Dacia Duster 1.0 TCe GPL – Mai bun decât dieselul?

Dacia Duster 1.0 TCe GPL
Faptul că Dacia oferă din fabrică un sistem de propulsie ce poate fi alimentat cu GPL naște un concurent direct pentru versiunile diesel. Este oare motorul TCe de 100 CP suficient pentru Duster? L-am testat să aflăm.

Dacia Duster nu are nevoie de prea multe prezentări, pentru că deja și-a clădit un succes impresionant, iar noul model care se vinde din 2017 este deja confirmat de piață nu doar la nivel european, ci și global. Așa cum am văzut la noile Dacia Logan și Sandero, Dacia a început un pas important, acela de a renunța la motoarele diesel, însă acum oferă în gamă un motor pe benzină ce poate fi alimentat și cu GPL. Din fabrică. Este o soluție extrem de interesantă și merită cu siguranță exploatată.

Dar să trecem la fapte. În primul rând motorul de 100 CP are doar un litru și o configurație cu 3 cilindri. Să le luăm pe rând. Motoarele cu trei cilindri sunt uneori zgomotoase și nu sunt echilibrate optim, dar în cazul lui Duster acest lucru nu se aplică, micul motor având o funcționare ireproșabilă din punct de vedere al vibrațiilor și aproape că nu se simte în funcționare.

Dacia Duster 1.0 TCe GPL

Cei 100 CP nu par și cu siguranță nu sunt mulți, însă din punct de vedere dinamic motorul este unul corect, fiind bine raportat la masa mașinii. Chiar dacă am auzit multe reproșuri că Duster ar fi submotorizat cu acest motor, pot spune că nu este cazul. Da, este nevoie de turații mai ridicate, de cele mai multe în palierul 2000-4000 rpm, însă acestea nu deranjează deloc la interior. Chiar și la viteze de autostradă, Duster cu GPL se descurcă onorabil. Singura problemă este cutia de viteze cu 5 trepte, care impune turații destul de ridicate în acest regim.

Este important de știut că atunci când rulează cu GPL, Duster este mai rapid, iar alt aspect important este acela că, pe lângă cei 50 de litri de benzină ai rezervorului, versiunea GPL mai are un rezervor de 33 de litri pentru GPL, poziționat în locul roții de rezervă. Astfel, autonomia totală este una impresionantă și chiar o depășește pe cea a unui diesel echivalent. Și știm cu toții că prețul pentru GPL este sensibil mai mic, ceea ce face din această versiune una interesantă din punct de vedere al costurilor de exploatare.

Video review Dacia Duster

Tot la capitolul costuri trebuie să vorbim despre preț, pentru că în versiunea BlueLine, Dacia Duster 1.0 TCe GPL, cu tracțiune față (singura versiune disponibilă), are un preț de achiziție de 15.750 de euro cu TVA, mai mic cu 1.250 de euro comparat cu dieselul dCI 115. Și atunci? Nu merită versiunea GPL?

Interacțiunea cu sistemul GPL este foarte simplă pentru cel de la volan. În partea stângă a volanului există un comutator care permite trecerea de la alimentarea cu benzină la cea cu GPL, care se face instant și tot acolo este indicatorul pentru rezervorul de GPL. Dacă motorul este cald, pornirea este pe GPL, iar dacă nu, primele zeci de secunde funcționarea este pe benzină, iar apoi se trece automat la GPL.

Pentru că dieselul începe ușor să dispară din oferta constructorilor auto, mai ales în segmentele mici, Dacia face o propunere interesantă și reușește să aducă un concurent real pentru diesel cu această unitate benzină + GPL. Dacia Duster 1.0 TCe GPL este o versiune pe care clar trebuie să o iei în calcul, dacă ai în vedere achiziția crossover-ului românesc.

Fișa tehnică – Dacia Duster 1.0 TCe GPL SL BlueLine

Motor – turbo, benzină, L3, 999 cmc, 100 CP@5000 rpm, 170 Nm@2000 rpm / Transmisie – cutie manuală cu 5 trepte, tracțiune față / Performanțe – 172 km/h v. max, 0-100 km/h în 13,8 secunde / Portbagaj – 478-1623 litri / Rezervor – 50 litri / 33 GPL / Dimensiuni – L/l/h (mm) 4341/1804/1687, ampatament – 2673 / Consum mediu declarat – 5,4 / 6,7 GPL l/100 km / Preț de bază – 15.750 euro cu TVA

Iubesc mașinile de mic, îmi place tot ceea ce ține de industria auto și am o experiență în jurnalismul auto de peste 14 ani, fiind fost Redactor-Șef la revista Auto Bild România și Director Editorial la revistele AUTO pro și 4×4. În acest moment, fac parte din echipa editorială Adevarul Auto și am propriul meu canal de YouTube unde testez cele mai noi masini.

