Știi că mașina ta poate mai mult decât media, poate cel mai mult…

Fișă tehnică – Jeep Compass 2.0 M-Jet 170 CP AT9 4×4 Limited

Motor – turbo diesel, L4, 1.956 cmc, 170 CP@3.750 rpm, 380 Nm@1.750 rpm., Transmisie – cutie automată 9 trepte, tracțiune integrală permanentă, Performanțe – 196 km/h v. max, 0-100 km/h în 9,5 secunde, Portbagaj – nc, Rezervor – 60 litri, Dimensiuni – L/l/h (mm) 4.398/ 1.819/ 1.660, ampatament – 2.636, Consum mediu declarat – 5,7 litri/ 100 km, Consum mediu în test – 7,4 litri/ 100 km, Preț de bază – 23.310 euro

Imortalizat de Mihai Dăscălescu
Redactor șef Adevărul Auto Debut în presă în 2001 la MotoLife. Din 2003 au urmat 9 ani și jumătate de presă auto la ProMotor. Contribuții editoriale: Autobis, Cavaleria.ro, România Liberă, Viteze.ro, 4×4 Adventure, Anuarul Auto Ziarul Financiar, Catalogul Racing Wheels, Adevărul Weekend.

Copia unicatului: Cum a apărut, din nimic, o altă Sintura și care e povestea originalului

Noua Zeelandă este genul acela de țară de la capătul pământului unde ai putea paria că se află monștri subacvatici milenari sau gnomi, fiind o sursă aproape inepuizabilă de surprize și lucruri neobișnuite. Pentru iubitorii GT-urilor ciudate și deosebit de rare, Noua Zeelandă chiar este o nirvana, căci altfel nu s-ar putea explica renașterea, în acel loc, a nu una, ci două mașini Sintura. Asta în condițiile în care ar fi trebuit să existe doar una.

Citește articol »

Cum a aterizat „Batmobile-ul”: Un circuit uitat și un motor schimbat pe genunchi

În istoria curselor de turisme, una marcată de multiple schimbări de regulamente și chiar mai multe modele legendare, BMW-ul 3.0 CSL are o reputație aparte. Profitând de niște interpretări inteligente ale regulamentului, bavarezii au creat, în urmă cu mai bine de 50 de ani, un coupe a cărui aerodinamică îl punea la ani lumină de rivali, detaliile exterioare fiind rivalizate doar de cele de sub capotă. Chiar și așa, prea puțini își mai amintesc cum a decurs prima întrecere a celebrului „Batmobile”.

Citește articol »

Ultimul recital pentru bătrânul tenor: Cum a reușit Joest Racing să bată monolitul Mercedes-Sauber

În mai 1989, Campionatul Mondial de Anduranță venea pentru prima sa reprezentație pe pământ european, mai exact pe fostul circuit de Formula 1 Dijon-Prenois. Ceea ce ar fi trebuit să fie un galop de sănătate pentru echipa de uzină Mercedes-Sauber a devenit, însă, cântecul de lebădă al celui mai faimos model din istoria Grupei C, Porsche-le 962. Reușita, semnată de formația lui Reinhold Joest prin piloții Bob Wollek și Frank Jelinski este notabilă și pentru că abia recent, în cursa de șase ore de la Spa-Francorchamps din acest an, am putut asista la o nouă victorie pentru un Porsche privat la nivel de campionat mondial – după o pauză de 35 de ani.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.