Anduranță în România, anul nou(ă)

O nouă ediție de campionat a demarat la final de martie, cu atât de multe aspecte de rezolvat, încât povestea pe care mi-am promis și v-am promis că o aștern a tot fost amânată, ca la ghișeu, până în ultima zi posibilă. Cu un asemenea termen de valabilitate, măcar vine cu discount de 30% din timpul istorisirii.

Citește articol »

Take a break: Cele mai interesante wagon-uri din motorsport

Cursele de turisme reprezintă, adesea, refugiul celor ce caută să se identifice ușor cu modelele care aleargă pe circuite. Cum în traficul de zi cu zi nu avem doar berline și hatchback-uri, era normal ca, uneori, în istoria motorsportului să consemnăm și câteva estate-uri, combi-uri sau break-uri – în funcție de cum vreți să le numiți. Am încercat, măcar parțial, să trec în revistă unele dintre cele mai interesante și, totodată, marcante break-uri din competiții și, ca o excepție de la regulă, nu m-am oprit la limita asfaltului.

Citește articol »

Mai bun ca un prim-ministru: Hugh Chamberlain

Recent, urmărind momentul festiv ce a urmat primei etape din Mondialul de Anduranță am observat că podiumul privaților din categoria supremă Hypercar aproape că nu este băgat în seamă, camera reținând doar pentru câteva secunde figurile celor ce ajunseseră în top 3 după aproape 10 ore de cursă. Astfel, nu este de mirare că unul ca Hugh Chamberlain, șef de echipă cu două titluri mondiale și o victorie de clasă la Le Mans, este, astăzi, aproape uitat. Mulți rețin, poate, mașinile înscrise de el, dar doar cei care au bătut paddock-urile de-a lungul și de-a latul lor în ultimele decenii pot vorbi și despre omul din spatele Chamberlain Motorsport.

Citește articol »

Ce experiență profesională aveți? Pilot Ferrari, pilot McLaren…

Ferrari și McLaren sunt echipele care au dat cei mai mulți campioni în istoria Formulei 1. Însă numărătoarea s-a oprit pentru aceste echipe în 2007, respectiv 2008. Ultimul campion Ferrari a venit de la McLaren, iar ultimul campion McLaren tocmai a anunțat că se mută la Ferrari. Cine a mai activat pentru ambii granzi și cu ce rezultate? Mihai și Alex deschid cartea de istorie.

Citește articol »

Ferrari, o istorie în galben cu aromă de frites belges

AF Corse a dezvăluit, recent, combinația de culori cu care va intra în luptă cel de-al treilea prototip 499P care va alerga în sezonul 2024 al FIA WEC. La scurt timp după ce ACO a publicat lista provizorie cu echipajele înscrise în următoarea ediție a cursei de 24 de ore de la Le Mans, am putut să lăsăm bălți de salivă în dreptul imaginilor cu primul Ferrari pe care-l va pilota, într-un campionat mondial, polonezul Robert Kubica. Mașina va fi galbenă – foarte galbenă – iar asta m-a pus pe gânduri.

Citește articol »

Cel mai rapid magazin de lux din lume

Ediția din 1995 a cursei de 24 de ore de la Le Mans este faimoasă din mai multe puncte de vedere. În primul rând, toți își amintesc victoria McLaren, o reușită imposibil de repetat ce a fost facilitată de ploaia torențială care a marcat ostilitățile mai bine de 12 ore. Memorabilă a fost, de asemenea, deziluzia legendarului Mario Andretti, care a ratat la mustață un succes ce i-ar fi întregit cariera ilustră. Mai rar se menționează, însă, povestea echipajului de pe ultima treaptă a podiumului.

Citește articol »
Actualități

Audi lansează un rival pentru Tesla Model S

Al treilea model din gama e-tron a celor de la Audi interpretează tema unui Grand Turismo cu patru portiere, extrem de elegant, dar spectaculos de rapid. Audi e-tron GT este mezinul gamei și este completat de RS e-tron GT, versiunea de performanță. Iată toate detaliile.